از قرار معلوم ترکیبات موجود در چای سبز قادر است عملکرد پروتئین آمیلوئید را که پایه و اساس بیماری های مغزی است خنثی نماید. پژوهشگران
شهروند ۱۲۶۲ ـ پنجشنبه ۳۱ دسامبر ۲۰۰۹


۸۰۰هزار تشخیص نادرست آنفلوآنزای H1N1

وزارت بهداری انگلستان (HPA) این هفته گزارش نموده که فقط یک نفر از هر پنج نفری که به عنوان بیمار مبتلا به آنفلوآنزای خوکی درمان شده اند در حقیقت H1N1 داشته و بقیه نیازی به درمان با داروی TAMIFLU نداشته اند. به عبارت دیگر، حدود یک میلیون نفری که به عنوان آنفلوآنزای خوکی درمان شده اند در واقع ۸۰۰هزار نفرشان به این بیماری دچار نبودند و نیازی به این درمان نداشتند. این خود نشانه عجله و تصمیم نادرست دست اندرکاران بهداشت این مملکت و کشورهای دیگر است که به هر دلیل سیاسی یا منطقه ای ویروس H1N1 را علم کردند و بیلیون ها دلار پول مالیات مردم را حیف و میل نمودند. خدا می داند که در این معامله های زیر میزی چه کمپانی ها و لابراتوارهای دارویی پول مفت به جیب زدند و رفتند. من از روز اول در مصاحبه ها و نوشته هایم گفتم و نوشتم که در مورد همه گیری آنفلونزای H1N1دولت ها بیش از حد اغراق نموده اند.


چای سبز و درمان ناهنجاری های مغزی

ژورنال علمی NCB مقاله علمی بسیار جالبی درباره رابطه مصرف چای و درمان بیماری ها و ناهنجاری های مغزی انتشار داده و ثابت کرده است که ماده شیمیایی EGCG و Epicatechin موجود در چای سبز در سلامتی مغز و درمان و جلوگیری بیماری هایی مانند الزایمرز و Huntington و پارکینسون نقش شناخته شده ای دارد. از قرار معلوم ترکیبات موجود در چای سبز قادر است عملکرد پروتئین آمیلوئید را که پایه و اساس بیماری های مغزی است خنثی نماید. پژوهشگران BBRI دانشگاه پنسیلوانیا که مسئول این بررسی علمی بودند ثابت کردند که این دو ماده ی موجود در چای سبز با قدرتی غیرقابل تصور بیماری های مغزی را پیشگیری و درمان می کند و پروتئین آمیلوئید را در مغز از بین می برد.
پروتئین آمیلوئید نه تنها در مغز، بلکه در کلیه ها و کبد و قلب نیز رسوب چسبنده ای به وجود می آورد و متأسفانه این اعضاء را از کار می اندازد. حال که پژوهشگران توانسته اند روشی برای مبارزه با این پروتئین پیدا کنند امید زیادی ست که در آینده نزدیک روش های تازه ای را برای جلوگیری و درمان بیماری هایی که مسبب آنها پروتئین آمیلوئید است، کشف و ارائه دهند.

شکر مصنوعی ASPARTAME و نابودی کلیه ها

پژوهشگران بیمارستان زنان در بوستون مطالعه ای بر روی بیشتر از ۳هزار زن انجام داده اند که نتایج آن جالب است. در این مطالعه معلوم شده افرادی که هر روز بیشتر از دو لیوان نوشیدنی گازداری که حاوی شکر مصنوعی اسپارتام است مصرف می کنند، امکان از کار افتادن و نابودی کلیه های آنها دو برابر افرادی ست که از این نوع شکر مصنوعی استفاده نمی کنند. این بررسی بزرگ که حدود ۱۱ سال به طول انجامیده و همه جوانب روش های زندگی و تغذیه و سابقه بیماری های افراد تحت مطالعه به دقت تجزیه و تحلیل گردیده، ضرر و زیان شکر مصنوعی را بر روی کلیه ها ثابت می نماید. قبلا هم چندین مطالعه علمی رابطه مصرف شکرهای مصنوعی مخصوصاً اسپارتام را در بروز و پیشرفت صرع، بعضی از تومورها و غیره ثابت نموده اند.

پاسخ به پرسش های خوانندگان شهروند

شما در نوشته های خود در شهروند بارها در مورد غذاهایی که برای درمان غده تیروئید مضر هستند مطالبی نوشته اید. لطفا این بار درباره غذاهایی که برای این منظور مفید هستند، بنویسید.
پاسخ: اصولاً وقتی لیست غذاهای زیان بار برای نوعی بیماری در نظر گرفته می شود، شاید نیازی به این نباشد که غذاهای بی ضرر را نام برد زیرا بقیه غذاهای نام برده نشده را می توان مصرف نمود. حال که این سئوال توسط چندین نفر مطرح گردیده به آن پاسخ داده و غذاهای مفید برای بیماری های غده تیروئید مانند گواتر را به طور اختصار ذکر می کنیم.
ـ به طور کلی غذاهایی که حاوی مقداری ید هستند مانند انواع ماهی ها (پوست بعضی از ماهی ها حاوی مقدار قابل توجهی ید می باشد)، شیر و تخم مرغ، SEAWEEDS ALGAES, (نوعی جلبک)، ,CHLORELLA نمک های یددار مانند نمک دریایی و غیره می توانند در بهزیستی و سلامتی غده تیروئید نقش داشته باشند.
ـ غذاهایی که حاوی مقدار زیادی از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند مانند دانه کتان و ماهی پرچرب نیز در جلوگیری از بروز عوارض غده تیروئید مهم می باشند.
ـ افرادی که به ناهنجاری های غده تیروئید دچار هستند باید توجه مخصوص به غذاهایی که دارای مقدار قابل توجهی ویتامین “A” هستند بنمایند. این دسته از غذاها عبارتند از سبزیجات سبز رنگ و زرد رنگ، هویج و تخم مرغ. بعضی از سبزی های تیره رنگ ممکن است خاصیت گواترزایی داشته باشند به همین جهت بهتر است این دسته از سبزی ها به صورت پخته مصرف گردند تا مواد گواترزای آنها شکسته شده و از بین بروند.
ـ املاحی مانند روی و مس و آهن که در ترکیبات هورمون تیروئید دخالت دارند باید مرتباً به بدن برسند. غذاهایی که حاوی مقدار قابل ملاحظه ای روی هستند عبارتند از گوشت قرمز، گوشت مرغ، Oatmeal، غذاهای دریایی، حبوبات، اسفناج، دانه های روغنی مانند تخم کدو و آفتاب گردان و پسته و بادام و گردو و مس را می توان در غذاهایی مانند دل و قلوه و کله پاچه، تخم مرغ، خمیرمایه، خرچنگ، کشمش و دانه های روغنی و غلات و حبوبات یافت.
ـ بعضی از اسیدهای امینه ضروری مانند تیروزین که در گوشت قرمز و گوشت مرغ و ماهی وجود دارد در ترشح و عملکرد هورمون تیروئید موثر می باشد.
ـ مطالعات علمی نشان می دهد که ترب و تربچه به علت ترکیبات مخصوص خود عارضه کم کاری غده تیروئید را درمان می کند و هنوز در بسیاری از کشورهای دنیا از این سبزیجات برای بهزیستی و سلامتی غده تیروئید استفاده می نمایند. ماده RAPHANIN (منبع سولفور) تربچه در ترشح و فعالیت هورمون های THYROXINE و CALCITONIN نقش دارد و تا به حال مطالعات زیادی در این مورد به عمل آمده است. در ضمن مصرف مقداری کرفس، جعفری، گوجه فرنگی و کدو (ZUCCHINI) می تواند در تنظیم فعالیت های غده تیروئید موثر باشد.
ـ مصرف ویتامین های گروه “B” و ویتامین های “A” و “C” به همراه رژیم غذایی روزانه و یا در موقع ضرورت و با تجویز پزشک خوردن مولتی ویتامین برای جلوگیری از عوارض ناهنجاری های غده تیروئید توصیه می گردد.
ـ دوری از غذاهایی که حاوی مقداری هورمون های طبیعی هستند مانند محصولات سویا به همراه غذاهای گواترزا که سبب ناهنجاریهای غده تیروئید می شوند امری ست بسیار مهم و ضروری. از غذاهای جدید گواترزا باید روغن کانولا را نام برد که مصرف آن برای افرادی که آمادگی ابتلا به بیماری های تیروئید را دارند و یا به آن دچار هستند، توصیه نمی گردد.


*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.
EPIDEMIOSEARCH@yahoo.com