عراق مهلت بستن اردوگاه اشرف را تمدید کرد

 بی بی سی: نوری المالکی، نخست وزیر عراق اعلام کرد که مهلت بستن اردوگاه اشرف، مقر اعضای سازمان مجاهدین خلق، را تمدید کرده است.

پیشتر دولت عراق به این سازمان تا پایان ماه جاری میلادی، ۱۰ روز دیگر، مهلت داده بود که اعضای خود را از این اردوگاه به سرزمینی دیگر انتقال دهد. اما سازمان ملل و آمریکا از عراق خواسته بودند در ضرب الاجل خود تجدید نظر کند.

روز چهارشنبه ۳۰ آذر (۲۱ دسامبر) مالکی گفت که بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل، از او خواسته است که تاریخ بستن این اردوگاه را به تعویق بیاندازد.

بیش از ۳ هزار نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق که زمانی تحت حمایت صدام حسین، دیکتاتور سابق عراق بودند، در این پایگاه در حومه بغداد زندگی می کنند.

سازمان ملل می گوید که برای بررسی تقاضای پناهندگی این گروه به زمان بیشتری نیاز دارد.

مالکی گفت که مهلت بستن اردوگاه اشرف را شش ماه تمدید کرده است. با این حال، او اعلام کرد که این دوره از ماه نوامبر آغاز شده است. با این حساب، عملا این مهلت تنها چهار ماه تمدید شده است.

نخست وزیر عراق افزود که سازمان ملل بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ نفر از ساکنان اردوگاه اشرف را تا آخر دسامبر (۱۰ روز دیگر) به کشورهای دیگر منتقل می کند.

در تحولی دیگر، عالی ترین دادگاه اتحادیه اروپا حکم خارج کردن سازمان مجاهدین خلق از فهرست سیاه سازمان های تروریستی را تایید کرد.

فرانسه علیه حکم دادگاه بدوی اتحادیه اروپا برای حذف نام این سازمان از این فهرست فرجام خواهی کرده بود، ولی دادگاه عالی اتحادیه اروپا این درخواست را رد کرد. 

زندانیان سیاسی:

به انتخابات ایران مشروعیت ندهید

 بی بی سی: در آستانه انتخابات مجلس ایران، سی و نه نفر از زندانیان سیاسی این کشور با انتشار نامه‌‌ای از شرایطی که می گویند بر انتخابات “تحمیل شده”، انتقاد کرده اند و نامزد شدن در انتخابات را “مشروعیت دادن به انتخاباتی رسوا و نمایشی و کمک به تقویت و تحکیم پایه های استبداد و خودکامگی” دانسته اند.

به گزارش سایت کلمه، امضا کنندگان این نامه با اشاره به اینکه جامعه امروز ایران “در عمل شاهد یک حکومت نظامی اعلام نشده است”، عنوان کردند: “تجربه همه کشورها و همچنین یک صد سال گذشته کشور ما نشان می دهد انتخاباتی که تحت سیطره نظامیان و نیروهای امنیتی برگزار شود، انتخاباتی صرفا فرمایشی است که تکلیف و ترکیب کرسی های آن از قبل تعیین شده است. چنین انتخاباتی هیچ شباهتی با انتخابات مطرح شده در قانون اساسی کشور که هدف آن اعمال حاکمیت مردم است ندارد و در هیچ کجای دنیا هم چنین انتخاباتی، آزاد، سالم و مبین حاکمیت ملی تلقی نمی شود.”

پیشتر نیز ۳۶ زندانی سیاسی زندان‌های رجایی شهر کرج، اوین و خوزستان با انتشار بیانیه‌ای درباره انتخابات مجلس اعلام کردند :”بدون وجود مجلسی متشکل از نمایندگان واقعی و مدافع حقوق مردم، نه تنها احقاق حقوق از دست رفته مردم، بلکه جلوگیری از مفاسد بزرگی که اخیرا تنها نمونه هایی از آن – آن هم نه به طور کامل – انتشار یافته، امکان پذیر نیست.”

انتخابات مجلس، نخستین انتخاباتی است که در ایران پس از اعتراض های گسترده به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۸ برگزار می شود. مقامات ارشد جمهوری اسلامی با یادآوری حوادث دو سال گذشته، هشدار داده اند که تامین امنیت در دوران رقابت های انتخاباتی امسال، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 پنج متخصص ایرانی در سوریه ربوده شدند

 بی بی سی: سفارت ایران در دمشق ربوده شدن ۵ مهندس و کارمند فنی ایرانی در شهر حمص سوریه را تأیید کرد و از ربایندگان خواست که آنها را فورا آزاد کنند.

بر اساس بیانیه سفارت ایران، مردان مسلح ناشناس ساعت ۶ و نیم صبح روز چهارشنبه ۳۰ آذر (۲۱ دسامبر) این گروه را که عازم محل کارشان در نیروگاه برق جندر در شهر حمص بودند، ربودند. پیش تر تلویزیون انگلیسی زبان ایران از ربوده شدن ۸ متخصص خبر داده بود که ۵ تن از آنها ایرانی بوده اند.

سانا، خبرگزاری رسمی سوریه هم ناپدید شدن “۸ مهندس با ملیت های مختلف” را تأیید کرده است.

حمص از شهرهای سوریه است که در جریان ناآرامی های ماه های اخیر شاهد درگیری های خونین بوده و از پایگاه های اصلی مخالفان دولت بشار اسد محسوب می شود.

مخالفان دولت سوریه با اشاره به سرکوب اعتراضات توسط ارتش این کشور، شهر حمص را “منطقه فاجعه زده انسانی” اعلام کرده اند و خواهان آن شده اند که سازمان ملل، سازمان کنفرانس اسلامی و اتحادیه عرب، برای توقف “کشتار” مردم توسط حکومت سوریه اقدام کنند.

 رضا شهابی را آزاد کنید!

 اخبار روز: ۵ سندیکای عمده ی فرانسوی که نمایندگی میلیون ها کارگر در این کشور را بر عهده دارند، با امضای نامه ی مشترکی از رئیس قوه ی قضائیه ی ایران خواستند که رضا شهابی کارگر زندانی عضو سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه را آزاد کند.

به گزارش دو گروه “همبستگی سوسیالیستی با کارگران ایران ـ پاریس” و “اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران ـ پاریس”  در نامه ای به لاریجانی  رییس قوه قضاییه  تهران،

سازمانهای اتحادیه ای فرانسوی س.اف.د.ت ، س.ژ.ت ، اف.اس.او، همبستگی ـ سود، و اونسا در مورد وضعیت رضا شهابی، عضو هئیت مدیره “سندیکای واحد اتوبوسرانی تهران و حومه” که از ۱۹ ماه پیش در زندان به سر میبرد، ابراز نگرانی کرده اند و با توجه به مشکلات سلامتی متعدد او (نارسائی کلیوی و آرتروز شدید ناشی از آسیب خوردن چهار مهره گردن) گفته اند که این خطر وجود دارد که در غیاب مداوای لازم او فلج شود. در این نامه آمده که شهابی باید هر چه سریعتر به یک بیمارستان در خارج از محیط زندان انتقال یابد. رضا شهابی، علیرغم مشکلات جسمی، از روز ۲۲ نوامبر گذشته دست به اعتصاب غذائی زده که جان او را به خطر انداخته است.

این پنج سندیکا در پایان خواستار آزادی بلادرنگ شهابی و دیگر سندیکالیستهای زندانی در ایران، از جمله ابراهیم مددی متعلق به همان سندیکای شرکت واحد، علی نجاتی از سندیکای نیشکر هفت تپه، بهنام ابراهیم زاده و… شدند. 

۱۳ فرودگاه اروپایی به ایران‌ایر سوخت نمی‌دهند

 باشگاه خبرنگاران: مدیر عامل شرکت ایران ایر گفت: در حالی شرکت هواپیمایی ایران ایر به ۳۳ نقطه بین المللی پرواز دارد که پس از قطعنامه ۱۹۲۹ ارائه سوخت به این ایرلاین از ۱۳ نقطه اروپا قطع شد، اما ما در عین حال هیچ‌‌یک از پروازهای خود را به اروپا قطع نکردیم.

وی ادامه داد: در کشور آلمان که به سه نقطه آن پرواز داریم در هیچ یک از شهرهای فرانکفورت، هامبورگ و کلن به ما سوخت نمی‌دهند، ضمن آنکه فرودگاه لندن و فرودگاه کنت انگلیس نیز ارائه سوخت به ما را متوقف کردند.

پرورش با بیان این که طبق دستور خزانه داری آمریکا به یاتا هما در لیست سیاه تحریم قرار گرفت و حق هیچگونه نقل و انتقال پول را نداشت گفت: آژانس‌های ایران ایر نمی‌توانستند بلیت هما را بفروشند در حالی که ۴۰ درصد فروش ما در شبکه بین‌المللی از طریق آژانس‌ها انجام می‌شد، اما در این باره هما تسهیلاتی فراهم کرد و به طور مستقیم با برخی شرکت‌های خارجی وارد قرارداد شد که در این راستا حدود ۱۰۰ قرارداد با شرکت‌های هواپیمایی خارجی منعقد شده است.

 انتقال آریا آرام نژاد به بند سارقین زندان متی کلای بابل

 کمپین بین المللی حقوق بشر: یک منبع موثق محلی به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که جمعی از فعالان سیاسی و دانشجویی در مازندران به بند سارقین زندان متی کلای بابل منتقل شدند. آریا آرام نژاد (هنرمند، خواننده و آهنگ ساز حامی جنبش سبز)، علیرضا فلاحتی دبیر شاخه جوانان جبهه مشارکت استان مازندران، علی عباسی و رحمان یعقوبی از فعالان دانشجوئی دانشگاه مازندران به دستور رئیس زندان متی کلای بابل به بند سارقین و مجرمین خطرناک منتقل شدند.

آریا آرام نژاد در روز ۱۷ آبان ماه سال جاری به دست مامورین اداره کل اطلاعات استان مازندران بازداشت شد. آریا آرام نژاد در بهمن ۸۸ به اتهام خواندن ترانه “علی برخیز” توسط نیروهای امنیتی و اطلاعاتی استان مازندران دستگیر شد و ۴۴ روز را در بند انفرادی بازداشتگاه اداره اطلاعات ساری و زندان متی کلای بابل گذراند.

 تحریم های تازه آمریکا علیه یک فرد و ۱۰ شرکت مرتبط با کشتیرانی ایران

رادیو فردا: وزارت خزانه داری آمریکا، روز سه شنبه اعلام کرد، یک فرد و ۱۰ شرکت مستقر در مالت را به اتهام ارتباط با شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی مورد تحریم قرار داده است.

دیوید کوهن، معاون وزیر خزانه داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی در این زمینه گفته است:«تازمانی که شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی و شرکت های جانبی آن برای دور زدن تحریم های بین المللی به اقدامات فریبکارانه خود ادامه دهند، ما نیز همانند امروز شرکت های صوری و همچنین مدیران مرتبط با کشتیرانی جمهوری اسلامی را افشا کرده و می کوشیم تا تجارت غیرقانونی انها را متوقف کنیم.»

وزارت خزانه داری امریکا می گوید، جمشید خلیلی، مدیر عامل شرکت کشتیرانی ایران و هند، را نیز در فهرست افراد مورد تحریم قرار داده است.

وزارت خزانه داری آمریکا همچنین اضافه کرده است: شرکت کشتیرانی ایران و هند پیش از این توسط آمریکا در سال ۲۰۰۹ و شورای امنیت سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۰ مورد تحریم قرار گرفته است.

 

 دلار ۱۵۰۵ تومان شد 

بی بی سی: هر دلار در بازار آزاد ایران ۱۵۰۵ تومان معامله شده و اختلاف قیمت دلار در بازار آزاد و دولتی به بیشتر از ۴۰۰ تومان رسیده است.

بنابر گزارشها در جریان مبادلات ارز در بازار تهران، نرخ دلار تا هفته پیش ۱۳۸۵ تومان بود اما در فاصله چهار روز گذشته نزدیک به ۱۲۰ تومان افزایش پیدا کرده است.

نرخ هر دلار دولتی امروز از سوی بانک مرکزی ایران، ۱۱۰۰ تومان اعلام شده بود که بیشتر از ۴۰۰ تومان با نرخ بازار آزاد تفاوت دارد.

گزارشها نشان می دهد که آشفتگی در بازار ارز به ارزهای دیگر نیز سرایت کرده و هر یورو در بازار ۱۹۲۰ تومان و هر پوند به ۲۲۸۰ تومان نیز رسیده است. برخی گزارشها حاکی است که یورو و پوند با قیمت های بسیار بالاتری نیز در بازار معامله شده است.

نرخ دولتی یورو ۱۴۳۱ تومان و هر پوند ۱۷۰۷ تومان اعلام شده است.

نرخ دلار در ۳۰ سال گذشته

سال ۶۰ ( ۲۷ تومان)، ۶۵(۷۵ تومان)، ۷۰ (۱۴۰ تومان)، ۷۵(۴۴۵ تومان)، ۸۰ (۷۹۰ تومان)، ۸۵(۹۲۰ تومان)، ۹۰ (۱۵۰۰ تومان)

محمود احمدی نژاد روز سه شنبه ۲۹ آذر در جشن یک سالگی حذف یارانه ها گفت که موافق افزایش قیمت ارز نیستم.

این افزایش قیمت ها در حالی اتفاق افتاده که آقای احمدی نژاد مدتی پیش در یک برنامه تلویزیونی گفته بود که به رئیس کل بانک مرکزی گفته که قیمت دلار را حتی از یک هزار تومان هم پائین تر بیاورد.

احمدی نژاد می گوید که “برخی اصرار دارند، بگویند شرایط اقتصادی کشور بحرانی است که به نظر من این جنگ روانی است.”

 

تصویب قطعنامۀ سازمان ملل درباره نقض حقوق بشر در ایران

 به گفتۀ جامعۀ جهانی بهائی، قطعنامۀ روزِ چهارشنبه مجمع عمومی سازمان ملل متّحد دربارۀ وضعیّت حقوق بشر در ایران بازتابی از به پایان رسیدن شکیبائی جامعۀ بین­المللی در برابر نقض حقوق بشر در ایران و عدم اطاعت این کشور از قوانین بین المللی است.

خانم بانی دوگال، نمایندۀ ارشد جامعۀ جهانی بهائیان در سازمان ملل متّحد، گفت: «تصویب نهایی این قطعنامه در مجمع عمومی نارضایتی مطلق جامعۀ بین­المللی را از ظلم مداوم ایران به شهروندان خود کاملاً روشن می­سازد.»

خانم دوگال اظهار داشت: «قطعنامۀ مذکور فهرستی طولانی از تخلّفات را، که تقریباً تمامی موارد حقوق بشر که در قوانین بین­المللی وضع شده را در بر می­گیرد، مستند می­کند».

خانم دوگال گفت: «این قطعنامه همچنین گواهی است بر این حقیقت که تنها چند اقلیّت یا معدودی افراد مخالف نیستند که تحت نظام حصر زندگی می­کنند و روزانه با تهدید به آزار، دستگیری و زندان خودسرانه همراه با شکنجه و تهدید به اِعمال خشونت مواجهند».

این قطعنامه که با ۸۹ رأی موافق در برابر ۳۰ رأی مخالف و ۶۴ رأی ممتنع به تصویب رسید، فهرستی از گسترۀ وسیع سوءرفتارها در ایران، از جمله «افزایش چشم­گیر» در تعداد اعدام­ها، استفاده از شکنجه، هدف قرار دادن مدافعان حقوق بشر بطور سیستماتیک، خشونت فراگیر علیه زنان و تبعیض مداوم علیه اقلیّت­ها از جمله پیروان آئین بهائی، را ارائه داد.

این قطعنامه که مشترکاً توسط ۴۲ کشور ارائه شده، به ویژه ۱۶زمینۀ نگرانی را فهرست می­کند که از جمله شکنجه و افزایش مجازات­های اعدام تا «محدودیت­های روشمند و جدی بر آزادی تجمع مسالمت­آمیز» و «تضیقات و محدودیت­های شدید در زمینۀ حق آزادی اندیشه، وجدان، دین یا عقیده» را در بر می­گیرد.

همچنین این قطعنامه ادامۀ تبعیض علیه اقلیت­های قومی و دینی را محکوم می کند. در این قطعنامه به ویژه به مشکلاتی که عرب­ها، آذری­ها، بلوچ­ها و کردها و همچنین بهائیان، مسیحیان، یهودیان، صوفیان، مسلمانان سنّی و زرتشتیان با آنها مواجه هستند نیز اشاره می­شود.

 

دولت آمریکا خواهان آزادی فوری امیر حکمتی شد

 

رادیو آلمان: دولت آمریکا از ایران خواست شهروند ایرانی‌تبار آمریکایی را که به اتهام جاسوسی بازداشت شده آزاد کند. پدر امیر حکمتی می‌گوید فرزندش جاسوس سیا نیست و هنگام دیدار از بستگان خود در ایران بازداشت شده است.

تلویزیون دولتی ایران یک‌شنبه شب (۲۷ آذر/ ۱۸ دسامبر) “اعترافات” یک شهروند آمریکایی ایرانی‌تبار به‌نام امیر میرزا حکمتی را پخش کرد که دستگاه اطلاعاتی جمهوری اسلامی او را جاسوس سی.آی.ای معرفی می‌کند.

امیر حکمتی در این برنامه “اعترافات”، خود را ایرانی‌الاصل و متولد آریزونای آمریکا معرفی کرد و گفت از سوی سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا در امور اطلاعاتی آموزش‌دیده و پیش از رفتن به ایران در پایگاه‌های آمریکا در عراق و افغانستان خدمت کرده است.

وزارت اطلاعات ایران ادعا می‌کند این فرد را پیش از ورود به ایران تحت نظر داشته و “همزمان با آغاز ماموریتش” او را دستگیر کرده‌اند.

اما علی حکمتی، پدر امیر، روز دوشنبه (۲۸ آذر / ۱۹ دسامبر) به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت، پسرش برای سازمان سیا کار نمی‌کند و هنگام سفر به ایران برای ملاقات با مادر بزرگش بازداشت شده است.

علی حکمتی، پروفسور میکروبیولوژی در دانشگاهی در دیترویت، تاکید کرد فرزند وی جاسوس نیست و آنچه که ایران درباره او می‌گوید کاملا دروغ است. او گفت، دولت ایران درباره همه آمریکایی‌هایی که برای گردشگری یا دیدار با بستگان خود به ایران می‌روند دروغ می‌گوید.

ایران مدعی است که در هفته‌های اخیر شماری جاسوس بازداشت کرده که برای سازمان سی.آی.ای کار می‌کرده‌اند. هم‌چنین ایران اخیرا بخش‌هایی از پیکر یک هواپیمای بدون سرنشین را به تماشای عمومی گذاشت که ادعا می‌کند به دلیل نقض حریم هوایی ایران آن را ساقط کرده است.

علی حکمتی می‌گوید فرزندش مترجم سابق زبان عربی در نیروی دریایی آمریکا بوده و چهار ماه پیش به ایران سفر کرده است. به گفته آقای حکمتی، امیر پیش از سفر به تهران و بازداشت، در قطر برای موسسه‌ای کار می‌کرده است. او به جزئیات بیشتری درباره فعالیت پسرش در قطر اشاره نکرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، گفت که دولت آمریکا خواستار دسترسی به امیر حکمتی از طریق سفارت سوئیس شده است. او افزود، خانواده امیر حکمتی در ماه سپتامبر بازداشت او را به وزارت امور خارجه آمریکا اطلاع داده‌اند. 

زندانی ایسنا؛ محروم از همه حقوق قانونی

   جرس: ایسنا اولین خبرگزاری بود که انحصار ایرنا را شکست. پس ازحوادث انتخابات ریاست جمهوری برخی ازمدیران و خبرنگاران ایسنا بازداشت و آزاد شدند، اما در حال حاضر پس از ۱۷ ماه احمدرضا یوسفی همچنان در زندان است و محکوم به گذراندن دو سال حبس 

میرحمید حسن‌زاده مدیرعامل سابق خبرگزاری ایسنا از جمله بازداشت شدگان ایسنایی بود که در جریان انتخابات مدیر سایت قلم‌نیوز بود و درسال ۸۸ به علت همکاری با این سایت بازداشت و پس از دو هفته آزاد شد. حسن‌زاده همچنین، از دوستان نزدیک ابوالفضل فاتح بنیانگذار ایسنا و رئیس کمیته تبلیغات و اطلاع رسانی ستاد میرحسین موسوی بود.

نسرین وزیری دیگر ایسنایی بود که هرچند در زمان بازداشت خبرنگار پارلمانی خبرگزاری ایلنا بود اما پیش از حضور در ایلنا و روزنامه اعتماد ملی سالیانی را در ایسنا سپری کرده بود و عنوان ایسنا را با خود همراه داشت. او پس از حوادث عاشورای ۸۸ و شبی بازداشت شد که قرار بود فردایش همراه با علی لاریجانی رئیس مجلس به مشهد سفر کند. وزیری ۲۳ روز پس از بازداشتش آزاد شد.

سمیه مومنی دیگر خبرنگار ایسنا و از فعالان کمپین یک میلیون امضا نیز بامداد روز ۱۸ بهمن سال ۸۸ در منزل خود بازداشت و در آستانه نوروز همان سال آزاد شد.

زینب کاظم‌خواه، روزنامه‌نگار ادبی که با بخش فرهنگی و ادبی ایسنا و با نشریاتی مانند مهرنامه و نافه همکاری می‌کرد نیز مانند مومنی در۱۸ بهمن ۸۸ بازداشت و پس از تحمل یک ماه حبس از زندان آزاد، و البته از خبرگزاری ایسنا اخراج‌ شد. او پس ازبرگزاری دادگاهش به چهار ماه حبس تعزیری و پنج سال حبس تعلیقی محکوم شد.

شاهد انتشار اولین خبر در بدو آغاز به کار خبرگزاری ایسنا اما همچنان زندانی است و بیش از ۱۷ ماه است که محروم از همه حقوق قانونی از جمله حق مرخصی در بند ۳۵۰ زندان اوین نگهداری می شود.

احمدرضا یوسفی و ابوالفضل فاتح دو شاهد انتشار اولین خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا ) بودند. اولی در قامت معاون فنی و دومی در قامت مدیر عامل و به تعبیری موسس خبرگزاری. انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ دو شاهد را دوباره به هم رساند و فاتح برای راه اندازی قلم نیوز یوسفی را به مدد طلبید. در حالی که فاتح به یکی از مشاوران اصلی میرحسین موسوی در انتخابات بدل شده بود یوسفی به سایت های سلام میرحسین، سلام خاتمی، و یاری نیوز کمک فنی می داد.

یوسفی سال ۸۹ وقتی برای ادامه تحصیل قصد خروج از کشور را داشت، به اتهام ارتباط با بیگانگان در فرودگاه دستگیر و زندانی شد. در دادگاه نیز قاضی صلواتی به کنایه سراغ فاتح را از او گرفت و صلواتی به دو سال حبس قطعی و سه سال حبس تعلیقی محکومش کرد.

او در مدت چهار ماه بازداشتش در بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات تنها دو بار بازجویی شد و با وجود نبود مدرکی در پرونده اش مبنی بر تخطی از قانون، به مانند بسیاری از زندانیان سیاسی پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم، قربانی سناریوسازی نهادهای امنیتی شد و در دادگاه توسط قاضی صلواتی حکم سنگین پنج سال زندان را که سه سال آن به حال تعلیق درآمد، دریافت کرد.

یوسفی دارای مدرک فوق لیسانس مدیریت اجرایی و متخصص در حوزه علوم کامپیوتری است. وی از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۸۴ به طور پیوسته به عنوان معاون فنی با خبرگزاری ایسنا همکاری داشت. وی از سال ۸۴ نیز این سمت را در این خبرگزاری به صورت نیمه وقت ادامه داد و همچنین مدتی دبیری سرویس بین الملل این خبرگزاری را برعهده گرفت. همکاری با خبرگزاری ایلنا از دیگر سوابق کاری اوست.

 هشدار تازه رهبران عرب خلیج فارس به ایران

بی بی سی: رهبران شورای همکاری خلیج فارس از ایران خواستند به آنچه دخالت در امور داخلی اعضای این گروه خواندند، پایان دهند.

سران شش کشور شورای همکاری خلیج فارس در پایان نشست سالانه خود در ریاض، پایتخت عربستان سعودی، در بیانیه ای خطاب به ایران اعلام کردند: “به این سیاستها و اعمال پایان دهید و دست از دخالت در امور داخلی اعضا بردارید.”

آنها نسبت به آنچه تلاش ایران برای “تحریک مناقشه فرقه ای” خواندند، هشدار دادند.

به نظر می رسد این هشدار اشاره ای به اتهام های بحرین علیه ایران درباره تحریک اکثریت معترض شیعه در این جزیره کوچک خلیج فارس است.

ایران هر گونه دخالت در امور داخلی بحرین و سایر اعضای شورای همکاری خلیج فارس را تکذیب کرده است.

حاکمان بحرین می گویند که یک گروه تروریستی را دستگیر کرده اند که توسط نیروهای سپاه پاسداران ایران آموزش دیده اند.

همچنین در پایان این نشست دو روزه در ریاض، ملک عبدالله، پادشاه عربستان،

از اعضا خواست از مرحله “همکاری” به سوی “اتحاد” حرکت کنند.

 

نامزدهای دریافت یازدهمین دوره جایزه ادبی گلشیری معرفی شدند

 

بنیاد گلشیری اسامی نامزدهای دریافت یازدهمین دوره جوایز این بنیاد را اعلام کرد. این بار اعضای کمیته بررسی کتاب ها یونس تراکمه، علی خدایی و محمد حسن شهسواری بودند که مجموعه داستان های چاپ اول سال ۸۸ و ۸۹ را بررسی کرده و از میان این آثار نامزدها را انتخاب کرده اند.

اسامی نامزدهای دریافت جایزه گلشیری در سایت رسمی این بنیاد منتشر شده است.

در بیانیه‌ ای که به مناسبت معرفی نامزدهای دریافت این جایزه منشر شده آمده است: بنیاد امیدوار است بتواند در مراسمی درخور همراه با اعلام برندگان این دوره، داوران را نیز معرفی کند.

گفتنی ست بنیاد گلشیری، یک بنیاد ادبی است که پس از مرگ هوشنگ گلشیری نویسنده سرشناس ایرانی با کوشش فرزانه طاهری، همسر او و شاگردانش تاسیس شد و بنا دارد و هر سال یک جایزه ادبی به نام این نویسنده به بهترین آثار ادبی در زمینه های مختلف اعطا کند.

 

حق الوکاله ۳ میلیارد تومانی برای متهم اصلی اختلاس بزرگ

 

بی بی سی: یک نماینده مجلس ایران می گوید که وکیل مدافع مه آفرید خسروی، متهم اصلی پرونده بزرگترین اختلاس تاریخ بانکی ایران، برای حق الوکاله علی الحساب، مبلغ ۳ میلیارد تومان گرفته است.

به گزارش جهان نیوز، جواد کریمی قدوسی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران گفته است این وکیل این مبلغ را گرفته است تا وکالت آقای خسروی را بر عهده بگیرد.

مه آفرید خسروی، مدیر گروه امیر منصور آریا، متهم است که حدود ۳ هزار میلیارد تومان از نظام بانکی ایران اختلاس کرده است. او و شماری دیگر از اعضای خانواده و افراد مرتبط تاکنون بازداشت شده اند . همچنین دستکم چهار نماینده مجلس در ارتباط با این پرونده احضار شده اند.

دادستان ایران می گوید که به زودی کیفرخواست علیه متهمان صادر می شود.

 

هاشمی رفسنجانی رئیس هیأت امنای جدید دانشگاه آزاد شد

 

بی بی سی: هیأت امنای جدید دانشگاه آزاد اسلامی در ایران در نخستین جلسه خود اکبر هاشمی رفسنجانی را به عنوان رئیس خود برگزیدند و انتخاب رئیس این دانشگاه را به جلسه بعدی موکول کردند.

ترکیب این هیأت با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی تغییر کرد و گفته شد که دولت آقای احمدی نژاد با اعمال این تغییر قصد دارد از نفوذ آقای هاشمی رفسنجانی در این دانشگاه بکاهد.

 

گروهی از روزنامه نگاران خواستار آزادی حسن فتحی شدند

 

بی بی سی: جمعی از روزنامه نگاران ایرانی نسبت به ادامه بازداشت حسن فتحی روزنامه نگار و تحلیگر انتقاد کرده و با امضای نامه‌ای خواستار “آزادی بدون شرط حسن فتحی” شدند.

این نامه به امضای ۱۰۱ نفر از روزنامه‌نگاران رسیده است.

حسن فتحی، روزنامه نگار و تحلیگر ایرانی ۲۲ آبان ماه توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت شد و خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، علتش را همکاری با بی بی سی فارسی اعلام کرد.

بازداشت آقای فتحی یک روز پس از آن صورت گرفت که وی در گفتگویی با شبکه تلویزیونی فارسی بی بی سی درباره پوشش رسانه‌ای انفجار بزرگ در یک پادگان سپاه پاسداران، شرکت کرد.

پیشتر همسر آقای فتحی به بی‌بی‌سی فارسی گفته بود که آقای فتحی” وکیل ندارد و هیچ مرجع قضایی هنوز به اعضای خانواده او اطلاع نداده است که او را در کجا نگهداری می کنند.”

پس از بازداشت حسن فتحی، روزنامه نگار ایرانی در تهران، بی بی سی بیانیه ای صادر کرد و در آن نوشت:”بی‌بی‌سی فارسی خبرنگار یا کارمندی در ایران ندارد و این بخش به عنوان یک تحلیلگر مستقل با آقای حسن فتحی و بسیاری دیگر از روزنامه نگاران، دانشگاهیان و سایر شخصیت های ایران مصاحبه می کند.”

 

عکس های ضرب و شتم زن مصری توسط نظامیان جنجال آفرید

 

جرس: به گزارش منابع خبری، خانم «غاده کمال عبدالخالق» فعال مصری که چند روز پیش حمله خشونت بار نیروهای ارتش مصر به او و عریان کردنش در نزدیکی میدان التحریر قاهره، به یکی از جنجالی‌ترین و مهمترین اخبار جهان عرب تبدیل شد، تاکید کرد که راهپیمایی آنان مسالمت آمیز بوده و از ارتش شکایت خواهد کرد.

مردم مصر تا رسیدن به دمکراسی و آزادی از پای نخواهند نشست

به گزارش تابناک، وی که عضو “جنبش ۶ آوریل” است، در اولین اظهار‌نظر در مورد چگونگی و ماجرای حمله نیروهای ارتش به او، گفت: در کنار تعدادی از دوستان و معترضان، به صورت مسالمت‌آمیز در حال شعار دادن بودیم. ناگهان سربازان ارتش به سمت ما حمله کردند. تلاش کردم فرار کنم، اما چهار سرباز مرا گیر انداخته و شروع کردند به زدن من. یکی از آنها موی مرا گرفت و سرم را کشید. روی زمین افتادم. دیگری شروع کرد به پاره کردن پیراهن من. بدون شک خیلی از افراد در سراسر جهان این صحنه را دیدند، زیرا بسیاری از شبکه‌های خبری و ماهواره‌ای و نیز سایت‌های اینترنتی آن را پخش کردند. همه اعتراف می‌کنند که رفتاری غیر‌اخلاقی و وحشیانه بود.

خانم «غاده کمال عبدالخالق» همچنین گفت: حتی بعد از عریان‌کردن بدن من مقابل دید همگان، شروع کردند به کشیدن من روی زمین. به فریاد و اعتراض تظاهر‌ات‌کنندگان نسبت به چنین کاری، اهمیت ندادند در حالی که این حادثه در مقابل در اصلی پارلمان مصر رخ داد. بدن عریان مرا به یک ساختمان در همان نزدیکی بردند. در آنجا یک سرتیپ از افسران ارتش حضور داشت. یکی از سربازان خطاب به آن افسر گفت “این همان دختری است که به شما فحش می‌داد”. بعد از آن بی‌هوش شدم.

وی در ادامه گفت: دقایقی بعد به هوش آمدم و پزشکی را بالای سرم دیدم، البته نه در بیمارستان بلکه در یک مرکز پزشکی میدانی، که در نزدیکی محل درگیری بنا نهاده شده بود. با ترس شروع کردم به فریاد زدن و گفتم “مرا تحویل سربازان ارتش ندهید”. اما پزشک مرا آرام کرد و گفت “تو آزاد هستی، آنها اینجا نیستند و با تو کاری ندارند”.

«غاده عبدالخالق» در پایان گفت: من از حقم نمی‌گذرم. از آن سربازان ارتش در دادگاه شکایت خواهم کرد، زیرا تنها گناه من این بود که در تظاهرات مسالمت‌آمیزی شرکت کرده‌ام که خواستار پایان دادن به حکومت نظامیان و روی کار آمدن غیر‌نظامیان است. من نظامیان را مسئول درگیری‌ها و کشتارهای جاری در قاهره می‌دانم.

گفتنی است روز گذشته خبری در رسانه‌های مصری منتشر شد مبنی بر اینکه یک مؤسسه غیر‌دولتی مدافع حقوق بشر، ده هزار دلار جایزه برای دستگیری سرباز اصلی حمله‌کننده به «غاده کمال عبدالخالق» تعیین کرد.

همچنین روز سه شنبه هزاران زن در مصر در اعتراض به عملکرد ارتش نسبت به تظاهرکنندگان، با در دست داشتن عکس های غاده در خیابان های مصر راهپیمایی کردند و شعار دادند.

 

بحران شدید در دولت عراق؛ مالکی تهدید به استعفا کرد

 

رادیو آلمان: چند روزی پس از خروج آمریکا از عراق، دولت این کشور با بحران جدی روبرو شده. گروه العراقیه فعالیت خود در پارلمان و دولت را معلق کرده، برای یکی از معاونان رئیس جمهور حکم بازداشت صادر شده و مالکی تهدید کرده که استعفا می‌دهد.

نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق که دولتش ائتلافی از گروه‌های شیعه، سنی و کرد عراق است، روز سه‌شنبه (۲۹ آذر / ۲۰ دسامبر) تهدید کرد اگر پارلمان از صالح مطلق، یکی از معاونان مالکی، سلب صلاحیت نکند، ظرف دو روز از مقام خود کناره‌گیری خواهد کرد. هدف مالکی از این تهدید آن است که صالح مطلق را وادار به استعفا کند. صالح مطلق معاون نخست وزیر عراق از بلوک پارلمانی “العراقیه” به‌رهبری ایاد علاوی است که سکولار و گروه‌های تشکیل‌دهنده آن به‌طور عمده سنی‌مذهب هستند.

صالح مطلق یکی از منتقدان سرسخت نوری مالکی است. چند روز پیش او مالکی را به اعمال “بدترین‌ نوع دیکتاتوری” متهم کرد. مطلق گفت، مالکی “دیکتاتورتر” از شخص صدام حسین است که «دست‌کم زیرساخت‌های عراق را بهبود بخشید».

Bildunterschrift: هم‌زمان، دادگاهی در عراق برای طارق هاشمی، یکی از معاونان جلال طالبانی، رئیس جمهوری عراق، حکم جلب صادر کرد. طارق هاشمی نیز از بلوک سکولار “العراقیه” و سنی‌مذهب است. او نیز همانند صالح مطلق از منتقدان نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق، به‌شمار می‌رود.

طارق هاشمی هنوز بازداشت نشده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که او در کردستان عراق به‌سر می‌برد.

 

واتسلاو هاول، رئیس جمهوری پیشین چک درگذشت

 

بی بی سی: واتسلاو هاول، رئیس جمهوری سابق جمهوری چک روز یکشنبه، ۱۸ دسامبر در ۷۵ سالگی درگذشت. او دهمین و آخرین رئیس جمهوری چکسلواکی بود.

آقای هاول پس از تقسیم چکسلواکی و پیروزی انقلاب مخملی، اولین رئیس جمهور چک شد. او در سال های دهه هفتاد میلادی به عنوان نمایش نامه نویس مخالف دولت به شهرت جهانی رسید. انقلاب موسوم به انقلاب مخملین باعث سرنگونی حکومت کمونیستی در چکسلواکی و تقسیم آن به دو کشور چک و اسلواکی شد.

واتسلاو هاول در سال ۱۹۳۶ در خانواده ای ثروتمند در چکسلواکی به دنیا آمد. پس از بهار پراک در سال ۱۹۶۸، وی به زندگی مخفی و فعالیت های زیرزمینی روی آورد. به عنوان شناخته شده ترین چهره مخالف حاکمیت، با فشارهای فزاینده ای روبرو شد و به زندان افتاد. در سال ۱۹۷۷، در نوشتن منشور ۷۷ مشارکت کرد که منشوری در جهت تغییرات دموکراتیک بود. در دسامبر ۱۹۸۹، اولین رئیس جمهوری دوران پس از کمونیسم شد. سکاندار کشور در گذار به سوی دموکراسی بود و در سال ۱۹۹۳ تقسیم چکسلواکی به جمهوری چک و اسلواکی در زمان صدارت وی صورت گرفت. در سال ۲۰۰۳ از سیاست رسمی کناره گرفت و به نویسندگی بازگشت. در سال ۲۰۰۸ فیلمنامه جدیدی منتشر کرد و در سال ۲۰۱۱ اولین فیلمش را کارگردانی کرد.

هاول یکشنبه صبح و پس از آنکه مدتها با بیماری دست به گریبان بود چشم از جهان فرو بست.

 

کیم جونگ ایل رهبر کره شمالی درگذشت

 

بی بی سی: تلویزیون دولتی کره شمالی اعلام کرده است که کیم جونگ ایل رهبر این کشور در سن ۶۹ سالگی در اثر حمله قلبی درگذشت. خبر مرگ او در یک بیانیه احساساتی در تلویزیون ملی قرائت شد.

گوینده خبر که لباس سیاه به تن داشت گفت که او روز شنبه ۱۷ دسامبر در اثر فشار کار زیاد بر جسم و ذهنش درگذشت. در این خبر گفته شد که آقای کیم در یک قطار هنگام دیدار از ناحیه ای در خارج از پایتخت درگذشت.

کیم جونگ ایل از سال ۱۹۹۴ پس از مرگ پدرش رهبر این کشور فقرزده کمونیست بوده است. او در سال ۲۰۰۸ دچار سکته مغزی شد و برای چندین ماه از انظار عمومی دور بود.

تصور می شود که “کیم جونگ اون” پسر سومش که بیش از ۲۵ سال دارد به عنوان جانشین او تعیین شده باشد.

از ۱۷ تا ۲۹ دسامبر یک دوره عزای ملی اعلام شده است.

گفته می شود که کیم جونگ ایل که در کره شمالی “رهبر عزیز” خوانده می شد علاقه زیادی به سیگار برگ و کونیاک داشت و تصور می شود که از دیابت و بیماری قلبی رنج می برد.

در پی انتشار خبر بازارهای بورس آسیا افت کرد. 

تشدید سرکوب‌ها در سوریه در آستانه ورود ناظران خارجی

 رادیو آلمان: در آستانه ورود ناظران اتحادیه عرب، سرکوب‌های خونین سوریه تشدید شده است. ظرف ۳ روز اخیر نزدیک به ۴۰۰ نفر کشته شده‌اند. مخالفان بیمناک قتل‌عام در یک روستا هستند. شورای ملی سوریه خواستار ایجاد یک “منطقه آزاد” شده است.

از روز دوشنبه (۱۹ دسامبر/۲۸ آذر) که طرح اتحادیه عرب در قاهره به امضای معاون وزارت‌خارجه سوریه رسید، تا غروب سه‌شنبه ۲۷۷ نفر از شهروندان سوریه قربانی سرکوب خشن ارتش و پلیس شده بودند. حدود ۷۰ نفر از این کشته‌شدگان را سربازانی تشکیل می‌دادند که هنگام فرار از یک پادگان به رگبار بسته شدند. آن‌ها قصد پیوستن به معترضان را داشتند.

روز چهارشنبه (۲۱ دسامبر) خبرگزاری‌های آلمان و رویترز به نقل از نهاد ناظر بر حقوق‌بشر در سوریه که در لندن مستقر است، خبر دادند، در حالی که زمان ورود ناظران اتحادیه عرب نزدیک است، ۱۱۱ نفر دیگر در حمله‌ ارتش و نیروهای امنیتی سوریه به روستای “کفر عوید” در ایالت ادلیب به قتل رسیده‌اند.

تعداد قربانیان حمله ارتش به کفروود را نهاد مدافع حقوق بشر روز سه شنبه ۳۷ نفر اعلام کرده بود، اما بامداد چهارشنبه براساس گزارش‌های دریافتی از محل اصلاح کرد. این نهاد اعلام کرد که روستای کفر عوید همچنان در محاصره ارتش است و بیم‌آن می‌رود که یک قتل‌عام بزرگ‌تر طراحی شده باشد.

خبرگزاری دولتی سوریه نیز خبرداد که براساس یک قانون جدید، هرکس به شورشیان اسلحه برساند، به مرگ محکوم می‌شود.

مخالفان بشار اسد روز دوشنبه اعلام کردند که ارتش تصمیم دارد ۲۱ نفر از افسرانی را که در اعتراض به سرکوب‌ها ترک خدمت کرده‌اند، اعدام کند. اما روز چهارشنبه ارتش با صدور اطلاعیه‌ای این خبر را تکذیب کرد. 

با خروج آخرین کاروان سربازان آمریکایی از عراق

جنگ ۹ ساله عراق رسما پایان یافت

 صدای آمریکا ـ آخرین کاروان سربازان آمریکایی صبح روز یکشنبه ۱۸ دسامبر خاک عراق را ترک کرد و وارد کویت شد. تنها چند صد تن از سربازان آمریکایی مستقر در عراق در سفارت آمریکا در بغداد باقی مانده اند.

با خروج نیروهای آمریکا از عراق، جنگ ۹ ساله عراق رسما پایان می یابد. در جریان این جنگ ۴۵۰۰ نیروی نظامی آمریکایی و ده ها هزار عراقی جان خود را از دست دادند. شمار نیروهای آمریکایی در اوج جنگ به ۱۷۰ هزار تن رسیده بود.

نوری المالکی نخست وزیر عراق همچنان درگیر چگونگی تقسیم قدرت بین گروه های شیعه، سنی و احزاب کرد این کشور است. باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا می گوید آینده عراق در دست مردم عراق است.

 پسر قذافی در زندان شکنجه نشده است

 بی بی سی: فرد آبراهامز، از گروه دیده بان حقوق بشرکه اخیرا در زندان با سیف الاسلام، پسر بزرگ سرهنگ قذافی رهبر سابق لیبی دیدار کرده به بی بی سی گفته است که در زندان با او به خوبی رفتار می شود و او تحت شکنجه قرار ندارد.

اما این فعال حقوق بشر افزوده است که در زندان او را از سایر زندانیان جدا نگه داشته اند و هنوز به او اجازه نداده اند که وکیل داشته باشد.

آقای آبراهامز گفته است که مقامات لیبی به او اجازه دادند که به مدت نیم ساعت با سیف الاسلام که در حال حاضر در زندانی در شهر زنتان نگهداری می شود، دیدار داشته باشد.

آقای آبراهامز همچنین گفته است سیف الاسلام جزئیات مرگ پدرش را می داند، اما نگهبانان به آقای آبراهامز گفته اند که سیف الاسلام ترجیح می دهد درباره این موضوع صحبت نکند. 

 پنج سرباز ناتو در انفجار بمب در غزنی کشته شدند

 بی بی سی: انفجار یک بمب کنار جاده ای در ولایت غزنی در مرکز افغانستان، منجر به کشته شدن حداقل پنج سرباز ناتو شده است.

برخی گزارش ها هویت این سربازان را لهستانی گفته اند، اما منابع ناتو تا کنون تنها کشته شدن پنج سرباز خود را تائید کرده اما در مورد هویت آنها چیزی نگفته اند.

ارتش لهستان واحدهایی متشکل از حدود دو هزار و پانصد نفر در افغانستان دارد و به ویژه کمک به تامین امنیت ولایت غزنی از مسئولیت های این نیروهاست.

ظرف نه سالی که سربازان لهستانی در چارچوب نیروهای ناتو به افغانستان آمده اند، سی و شش سرباز این کشور در خشونتهای افغانستان کشته شده اند.

حادثه تازه در غزنی بزرگترین تلفات نظامیان لهستانی در یک عملیات واحد از زمان حضور آنها در افغانستان در سال ۲۰۰۲ میلادی را رقم زده است.

قرار است سربازان ناتو تا پایان سال ۲۰۱۴، به ماموریت نظامی خود در افغانستان پایان دهند، اما بخشی از این سربازان، برای کمک به آموزش نیروهای افغان در افغانستان باقی خواهند ماند.

 پلیس می‌توانست به غارتگران و خرابکاران لندن شلیک کند

 بی بی سی: در گزارشی که درباره روش‌های کار گرفته شده توسط پلیس بریتانیا در زمان شورش‌های ماه اوت در انگلستان تهیه شده، آمده که پلیس برای مقابله با افرادی که دست به خرابکاری و غارت زده بودند، می توانست در شرایط خاصی از اسلحه گرم استفاده کند.

اداره کل بازرسی پلیس در گزارش خود گفته است اگر در مواردی مانند به آتش کشیدن ساختمان‌ها، جان مردم در خطر بود، استفاده پلیس از اسلحه گرم قابل توجیه بود.

این گزارش تاکید دارد که در آینده، استفاده از گلوله های پلاستیکی و ماشین های آب پاش هم می تواند مدنظر قرار گیرد.

گزارش اداره کل بازرسی پلیس، خواهان قوانین شفافی برای کنترل ناآرامی ها و غارت ها شده است. از عملکرد پلیس در جریان ناآرامی ها و شورش های ماه اوت امسال در انگلستان، انتقادهای زیادی شده است.

روز دوشنبه این هفته، یک کمیته پارلمانی مجلس بریتانیا گفت استفاده از گلوله پلاستیکی و ماشین های آب پاش در عملیات پلیس می توانست خطرناک باشد.

گزارش یک گروه تحقیق مستقل درباره این شورش‌ها هم که اخیرا منتشر شده، از واکنش پلیس نسبت به این ناآرامی‌ها به شدت انتقاد کرده است.

گروه “شورش‌ها، جوامع و قربانیان” در گزارش خود گفته بود که نزدیک به پانزده هزار نفر در ناآرامی ها، خرابکاری‌ها و غارت‌ها شرکت داشتند. دلیل اصلی این افراد برای این کار به گفته خودشان، این باور بود که پلیس با آنها مقابله نخواهد کرد.

به موجب این گزارش، بی اعتمادی به اقدام پلیس در مراحل اولیه ناآرامی‌های لندن در ماه اوت منجر به گسترش آنها شد. ناآرامی‌ها در منطقه تاتنهام در شمال لندن آغاز شد و سپس به دیگر شهرهای انگلستان به خصوص منچستر، برمینگام و بریستول کشیده شد.

در روزهای اول پس از آغاز ناآرامی های لندن، منتقدان گفتند که کمبود پلیس در خیابان ها کاملا مشهود بود و باعث شد تا این نیرو نتواند به وظیفه خود که حفظ امنیت جانی و مالی مردم است به خوبی عمل کند.

نا آرامی های لندن، در پی تجمع گروهی از ساکنان محله تاتنهام لندن در اعتراض به کشته شدن یک جوان سیاهپوست آغاز شد که حمله به پاسگاه پلیس و گسترش ناآرامی در این محله را در پی آورد و طی روزهای بعد، ناآرامی به چند محله دیگر نیز سرایت کرد که با حمله به ماموران پلیس، به آتش کشیدن ساختمان ها، خودروهای پلیس و اتومبیل های شخصی و اتوبوس ها و غارت فروشگاه ها همراه بود.