منگو یکی از میوه های نقاط گرمسیری نقش مهمی در تغذیه و بهزیستی میلیون ها نفر در سراسر دنیا دارد، زیرا حاوی مقدار زیادی ویتامین A,C و فیبر با کیفیت بالاست. اخیراً پژوهشگران دانشگاه تکزاس طی بررسی جالب علمی دریافتند که مصرف منگو می تواند از بروز و پیشرفت سرطان های سینه و روده بزرگ جلوگیری نماید. پلی فنول موجود در این میوه که نوعی آنتی اکسیدان بسیار قوی می باشد، در پیشگیری و کنترل حرکت بیماری مورد بحث نقش اصلی را ایفا می کند. در این جا لازم است اشاره شود که ماده ای به نام Gallotannins در پلی فنول منگو شناسایی شده که در حقیقت قاتل سلول های سرطانی است. پژوهشگران نام برده در بالا عصاره منگو را بر روی سرطان های مختلف آزمایش کرده اند. اگر چه ترکیبات موجود در منگو قادر است انواع مختلف سرطان ها را پیشگیری و کنترل نماید ولی اثر آن بر روی سرطان های سینه و روده بزرگ چشمگیرتر و قوی تر گزارش شده است. جالب این که عصاره منگو هیچ صدمه ای به سلول های سالم بدن نمی رساند و فقط سلول های سرطانی را از بین می برد. به عبارت دیگر عصاره منگو سیکل یا گردش تکثیر و تکامل سلول های سرطانی را به هم زده و در نتیجه سلول های جدیدی به وجود نخواهند آمد.

میلیون ها دُز واکسن H1 N1 در دنیا بی مصرف مانده اند

چند ماه گذشته و در بحبوبه اخبار همه گیری آنفولانزای خوکی یاH1 N1 در همین صفحه نوشتیم که دست اندرکاران بهداشت در سازمان جهانی بهداشت و کشورهای مختلف دنیا بیش از حد در این مورد اغراق می کنند. به طور طبیعی در آمریکا هر ساله حدود ۳۶ هزار تن و در کانادا یازده هزار نفر در اثر آنفولانزا و عوارض جانبی از بین می روند. در حال حاضر که در اواسط زمستان هستیم آنفلوآنزای خوکی و آنفلوآنزای معمولی خیلی کمتر از سال های گذشته مرگ و میر داشته اند. دست اندرکاران بهداشت عمومی کانادا میلیونها دلار خرج واکسینه کردن جمعیت ناچیز کانادا کردند و از هر گوشه ای واکسن خریدند ولی از قرار معلوم حدود ۵۰ درصد از مردم برای دریافت این واکسن اقدام نموده اند. در حال حاضر واکسن های گران قیمت روی دست دولت مانده و گاهی مسئولان مورد بحث دست و دل بازی می کنند و مقداری از این واکسن های مانده را به کشورهایی مانند مکزیک می بخشند و در کنارش میلیونها دُز واکسن H1N1 که به درمانگاه ها و کلینیک ها فرستاده شده چون تاریخ مصرف آن به پایان می رسد و نمی توانند آن را دوباره نگهداری کنند، به دور ریخته می شوند.
به طور کلی در به وجود آمدن اینگونه شایعه ی اپیدمی و همه گیری کارتل های دارویی نقش دارند و بیلیونها دلار از پول مردم را به جیب می زنند و می روند و ما هم دیدیم در این مدت که همه را ترسانده بودند که یک سوم جمعیت دنیا در زمستان امسال به علت آنفلوآنزای خوکی جانشان را از دست می دهند، نه آسمان به زمین آمد و نه دنیا پشت و رو شد. مافیای داروسازی و کارتل های وابسته به آنها با چنان استادی سردمداران بهداشت جهانی و سازمان ملل و وزارت بهداری کشورهای دنیا را غافل می کنند که تصورش مشکل است. باید نشست و انتظار حمله ی دیگر آنها را کشید. خدا می داند چه آشی برای ما پخته اند و چه نقشه ی جالب دیگری برای ما دارند.

تازه هایی از نقش چغندر (لبو) در سلامتی بدن

پژوهشگران روسی با مطالعه علمی بر روی آب چغندر به این نتیجه رسیدند که ترکیبات موجود در این ریشه ی گیاهی نقش مهمی در عملکرد و سلامتی سلول های موجود در خون دارد و در نتیجه گردش خون را در قلب و عروق، دستگاه تنفسی و دستگاه گوارش و غیره تنظیم می کند. در ضمن آب چغندر در پیشگیری و درمان سنگ کلیه و صفرا موثر می باشد. مصرف روزی یک لیوان آب چغندر یا لبو فشار خون بالا را کاهش می دهد، غده های سرطانی را از هم می پاشد و بهترین داروی طبیعی برای دفع سموم بدن به شمار می رود.
در یک مطالعه ی علمی بر روی حیوانات آزمایشگاهی معلوم گردیده که آب چغندر در تقلیل کلسترول و تری گلیسیرید خون نقش مهمی دارد. یکی دیگر از خواص مهم چغندر خنثی کردن ماده شیمیایی مخصوصی است که در خون وجود دارد و سبب بروز سکته ی قلبی می شود. درباره ی خواص غذایی و دارویی این ریشه ی گیاهی می توان کتاب نوشت ولی به طور خلاصه می توان گفت که این غذای گیاهی بهترین دوست بدن می باشد.

زردچوبه و چربی بدن

رژیم غذایی که حاوی مقداری زردچوبه است می تواند چربیهای موجود در بافت های بدن را به سوخت و ساز رسانیده و سبب کم شدن وزن بدن گردد. برای ازدیاد چربی و انباشته شدن آن در بدن یک سلسله تغییرات و تحولاتی باید به وجود آید که آن را از نظر علمی Angiogenesis می نامند. ترکیبات موجود در زردچوبه عملکرد این تغییرات را خنثی نموده و نمی گذارد غذا و اکسیژن از طریق مویرگهای جدید به بافت های چربی برسند و در نتیجه این ماده در بدن انباشته نمی گردد و به ازدیاد وزن منجر نمی شود. ماده شیمیایی مخصوصی که در زردچوبه وجود دارد و آنتی اکسیدانی قوی است (پلی فنول) در مقایسه با پلی فنول غذاهای دیگر، بهتر و راحت تر جذب بدن می شود.

ویتامین D و فشار خون

سالها نظر بر این بود که فشار خون بالا رابطه ای با مصرف ویتامین D دارد تا اینکه در یکی دو دهه ی گذشته پژوهش های پزشکی عکس این موضوع را ثابت نموده و معلوم گردیده که ویتامین Dدر تقلیل فشار خون بالا نقش دارد و کمبود آن در بدن زمینه را برای بالا رفتن فشار خون آماده می سازد. فشار خون بالا عوامل زیادی دارد که مهمترین آنها عبارتند از مصرف زیاد نمک، چاقی و بی حرکتی، برخی از بیماریها و داروهای شیمیایی، مصرف بی بند و بار چربیهای حیوانی، عوامل ارثی و ژنتیکی و سیگار و غیره. افرادی که فشار خون آنها بیشتر از ۱۴۰ میلی متر جیوه (سیتولیک) بر روی بیشتر از ۹۰ میلی متر جیوه(دیاستولیک) باشد، به عارضه ی فشار خون دچار هستند و در درمان آن باید اقدام نمایند.
در یک بررسی علمی در دانشگاه میشیگان که ۱۵ سال به طول انجامید، معلوم گردید که افرادی که کمبود ویتامین D دارند حدود سه برابر دیگران در معرض بروز عارضه فشار خون بالا قرار دارند. بهترین منبع ویتامین D اشعه خورشید است و افرادی که روزی حدود ۱۵ دقیقه بین ساعات ۱۱ صبح و دو بعد ازظهر می توانند آفتاب بگیرند، حدود یک هزار واحد بین المللی ویتامین D در بدن به وجود آورده و ذخیره می نمایند. بعضی از غذاها مانند غذاهای دریایی حاوی مقداری ویتامین D هستند.

بهتر است باور کنید

اگر به هر دلیلی مانند عوارض یائسگی، گرفتاری های زندگی و غیره نگران هستید و خلق و خوی شما عوض شده و حوصله مصاحبت با دیگران را ندارید، می توانید با خوردن بعضی از غذاها مانند شکلات، موز، سیب زمینی، گردو، مقداری مواد قندی مانند عسل و مربا ترشح سروتونین مغز را که در به وجود آوردن خلق و خوی خوش نقش دارد، بالا برید. در ضمن بهتر است از مصرف غذاهای سنگین که حاوی مقدار زیادی پروتئین حیوانی و چربی است و همچنین سیگار و الکل پرهیز نمایید.

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.
EPIDEMIOSEARCH@yahoo.com