دو ایرانی-کانادایی در خطر اعدام

استیو مرتی در مقاله‌ای در یاهو نیوزِ کانادا از خطر اعدام دو شهروند ایرانی- کانادایی خبر داد. او در این مقاله می‌گوید با وجود این‌که خبر حکم اعدام امیر میرزایی حکمتی، سرباز ایرانی‌تبار سابق ارتش آمریکا، همه‌ی رسانه‌ها را پر کرده کمتر اشاره‌ای به خبر حکم اعدام دو ایرانی- کانادایی می‌شود: سعید ملک‌پور و حمید قاسمی شال.

 سعید ملک پور (راست) و حمید قاسمی شال دو ایرانی مقیم کانادا که در ایران با حکم اعدام در زندان به سر می برند

ملک‌پور، که شهروند قبلا مفصلا در موردش نوشته است، مقیم دائم کانادا است و در ریچموند هیل زندگی می‌کرده، اما اکنون به جرم «توهین به اسلام» در زندان است و به اعدام محکوم شده است. اتهام او این است که سایت‌های پورنوگرافیک طراحی می‌کرده است، اتهامی که او رد می‌کند و تاکید می‌کند که اعترافی که کرده است با شکنجه به دست آمده. مریم نایب یزدی، فعال حقوق بشر ایرانی در تورنتو، در گفتگو با تورنتو استار گفته است: «پرونده که بررسی می‌شد باید آن‌را به دادگاهی دیگر می‌فرستادند. اما برگرداندنش به همان دادگاه که دوباره مهر تایید بر حکم قبلی زد.»

حمید قاسمی شال در تورنتو فروشنده کفش بوده است و اکنون سه سال است که حکم اعدام دریافت کرده. او به «جاسوسی» محکوم شده است، اما حامیانش می‌گویند چنین حرفی دروغ است. جان ببکاک، سخنگوی دایان آبلونچی، وزیر مسئول مسائل کنسولی،‌ گفته است: «ایران مکررا تقاضاهای کانادا برای صدور اجازه‌ی بازدید از آقای قاسمی شال و ارائه کمک کنسولی به او را رد کرده است. ما همچنان از مقامات ایران می‌خواهیم به آقای قاسمی‌شال اجازه‌ی دسترسی کنسولی و از جمله تقاضای بخشش بدهند.»

مرتی در مقاله‌ی خود گفته نظام قضایی ایران توسط بسیاری مردود شمرده می‌شود و از جمله گفته: «دولت ایران افراد مقیم سایر کشورها را شهروند خود می‌داند و حق‌شان برای کمک از مقامات کنسولی را به رسمیت نمی‌شناسد.» او سپس به ماجرای قتل زهرا کاظمی اشاره کرده است. 

نخست‌وزیر کانادا: ایران «مرا می‌ترساند» 

استفن هارپر، نخست‌وزیر محافظه‌کار کانادا، هفته‌ی گذشته گفتگویی ۲۰ دقیقه‌ای با خبرنگار ارشد سی بی سی نیوز، پیتر منزبریج، داشت. چند دقیقه از این گفتگو به ایران اختصاص داشت. منزبریج از هارپر دو سئوال پرسید:‌ یک، آیا ایران در حال ساخت سلاح هسته‌ای است؟ دو، آیا در صورت داشتنش از آن استفاده خواهد کرد؟

 هارپر گفت هیچ شکی ندارد که جمهوری اسلامی در حال ساخت سلاح‌های هسته‌ای است و در این مورد به جهان دروغ می‌گوید.

او گفت گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هیچ شکی در این مورد به جا نمی‌گذارد. (گفتنی ست هارپر به غلط از «کمیسیون بین‌المللی انرژی اتمی» نام برد در حالی که نهادی به این نام وجود ندارد.)

در مورد سئوال دوم هارپر گفت: «من حرف‌های رهبری حکومت ایران را تماشا کرده‌ام و گوش داده‌ام و این حرف‌ها مرا می‌ترساند.»

او افزود: «به نظر من این آدم‌ها جهان‌بینی مشخص فناتیک مذهبی دارند و گفته‌هایشان نشان می‌دهد که تردیدی در استفاده از سلاح‌های هسته‌ای برای دستیابی به اهداف مذهبی یا سیاسی نخواهند داشت… و به نظرم همین باعث شده که حکومت ایران بخصوص خطرناک باشد.»

نخست‌وزیر کانادا گفت «اجماع روزافزونی» بین رهبران جهان برقرار است («حداقل به طور خصوصی») که حکومت ایران خطرناک است اما توافق مشخصی در مورد چگونگی برخورد با آن نیست.

وقتی منزبریج از امکان حمله‌ی نظامی پرسید، هارپر به حرف‌های اوباما اشاره کرد که «همه‌ی گزینه‌ها روی میز هستند» و گفت کانادا در این زمینه بدون همکاری با متحدان خود کاری نخواهد کرد.

 تنش ایران و آمریکا در رسانه‌های کانادا

 اخبار مربوط به تنش‌های بین ایران و آمریکا در بسیاری رسانه‌های کشور مطرح شد. از جمله سی بی سی چند گزارش در این مورد منتشر کرد.

در یکی از این گزارش‌ها با تیتر «آمریکا به ایران علیه بستن تنگه‌ی هرمز هشدار می‌دهد» از قول مقامات دولت اوباما این تهدید مشخص را می‌خوانیم که اگر جمهوری اسلامی بخواهد تنگه‌ی هرمز را ببندد، آمریکا حتما پاسخ نظامی خواهد داد. سی بی سی گفته آمریکایی‌ها از طریق «مجرای مخفی اطلاعات» ماجرا را به شخصِ خامنه‌ای اطلاع داده‌اند.

در همین گزارش از امکان کاهش واردات نفت ژاپن از ایران نیز می‌خوانیم. این گزارش از یوشیهیکو نودا، نخست‌وزیر ژاپن، نقل کرده که دولتش باید با شرکت‌های ژاپنی در مورد تحریم‌ها و عواقبشان گفتگو کند. این موضع در مقابل حرف‌های جون آزومی، وزیر دارایی، گرفته شد که تنها یک روز قبل تاکید کرده بود که کشورش بدون شک واردات نفت از ایران را کاهش خواهد داد.

سفر احمدی‌نژاد به آمریکای لاتین و بخصوص دیدارش با فیدل کاسترو، رهبر پیشین کوبا، نیز وسیعا در رسانه‌ها مطرح شد. تصاویر این دو در بیشتر رسانه‌ها منتشر شد. سی بی سی از قول احمدی‌نژاد نوشت: «مواضع ما در بسیاری موارد مشترک است. ما با هم بوده‌ایم، هستیم و خواهیم بود.»

 کانادا خواهان برخورد تند اروپا با ایران شد 

 جان برد، وزیر امور خارجه‌ی دولت محافظه‌کار کانادا، از اتحادیه‌ی اروپا به خاطر حرکت به سوی ممنوع کردن واردات نفت ایران تقدیر کرد. به گزارش دفتر پارلمانی لندن فری پرس، او که در پورتو پرینس، پایتخت هائیتی، به سر می‌برد گفت: «باید به اتحادیه‌ی اروپا به خاطر اعمال قاطعیت تبریک گفت.»

اتحادیه‌ی اروپا اساس ممنوع کردن واردات نفت ایران به بهانه‌ی برنامه‌ی هسته‌ای را پذیرفته است. وزرای امور خارجه‌ی اروپا در دیدار ۲۳ ژانویه‌ی خود در بروکسلِ بلژیک رسما در این مورد تصمیم خواهند گرفت. برد که همگام با هارپر ایران را «بزرگترین خطر صلح و امنیت در جهان امروز» دانست به اقدامات کانادا، آمریکا و بریتانیا اشاره کرد و خواهان اقدامات بیشتر از سوی اتحادیه‌ی اروپا شد.

گروه ضد جنگ در همیلتون: هارپر نباید از ایران شیطان‌سازی کند 

 کن استون، خزانه‌دار «ائتلاف علیه جنگِ» همیلتون، چهارشنبه‌ی هفته‌ی گذشته مقاله‌ای در روزنامه‌ی اسپکتیتور این شهر نوشت و در آن گفت هارپر به جای شیطان‌سازی از ایران باید با آمریکا که دشمن واقعی صلح در خاورمیانه است برخورد کند.

استون با اشاره به این‌که هارپر در دهمین سالگرد ۱۱ سپتامبر «اسلامیسیسم» را «تهدید اصلی امنیتی برای کانادا» خوانده است به آخرین گفته‌ی او اشاره کرد که ایران را «جدی‌ترین خطر جهان برای صلح و امنیت بین‌المللی» خوانده بود.

او می‌گوید این کار اولا به رشد «اسلام‌هراسی» انجامیده که یکی از عواقبش حمله‌ی نژادپرستان به مسجد مرکز شهر همیلتون، درست چند هفته پس از گفته‌های هارپر در ماه سپتامبر، بوده است.

استون گفته هارپر با این حرف‌ها می‌خواهد کانادا را آماده‌ی مشارکت در حمله‌ی احتمالی آمریکا، ناتو یا اسرائیل به ایران کند و فرستادن ناو شارلوت‌تاون به منطقه را نیز به این علت دانسته.

این فعال ضدجنگ سپس گفته حرف‌های هارپر راجع به ایران حقیقت ندارد و از تجربه‌ی سفر خودش به این کشور گفته: «من در ماه اکتبر برای کنفرانسی بین‌المللی درباره‌ی فلسطین به عنوان مهمان دولت ایران به این کشور رفتم. ایران در صلح با همسایگانش زندگی می‌کند و بر خلاف آمریکا بیش از ۲۰۰ سال است به کشوری حمله نکرده. این کشور مشغول ساخت انرژی هسته‌ای برای تولید برق است چرا که منابع نفتش ظرف ۲۰ سال تمام می‌شود. ایران معاهده‌ی عدم گسترش هسته‌ای را امضا کرده است و عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.»

او سپس افزوده که کشورهایی مثل اسرائیل، هند و پاکستان معاهده‌‌ی مذکور را امضا نکرده‌اند و عضو آژانس بین‌المللی نیز نیستند و در ضمن هم سلاح هسته‌ای دارند و هم وارد جنگ با همسایه‌هایشان شده‌اند پس چرا «استاندارد دوگانه» درباره‌ی ایران به کار می‌رود؟

استون افزوده که «اگر هارپر دنبال تهدید اصلی صلح و امنیت در جهان است باید به جنوب نگاه کند. آمریکا معاهده را امضا کرده، اما از آن سرپیچی کرده چرا که وارد مذاکرات برای خلع سلاح هسته‌ای جهانی نشده. در واقع‌آمریکا نسل کاملا جدیدی از سلاح‌های هسته‌ای ساخته و در حال حاضر بین ۱۰ تا ۲۰ هزار کلاهک استراتژیک و تاکتیکی دارد. آمریکا ایران را با پایگاه‌های نظامی محاصره کرده، دولت‌های وابسته‌اش در خلیج فارس را تسلیح می‌کند و در آب‌های مورد اختلاف نزدیک سواحل ایران تمرین‌های نظامی می‌کند. آمریکا در ضمن با کمک اسرائیل جنگی مخفی علیه ایران پیش می‌برد. در فضای هوایی ایران هواپیماهای جاسوسی دارد، ویروس کامپیوتری برای برنامه‌ی هسته‌ای ایران می‌فرستد و گروه‌های تروریستی را تامین می‌کند که دانشمندان هسته‌ای ایران را ترور می‌کنند.»

نویسنده در ضمن به سازمان ناتو به عنوان «خطری برای صلح جهانی» اشاره کرده است و به اسرائیل به عنوان «جنگ‌افروزی» که در چند سال گذشته در غزه، لبنان و سوریه عملیات نظامی انجام داده.

پیشنهاد استون این است که: «هارپر اگر دنبال صلح و امنیت برای کانادا است باید از ناتو بیرون بیاید، تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را قطع کند و به کشورهایی مثل ایران بپیوندد که به دنبال ساختن خاورمیانه‌ای عاری از سلاح‌های هسته‌ای هستند.»

او سپس به جلسه‌ای که در روز ۲۶ ژانویه در مورد همین موضوع در دانشگاه مک‌مسترِ همیلتون برگزار می‌شود و ظفار بنگاش («یکی از عالی‌ترین علمای اسلامی جهان از تورنتو») در آن سخنرانی می‌کند، اشاره کرده است.

 

نشنال پست: اسرائیل حق دارد دانشمندان ایرانی را بکشد 

 لوری گانتر در مقاله‌ای با عنوان «قتل مشروع» برای روزنامه‌ی راست‌گرای نشنال پست به قتل رساندن مصطفی احمدی روشن، دانشمند هسته‌ای ایران، را صحیح دانسته است. گانتر با تایید حرف‌های ژنرال یوآو موردخای، از اسرائیل، شروع کرده است که در صفحه‌ی فیس‌بوک خود گفته بود: «نمی‌دانم چه کسی از دانشمند ایرانی انتقام گرفت، اما مطمئنا برایش اشک نمی‌ریزم.»

گانتر گفته این کار احتمالا به دست موساد، سرویس مخفی اسرائیل، انجام شده است و مشروع بوده است چرا که ایران اولویت امنیتی شماره یک در جهان است و از آن‌جا که فعلا خبری از حمله‌ی نظامی مستقیم نیست «اسرائیل و سایر کشورهای غربی چاره‌ای ندارند مگر قتل‌های هدف‌دار،‌ خرابکاری و هک کامپیوترها برای بیشترین اخلال ممکن در روند پیشرفت.»

او سپس از چگونگی قتل روشن تعریف کرده و آن‌را «ضربه‌ای استادانه» خوانده است و نوشته است: «در زمان شلوغی در تهران در روز چهارشنبه، دو مرد با موتورسیکلت نزدیک ماشین دکتر روشن شدند و بمبی آهنربایی به آن چسباندند. سپس آن‌را منفجر کردند و هیچ کس به جز دکتر روشن و محافظ/راننده‌ی او کشته نشد. فکر کنید که برای انجام چنین عملیاتی به چه اطلاعات و تدارکی نیاز است – ماه‌ها جاسوسی مخفیانه درون ایران برای شناسایی دکتر روشن و آموختن عاداتش؛ نیاز به خانه‌های امن، مواد منفجره و مواد برقی و ارتباطات و همه‌ی این‌ها بدون کشف شدن به دست مقامات ایران.»

او سپس اشاره کرده که این تنها عملیات اسرائیلی‌ها در ایران نیست و با تحسین از انفجار «اتفاقی» در پایگاهی نظامی نزدیک تهران و ویروس‌های نرم‌افزاری که تابستان گذشته در کامپیوترهای سانتریفیوژهای غنی‌سازی اورانیوم در ایران نفوذ کرده بود و بمب‌های مختلف از راه دوری که در ۱۸ ماه گذشته منفجر شده‌اند گفته است. نویسنده افزوده: «اگر این عملیات‌ کار اسرائیلی‌ها باشد، اسرائیل در تمام موارد کاملا بر حق است. هیچ کشور غربی دیگری اینقدر نزدیک این همه موشک ایرانی نیست و هیچ کشور دیگری این همه توسط رهبران ایران تهدید نشده است.»

نویسنده در پایان گفته آن‌ها که در لزوم جنگ‌افروزی غرب علیه «اهداف هسته‌ای ایران» شک دارند، خام‌خیالند. 

مک‌لینز: ایران، مدافع حقوق بشر؟! 

 مجله‌ی مک‌لینز در آخرین شماره‌ی خود مختصرا به ماجرای احضار سفیر کانادا در ایران برای نقض حقوق بشر توسط این کشور (کانادا) که در چند شماره‌ی قبلی شهروند به آن اشاره کردیم پرداخته است.

این پرتیراژترین مجله‌ی کانادا از دکتر سعید رهنما، «متخصص ایران در دانشگاه یورک»، نقل کرده که: «نمی‌توانستم جلوی خنده‌ام را بگیرم. البته برخورد کانادا با مردمان بومی خود مشکلات جدی دارد، اما رژیم ایران آخرین دولتی است که می‌تواند حرف از حقوق بشر بزند.»

مک‌لینز در ضمن گزارش مفصلی هم راجع به ازدواج نازنین افشین جم با پیتر مک‌کی، وزیر دفاع، منتشر کرده است و آن‌ها را «داغ‌ترین زوج قدرت در کانادا» خوانده است. در زیرعنوان این مقاله می‌خوانیم: «با او آشنا شوید: ملکه زیبایی، موزیسین، خلبان و کوششگر حقوق بشر که به تازگی وزیر دفاع (و اتاوا) را خیلی هیجانی‌تر ساخته است.»

 سرمایه‌داران نفتی آمریکا به اوباما: از کانادا نفت بخریم نه ایران! 

 گروه‌هایی از سرمایه‌داران بزرگ آمریکا می‌کوشند از افزایش تنش‌های این کشور با ایران استفاده کنند تا رئیس‌جمهور اوباما را برای تایید خط لوله‌ی «کی‌استون ایکس ال» که نفت خام کانادا را به آمریکا خواهد آورد تحت فشار بیاورند.

به گزارش ده هیل از واشنگتن، بیش از ۱۰۰ شرکت بزرگ چهارشنبه‌ی هفته‌ی گذشته‌ نامه‌ای به اوباما نوشتند و گفتند این خط لوله باعث می‌شود آمریکا کمتر وابسته به کشورهای بی‌ثباتی باشد که اختیار بیشتر نفت دنیا را در دست دارند.

 نقش ایران در بالا رفتن سهام تورنتو

 به گزارش وال استریت ژورنال، سهام تورنتو هفته‌ی گذشته بالا رفت و تنش‌های ایران در این میان نقش داشته است.

این روزنامه نوشت: «این خبر که اتحادیه اروپا شاید طرح اعمال تحریم‌ها بر ایران را به تاخیر بیاندازد تاثیر سختی بر قیمت‌های نفت خام و کاوشگران نفت و گاز کانادا داشت و از افزایش‌های وسیع در بخش‌های دارایی و مادی جلوگیری کرد.»

  مهاجر ورزش‌دوست موفق ایرانی در کانادا دات کام

وب‌سایت کانادا دات کام این هفته گزارشی در مورد سرمایه‌دار موفق ایرانی-کانادایی نوشت که علاقه‌ی بسیاری به ورزش دارد.

هادی عباسی اهل نانایموی بریتیش کلمبیا است و در ابتدای مقاله می‌خوانیم که آخرین آرزویش این است که روزی خاکسترش را کنار استادیوم کالدونیا پارک بریزند که ورزشگاه خانگی تیم محبوب فوتبال آمریکایی‌اش، «ریدرز جونیور» است… تیمی که البته خودش صاحب آن است!

هادی عباسی ایرانی موفق ساکن بریتیش کلمبیا

به گزارش وب‌سایت مذکور، عباسی از سال ۲۰۰۵ تیمش را از ویکتوریا، پایتخت استان، به نانایمو آورده و این تیم از آن به بعد توانسته بر صدر لیگ فوتبال  آمریکایی کانادا در رده‌ی خود قرار بگیرد.

این البته تنها یکی از زمینه‌های فعالیت عباسی است. او در ضمن رئیس «گروه اطلس» در نانایمو است که شامل چهار شرکت می‌شود. هفته‌ی گذشته او اداره‌ی دو تیم لاکراس در این شهر غربی کشور را نیز به عهده گرفته است. او حتی به فکر خرید تیم «لاینز بریتیش کلمبیا» در لیگ برتر فوتبال آمریکایی هم بوده است، اما به این نتیجه رسیده که فعلا زمان این کار مناسب نیست.

هادی عباسی جزو بیست فرد تاثیرگذار و برجسته شهر نانایموی

این سرمایه‌دار ۵۵ ساله می‌گوید تنها یک چیز هست که به اندازه‌ی ورزش آن‌را دوست دارد و آن کسب و کار است.

کانادا دات کام داستان زندگی عباسی را تعریف کرده که از آن داستان‌های کلاسیک‌ «کوخ به کاخ» است: مهاجری که در ابتدای ورود به کشور در مک‌دونالد، جاروکشی می‌کرده و امروز شرکتی با بیش از ۱۵۰ کارگر دارد.

او در ضمن در فعالیت‌های خیریه‌ی متعدد سازمان‌هایی همچون هیون هاوس و روتاری کلاب هم حضور دارد.

عباسی، که بعضی دوستانش در نانایمو در مصاحبه با وب‌سایت مذکور او را نعمتی بزرگ برای این شهر دانسته‌اند،‌ در جوانی در سوئیندن کالجِ انگلستان درس مهندسی شیمی خوانده، اما بعدها سر از بریتیش کلمبیا درآورده. اولین شغلی که عباسی در کانادا پیدا کرد، نظافتکاری در مک‌دونالد، آن هم در شیفت شب،‌ بود و چند تا شغل‌ این چنینی را طی کرد تا این‌که رسید به «کلمبیا تیپینگ تولز» و از آن‌جا مدیر فروش شد و خلاصه «پلکان ترقی» را طی کرد.

 

۲۶ سال پیش بود که برای اولین بار به نانایمو رسید و خانواده‌اش را هم برای تماشا آورد و همگی چنان عاشقش شدند که به این شهر نقل مکان کردند.

خود عباسی هم حسابی عاشق نانایمو (که بقیه‌ی ما احتمالا آن‌را به خاطر شیرینی معروفی که به نامش نامگذاری شده می‌شناسیم) است و به رشد ورزش در این شهر کمک بسیاری کرده. او می‌گوید اگر استادیوم درست و حسابی‌ای در این شهر ساخته شود بعید نیست بتواند تیمی در لیگ برتر فوتبال آمریکاییِ کشور دست و پا کند.

 

عکس جنجالی و بحث خوانندگان نشنال پست راجع به جنگ احتمالی علیه ایران 

خوانندگان نشریه‌ی راست‌گرای نشنال پست با ارسال نامه‌هایی درباره‌ی بحث هفته‌ی پیش این روزنامه در مورد جنگ احتمالی علیه ایران اظهار نظر کرده‌اند.

آرتور روبینوف از تورنتو به عکس کودکی که بالای خودروی حامل احمدی‌نژاد و پرچم جمهوری اسلامی به دست چاپ شده بود اعتراض کرده و آن‌را «نوع جدید تبلیغات که سه مذهب اصلی جهان به آن دست می‌زنند» دانسته است. نامه‌ی روبینوف با عنوان «حقیرترین نوع استثمار کودکان» منتشر شده است. او در این نامه از اعضای فرقه‌ی حریدی یهودیان ارتدوکس که ستاره‌ی داوود به کت فرزندانشان می‌دوزند، والدین عرب در نوار غزه که لباس نظامی تن بچه‌ها می‌کنند و حتی کسانی که فرزندان خردسال خود را به تظاهرات علیه نشست جی ۲۰ در تابستان دو سال پیش آورده بودند اعتراض می‌کند و آن‌را با سوءاستفاده‌ی هیتلر از کودکان مقایسه می‌کند.

کودکی که روی اتوموبیل رئیس جمهور گذاشته اند

سارا کرنگل از تورن هیل هم در پاسخ به مقاله‌ای که گفته بود «ایران سلاح هسته‌ای ندارد و علیه کشوری هم جنگ‌افروزی نکرده» به همان عکس مذکور اشاره کرده و خطاب به نویسنده‌‌ی مقاله‌ گفته: «آن کودک شمایید آقای هوئگلین که آن‌جا قرار گرفته تا جلوی گلوله‌های مردم خود احمدی‌نژاد را بگیرد که مصیبت استبداد و نابودی همراه با آن‌را می‌دانند.»

در نامه‌ی دیگری از جاناتان آشر از تورنتو آمده که: «البته که استفن هارپر و کانادایی‌ها نمی‌خواهند عازم جنگ با ایران شوند. اما نویل چمبرلین و انگلستان هم قبل از بلیتز نمی‌خواستند وارد جنگ با آلمان شوند» و همین‌را در مورد روزولت و پرل هاربر و حتی بوش و ۱۱ سپتامبر نیز تکرار کرده و پرسیده: «بالاخره کی می‌فهمیم ایران دشمنی خطرناک است؟»

استیو ساموئل از تورنتو در پاسخ به نامه‌نویسی که گفته بوده کانادا ارتش قوی نمی‌خواهد آن‌را ساده‌لوحانه خوانده و به ضرب‌المثل رومی اشاره کرده که: «اگر صلح می‌خواهی، تدارک جنگ ببین.»

 

واردیت فلدمن از تورنتو نوشته ایران و پاکستان دو کشوری هستند که «اگر کسی جلویشان را نگیرد» حداکثر خرابی را به بار می‌آورند و افزوده: «بعضی مواقع جنگ راجع به این نیست که چه کسی به چه کسی آسیب می‌رساند؛ که در این مورد که کدام کشور هست که اگر جلویش را نگیری میلیون‌ها نفر از مردم بیگناه را می‌کشد.»

 هنرمندان مونترال یاد قربانی مظلوم پلیس را بزرگ می‌دارند

 به گزارش نشریه‌ی سیاسی ـ فرهنگی «آرت ترت» جمعی از هنرمندان مونترال هفته‌ی پیش در ایستگاه متروی بوناونتوره گرد آمدند تا یاد فرشاد محمدی را گرامی بدارند. در این گزارش می‌خوانیم که محمدی پناهجوی کرد ایرانی بود که «به دنبال امنیت و حفاظت به کانادا آمد» و وقتی در این ایستگاه مترو «در جستجوی گرما» بود به ضرب گلوله‌ی پلیس از پای در آمد.

گروه هنری «هاول!» (زوزه) بزرگداشت مذکور را سازمان داده است. در گزارش می‌خوانیم که این حرکت «فراخوانی بود به پایان خشونت پلیس و اعلام همبستگی با بی‌خانمان‌ها و فراخوان به پاسخگویی نیروهای پلیس درگیر در کشته شدن فرشاد.»

در این مراسم چند هنرمند قطعاتی اجرا کردند و فعالان محلی ضدتوحش پلیس سخنرانی کردند. در ویدئویی که به این مناسبت آماده شده بود از جمله سخنانی از امیر خدیر، نماینده‌ی ایرانی‌تبار مجلس ملی کبک و رهبر حزب همبستگی در این استان، پخش شد.