شهروند ـ آرش عزیزی : شهروند در این ستون هر هفته از حضور ایران و ایرانیان در رسانه های کانادا، از کوچک تا بزرگ، با خبرتان می کند. در ضمن از اخباری که به دو کشور و رابطه شان مربوط شود نیز می گوییم.

 تحریم بانکی، جزو اخبار صدر سال

حال که به پایان سال پرماجرای ۲۰۱۱ نزدیک می شویم، وب سایت سی بی سی گزیده ای از مهمترین اخبار این سال منتشر کرده است. از هر ماه ۱۰ خبر داغ انتخاب شده اند. یکی از خبرهای ماه نوامبر مربوط به تحریم نظام بانکی ایران توسط کانادا و بریتانیا است.

 عواقب تحریم ها علیه ایران

یدالله حسین در بخش مالی روزنامه ی نشنال پست مقاله ای با این تیتر نوشته که: «تحریم ها علیه ایران می تواند منجر به افزایش قیمت نفت شود.»این تحلیلگر گفته دیدار صمیمانه نمایندگان ایران و عربستان سعودی در حاشیه ی اجلاس اخیر سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در وین نباید باعث شود اوضاع پرتنش موجود فراموش شود. حسین به تنش های مختلف موجود در این زمینه اشاره کرده است: حمله معترضان به سفارت بریتانیا در تهران که به اخراج سفیر ایران از این کشور انجامید؛ احتمال بایکوت تمام و کمال نفت ایران توسط اتحادیه اروپا از ماه ژانویه؛ تهدید اسرائیل به حمله به تجهیزات اتمی ایران پس از انتشار گزارش آژانس اتمی؛ حمایت دولت ایران از معترضان شیعه در عربستان و بحرین و هدایت جاسوسانی در کویت؛ ادعای مقامات آمریکا و مکزیک به نقشه ایران برای قتل سفیر عربستان در واشنگتن.

او نتیجه گرفته که سرمایه گذاران باید منتظر اقدامات تلافی جویانه از سوی ایران و بالا رفتن قیمت نفت باشند.

 جمهوری اسلامی می خواهد در ونکوور کنسولگری بزند

ماجرای خواست جمهوری اسلامی برای افتتاح کنسولگری در ونکوور (و مخالفت قابل پیش بینی دولت کانادا با آن) در رسانه های متعددی در سراسر کشور مطرح شد، اما عجیب است که جای چندانی در رسانه های انتاریو نداشت.

روزنامه ی سان ونکوور گزارش مفصلی در این مورد منتشر کرد. کامبیز شیخ حسنی، از مسئولان سفارت ایران در اتاوا، در گفتگو با این روزنامه گفت ۱۲۰ هزار ایرانی در ونکوور زندگی می کنند و جمهوری اسلامی در صدد خدمت به آن ها برای انجام امور کنسولگری است. به گفته ی او خدمه ی سفارت در ماه اکتبر دو روز در ونکوور حضور داشتند و به بیش از ۴۰۰ مراجعه کننده خدمات دادند. شیخ حسنی از دولت کانادا خواستار همکاری شده و اشاره کرده که کشورهایی مثل آلمان و ایتالیا به جمهوری اسلامی اجازه افتتاح کنسولگری در شهرهای بیرون پایتخت را می دهند.

این روزنامه اما اشاره کرده که دولت کانادا سیاستی رسمی به نام «تماس تحت کنترل» دارد که بنا بر آن به دولت ایران اجازه تاسیس کنسولگری بیرون از اتاوا را نمی دهد و در ضمن برقراری پرواز مستقیم بین دو کشور را ممنوع کرده است.

«سان ونکوور» با چند نفر از ایرانی های محل در این مورد مصاحبه کرده: از جمله سونیا که «وب سایتی خبری را اداره می کند» و زول سلیمان، وکیل مهاجرت. اولی به نظرهای متفاوت در این مورد اشاره کرده و پیشنهاد داده از ایرانیان نظرسنجی شود و دومی به مشکلاتی که خیلی از موکلینش با توجه به فاصله چندین هزار کیلومتری اتاوا داشته اند.

وزارت امور خارجه کانادا به سئوال این روزنامه در این مورد پاسخ نداده است.

روزنامه ی سراسری نشنال پست و روزنامه ی گزت مونترال نیز این گزارش ونکوور سان را منتشر کرده اند.

خبرگزاری ای اچ ان آمریکا نیز گزارشی در این مورد منتشر کرده است که در آن از جمله از محکوم کردن «فاجعه ی انسانی آتاواسکیپات» در کانادا توسط دولت ایران خبر داده است.

 

 

اردوگاه اشرف

چنان که در بخش دیگری از اخبار اشاره کردیم نامه ی رضا مریدی به بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل، باعث واکنش های متعدد به وضعیت پناهجویان در اردوگاه اشرف شده است. از جمله مقاله ای که ایروین کاتلر، نماینده لیبرال مجلس، در این مورد در تورنتو استار نوشت.

روزنامه ی فری پرس شهر لندن از تصمیم زیرکمیته ی مجلس در حمایت از پناهجویان اشرف خبر داده است. ادمونتون ژورنال، تورنتو سان و وب سایت سی بی سی نیز هر یک فضایی به این ماجرا اختصاص دادند.

ضمنا به گزارش آسوشیتدپرس، آخرین خبر این است که نوری المالکی نخست وزیر عراق گفته دبیر کل سازمان ملل از او خواسته برای بسته شدن کمپ مهلت بیشتری داده شود که او هم پذیرفته و این امر را به شش ماه دیگر موکول کرده است، بنابراین شش ماه زمان هست تا فکری به حال جابجایی ساکنان کمپ اشرف شود.

 

لایحه کانادا در محکومیت نقض حقوق بشر در ایران

نباید فراموش کرد که این کانادا بود که آغازگر لایحه ای برای محکوم کردن نقض حقوق بشر در ایران شد. این لایحه دوشنبه ی این هفته به تایید مجمع عمومی سازمان ملل رسید و در آن در فهرست جرایم ایران از شلاق زدن و دست و پا قطع کردن آمده تا شکنجه و «افزایش چشمگیر» اعدام. به گزارش آسوشیتد پرس، محمد خزاعی، سفیر ایران در سازمان ملل، خیلی تلاش کرده بود این ماجرا به رای نکشد اما در نهایت کشید تا لایحه با رای ۸۹ به ۳۰ (و غیبت ۶۴ کشور) تصویب شود.

در این لایحه مشخصا به تبعیض هایی علیه اعراب، آذری ها، بلوچ ها، کرد ها و همچنین بهاییان، مسیحیان، یهودیان، صوفی ها، سنی ها و زرتشتی ها نیز اشاره شده است.

این خبر انعکاسی گسترده در رسانه های کانادا و جهان یافت.  

نقش ایران در دوستی آمریکا و کانادا

جاناتان کی، از سردبیران روزنامه ی سراسری و راست گرای نشنال پست، که هفته پیش برای پوشش مذاکرات آمریکا و کانادا در واشنگتن به سر می برد در مقاله ای مدعی شد که رابطه خوب جدید دو کشور بر پایه «بمب هسته ای ایرانی و نفت آلبرتایی» است. این مقاله از تعریف ماجرای شامی در سفارت کانادا در واشنگتن آغاز می شود که کی در آن حضور داشته و بحث در آن جا به وضعیت وخیم سیاست انرژی آمریکا کشیده است.

کی «عروج ایران به عنوان خطری مهم برای امنیت ملی آمریکا» را از مهمترین دلایل تغییر رویکرد واشنگتن به سیاست انرژی در طی چند سال گذشته می داند. او مدعی شده که «اتکای آمریکا به نفت اوپک یکی از موانع  اصلی سر راه توقف برنامه ی هسته ای ایران» است و افزوده که حالا آمریکا می خواهد با خرید نفت باصطلاح «اخلاقی» از آلبرتا دست بازتری در مقابله با کشورهای سازمان اوپک و از جمله ایران داشته باشد.

کندین پرس نیز در گزارشی در مورد روابط نظامی آمریکا و کانادا گفته اوباما می خواهد از اتاوا در راه توقف آمال هسته ای ایران کمک بگیرد. در این گزارش از قول پیتر مک کی، وزیر دفاع، می خوانیم که چون کانادا با ایران روابط دیپلماتیک دارد در موقعیتی مناسب برای این کار قرار دارد.

 

از خاوری تا قذافی

روزنامه ی تورنتو استار در گزارشی که از احتمال مخفی شدن بعضی پسران و سایر اعضای خانواده معمر قذافی، دیکتاتور معدوم و مقتول لیبی، خبر می داد به ماجرای محمود رضا خاوری، رئیس سابق بانک مرکزی ایران، اشاره کرد که ردش در تورنتو گرفته شده بود. هلن لاواردیه، نماینده نیودموکرات مجلس، با اشاره به مورد خاوری و قذافی در رسانه ها گفته بود: «آیا کانادا قرار است مامنی برای خانواده دیکتاتورهای سابق شود؟ امیدوارم چنین نشود.»

 

بچه های ایرانی دبیرستانی در برنابی

حضور گسترده ی ایرانیان در سراسر کانادا امروز دیگر بر کسی پوشیده نیست.

هفته ی گذشته گزارشی در روزنامه ی ونکوور سان از دبیرستان بیرن کریک در شهر برنابی بریتیش کلمبیا خبر می داد که دانش آموزانی از ۷۰ کشور در آن درس می خوانند.

از جمله کشورهایی که در این مقاله به آن ها اشاره شده ایران و افغانستان هستند.

یکی از افغان هایی که گزارشگر با آن ها گفتگو کرده محجوبه بدخش ۱۷ ساله است. این دختر افغان که در هفت سالگی به کانادا آمده به این روزنامه گفته: «در افغانستان پدرم در دانشگاه استاد مردم شناسی و باستان شناسی بود و مادرم استاد تاریخ. برای فرار از طالبان مجبور شدیم برویم ایران و در سال ۲۰۰۲ هم آمدیم کانادا.» بدخش که گفته می خواهد در دانشگاه درس روابط بین الملل بخواند با افتخار از تسلطش بر زبان فارسی نیز خبر داده است.

 

تشویق یک ایرانی-کانادایی در مجلس نوا اسکوشیا

به گزارش روزنامه هرالد هالیفکس، شعیب شمشادی، که در مجلس استانی نوا اسکوشیا در این شهر، به عنوان دستیار کار می کند هفته ی گذشته شهروند کانادا شد و همین بود که روز چهارشنبه همکارانش و تمام نمایندگان مجلس تشویقش کردند و برایش دست زدند. شعیب که قبلا چهار سال در ایتالیا بوده، سه سال است در هالیفکس زندگی می کند و در دانشگاه دالهوزی این شهر درس مدیریت می خواند.

 

دختر بچه ی هاکی باز ایرانی… در جزیره ی پرنس ادوارد!

وقتی می گوییم ایرانی ها در سراسر کانادا پیدا می شوند شوخی نمی کنیم. اگر باورتان نمی شود باید نگاهی به گزارش این هفته ی روزنامه ی گاردین جزیره ی پرنس ادوارد بیاندازید که در آن از آموزش فوتبال و سایر ورزش ها به تازه واردین در این جزیره ی کوچک و کم جمعیت ترین استان کشور گفته است. این روزنامه از فردی به نام مایک ردموند گزارش کرده که در همکاری با انجمن تازه واردین جزیره برنامه های ورزشی برگزار می کند. این آقای ردموند در ضمن هر سال یک اتوبوس پر از مهاجرین تازه وارد می کند و می بردشان زمین دانشگاه جزیره که یک بازی هاکی تماشا کنند و با کانادایی بودن آشنا شوند!

او در بیان خاطرات خودش گفته: «فکر می کنیم یکی از اولین بارهایی که رفتیم هاکی، دختربچه ای از ایران داشتیم که فرصت پیدا کرد برود و ضربه ای به پاک هم بزند!».

 

رقص عشایر ایران در هاربرفرانت

رسانه های هنری این هفته گزارش دادند که هاربرفرانت سنتر در همکاری با گروه های هنری عربسک و اسمال ورلد میوزیک برنامه ای به نام «جمرا» (JAMRA) را به تورنتو می آورد که از رقص های عشایر و مردمان کولی مصر، ترکیه، آفریقای شمالی، لبنان و البته ایران الهام گرفته است. از میان طراحان رقص این برنامه می توان به ساشار ظریف، هنرمند آذربایجانی/ایرانی/کانادایی اشاره کرد.

«جمرا» از ۹ تا ۱۲ فوریه ی سال آینده در هاربرفرانت روی صحنه می رود.

 

حضور محققان کانادایی در کنفرانس مولوی در تهران

مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی در ایران هفته ی گذشته اولین کنفرانس بین المللی خود در مورد مولوی را با عنوان «از بلخ تا قونیه» در تهران برگزار کرد. به گزارش ایبنا، خبرگزاری کتاب ایران، محققانی از کشورهای مختلف از جمله آمریکا و کانادا در این کنفرانس حضور داشتند.