شهروند ۱۲۷۰ ـ
به دو دلیل عمده به تدریج پلاستیک های گیاهی جای پلاستیک های نفتی (شیمیایی) را خواهند گرفت. اول اینکه در سال های اخیر مردم دنیا آموخته اند که مواد شیمیایی موجود در پلاستیک های نفتی حاوی ترکیباتی هستند که سبب بسیاری از ناهنجاریها و بیماریها مانند سرطان می شوند و در ضمن به علت افزایش بدون کنترل قیمت نفت ارزش اجناس پلاستیکی نیز افزایش می یابد و استفاده از آنها موجب بالا رفتن قیمت کالاهایی می گردد که به وسیله پلاستیک ها حمل و نقل می شوند.
بایو پلاستیک Bio – Plastic یا پلاستیک های بیولوژیکی که از نشاسته ی غلات و سبزیجات درست می شوند، مراحل نهایی تحقیقات و تجربیات را می گذرانند و پیش بینی می شود که تا سال ۲۰۱۳ یعنی حدود سه سال دیگر به بازار عرضه شوند. در حال حاضر نشاسته های ذرت و گندم و سیب زمینی برای تهیه ظروف پلاستیکی بیولوژیکی به کار گرفته می شوند و نتایج خوبی به بار آورده اند.
خرید و فروش پلاستیک های نفتی درآمد سالانه ای حدود ۵/۲ تریلیون دلار در دنیا دارد و اگر دانشمندان و پژوهشگران بتوانند پلاستیک های بیولوژیکی یا گیاهی را جانشین پلاستیک های بیماری زای نفتی کنند تحول بی نظیری در حفظ محیط زیست به وجود خواهد آمد. در حال حاضر کمپانی Cereplast از این نظر پیشتاز کمپانی های دنیا است و سرمایه گذاری عظیمی برای تهیه پلاستیک های بیولوژی کرده است.

دارچین سرطان زائی هورمون استروژن را کاهش می دهد

هورمون استروژن در دوره ی مخصوصی در زندگی یک زن می تواند سبب افزایش بروز سرطان سینه شود، در حالی که هورمون پروژستین قادر است انواع دیگری از سرطانها را در بدن به وجود آورد.
به وضوح ثابت شده است که خانم هایی که در موقع یائسگی به نوعی هورمون تراپی دست می زنند (HRT) بیشتر از دیگران در معرض بروز سرطان سینه قرار دارند.
پژوهشگران دانشگاه میسوری در آمریکا طی بررسی جالبی دریافتند که مصرف دارچین در این مرحله از زندگی و در کنار هورمون تراپی می تواند امکان بروز سرطان سینه را کاهش دهد. در حال حاضر حدود ۶ میلیون نفر از زنان آمریکایی تحت درمان هورمون تراپی برای کاهش عوارض جانبی دوره ی یائسگی قرار دارند. دانشمندان مورد بحث با تجویز دارچین به حیوانات آزمایشگاهی که به خاطر مصرف هورمون های استروژن و پروژستین در معرض بروز سرطان سینه قرار داشتند، دریافتند که این ادویه می تواند اختلالی در فعالیت های هورمون های مذکور به وجود آورده و از بروز سرطان سینه جلوگیری نماید. این پژوهشگران تحقیقات دامنه داری را در این مورد و بر روی انسان شروع کرده اند و امید است که نتایج آن مثبت بوده و نقشی در پیشگیری سرطان سینه داشته باشد.

شکلات تیره رنگ امکان بروز سکته ی مغزی را کاهش می دهد

دو مطالعه ی علمی بر روی فوائد شکلات، مخصوصاً شکلات تیره رنگ نشان می دهند که افرادی که هفته ای یک بار شکلات می خورند ۲۲ درصد کمتر از دیگران به سکته ی مغزی دچار می شوند. این رقم در یکی از این دو بررسی علمی حدود ۴۶ درصد برای مصرف حدود ۵۰ گرم شکلات در هفته گزارش گردیده است.
شکلات سیاه به علت کاکائوی خالص حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان های قوی است (فلاوونوئیدها) که در حفظ سلول های مغزی و در نتیجه سلامتی و بهزیستی آنها نقش دارند. قبلاً باور بر این بود که شکلات به علت چربی زیاد آن ممکن است کلسترول بد خون را بالا برده و امکان بروز بیماری های قلب و عروق را افزایش دهد، ولی در سال های اخیر مطالعات زیادی در این مورد به عمل آمده و فوائد شکلات در بهزیستی و سلامتی بدن ثابت گردیده است، البته در خوردن شکلات نباید زیاده روی کرد، زیرا به طور کلی چاق کننده است و در ضمن خواص شکلات سیاه با شکلات سفید متفاوت است، زیرا هرقدر شکلات تیره تر باشد مقدار فلاوونوئیدهای موجود در آن هم زیادتر است. در حال حاضر در بازار شکلات های سیاه به نسبت مقدار کاکائوی موجود در آن دسته بندی شده اند. شکلات هایی وجود دارند که ۹۵ درصد آن را کاکائو تشکیل داده ولی بهترین آنها شکلاتی است که حدود ۷۵ درصد کاکائو داشته باشد، زیرا مزه ی آن بهتر است.

آب چغندر (لبو) قدرت جسمی را افزایش می دهد

مصرف آب چغندر می تواند توانایی و قدرت جسمی ورزشکاران را در موقع ورزش افزایش دهد. این خبری است که دانشمندان دانشگاه اکستر گزارش کرده اند. در یک بررسی علمی بر روی دو گروه از دوچرخه سواران معلوم گردید که آن دسته ای که مقداری آب چغندر مصرف کرده بودند ۱۶درصد بیشتر از گروهی که چنین نکرده بودند توانایی ادامه ی دوچرخه سواری را داشته اند. به عبارت دیگر این گروه حدود ۹۲ ثانیه بیشتر از افرادی که آب چغندر مصرف نکرده بودند به رکاب زدن ادامه داده اند. در این بررسی به هر نفر حدود ۵۰۰ میلی لیتر یا نیم لیتر آب چغندر تجویز کرده بودند.
پژوهشگران این پروژه ی تحقیقاتی پیشنهاد می کنند که از آب چغندر می توان در درمان بسیاری از بیماریها که عوارضی جانبی مانند خستگی دارند، کمک گرفت و نوعی انرژی بی ضرر در بدن به وجود آورد و سبب سوخت و ساز غذا در بدن شد. این عمل می تواند در بیمارانی که به بیماری های قلب و عروق و عوارض دستگاه تنفسی دچار هستند موثر واقع شده و کیفیت زندگی آنها را عوض نماید. هنوز رابطه ی اصلی آب چغندر و افزایش قدرت جسمی معلوم نگردیده ولی عده ای معتقدند که چغندر حاوی مقدار قابل توجهی نیترات است که می تواند در کنترل مصرف اکسیژن نقش داشته باشد.

آسپرین طول عمر بیماران مبتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد

در یک بررسی علمی بر روی بیشتر از چهارهزار پرستار در آمریکا که عادت به مصرف آسپرین داشتند، نشان می دهد که امکان بروز بیماری های قلبی در آنها به شدت کاهش یافته و امکان مرگ و میر آنها به علت سرطان سینه ۶۰ درصد کاهش نشان می دهد. زنانی که پس از درمان سرطان سینه به خوردن آسپرین ادامه می دهند حدود ۷۱ درصد کمتر از دیگران مجدداً به سرطان سینه دچار شده و کمتر این سرطان در بدن آنها منتشر می شود. این خبر که در ژورنال علمی Clinical Oncology به چاپ رسیده بار دیگر نقش آسپرین در سلامتی و بهزیستی بدن را ثابت می کند.

بهتر است باور کنید

می گویند که با خوردن روزی یک عدد سیب دکتر به سراغ آدم نخواهد آمد. دانشمندان به سه دلیل این قدرت مهم پیشگیری بیماریها را به سیب نسبت می دهند: اول اینکه کیفیت و کمیت ویتامین C موجود در سیب به درجه ای است که آن را نمی توان با میوه های دیگر مقایسه کرد. این آنتی اکسیدان در سم زدایی بدن و فعالیت آنزیم های بدن نقش دارد. دومین دلیل آن وجود فیبری است در سیب به نام پکتین که در سلامتی و بهزیستی بدن مخصوصاً در تنظیم کلسترول خون نقش دارد. در خاتمه ماده مخصوص Phlorizin موجود در سیب بهترین دوست ریه ها و داروی درمان آسم می باشد. این ماده است که طعم و بوی مطبوعی به سیب می دهد، البته ده ها خواص دیگر در سیب موجود است که در اینجا از ذکر آنها خودداری می شود.

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.
EPIDEMIOSEARCH@yahoo.com