در یک تحقیقات علمی بر روی بیشتر از یک هزار نفر زن که در یکی از مراکز تحقیقاتی شهر نیویورک انجام گرفته معلوم گردیده که نوشیدن چند فنجان چای و قهوه در روز می تواند امکان بروز سرطان رحم یا زهدان را کاهش دهد. مثلا زنانی که هر روز بیشتر از چهار فنجان قهوه مصرف می کردند ۵۰ درصد کمتر از آن دسته که هرگز قهوه نمی خوردند به این بیماری دچار شده اند. در ضمن زنانی که هر روز بیشتر از دو فنجان چای می نوشیدند ۴۴ درصد کمتر از دیگران به بیماری سرطان رحم دچار گردیده اند. مسلما ترکیبات این دو نوشابه مانند کافئین و آنتی اکسیدانها و فلاوونوئیدها Catechins و غیره نقش مهمی در پیشگیری بروز سرطان رحم دارند. در ضمن ممکن است عوامل ناشناخته دیگری هم وجود داشته باشند که تحقیقات بعدی آن را روشن خواهد نمود.

بررسیهای زیادی رابطه مصرف چای و قهوه و سرطان را به طور کلی مطرح کرده و باور بر این است که چای و قهوه می توانند از بروز سرطانهای سینه، کبد و بیماریهای آلزایمرز و پارکینسون جلوگیری نموده و یا حرکت آن را متوقف کنند. بارها در اینجا اشاره نمودیم که قهوه بدون کافئین نه تنها خواصی در این مورد ندارد، بلکه مشکلات و ناهنجاریهایی را در بدن به وجود می آورد. به همین دلیل مصرف قهوه کافئین دار توصیه می گردد و مقدار آن هم نباید از حدود پنج فنجان در روز بالاتر رود.

به جهت اطلاع خوانندگان عزیز در اینجا به طور اختصار به عوامل بروز سرطان رحم اشاره می گردد:

ـ رابطه جنسی با افراد مختلف

ـ مصرف های قرص های جلوگیری از بارداری

ـ کمبود ویتامین های C و E و A

ـ مصرف دخانیات

ـ آلودگی به ویروس HPV

ـ ازدواج زودرس


امینواسید گلوتامین و عفونت HBP


حدود دو دهه گذشته بود که دانشمندان نقش عامل عفونت زای Helicobacter Pylori (HBP) را در بروز زخم معده و در نهایت سرطان معده پیشنهاد نمودند. اگرچه این باکتری توسط آنتی بیوتیک از بین می رود ولی به دلایل مختلف، مخصوصا روش زندگی و طبیعت بدن شخص HBP دوباره برمی گردد و سبب ناراحتی هایی می شود. در ضمن باید اشاره نمود که درمان HBP با آنتی بیوتیک پیچیده و همراه است با عوارض جانبی.

خبر خوب این است که امینواسید گلوتامین قادر است صدماتی را که HBP به بافت های معده وارد آورده ترمیم نموده و امکان بروز سرطان معده را در شخص کاهش دهد. گلوتامین در غذاهایی مانند گوشت قرمز، گوشت مرغ و ماهی، تخم مرغ، لبنیات و بعضی از سبزیجات و میوه جات وجود دارد.

در ضمن نوع مصنوعی گلوتامین در بازار وجود دارد که اکثرا برای پرورش اندام و ساختن ماهیچه های بدن به کار می رود.

ژورنال پزشکی تغذیه در شماره اخیر خود خبر بسیار مهم نقش گلوتامین را در مبارزه با عوارض جانبی HBP منتشر نموده که در حقیقت یکی از نتایج بررسیهای علمی دانشمندان اسرائیلی و آمریکایی است. این پژوهشگران پیش بینی می کنند که امینواسید گلوتامین که ماده ای طبیعی است می تواند روزی جانشین آنتی بیوتیک ها در درمان HBP شود و نه تنها زخم معده را درمان کند، بلکه از بروز سرطان معده به علت همین باکتری جلوگیری نماید. قبلا بارها گزارش گردیده بود که غذاهای شور و مصرف نمک زیاد می تواند در تکثیر و مقاوم شدن HBP نقش داشته باشد. در این صورت در کنار گلوتامین، با دوری و پرهیز از غذاهای شور بهتر و سریعتر درمان این عفونت میسر می گردد. HBP در معده تولید آمونیاک (Ammonia) می کند که سبب صدمه به بافت های داخل معده می شود و گلوتامین به علت خاصیت سم زدایی می تواند عمل آمونیاک را خنثی کند و در سلامتی و بهزیستی دستگاه گوارش موثر باشد.

در حال حاضر حدود ۶ درصد جمعیت دنیا به عامل عفونت زای HBP آلوده هستند و در بعضی از جوامع و گروههای نژادی این درصد خیلی بالاتر است.



سلینیوم از بروز سرطان غده تیروئید جلوگیری می کند


سلینیوم ماده معدنی و آنتی اکسیدانی قوی است که در سلامتی و بهزیستی بدن نقش دارد و سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. سلینیوم در ترکیبات ماهیچه های قلب وجود دارد و غذاهایی مانند دانه های روغنی مخصوصا بادام برزیلی، سبزیجات، پروتئین حیوانی حاوی مقدار زیادی از این ماده معدنی می باشند.

در دهه گذشته مطالعات زیادی درباره سلینیوم و پیشگیری سرطان انجام گرفته و دانشمندان معتقدند که این ماده غذایی می تواند عمل ژنهای مسئول سرطان را مختل نموده و در نتیجه از بروز سرطان جلوگیری کند.

در یک بررسی توسط پژوهشگران فرانسوی معلوم گردیده که کمبود سلینیوم در رژیم غذایی روزانه سبب بزرگتر شدن غده تیروئید و در نهایت به بیماری گواتر منجر می شود. البته نباید فراموش کرد که بیماری گواتر و سرطان غده تیروئید به دلیل عوامل مختلف بروز می کند و نقش سلینیوم در این میان اخیرا معلوم گردیده است.

بررسی جدید دیگری ثابت نموده که سلینیوم رژیم غذایی از بروز سرطان تا حدود ۵۰ درصد جلوگیری می کند و سرطانهای مهم بررسی شده عبارتند از سرطان ریه، روده بزرگ و پروستات. سلینیوم ماده ای است که مصرف زیاد آن ناهنجاریهایی را به وجود می آورد. گزارش شده که زیاده روی در مصرف سلینیوم امکان بروز بیماری قند نوع دو را افزایش می دهد، در این صورت بدون مشورت پزشک نباید سلینیوم مصنوعی مصرف نمود.


باز هم درباره خواص شگفت آور انگور


حدود ۳۰۰ سال قبل کاشف اسپانیایی انگور را به آمریکا آورد و این میوه معجزه آسا را به دنیای غرب معرفی کرد. انگور به طور کلی حاوی ۸۰ درصد آب و با وجود شیرین بودن آن سبب افزایش وزن نمی شود. در زیر به چند خاصیت مهم انگور اشاره می گردد:

۱ـ انگور از بروز بیماریهای قلب و عروق جلوگیری می کند

در بررسی علمی توسط پژوهشگران مرکز بیماریهای قلب و عروق میشیگان معلوم گردیده که پوست و هسته انگور، مخصوصا انگور یاقوتی سبب سلامتی قلب و عروق می شود و در نهایت از بروز سکته های قلبی و مغزی جلوگیری می کند. افرادی که انگور می خورند کمتر به عوارض و بیماریهای التهاب بدن دچار می شوند. متاسفانه انگورهای هسته دار تقریبا از بین رفته اند و چنین دستکاری در طبیعت این میوه سبب گردیده که درصد بالایی از خواص انگور به همراه هسته آن از بین برود ولی به هر صورت و در حد امکان باید انگورهایی که هسته دارند تهیه و مصرف شوند چون خواص غذایی و دارویی هسته انگور غیرقابل وصف است.

۲ـ انگور از بروز سرطان روده بزرگ پیشگیری می کند

ماده Resveratrol موجود در انگور راههای به وجود آمدن و پیشرفت سرطان را در بدن تا ۸۵ درصد مسدود می سازد. بررسی نشان می دهد که افرادی که هر روز مقداری انگور می خورند خیلی کمتر از دیگران در معرض بروز سرطان روده بزرگ قرار دارند. در بسیاری از مراکز پزشکی دنیا تحقیقات گسترده ای بر روی پوست و هسته انگور و پیشگیری و درمان سرطان در جریان است و هر روز خبرهای امیدوارکننده ای منتشر می گردد. اگرچه خوردن انگور و نوشیدن آب انگور هر دو نقش مهمی در سلامتی دارند به طور کلی پوست و هسته انگورهای پررنگ و خوش رنگ در حقیقت منبع سرشار ماده Resveratrol هستند که نظیر آن در میوه های دیگر وجود ندارد.

ما هر روز شاهد تبلیغات زیادی هستیم که شراب، مخصوصا شراب قرمز می تواند در سلامتی و بهزیستی بدن نقش داشته باشد. مطالعات علمی به وضوح ثابت نموده اند که انگور حاوی همان موادی ست که عده ای عقیده دارند در شراب وجود دارد و موجب سلامتی می شود. در این میان شراب به علت الکل موجود در آن سبب ناهنجاریهایی در مغز و اعصاب شده در جذب مواد سرطانزا در بدن کمک می کند و در بروز بسیاری از سرطانها مانند سرطان مری و کبد و غیره نقش دارد، در صورتی که انگور این مضرات را ندارد.

آب انگور باید بلافاصله مصرف شود چون امکان اکسیده شدن برخی از مواد موجود در آن زیاد است ولی انگور را می توان به مدت طولانی نگهداری نمود. خواص انگور تازه خیلی بهتر از انگوری است که مدتها است در سردخانه ها و یا یخچال نگهداری شده و در ضمن مزه انگور سرد خیلی بهتر و مطبوع تر از انگوری ست که مدتها در درجه حرارت منزل باقیمانده است.



* دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه و استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی و کارشناس سازمان بهداشت جهانی است.

EPIDEMIOSEARCH@yahoo.com