تغذیه و بهداشت خانواده

بیماری پارکینسون بعد از بیماری آلزایمرز یکی از مهمترین بیماری سیستم اعصاب مرکزی است و یک درصد مردم دنیا که مسن تر از ۶۵ سال هستند به آن دچار هستند. پژوهشگران کشور فنلاند طی بررسی علمی بزرگ و دنباله داری

بر روی افرادی که به بیماری قند نوع دو دچار بودند دریافتند که امکان بروز بیماری پارکینسون در آنها ۸۳ درصد زیادتر از افرادی است که بیماری قند ندارند.

 این گروه معتقدند که بالا بودن قند خون با ترکیب بعضی از اسیدهای آمینه سبب تحولات پیچیده ای بر ترشح و عملکرد آنزیم Glycolytic

 می گردد و رایکال های آزاد فراوانی را در بدن به وجود می آورد که در نهایت صدمه غیرقابل برگشتی به سیستم اعصاب مرکزی وارد ساخته و موجب بیماری پارکینسون می شود. برای جلوگیری از بروز این دو بیماری خسته کننده باید از عوامل بروز آنها مخصوصاً چاقی و پرخوری و بالا رفتن قند خون و غیره دوری نمود و اگر هم به بیماری قند مبتلا شدید با دقت و کنترل قند خون از بروز بیماری پارکینسون جلوگیری کنید.

 بازار در تسخیر عسل های قلابی  

 این سالها به خاطر از بین رفتن درصد بالایی از زنبورهای عسل به خاطر محصولات گیاهی که از نظر ژنتیکی دستکاری شده اند و به خاطر حشره کش ها و استفاده از تلفن های همراه و غیره بازار عسل های تقلبی رواج زیادی پیدا کرده است. سودجویان با استفاده از آب قند و شکر و شیره های مختلف به همراه مقدار کمی عسل طبیعی یا اسانس عسل طبیعی، عسل هایی به بازار عرضه می کنند که نه تنها خواص عسل را ندارند، بلکه برای سلامتی و بهزیستی زیانبار هستند. با صاف کردن عسل های معمولی می شود موم و بعضی از مواد خارجی آن را جدا کرد ولی هرگز نمی شود گرده های طبیعی گل هائی را که زنبور عسل با خود به کندوی عسل آورده و در ترکیب عسل وجود دارد جدا نمود. در این صورت بهترین روش تشخیص عسل طبیعی دیدن گرده ها یا Pollen در عسل است. گزارشات نشان می دهند که تقریباً تمام عسل هایی که از چین به کشورهای دنیا صادر می شوند عسل طبیعی نیستند، بلکه از شیره و آب قند و غیره درست شده اند که باید از مصرف آنها دوری کرد. متاسفانه عسل های تقلبی چینی در بازار کمپانی های بزرگی مانند شرکت های هواپیمائی و غیره رسوخ کرده اند و با قیمت ارزان آنها را در اختیار مشتریان خود قرار می دهند و کسی هم در این مورد صحبت نمی کند. اخیراً چینی ها آموخته اند که عسل های تقلبی آنها خریدار ندارد لذا برچسب های مکزیکی و حتی کانادائی بر روی کالاهای خود گذاشته و آنها را به کشورهای دنیا حتی خود کانادا می فروشند.

 روغن یا اسانس سیر و درمان بیماری های قلبی

دانشمندان دانشگاه اموری در آتلانتا ماده جدیدی را در روغن یا اسانس سیر شناسایی کرده اند که بهترین دارویی است برای درمان صدمات ماهیچه های قلب پس از سکته ی قلبی و عوارض آن. این ماده Dially Trisulfide نام دارد و تا به حال برروی موش های آزمایشگاهی تجربه گردیده و نشان می دهد که تزریق آن پس از تولید یا بروز سکته ی قلبی در موش ها قادر است تا حدود ۶۱ درصد از صدمه ی ماهیچه های قلب جلوگیری کرده و یا آن را ترمیم نماید.

باید اضافه کرد که فعلا هیچ دارویی قادر نیست تا این حد در بهبودی مجدد قلب پس از سکته قلبی یا ناهنجاری های نارسایی قلب عملکرد داشته باشد. اصولا در سکته ی قلبی به علت نرسیدن اکسیژن و خون کافی به ماهیچه های صدمه دیده ی قلب، مرگ زودرس به وجود می آید ولی این ماده ی شیمیایی موجود در سیر به سرعت طی فعالیت پیچیده ای از این عمل جلوگیری می کند. موضوع مهم دیگر اینکه این ماده حیاتی در تولید Ferroportin که سبب آزاد شدن آهن ذخیره در بدن می شود، نقش دارد. ماده مورد بحث می تواند با سرعت اکسیژن را از طریق ریه ها به تمام بافت های بدن برساند و در هنگام سکته ی قلبی و یا بعد از آن از بروز عوارض ناهنجار جلوگیری کند.

۴۷ تریلیون دلار مخارج درمان بیماری های مزمن

پیش بینی می شود که اگر روش های جدیدی برای پیشگیری و درمان بیماری های مزمن کشف و شناسایی نشود، تا سال ۲۰۳۰ مخارج نگهداری و درمان فقط پنج نوع از بیماری های مزمن مانند سرطان، بیماری قند، بیماری های قلب و عروق، بیماری های ریوی و بیماری های روانی از مبلغ ۴۷ تریلیون دلار می گذرد و از نظر مالی دولت های دنیا را با مشکلات غیرقابل جبرانی روبرو خواهد کرد. در حال حاضر درآمد کل کشورهای دنیا حدود ۶۳ تریلیون دلار در سال است و طبق برآورد متخصصان امور مالی دنیا در سال ۲۰۳۰ پنج نوع بیماری های مزمن یاد شده حدود ۷۵درصد درآمد سالانه دنیا را به خود اختصاص خواهند داد. آلودگی محیط زیست، استفاده از مواد شیمیایی بیماری زا، تغذیه نامناسب، نداشتن فعالیت های بدنی و ناتوانی در پیشگیری و درمان بیماری ها سبب شده که درصد بزرگی از کل بودجه ی دنیا صرف نگهداری و درمان بیماری های مختلف گردد و مخارج ضروری دیگر مانند آموزش و پرورش و غیره حذف شود که خود آینده ی تاریکی را پیش بینی می کند.

نقش ویتامین D در پیشگیری بیماری قند در کودکان

در سال های اخیر ویتامین D تقریبا همه ی اخبار پزشکی مهم را به خود اختصاص داده و روزی نیست که پژوهشگران دنیا در این مورد به نتایج چشمگیری نرسیده باشند. هنوز معلوم نیست که چرا درصد بزرگی از مردم دنیا از پیر و جوان به عوارض کمبود ویتامین D دچار هستند و چرا در چند دهه ی گذشته چنین آمار و ارقامی گزارش نشده است. آیا به خاطر آلودگی هوا و نرسیدن نور سالم خورشید به بدن چنین کمبودی به وجود آمده و یا عوامل ناشناخته ای وجود دارند که سبب کمبود ویتامین D در بدن می شوند. به هر صورت دانشمندان دانشگاه جان هاپکینز که یکی از معتبرترین دانشگاه های دنیا است، اخیراً گزارش می کنند که علت اصلی چاقی و بروز بیماری قند نوع دو در کودکان ـ که در حقیقت مخصوص بزرگسالان است ـ کمبود ویتامین D می باشد.

در یک بررسی علمی ثابت شده است که میزان ویتامین D بدن کودکان چاق خیلی کمتر از میزانی است که توصیه شده است و در ضمن کودکانی که به بیماری قند نوع دو دچار می گردند از نظر مقدار ویتامین D کمبود چشمگیری دارند. برای ترمیم این کمبود اولا باید علل آن را جستجو نمود و به میزان ویتامین مصرفی اضافه کرد که باید زیر نظر پزشک یا متخصص تغذیه انجام گیرد.

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net

www.cancerriskinfo.com