«شیرین» جدیدترین فیلم عباس کیارستمی در بخش خارج از مسابقه و «وگاس: براساس یک داستان واقعی» فیلم جدید امیر نادری(که  به رویای لاس وگاس هم نام برده شده) در بخش رقابتی شصت و پنجمین جشنواره سینمایی ونیز روی پرده می‌روند.

عباس کیارستمی، امیر نادری و رامین بَحرانی مسافر ونیز شدند


 

ایسنا: «شیرین» جدیدترین فیلم عباس کیارستمی در بخش خارج از مسابقه و «وگاس: براساس یک داستان واقعی» فیلم جدید امیر نادری(که  به رویای لاس وگاس هم نام برده شده) در بخش رقابتی شصت و پنجمین جشنواره سینمایی ونیز روی پرده می‌روند.

در بخش رقابتی جشنواره‌ی فیلم ونیز ۲۲ فیلم شامل آثاری از آرنوفسکی، آریاگاس، کیتانو و میازاکی برای کسب جایزه‌ی شیر طلایی با یکدیگر رقابت می‌کنند.

در بخش نمایش‌های ویژه‌ی جشنواره‌ی ونیز، چهار فیلم و در بخش همکاری مشترک با شرق دور هم دو فیلم از کشورهای ژاپن و تایلند به‌نمایش درمی‌آیند.

در بخش افق‌ها نیز ۲۰ فیلم داستانی و مستند از جمله «خداحافظ سولو» (رامین بَحرانی از آمریکا)،‌ «دشت وحشی» (میخائیل کالاتوزیشویل از روسیه)، «جای» (فرانسیس خاویر پاشن از فیلیپین) و «زنان» (هوانگ ونهای از چین و سوییس) نمایش داده خواهند شد.

به گزارش بی بی سی، امیر نادری از سال ۱۹۸۸ پس از ساختن آخرین فیلمش در ایران با نام "آب باد خاک"، به آمریکا رفت و در نیویورک اقامت کرد. از آن زمان تا کنون او پنج فیلم بلند سینمائی ساخته است که تازه ترین آنها "رویای لاس وگاس" در بخش مسابقه جشنواره ونیز بر اکران می رود.

جشنواره ونیز امسال از ۲۷ اوت تا ۶ سپتامبر برگزار می شود.

امیر نادری فیلمنامه این اثر را با الهام از ماجرایی واقعی، طی چند ماه و با همکاری سوزان برمن به قلم آورد. فیلمبرداری "رویای لاس وگاس" حدود ۹ ماه به طول انجامید و در جون ۲۰۰۷ به پایان رسید.

این فیلم در ابتدا مورد توجه مدیر جشنواره لوکارنو قرار گرفت و برای شرکت در بخش مسابقه این جشنواره از آن دعوت شد اما مارکو مولر، مدیر جشنواره ونیز هم که به ساخته امیر نادری بسیار علاقمند بود، این اثر را برای بخش مسابقه جشنواره ونیز انتخاب کرد و سرانجام اولین نمایش جهانی آن در ونیز خواهد بود.

"رویای لاس وگاس" از موفق ترین آثار امیر نادری در دو دهه اخیر به شمار می آید و در آن داستان یک خانواده تنگدست آمریکائی که پسری ۱۲ ساله دارند و در حاشیه لاس وگاس زندگی می کنند، به تصویر کشیده شده است. پدر تلاش دارد که پسرش در آینده زندگی خوبی داشته باشد. روزی برای خانه محقر آنها خریداری پیدا می شود اما…

"رویای لاس وگاس" را می توان درامی اوریژینال و از محصولات سینمای مستقل و غیرهالیوودی آمریکا به شمار آورد. تمام بازیگران و دست اندرکاران فیلم آمریکایی هستند.

علاوه بر این، رامین بحرانی، دیگر فیلمساز ایرانی هم که پیش از این با فیلمهای "مرد گاریچی" و "اوراقچی" در جشنواره‌های سینمایی ونیز، کن و برلین حضور یافته بود، اکنون با آخرین فیلمش، "خداحافظ سولو" در بخش "افقهای جشنواره ونیز"  حضور دارد.

این کارگردان جوان هر سه فیلم خود را در آمریکا ساخته است و در آخرین اثرش به موضوع دوستی یک راننده تاکسی با مسافری پرداخته است که می خواهد وقتی به مقصد رسید خود را سر به نیست کند.


 


 

 


 

انتقاد عزت انتظامی از وضعیت نمایش  فیلم«مینای شهر خاموش»


 

بی بی سی: آغاز نمایش عمومی فیلم "مینای شهر خاموش" که قرار بود در یک سینمای تهران آغاز شود بار دیگر یک هفته به تعویق افتاد و خبرنگاران و هنرمندانی که برای شرکت در نمایش ویژه این فیلم در سینما فلسطین گرد آمده بودند به نقد سیاست های سینمایی ایران پرداختند.

در این نشست که با حضور کارگردان فیلم امیر شهاب رضویان و گروهی از بازیگران آن برگزار شد، عزت الله انتظامی بازیگر اصلی فیلم از وضعی که برای نمایش آن پیش آمده گلایه کرد.

او گفت: من امشب نمی‌خواستم روی سن بیایم یا سخنی بگویم؛ اما به ‌شدت از رفتاری که با این فیلم شده دلگیر هستم. در طول حدود ۷۰ سالگی که در تئاتر و سینما بازی کردم، ندیده‌ام که با یک فیلم موفق که با این همه‌ زحمت ساخته شده و مبالغ بالایی برای آن هزینه شده این گونه رفتار شود. در این هفتاد سال فعالیت، نخستین بار است که با چنین مشکلی برخورد می کنم.

نمایش عمومی فیلم "مینای شهر خاموش" پیش تر نیز یک بار به تعویق افتاده بود.

انتظامی با تمجید از این فیلم آن را "نماد سینمای ملی" ایران خواند و گفت: کارگردان فیلم از عشق به وطن حرف زده و جوایز خوبی هم گرفته، بعد از یک سال و نیم به او قول داده بودند که چند سالن سینما برای نمایش فیلم به او می دهند، اما درست در شب اکران، ‌کارگردان متوجه می‌شود که فقط یک سالن در اختیار دارد.

او در بخش دیگری از سخنانش گفت: این فیلم در گرمای بالای ۳۰-۴۰ درجه ساخته شده وگروهی شصت نفره فیلم را با هزینه بسیار تولید کرده اند. این مشکل را واقعاً باید به چه کسی بگوییم؟ به ارشاد بگوییم یا به فارابی؟

انتظامی در سخنان کوتاهش به موضوع دیگری هم پرداخت و گفت: افراد ماندگار، خودشان، خودشان را ماندگار می کنند و اگر من ماندگار شده ام دولت نبوده که مرا ماندگار کرده بلکه خودم، خودم را ماندگار کرده ام.

این جلسه با نمایش فیلمی از پشت صحنه "مینای شهرخاموش"آغاز شد و مهران رجبی اجرای برنامه را برعهده داشت.