موزه ی هنرهای معاصر مقدونیه، میزبان نمایشگاه عکس بابک سالاری هنرمند عکاس ایرانی تبار کانادایی ست. این نمایشگاه از سوی جشنواره فیلم مستند تسالونیکی

  

شهروند ۱۲۲۰ ـ پنجشنبه ۱۲ مارچ ۲۰۰۹


 

تصاویر قرن بیست و یکم

جشنواره مستندسازی تسالونیکی


 

زندگی های یک دنیای دیگر

نمایشگاه عکس بابک سالاری

 

موزه ی هنرهای معاصر مقدونیه، میزبان نمایشگاه عکس بابک سالاری هنرمند عکاس ایرانی تبار کانادایی ست. این نمایشگاه از سوی جشنواره فیلم مستند تسالونیکی و با حمایت سفارت کانادا در یونان سازمان یافته و از ۱۳ تا ۲۲ مارچ دایر خواهد بود.

کودکان پیرشده ی غزه، نگاه خیره ی زنی به دوربین در زیر حجاب، سالمندانی با چهره های سوخته و شیارخورده و نمایی از چهره ی انسان حاصل سفرهایش به چهار گوشه دنیا کارهای بابک سالاری را تشکیل می دهند.چشمان انسانهایی که او در این سفرها دیده، آنچنان گویاست که خود داستان های کاملی از زندگی مردمان را بازگو می کنند؛ چشمانی که گویی به عصری دیگر تعلق دارند.عکس های سیاه و سفید او، نقش هایی تیره و دودآلود می آفرینند که وجه تمایز کارهای اوست.

بابک سالاری از نوجوانی در ایران عکاسی را آغاز کرد. دیدگاه های سیاسی اش موجب درگیری با قدرت حاکم شد و در بحبوحه ی جوانی به زندان افتاد. سه سال پس از انقلاب اسلامی و پس از شش ماه زندان در دوران آیت الله خمینی، او در سن ۲۱ سالگی، برای اجتناب از شکنجه و آزارهای بیشتر ایران را ترک و به پاکستان رفت.

با اینکه کانادا میهن دوم اش است، اما خاورمیانه همیشه صحنه ی اصلی زندگی او بوده است.بابک از افغانستان و اردن به عراق و فلسطین سفر کرده و شکارچی حقایق پنهانی بوده که توسط مردمی که او را از خود دانسته اند، برایش فاش شده است.


 

علاوه بر عکس هایی از خاورمیانه، در این نمایشگاه عکس، تعدادی از عکس های سالاری از کوبا و مکزیک نیز به نمایش گذارده شده است.

بابک سالاری، ساکن مونتریال، عکاس و مدرس هنر، همواره جوامع حاشیه ای را به تصویر کشیده است.

در سال ۱۹۹۴ پایان نامه ی دانشجویی اش با عنوان Time in Juchitan به عنوان پایان نامه ی برتر  در "کالج فتوگرافی دادسون" از سوی هیئت داوران انتخاب می شود. مجموعه عکس این پایان نامه از شهری در مکزیک گرفته شده که در آن مادرسالاری حاکم است و همجنس گرایان به خاطر نقش تولیدی و اقتصادی شان از آزادی برخوردارند. بعدها این مجموعه راهگشای او برای پرداختن به زندگی همجنس گرایان کوبا بود که آن را در  سومین کتابش با عنوان"Faces, Bodies, Persona" آورده است.

کتاب تازه ی او "یادبود مردم افغانستان" است که در سال ۲۰۰۹ به چاپ رسیده است.

 او یکی از ده هنرمند تبعیدی ایرانی ست که در فیلم مستند "چهره ها" از ساخته های  شاهین پرهامی  به تصویر درآمده است. این فیلم در جشنواره فیلم دیاسپورا (نوامبر۲۰۰۸) در تورنتو به نمایش درآمد.

تازه ترین کار مولتی مدیای او "رنگ رویاهایم" نام دارد که به موضوع مرگ، تبعید و عشق می پردازد.

از کارهای بابک سالاری در وب سایتش دیدن کنید.

www.babaksalari.com


 


 

Lives of another World

Photography Exhibition – Babak Salari

Opening: Wednesday 18 March, 19:00

Macedonian Museum of Contemporary Art

March 13-22