تغذیه و بهداشت خانواده

 در آمریکای شمالی یک نفر از هر ۸ نفر زن در طول عمر خود به سرطان سینه دچار می شود و یک نفر از هر ۳ نفر متأسفانه به علت همین بیماری جانش را از دست می دهد. در سال ۲۰۱۱ حدود ۶/۲ میلیون نفر از زنانی که به سرطان سینه مبتلا بودند در آمریکا زندگی می کردند که مخارج درمان و نگهداری آنها حدود ۱۴ بیلیون دلار تخمین زده شده است. طب مدرن به کمک طب سنتی برای درمان انواع بیماری ها مخصوصاً سرطان پروژه های تحقیقاتی گسترده ای را شروع کرده است. یکی از داروهای طبیعی پیشگیری بروز سرطان سینه مصرف دانه کتان یا Flax seeds است که حاوی مقدار زیادی از آنتی اکسیدان های با کیفیت بالا و اسیدهای چرب امگا۳، فیبر و املاح و ویتامین ها است که می تواند از بروز این بیماری جلوگیری کند.

دانه کتان را در نان هم استفاده می کنند

در مرکز تحقیقات پزشکی سیاتل حدود ۳۵ هزار نفر از زنان ۴۵ سال به بالا که به سرطان سینه دچار نبودند زیر پوشش دقیق بررسی های علمی قرار گرفته اند. نتایج این بررسی نشان می دهد که آن دسته از زنانی که در رژیم غذایی روزانه خود مقداری از غذاهائی که حاوی اسیدهای چرب امگا۳ مانند ماهی پرچرب، مخصوصاً دانه کتان منظور نموده بودند ۳۲ درصد کمتر به سرطان سینه دچار گردیده اند. فیبر موجود در دانه کتان نیز از این نظر نقش مهمی بازی می کند، زیرا در این بررسی محاسبه شده است که مصرف فیبر دانه کتان امکان بروز سرطان سینه را تا حدود ۵ درصد کاهش می دهد. ماده ای در دانه کتان وجود دارد به نام Lignans که در پیشگیری و درمان سرطان سینه نقش دارد. این ماده طبیعی در سبزیجات مخصوصاً براکلی و سیر و در برخی از میوه جات مخصوصاً زردآلو وجود دارد ولی میزان آن در دانه کتان صدبرابر میزان موجود در سبزیجات و میوه جات دیگر است. در یک بررسی علمی در آلمان بر روی ۱۱۴۰ بیمار مبتلا به سرطان سینه معلوم شده است که مصرف Lignans موجود در دانه کتان امکان مرگ و میر بیماران مبتلا به سرطان سینه را تا ۴۰ درصد کاهش می دهد و در ضمن از بروز این بیماری نیز جلوگیری می کند.

 معجزه میوه گل رز در درمان بیماری ها

Hip یا میوه گل رز که پس از ریختن برگ گل رز به صورت میوه قرمز رنگ حاوی هسته های زیاد به وجود می آید و به Rose Hip معروفست حاوی املاح و ویتامین ها و فیتو کمیکال هائی است که در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها نقش دارد. میزان ویتامین های E,D,A,C و آهن موجود در این میوه به قدری زیاد است که می تواند درصد بالائی از نیاز روزانه شخص را تأمین نماید. در ضمن در تحقیقات علمی ثابت شده که ترکیبات موجود در میوه گل رز قادر است در کنترل میزان قند و کلسترول خون نقش داشته و از بروز بیماری آرتروز استخوان ها جلوگیری نماید.

 چرا باید سیر خورد؟

 ـ برای اینکه سیر حاوی قوی ترین نوع آنتی بیوتیک طبیعی است و هزاران سال است که بشر از آن برای درمان بیماری های عفونی و جراحات پوستی استفاده می کند. خاصیت ضدقارچی، ضد باکتری و ضد انگل های مختلف سیر به وضوح ثابت شده. در ضمن آنتی بیوتیک های موجود در سیر هیچگونه عوارض جانبی مانند آنتی بیوتیک های شیمیائی ندارد و در بدن به راحتی به سوخت و ساز می رسد.

ـ برای این که سیر تازه سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و Allicin موجود در آن بدن را در برابر عوامل خارجی و مبارزه با آنها آماده می کند. عصاره سیر سبب تقویت Killer cells طبیعی بدن گردیده و بدن به آسانی تسلیم بیماری ها نمی شود.

ـ برای این که ترکیبات سیر در از بین بردن سلول های سرطانی نقش دارد و مطالعات علمی زیادی بیانگر این حقیقت هستند که سیر سبب کوچک شدن غدد سرطانی می شود که خود نشانگر توقف رشد سلول های سرطانی است.

ـ برای این که سیر، سم زدائی داخل بدن، مخصوصاً دستگاه گوارش را بهتر از هر دارو و هر رژیم غذائی دیگر انجام می دهد و تمام عوامل زیانباری را که از طریق رژیم غذائی، آب و هوا و محیط زیست و روش زندگی ناجور به بدن رسیده از بدن خارج می سازد و نوعی خانه تکانی در داخل بدن به وجود می آورد که تصور آن مشکل است.

ـ برای این که سیر بهترین دوست قلب و عروق است و با تخفیف قند و کلسترول و تری گلیسیرید و فشار خون بار سنگینی را از دوش قلب و عروق برمی دارد. ترکیبات موجود در سیر رقیق کننده خون بوده و در نتیجه از لخته شدن خون جلوگیری می کند که خود از سکته های قلبی و مغزی پیشگیری می کند.

ـ برای این که سیر بهترین دارو برای درمان ناهنجاری های دستگاه تنفسی است و مخصوصاً در موقع سرماخوردگی می تواند ترشح مخاط ریه ها را تقلیل داده و بهبودی حاصل نماید. خواص سیر بی شمار است ولی در این جا به همین میزان اکتفا می کنیم و مصرف مدام آن را توصیه می نماییم. اگر به خاطر بوی سیر از خوردن آن دوری می کنید بهتر است بدانید که بوی سیر خیلی بهتر از بیماری سرطان و بیماری های مزمن دیگری است که این سبزی می تواند از بروز آن ها جلوگیری کند. مصرف روزانه سیر حدود ۵ حبه توصیه شده است.

 کمبود ویتامین D و عارضه افسردگی در کودکان 

 پژوهشگران دانشگاه بریستول در انگلستان از تجزیه و تحلیل یافته های ۱۳ پروژه تحقیقاتی درباره رابطه ویتامین D و سلامتی که ۲۷۰۰ کودک را زیر پوشش داشته معلوم ساختند که کودکانی که به اندازه لازم و کافی ویتامین D از طریق غذا و نور آفتاب به بدنشان می رسیده ۱۰درصد کمتر از دیگران به عارضه افسردگی دچار شده اند. اگر چه مقالات زیادی درباره نقش ویتامین D در پیشگیری عارضه افسردگی در بزرگسالان به چاپ رسیده ولی این اولین باری است که دانشمندان در این مورد مطالعاتی بر روی کودکان به عمل آورده اند که نظریه مطرح شده را ثابت می کند. کودکانی که در کشورهای کم آفتابی و سرد زندگی می کنند و یا به علت عقاید مذهبی و منطقه ای بدنشان را می پوشانند و از نعمت نور خورشید در به وجود آمدن ویتامین D طبیعی در بدن محروم می باشند در نهایت به عارضه کمبود ویتامین D دچار شده و علاوه بر ناهنجاری های زیاد به بیماری افسردگی نیز گرفتار می شوند. علاوه بر نور خورشید غذاهایی مانند روغن ماهی، ماهی پرچرب، زرده تخم مرغ از منابع مهم  ویتامین D هستند.

 بهتر است باور کنید

 آب میوه کرنبری و سیب حاوی مقدار زیادی اگزالات هستند که در به وجود آمدن سنگ های کلیه از نوع اگزالات کلسیم و اسید اوریک نقش دارند. افرادی که این نوع سنگ کلیه را دارند و یا مستعد داشتن آن هستند باید در مصرف آب میوه کرنبری و سیب زیاده روی نکنند، اگر چه کرنبری بهترین داروی درمان عفونت کلیه و مثانه است.

 آمار سخن می گوید

 مردم آمریکا از نظر مصرف شکر در دنیا مقام اول را دارند. در سال ۱۹۶۷ میزان مصرف سرانه سالیانه قند و شکر مردم آمریکا ۱۱۴ پاوند گزارش شده. این رقم در سال ۲۰۰۳ حدود ۱۴۲ پاوند بوده. قند و شکر مصرفی به صورتی در غذاهای آمریکائی ها مخفی است که به ظاهر مشاهده نمی شود ولی انواع و اقسام نوشابه های گازدار و سیروپ ها (شیره ها) و نقل و نبات ها و کیک ها و بیسکویت ها بی وقفه مواد قندی را به بدن آنها می رسانند و همین سم سفید است که موجب بسیاری از بیماری ها و چاقی در کودکان، نوجوانان و بزرگسالان می شود.

 *دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net

www.cancerriskinfo.com