گردونه جنایتکاری رژیم بشار اسد در سراشیب تند خود به سوی سقوط در پرتگاه، این هفته با وتوی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد توسط روسیه و چین، بیش از پیش بر سرعتش افزوده شد. موضوع این وتو قطعنامه ای بود که به موجب آن به پیشنهاد اتحادیه عرب درخواست شده بود که انتقال قدرت در سوریه به سوی نظامی چند حزبی و دموکراتیک انجام شود. 

تارنمای “رادیو فردا” می نویسد: «بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، اقدام روسیه و چین در وتوی قطعنامه در مورد سوریه را فرستادن پیامی اشتباه به بشار اسد دانست». 

صدای آلمان نیز اعلام کرد که دبیرکل سازمان ملل “انزجار” خود را از به کارگیری خشونت های جدید در سوریه ابراز داشت.  او حمله به شهر حمص را محکوم و تصریح کرد که عدم قاطعیت در شورای امنیت بدین معنا نیست که «دولت سوریه برای گسترش حمله به مردم مجوزی دریافت کرده است». 

بالش نرم اسد ـ طرح از مانا نیستانی

با وجود این تذکر، رژیم جنایتکار بشار اسد وتوی قطعنامه شورای امنیت را به منزله “صدور مجوز برای قتل عام” تلقی کرد و به حمله نظامی به غیرنظامیان در شهر حمص و دیگر شهرهای سوریه شدت بخشید. 

تارنمای “العربیه” می نویسد: «به گفته مخالفان رژیم بشار اسد، روز دوشنبه، ۶ فوریه، ۱۲۸ نفر در عملیات ارتش و درگیری های پراکنده در مناطق مختلف سوریه کشته شدند. در تمام روزهای هفته گذشته نیز عملیات کشتار مردم بی دفاع با شدت ادامه داشت. روز جمعه ۳ فوریه، در حالی که مردم سوریه مشغول جشن گرفتن تولد پیامبر اسلام بودند، نیروهای بشار اسد وحشیانه به خانه ها و مساجد حمله کردند و حداقل ۳۳۷ نفر را کشتند و ۱۵۰۰ نفر را مجروح کردند.

پس از وتوی قطعنامه شورای امنیت توسط روسیه و چین، شش کشور عضو شورای همکاری خلیج [فارس] سفیران خود را از سوریه فراخواندند و بیانیه ای منتشرکردند. در این بیانیه آمده است:«کشورهای عضو شورای همکاری خلیج [فارس] با ابراز خشم و تأسف شدید، کشتار کودکان، زنان و سالمندان سوری توسط رژیم این کشور را به دقت دنبال می کنند… رژیم اسد بدون در نظر گرفتن ارزش های اخلاقی و انسانی به رفتارهای زشت خود ادامه می دهد و با کشتار دسته جمعی در سوریه هر روز فاجعه ای تازه به وجود می آورد».  همچنین، کشورهای عضو این شورا سفیران سوریه در کشورهای خود را نیز اخراج کردند.

وتوی قطعنامه شورای امنیت توسط روسیه و چین امواج بزرگی از اعتراض و مخالفت پدید آورد.  تونس سفیر سوریه را اخراج کرد.  امریکا سفارت خود در سوریه را بست و همه کارکنان آن را از سوریه خارج کرد.  فرانسه، بلژیک، ایتالیا و بریتانیا سفیران خود را از دمشق فراخواندند. در شهرهای آنکارا، قاهره، برلن و آتن تظاهراتی در برابر سفارت سوریه برگزار شد و در لیبی سوریه ای های خشمگین به سفارت روسیه حمله کردند. 

وزیرخارجه انگلیس وتوی قطعنامه توسط روسیه و چین را به معنای خیانت به مردم سوریه نامید. 

سوزان رایس، سفیر امریکا در سازمان ملل متحد گفت: «وتوی قطعنامه از سوی روسیه و چین نشان دهنده آن است که این دو کشور مردم سوریه را فروخته و حامی یک ظالم ستمگر هستند و شورای امنیت را [نیز] به گروگان گرفته اند.  این که یک عضو شورای امنیت در عین وتو کردن قطعنامه به حکومت بشار اسد اسلحه می فروشد، شرم آور است».

خانم توکل کرمان، برنده ۳۲ ساله جایزه صلح نوبل از یمن هم با کلماتی تند به روسیه و چین تاخت و گفت: «من به شدت از این دو کشور که در مقابل آرمان انقلاب ما ایستاده اند خشمگینم.  روسیه و چین مسئولیت انسانی و اخلاقی کشتار مردم توسط رژیم اسد درحمص و دیگر نقاط را بر عهده دارند».  

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اخوان المسلمین سوریه رژیم تهران را به همدستی با رژیم اسد در قتل عام مردم سوریه متهم کرد و گفت: «روسیه و چین نیز در این جنایات همدست حاکمان دمشق هستند.  یک عضو دفتر اجرایی شورای ملی سوریه گفت، روسیه سلاح های مرگبار به رژیم سوریه می فروشد و میلیاردها دلار به دست می آورد.  متأسفانه حکومت تهران نیز به رژیم بشار اسد هر چقدر پول بخواهد می دهد تا این که سلاح بخرد و مردمش را بکشد». 

تارنمای “العربیه” هم گزارش داد: «برهان غلیون رئیس شورای ملی سوریه خواستار تشکیل یک ائتلاف بین المللی خارج از چهارچوب شورای امنیت برای کمک به مردم سوریه شد.  او در مورد وتوی قطعنامه توسط روسیه و چین گفت که پکن و مسکو به این وسیله مجوز قتل [عام] به بشار اسد و رژیم جنایتکار وی داده اند».

به نوشته تارنمای پارس دیلی نیوز «روز سه شنبه ۷ فوریه، فرماندهان جدا شده از ارتش سوریه، تأسیس شورای نظامی انقلابی سوریه را اعلام کردند.  سرلشکر مصطفی احمد الشیخ که یکی از فرماندهان عالی رتبه ارتش سوریه بوده، درباره تأسیس این شورا گفت: “این شورا به مثابه اعلام آماده باش عمومی برای رهایی سوریه از رژیم اسد است”. در بیانیه این شورا گفته شده که تأسیس شورای فرماندهی انقلاب در واکنش به وتوی روسیه و چین در شورای امنیت بوده است.  این شورا جمهوری اسلامی و حزب الله لبنان را به دخالت مستقیم در کشتار کودکان و زنان سوریه متهم کرد». 

به گزارش منابع خبری عربی، ارتش آزاد سوریه نسبت به ورود نیروهای تازه نفس حزب الله و شاخه قدس سپاه پاسداران به داخل خاک سوریه برای کمک به نیروهای وفادار به بشار اسد هشدار داد.  نیروهای ارتش آزاد سوریه در روزهای اخیر با مزدوران حزب الله لبنان در چندین منطقه درگیر شده اند.  تعداد نیروهای حزب الله و همچنین سپاه پاسداران وابسته به نیروی قدس درخاک سوریه به طور مستمر در حال افزایش است.  یکی از مخالفان رژیم بشار اسد نیز می گوید: «دوشنبه شب شنیدم که پرزیدنت اوباما در تلویزیون می گفت که می خواهد مشکل سوریه را بدون مداخله نظامی حل کند… این رژیم جنایتکار اسد، بدون به کارگیری زور، بدون ضربه نظامی کنار نخواهد رفت.  ما به یک منطقه پرواز ممنوع نیاز داریم که از آن محروم هستیم.  اگر ما چنین منطقه ای داشته باشیم، دستکم هفتاد درصد نیروهای ارتش سوریه، همراه با سلاح های سنگین و تانک های خود [از رژیم] جدا خواهند شد. درحال حاضر آنها نمی توانند این کار را بکنند چون مورد حمله هواپیماهای ارتش قرارمی گیرند». 

پس از وتوی قطعنامه شورای امنیت، روسیه که در برابر امواج بزرگ اعتراض و انزجار در سراسر دنیا قرارگرفته، برای رفع و رجوع عملکرد خود وزیر امور خارجه اش را به سوریه فرستاد.  به گزارش خبرگزاری فرانسه: «وزیرخارجه روسیه که روز سه شنبه به دمشق سفرکرده، پس از دیدار و گفتگو با بشار اسد، خواهان حل بحران سوریه بر اساس طرح اتحادیه عرب شد.  امریکا پیشتر از روسیه خواسته بود که رییس جمهوری سوریه را به پذیرش طرح اتحادیه عرب ترغیب کند و مقدمات [تشکیل] دولت انتقالی را فراهم سازد».  این چرخش سریع موضع، تنها سه روز پس از وتوی قطعنامه ای که حاوی طرح اتحادیه عرب بوده، اگر یک ترفند حیله گرانه از روی اضطرار نباشد، نشان دهنده این است که روسیه هنگام وتوی قطعنامه شورای امنیت به عواقب آن نیندیشیده بوده است. 

سیاست خارجی ورشکسته به تقصیر حکومت آخوندی هم برای آن که خود را از تک و تا نیندازد، طبق معمول به تهدید و رجزخوانی متوسل شد.  علی اکبرصالحی، وزیر امورخارجه درگفت و گو با یک شبکه تلویزیونی لبنان گفت: «دخالت نظامی در سوریه به انفجار در کل منطقه  منجر می شود».

 

در شرایط حاضر، دفاع از مردم شریف، شجاع و مقاوم سوریه وظیفه هر انسانی است.  فزون بر این وظیفه عام، ما مردم ایران وظیفه ای خاص نیز بر عهده داریم، زیرا حکومتی غاصب به نام ما و با پول ما علت اصلی به درازا کشیده شدن کشتار در سوریه است. رژیم جنایتکار بشار اسد بدون حمایت های مالی، تسلیحاتی و نظامی حکومت آخوندی هرگز  نمی توانست تا امروز دوام آورد و به این خاطر با جرئت می توان گفت که ماه هاست هرکسی که در سوریه کشته می شود خونش به گردن سیدعلی خامنه ای است که با نابخردی، لجبازی و استبداد رأی خود و تشویق عملی بشار اسد به ادامه کشتار روند یافتن راه حل را به درازا کشانده است.  در ادای این وظیفه خاص، حداقل کاری که از ما ساخته است، حمایت از مبارزان سوری و شرکت در تظاهرات اعتراضی آنان در سراسر دنیاست تا مردم شریف سوریه بیش از پیش بدانند که باید حساب حکومت آخوندی و مردم ایران را جداگانه نگه دارند.

در نماز جمعه های پس از ۲۲ خرداد ۱۳۸۸، زمانی که وزیر شعار حکومت آخوندی شعار می داد: “مرگ بر امریکا”، مردم شعار می دادند: “مرگ بر روسیه”.  از آن جا که نگارنده با شعار “مرگ” مخالف است، پیشنهاد می کند در تظاهرات علیه روسیه به جای آن از این شعار استفاده شود: “ننگ بر روسیه، و چین و سید علی”!

 

* شهباز نخعی نویسنده در حوزه ی مسائل سیاسی و ساکن مونتریال کانادا و از همکاران شهروند است.

Shahbaznakhai8 (at)gmail(dot)com