پنجشنبه ۲ فوریه  تا ۹فوریه ۲۰۱۲

در آستانه انتخابات/دستگیری های گسترده در ایران

 بی بی سی: سازمان عفو بین الملل با انتشار بیانیه ای نسبت به موج جدید بازداشت روزنامه نگاران، وبلاگ نویسان و فعالان در روزهای اخیر در ایران ابراز نگرانی کرده است.

عفو بین الملل، در این بیانیه گفته است که بازداشت های اخیر در آستانه انتخابات مجلس ایران که قرار است دوازدهم اسفندماه (دوم مارس) برگزارشود، انجام شده و نشان می دهد که مقامات ایران بار دیگر در پی محدود کردن آزادی بیان در این کشور هستند.

طرح از آرش خارابی

به گفته عفو بین الملل این محدودیت ها و دستگیری ها، به منزله نادیده گرفتن تعهدات بین المللی جمهوری اسلامی در زمینه رعایت حقوق بشر است.

عفو بین الملل در بیانیه خود گفته است که اخیرا اطلاعاتی درباره دستگیری افرادی در هفته های اخیر دریافت کرده است.

از جمله افرادی که در بیانیه عفو بین الملل به بازداشت آنها اشاره شده، عبارتند است:

ـ اسماعیل جعفری، فعال کارگری و وبلاگ نویس که در هفتم دی ماه سال جاری در بوشهر دستگیر شد.

پرستو دوکوهکی، مرضیه رسولی، حسام بورقانی و مهدی خزعلی از دستگیرشدگان اخیر هستند

ـ احسان هوشمند (هوشمندزاده) پژوهشگر اجتماعی و سعید مدنی، جامعه شناس و فعال سیاسی که هر دو به طور جداگانه در هفدهم دی ماه بازداشت شدند.

ـ مهدی خزعلی، وبلاگ نویس و فرزند یکی از روحانیون شورای نگهبان که در ۱۹ دی ماه بازداشت شد.

ـ پرستو دوکوهکی، فعال زنان و وبلاگ نویس که روز ۲۵ دی ماه دستگیر شد.

ـ پیمان پاکمهر، مدیر سایت خبری تبریزنیوز که روز ۲۷ دی ماه در تبریز بازداشت و به زندان اوین منتقل شد (او پس از یک هفته با سپردن وثیقه آزاد شده است).

ـ مرضیه رسولی، روزنامه نگار که او هم در ۲۷ دی ماه بازداشت شد (به گفته خانواده اش نیروهای امنیتی ایران او را به اتهام “اقدام علیه امنیت ملی ” بازداشت کرده اند)

سهام بورقانی (روزنامه نگار)، سعید رضوی فقیه (فعال سیاسی و عضو پیشین دفتر تحکیم وحدت)، شهرام منوچهری (روزنامه نگار) و محمد سلیمانی نیا (مترجم) از جمله افراد دیگری هستند که به گفته عفو بین الملل در روزهای اخیر بازداشت شده اند.

 بازداشت گسترده معترضان در استان خوزستان

همچنین به گزارش روز ۴ فوریه بی بی سی، در خوزستان نیز بازداشت های گسترده صورت گرفته است.

از دستگیرشدگان خوزستان

به گزارش منابع غیر رسمی طی دو هفته اخیر نیروهای امنیتی ۴۹ نفر را در شهرهای مختلف استان خوزستان بازداشت کرده اند و یکی از دستگیر شدگان در بازداشتگاه درگذشته است.

یوسف عزیزی بنی طرف روزنامه نگار و کارشناس جهان عرب شنبه ۱۵ بهمن (۴ فوریه) به بی بی سی فارسی گفت که این برخوردها، از شهر شوش شروع شده و سپس به سایر مناطق استان خوزستان از جمله شهرهای اهواز و حمیدیه گسترش یافته است.

به نوشته بعضی از سایت های خبری، پس از دیوارنویسی عده ای از جوانان در شوش و دعوت مردم به تحریم انتخابات مجلس نهم، نیروهای امنیتی با یورش به این مناطق تعدادی از جوانان را دستگیر کرده اند.

این سایت ها همچنین از کشته شدن یکی از دستگیر شدگان به نام ناصر آلبوشوکه درفشان به دلیل بدرفتاری با وی در بازداشتگاه خبر داده اند.

به گفته آقای بنی طرف، هم اکنون ۸ نفر در اهواز، ۲۶ نفر در شوش و ۲۴ نفر در حمیدیه زندانی هستند.

وی افزود که به علت فقدان وجود رسانه های مستقل و نهادهای مدنی قدرتمند در مناطق عرب زبان، اخبار این مناطق به اندازه کافی مورد توجه افکار عمومی قرار نمی گیرد.

 اطلاعیه‌ های کانون نویسندگان ایران

 فریدون فریاد (رحیمی)، نویسنده، مترجم و عضو دیرین کانون نویسندگان ایران در یونان درگذشت. او مترجم آثار شاعرانی چون یانیس ریتسوس بود و در معرفی آنان به جامعه‌ی فرهنگی ایران سهمی برجسته‌ داشت.

زنده یاد فریدون فریاد

کانون نویسندگان ایران این ضایعه را به خانواده‌ی فریدون فریاد و جامعه‌ی ادبی مستقل کشور تسلیت می‌گوید.

*

باخبر شدیم که خانم اکرم فرمهینی، طراح، گرافیست و فعال اجتماعی، همسر آقای باقر مؤمنی عضو دیرین کانون نویسندگان ایران، درگذشته است. درگذشت او را به آقای باقر مؤمنی، خانواده‌ی آن درگذشته، و جامعه‌ی روشنفکران مستقل کشور تسلیت می‌گوییم.

 درگذشت ابراهیم یونسی، نویسنده و مترجم برجسته

 بی بی سی: ابراهیم یونسی، نویسنده و مترجم ایرانی روز چهارشنبه، ۱۹بهمن ماه در سن هشتاد و پنج سالگی درگذشت.

یونسی از سال گذشته دچار بیماری آلزایمر شده بود.

ابراهیم یونسی که از تواناترین مترجم های ایرانی محسوب می شد حدود ۸۰ کتاب از زبان انگلیسی به فارسی و یک کتاب هم از زبان فرانسه به فارسی ترجمه کرد.

او آرزوهای بزرگ، اثر بزرگ چارلز دیکنز، که این روزها دویستمین سالگرد تولد اوست، را نیز به فارسی برگردانده بود. از دیگر کارهای شاخص او می توان اسپارتاکوس نوشته فاست هوارد را نام برد.

دو ماه بعد از پیروزی انقلاب در ایران در سال ۱۳۵۷، آقای یونسی که پیشتر عضو کادر نظامی حزب توده ایران بود به عنوان اولین استاندار کردستان در دولت موقت وقت منصوب شد، اما سه ماه بعد استعفا داد.

او که در سال ۱۳۳۲ وارد حزب توده شده بود، دستگیر شد و حکم اعدام گرفت، اما از دست دادن پا در حین خدمت در سرمای رضاییه(ارومیه)، او را از مرگ نجات داد و حکمش به حبس ابد با اعمال شاقه تبدیل شد و سپس برای گذراندن یک سال انفرادی به زندان قصر منتقل شد.

از او یاد می شود زبان فرانسوی را در مدتی که در زندان بود از هم‌بندان تحصیل کرده‌اش فرا گرفت.

پسر آقای یونسی به خبرگزاری های ایران گفته است که خانواده وی فردا صبح راهی بانه می‌شوند و سه روز آ‌ن‌جا هستند و بعد مراسم بزرگداشتی برای ابراهیم یونسی در تهران برگزار خواهند کرد.

 

توقیف دارایی‌های بانک مرکزی و وابستگان حکومت ایران

 رادیو آلمان: دولت آمریکا در اقدامی تازه بر شدت تحریم‌ها علیه ایران افزود. باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده با فرمانی که روز دوشنبه (۶ فوریه/۱۷ بهمن) صادر کرد، موجبات توقیف دارایی‌های بانک مرکزی و افراد و نهادهای وابسته به حکومت ایران را فراهم کرد.

تحریم جدید شامل همه گونه مبادله، پرداخت و نقل و انتقال مالی مربوط به ایران در بانک‌های تحت کنترل آمریکا در سراسر جهان می‌شود. در پی این فرمان وزارت خزانه داری امریکا اعلام کرد که تحریم‌های جدید دارایی های تمام وزیران، شرکت‌ها و نهادهای دولتی، از جمله بانک مرکزی، و درآمدهای نفتی ایران را در برمی گیرد.

در تحریمی که دسامبر گذشته از سوی کاخ سفید اعلام شد بانک‌های آمریکایی می‌بایست از پذیرش هرگونه دارایی و اموال متعلق به بانک‌های ایرانی خودداری کنند، اما براساس این فرمان موسسات مالی آمریکا می‌توانند اموال بانک مرکزی ایران را توقیف کنند.

 روزنامه روزگار برای سومین بار توقیف شد

 رادیو زمانه: روزنامه روزگار چاپ تهران عصر امروز برای سومین بار از سوی دادستانی به‌طور موقت، توقیف شد. روزگار ظاهراً به دلیل تیتری در مورد “ماکت مقوایی” آیت‌الله خمینی و همچنین مصاحبه محمدرضا خاتمی از اعضای جبهه مشارکت، توقیف شده است.

تیتر یک روزنامه روزگار امروز به اعتراض شماری از شخصیت‌ها نسبت به ماکت “مقوایی” آیت‌الله خمینی، رهبر انقلاب ایران، اختصاص یافته بود.

همچنین در این شماره محمدرضا خاتمی درباره انتخابات مجلس به روزنامه روزگار گفته بود: “نتیجه انتخابات آن چیزی نیست که از توی صندوق‌های رأی در می‌آید، علی‌الظاهر این‌طور است اما انتخابات مهندسی‌شده است و نتایج آن مشخص است.”

 

 سیدحسن نصرالله: از ایران دستور نمی گیریم

 بی بی سی: سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان گفته است ایران انواع کمک های مالی و مادی را در اختیار این گروه قرار می دهد.

دبیرکل حزب الله که به مناسبت فرارسیدن سالگرد تولد پیامبر اسلام از طریق ارتباط ویدئویی با هواداران این جنبش شیعه سخن می گفت، در عین حال اظهار داشت که “حزب الله لبنان از ایران دستور نمی گیرد.”

به گفته برخی از ناظران، این اولین باری است که دبیرکل حزب الله لبنان به دریافت کمک های مالی و مادی از ایران اذعان می کند. پیش از این مقامات ایران تاکید داشتند که حمایت جمهوری اسلامی از حزب الله، سیاسی و معنوی است.

سیدحسن نصرالله گفت: “ما از سال ۱۹۸۲ به این سو، از ایران کمک های مالی، مادی و سیاسی دریافت کرده ایم.”

دبیرکل حزب الله گفت که “پیش از این ما نمی توانستیم همه ماجرا را بگوییم و درباره نیمی از آن سکوت اختیار می کردیم.”

سیدحسن نصرالله گفت “ایران از زمان شکل گیری حزب الله، به آن دستور نداده است و در صورتی که اسرائیل به تجهیزات هسته ای ایران حمله کند، این کشور از حزب الله چیزی نخواهد خواست.”

وی در عین حال گفت که در صورت حمله اسرائیل به ایران، رهبری حزب الله خود در مورد واکنش به آن فکر و تصمیم گیری خواهد کرد.

دبیرکل حزب الله لبنان نوامبر سال پیش به آمریکا و اسرائیل هشدار داده بود که جنگ با ایران و سوریه به این دو کشور محدود نخواهد ماند و تمام منطقه را به صورت کامل درگیر خواهد کرد.

او ایران را کشوری استوار و نیرومند توصیف کرده بود که “رهبری دارد که در دنیا بی نظیر است” و کشوری است که “هر ضربه ای را با دو ضربه پاسخ خواهد داد”.

انتقاد از مخالفان دولت سوریه

دبیرکل حزب الله در سخنان خود از این که مخالفان دولت سوریه از گفت و گو و مذاکره با دولت بشار اسد خودداری می کنند، انتقاد کرد و گفت بشار اسد هنوز از حمایت ارتش و بخش بزرگی از جمعیت سوریه برخوردار است.

حکومت سوریه نیز مانند جمهوری اسلامی از حامیان جنبش حزب الله است.

دبیرکل حزب الله ضمن محکوم کردن مخالفان حکومت سوریه، گفت که “مخالفان روی غرب و آمریکا، روی پول و سلاح های آنها برای سرنگونی حکومت حساب باز کرده اند اما آنها بازنده خواهند بود.