نسیم و شهروز یک زوج امروزی و متمول هستند که زندگی راحتی را در منطقه لواسانات دارند. شهروز برای فراهم کردن مقدمات این زندگی راحت، بساز و بفروش شده  …


شماره ۱۲۱۳ ـ پنجشنبه  ۲۲ ژانویه ۲۰۰۹


 


 

انعکاس


 

کارگردان: رضا کریمی

فیلمنامه: محمد هادی کریمی

مدیر فیلمبرداری: فرج حیدری

تدوین: سعید حاجی میری

موسیقی: سید بهنام ابطحی


 

بازیگران: مهناز افشار، کامبیز دیر باز، حمید گودرزی، شهره قمر، بیتا سحرخیز…


 

خلاصه داستان:


 مهناز افشار در انعکاس

نسیم و شهروز یک زوج امروزی و متمول هستند که زندگی راحتی را در منطقه لواسانات دارند. شهروز برای فراهم کردن مقدمات این زندگی راحت، بساز و بفروش شده و نسیم در یک مرکز نگهداری کودکان معلول ذهنی کار می کند، اما این زندگی راحت با رازی که نسیم مخفی کرده به مخاطره افتاده است. کمی قبل تر، نسیم پس از پنج سال سینا را ملاقات کرده، مردی که نسیم را دوست داشته، اما نسیم رابطه اش را با او به هم زده است. بر اثر اتفاقی  نسیم سینای نیمه جان را به بیمارستان می رساند و بعد متواری می شود. مژده، همسر سینا، به بیمارستان می آید و وقتی می فهمد زن دیگری همسرش را به بیمارستان آورده نامه ای خطاب به سینا می نویسد و هر چه از ثروتش به او بخشیده را پس می گیرد و طلاق می خواهد. حالا سینا در پی انتقام و تلافی است و دلیل ترس های نسیم و پنهان کاری هایش هم همین است. یکی از همکاران شهروز با او شرط می بندد که همسرش را در یک بیمارستان دیده و دلیل پرداخت نکردن چک سی میلیونی که قرار بوده به شهروز بپردازد این بوده که فکر کرده او در بیمارستان است. نسیم سعی میکند به نوعی شواهد را مخفی کند  تا شهروز پی به ماجرا نبرد.  پس از چند روز بالاخره شهروز متوجه می شود زنی که در بیمارستان دیده نسیم  بوده  و او را طرد میکند.  نسیم در نامه ای برای شهروز واقعیت را توضیح می دهد و همزمان نامه ای دریافت می کند که در آن گفته شده شهروز همراه زنی در اصفهان در حال گشت و گذار در مکان های دیدنی این شهر است. …


 

حس پنهان


 

کارگردان: مصطفی رزاق کریمی

مشاور کارگردان: ابراهیم حاتمی کیا

فیلمنامه: فریدون فرهودی

مشاور فیلمنامه: مهران کاشانی

مدیر فیلمبرداری: فرشاد محمدی

تدوین: عباس گنجوی

موسیقی: محمد رضا علیقلی


 

بازیگران: محمدرضا فروتن، آتیلا پسیانی، حامد بهداد، مهتاب کرامتی، شهره سلطانی، نیوشا ضیغمی، شیوا بلوریان


 

خلاصه داستان:


 حامد بهداد در حس پنهان

امیر زندی (محمدرضا فروتن) که مدیریت بخشی از یک شرکت تولید بستنی را به عهده دارد، با همسرش سیمین (مهتاب کرامتی) که یک روانپزشک است، زندگی مشترک ناموفقی دارد. سیمین بیش تر به بیمارانش توجه دارد و از ترس معلولیت و عیب های ژنتیک علاقه ای به داشتن فرزند هم ندارد. داستان از شبی آغاز می شود که امیر پس از مشاجره با همسرش به خلوت محل کار خود پناه می آورد. در راه بازگشت و به علت بی احتیاطی در رانندگی باعث شکستن دوربین دختری می شود. دختر که ندا نام دارد به اتفاق برادر روان پریش خود بهرام (حامد بهداد) است که بوق یک کامیون باعث حمله عصبی بهرام می شود. امیر آن ها را به بیمارستان می رساند و همین آغاز آشنایی او با ندا است که به رابطه ای عاطفی هم تبدیل می شود. با ادامه ارتباط و تماس  های مکرر آن دو با موبایل و تغییر رفتار امیر، سیمین مشکوک می شود و سرانجام می فهمد که امیر دلباخته زن دیگری است. از سویی امیر، بدون آن که نسبت خود را بگوید، همسرش را به عنوان یک روان پزشک حاذق جهت درمان بهرام معرفی می کند. بهرام رابطه پذیرنده ای با معالج خود برقرار میکند و ندا هم تصادفا می فهمد که او همسر امیر است. کمی بعد سیمین هم که از رابطه شوهرش با ندا آگاه شده، از پرونده بهرام به نشانی آنها نیز پی می برد. سیمین تلاش می کند زندگی مشترک خود را حفظ کند و برای شروع، شام مفصلی تدارک می بیند ، با توجه به این نکته که می داند امیر از اصرار او برای غذای سبک و عمدتا گیاهی به شدت دلخور است. امیر به این تغییر او اعتنا نمی کند. سیمین به سراغ ندا می رود تا او را قانع کند که از زندگی اشان بیرون برود، اما ندا می گوید که امیر علاقه ای به ادامه زندگی با تو ندارد…..


 

*** 


 

انعکاس و حس پنهان هر دو از سوژه ای مشابه برخوردار هستند. هر دو یکی از موضوعات جذاب در ادبیات و سینما یعنی مثلث عشقی را دستمایه کار خود قرار داده اند. در این مثلث گاهی مرد در راس و دو زن در دو زاویه قرار دارند یا اینکه بر عکس یک زن در راس  و دو مرد در زاویه جای می گیرند. یکی از وجوه مهم و اساسی که غالبا برای تماشاگر از جذابیت خاصی برای ادامه داستان برخوردار است، مقوله خیانت در این مثلث است. برای مثال در فیلم انعکاس مرد فکر می کند زن به او خیانت کرده و در صحنه ای از فیلم این زن است که تصور میکند مرد در حال خیانت کردن به اوست و یافتن سر رشته داستان گاهی یکی از عوامل پر کشش برای تماشاگر می شود. در حس پنهان مرد در راس قرار گرفته و همسرش  پس از آنکه متوجه حضور زن دیگری در زندگی او می شود تمام تلاش خود را میکند تا زندگی زناشویی خود را حفظ کند و کارهایی انجام دهد که مورد پسند همسرش است، اما هر دو فیلم با داشتن یک وجه مشترک در سوژه از یک نقطه ضعف مشترک نیز بهره مند هستند و آنهم رفتارها و عکس العملها و دیالوگهای شعارگونه و کلیشه ای است که برای تماشاگران آشناست.

برای دست زدن به کاری هنری در هر زمینه وقتی قرار است از موضوعات کلیشه شده استفاده کنید مهم ساختار آن است و اینکه از چه زاویه ای قرار است به این سوژه تکراری نزدیک شوید. زمانی از چزاره زاواتینی فیلمنامه نویس مشهور ایتالیا پرسیدند که چرا اینقدر درباره موضوع نخ نمای فقر می نویسی و او پاسخ داد تا زمانی که فقر وجود دارد پرداختن به این موضوع نیز وجود خواهد داشت، اما مهم این است که با چه ساختار و چه نگاه متفاوتی به آن نزدیک شد. در مورد انعکاس باید بگویم با توجه به پیشینه ی رضا کریمی در فیلمسازی و کارهایی مثل "هزاران زن مثل من"، "عشق +۲" و "تب"  یک نقطه قوت وجود دارد و آنهم توانایی کریمی در جذب تماشاگر تا انتهای قصه است. او زبان سینما را نسبت به خیلی از همنسلانش در سینمای ایران بهتر می شناسد و فیلمهایش را اگر بخواهیم درجه بندی کنیم، به عقیده من در رده سینمای متوسطی است که قابلیتهای زیادی برای بهتر شدن دارد. حس پنهان در مقایسه با کار کریمی از ضعفهای بیشتری برخوردار است و بازی هیستریک فروتن که دیگر بعد از فیلم قرمز و موفقیت آن به عادت همیشگی فروتن در بازیگری اش تبدیل شده  به نوعی حتی فیلم را آزاردهنده تر کرده است. در پایان اگر بخواهیم یک نمونه خوب از موضوعی بر اساس مثلث عشقی بزنیم، باید از چهارشنبه سوری کار اصغر فرهادی نام برد و اگر علاقه مند به دنبال کردن فیلمهای غیر ایرانی با این موضوعات هستید فیلم بلژیکی همسر جیل ساخته فردریک فونتین نیز از کارهای خوب سالهای اخیر است.


 

ایمیل نویسنده:

aref35@yahoo.ca