برنامه نمایش‏ فیلم در جشنواره سینماى دیاسپورا از روز چهارشنبه ۴ نوامبر شروع شده است و تا یکشنبه ۸ نوامبر ادامه خواهد داشت.  


شهروند ۱۲۵۴  پنجشنبه  ۵ نوامبر ۲۰۰۹


 

برنامه نمایش‏ فیلم در جشنواره سینماى دیاسپورا از روز چهارشنبه ۴ نوامبر شروع شده است و تا یکشنبه ۸ نوامبر ادامه خواهد داشت. خلاصه فیلم‌هاى روز پنجشنبه تا پایان جشنواره در زیر آمده‌ است. تمام فیلم‌ها در سالن Innis Town Hall به ‌نمایش‏ در خواهند آمد.


 

پنجشنبه، ۵ نوامبر، ۷ شب

Z32

آوى موگرابى، اسرائیل و فرانسه، ۲۰۰۸، ۸۱ دقیقه، اولین نمایش‏ در کانادا

به‌همراه فیلم کوتاه The Liberty Project از آن باین، کانادا، ۲۰۰۹، ۴ دقیقه

* در این «تراژدى موزیکال مستند» آوى موگرابى، مستندساز مشهور اسرائیلى به احساس‏ گناهى مى‌پردازد که یک سرباز اسرائیلى همواره با خود دارد. این سرباز، که هویتش‏ در فیلم فاش‏ نمى‌شود، توضیح مى‌دهد که چگونه در یک عملیات مخفى انتقام‌جویانه چند پلیس‏ بى‌گناه فلسطینى را به‌تلافى کشته شدن یک سرباز اسرائیلى هدف ترور قرار مى‌دهد و به‌قتل مى‌رساند.


 

پنجشنبه، ۵ نوامبر، ۹ شب

زیر بمباران، Under the Bombs

فیلیپ آراکتانگى، فرانسه، ۲۰۰۷، ۹۸ دقیقه، اولین نمایش‏ در تورنتو

برنده بیش‏ از ده جایزه از جشنواره‌هاى مختلف دنیا از جمله جشنواره ونیز

نمایش‏ با همکارى سازمان دیده‌بان حقوق بشر Human Rights Watch

* در فاصله آتش‏بسى که بین اسرائیل و لبنان در جنگ ۲۰۰۶ پیش‏ آمد، یک زن لبنانى به کشورش‏ بازمى‌گردد تا به‌دنبال فرزند و خواهر گمشده‌اش‏ بگردد. او یک تاکسى کرایه مى‌کند تا به جنوب لبنان و به میان خرابه‌هاى مانده از جنگ برود. در طول این سفر خطرناک رابطه عاطفى عمیقى بین زن و راننده تاکسى به‌وجود مى‌آید که از اختلافات مذهبى ـ طبقاتى، و فرهنگى بین این‌دو فراتر مى‌رود.


 

جمعه، ۶ نوامبر، ۹ شب

ماه، خورشید، بازى، گل Moon, Sun, Game, Flower

کلاوس‏ استرایگل، آلمان، ۲۰۰۸، ۹۰ دقیقه، اولین نمایش‏ در کانادا

همراه با فیلم کوتاه Far ساخته هیلدا هاشم‌پور، کانادا، ۲۰۰۸، ۱۳ دقیقه

* در سال ۱۳۴۱ خورشیدى، فروغ فرخزاد براى ساختن فیلم مشهورش‏ «خانه سیاه است» به سراغ یک جذام‌خانه مى‌رود. در آن‌جا با حسین منصورى آشنا مى‌شود و او را به فرزندى مى‌گیرد. به این‌ترتیب، حسین یک‌شبه از یک جمع کوچک دلگیرکننده به وسط دایره روشنفکرى ایران منتقل مى‌شود. چهل و شش‏ سال بعد، حسین شاعر پابه‌سنى است که در آلمان زندگى مى کند. کلاوس‏ استرایگل بار دیگر به سراغ آن جذام‌خانه مى‌رود و در گفتگوهایى که با حسین منصورى، ابراهیم گلستان، و فرزانه میلانى دارد و با استفاده از فیلم‌هاى نادرى که از شاعر بزرگ معاصر ایرانى به‌جا مانده گوشه‌هاى تاریکى از زندگى او را مى‌گشاید.


 

شنبه، ۷ نوامبر، ۱ بعد از ظهر

گاندى سرحد Frontier Gandhi

ترى مک‌لوهان، کانادا و آمریکا، ۲۰۰۸، ۸۵ دقیقه، اولین نمایش‏ در کانادا

برنده جایزه اول جشنواره جهانى خاورمیانه، اکتبر ۲۰۰۹

* پادشاه خان از تاثیرگذارترین سیاست‌مداران منطقه هند و پاکستان بود. او در استان سرحد در مرز امروزین پاکستان و افغانستان به‌دنیا آمد و از دنیا رفت. پادشاه خان در کنار ماهاتما گاندى از رهبران استقلال هند بود و مانند گاندى تئوریسین مبارزه غیر خشونت‌آمیز بود. او از مخالفان سرسخت جدایى پاکستان از هند بود و بعد از این جدایى و به همین جرم سال‌هاى بسیارى را در زندان گذراند. او دو بار نامزد دریافت جایزه صلح نوبل شد، اما هیچ‌گاه نتوانست شهرتى را که در خورش‏ بود در سطح جهانى به‌دست آورد.

ترى مک‌لوهان، نویسنده، پژوهشگر، و فیلمساز کانادایى و دختر مارشال مک‌لوهان، تئوریسین رسانه‌هاى جمعی، ۲۱ سال براى ساختن این فیلم تلاش‏ کرده است. در فیلم صحنه‌هاى نادرى از زندگى این شخصیت برجسته تاریخى و گفتگوهایى با آخرین بازمانده‌هاى «خدمت‌گذاران خدا» جنبشى که پادشاه خان بنیادش‏ را گذاشت و همین‌طور شخصیت‌هاى مهم سیاسى منطقه را مى‌بینیم.


 

شنبه، ۷ نوامبر، ۳ بعدازظهر

فراموشى، Oblivion

هدى هانیگمن، هلند، ۲۰۰۸، ۹۳ دقیقه

* هدى هانیگمن فیلمساز هلندى به لیما، شهرى که در آن به‌دنیا آمده است باز مى‌گردد تا زندگى روزانه مردم این شهر را در تصاویرى خیره‌کننده ثبت کند. مثل همیشه، دیدگاه صمیمى و گرم هدى هانیگمن بیننده را با خود به گوشه و کنار این شهر مى‌برد و با مردم فراموش‏ شده و آن‌ها که با حداقل امکانات زندگى‌شان را به پیش‏ مى‌برند آشنا مى‌کند.


 

شنبه، ۷ نوامبر، ۵ عصر

فرانسوى، Francaise

سواد البوهاتى، فرانسه، ۲۰۰۸، ۸۴ دقیقه

برنده جایزه بهترین بازیگر زن از جشنواره دوبى، ۲۰۰۸، بهترین بازیگر زن برلین ۲۰۰۸، بهترین فیلم رتردام ۲۰۰۸

همراه با فیلم کوتاه New Horizon از عارف محمدى، کانادا، ۲۰۰۹، ۱۵ دقیقه


 

سوفیا دختر جوانى از یک خانواده مراکشى است که در حومه پاریس‏ زندگى مى‌کنند. وقتى پدر سوفیا کارش‏ را از دست مى‌دهد تصمیم مى‌گیرد به مراکش‏ بازگردد. چند سال بعد، سوفیا دانشجوى جوان و پرجنب‌وجوشى است که ظاهرى مراکشى و فرهنگى فرانسوى دارد و در کشور پدرى‌اش‏ بیش‏ از پیش‏ احساس‏ غربت مى‌کند. فیلم بلند البوهاتى، که بى‌شباهت به زندگى خودش‏ نیست، داستانى است که بسیارى از مهاجران نسل دوم آن را از آن خودشان مى‌دانند.


 

شنبه، ۷ نوامبر، ۷ شب

پناهم بده، Shelter Me

مارکو پوچیونى، ایتالیا و فرانسه، ۲۰۰۷، ۱۰۰ دقیقه

برنده جایزه اسکار ایتالیایى براى بهترین بازیگر زن

نمایش‏ با همکارى جشنواره Inside Out

* دو دختر هم‌جنس‏گرا در بازگشت از سفرى به تونس‏ پسر جوانى را در صندوق عقب اتومبیل‌شان پیدا مى‌کنند. آنا او را در خانه پناه مى‌دهد و در کارگاه برادرش‏ برایش‏ کارى دست و پا مى‌کند. اما اختلافات فرهنگى، طبقاتى، و جهت‌گیرى جنسى تنش‏ بین این سه را بالا مى‌برد.


 

شنبه، ۷ نوامبر، ۹ شب

قلب آتش‏، Heart of Fire

لوئیجى فالورنى، ایتالیا و آلمان، ۲۰۰۸، ۹۴ دقیقه، اولین نمایش‏ در کانادا

نامزد جایزه خرس‏ طلایى براى بهترین فیلم جشنواره برلین ۲۰۰۸

همراه با فیلم کوتاه Sirens از سام ارجمند، انگلستان، ۲۰۰۷، ۱۰ دقیقه

* قلب آتش بر اساس‏ خاطرات واقعى سنایت مهارى داستان دخترى ۱۰ ساله است که به‌وسیله پدرش‏ در اختیار ارتش‏ آزادى‌بخش‏ اریتره قرار مى‌گیرد تا به‌عنوان کودک ـ سرباز از او استفاده شود. آوت وقتى کشته شدن آدم‌ها را مى‌بیند و پى مى‌برد که آن‌ها هم آدم‌هایى مثل خود او هستند تصمیم مى‌گیرد به هرشکل ممکن تن به آدم‌کشى ندهد.


 

یکشنبه، ۸ نوامبر، ۲ بعدازظهر

بلاتکلیف On Hold

رقیه صباح، اسرائیل، ۲۰۰۷، ۵۲ دقیقه، اولین نمایش‏ در کانادا

همراه با فیلم کوتاه Jaffawiye از دان داچ، اسرائیل، ۲۰۰۸، ۱۸ دقیقه

بخشى از برنامه Land & Conflict

* رقیه صباح فیلمساز جوان عرب_اسرائیلى در قالب داستانى بامزه و فیلمى دیدنى بلاتکلیفى خود و همسرش‏ را در تصمیم‌گیرى بر سر ادامه زندگى در اسرائیل یا مهاجرت به اسپانیا تعریف مى‌کند. مسلمان بودن او و مسیحى بودن دوست‌پسرش‏ و دوستان یهودى و مسیحى و مسلمانى که در اطراف خود دارند بر پیچیدگى این تصمیم مى‌افزاید.


 

یکشنبه، ۸ نوامبر، ۴ بعدازظهر

اوباش‏ SCUM

هاینریش‏ دامس‏، هلند، ۲۰۰۹، ۹۲ دقیقه، اولین نمایش‏ در آمریکاى شمالى

همراه با فیلم کوتاه Dao از مارلین یونگمن، هلند، ۲۰۰۹، ۱۰ دقیقه

* در دو داستان موازى ما با اد و حسن، دو نوجوان هلندى آشنا مى‌شویم. اد کارش‏ را تازگى از دست داده و دوست دخترش‏ هم او را از خانه بیرون انداخته. اد روز و شبش‏ را با پارتى، سکس‏، مواد مخدر، و راک اند رول سپرى مى‌کند. حسن به‌تازگى در دانشگاه پذیرفته شده و دوست‌دخترى دارد که هوایش‏ را دارد. آن‌زمان که زندگى اد و حسن با هم برخورد کند خشونت زاییده مى‌شود.


 

یکشنبه، ۸ نوامبر، ۶ بعدازظهر

تنجرین Tangerine

آیرین فون آلبرتى، آلمان، ۲۰۰۹، ۹۵ دقیقه، اولین نمایش‏ در آمریکاى شمالى

* امیره دختر جسورى است که از خانه پدرش‏ فرار کرده تا مجبور به ازدواج با مردى که برایش‏ درنظر گرفته‌اند نشود. او به‌خانه دوستى پناه مى‌برد که از راه روسپى‌گرى و سرکیسه کردن توریست‌ها روزگار مى‌گذراند. امیره شب‌ها همراه با این دوست و دختران دیگر به بار مى‌رود به این امید که با یک توریست اروپایى آشنا شود که او را با خود به اروپا ببرد. در این میان او با پیا و تام یک زوج آلمانى دوست مى‌شود که به‌دنبال ملودى‌هاى موسیقى سنتى مراکش‏ به این کشور آمده‌اند. رویاى مهاجرت به اروپا بهایى دارد که امیره باید بپردازد.


 

یکشنبه، ۸ نوامبر، ۸ شب

یافا Jaffa

کرن یدایا، اسرائیل، ۲۰۰۹، ۱۰۵ دقیقه، برنامه پایانى جشنواره

نامزد چهار جایزه آکادمى فیلم اسرائیل (اسکار) ۲۰۰۹

بخشى از برنامه Land & Conflict

* کرن یدایا برنده جایزه نخل طلایى کان براى فیلم «اُر» بار دیگر به سراغ مسائل اجتماعى اسرائیل مى‌رود. در داستانى که به یک نسخه مدرن از رمئو و ژولیت بى‌شباهت نیست، او به قصه عشق توفیق، یک پسر عرب، و مالى، یک دختر اسرائیلى مى‌پردازد. توفیق در مکانیکى پدر مالى کار مى‌کند و با او قرار دارد تا با هم فرار کنند و پنهان از خانواده‌هاى‌شان ازدواج کنند، اما کشته‌شدن اتفاقى برادر مالى به دست توفیق تمام امیدها را بر باد مى‌دهد. مالى در برابر تصمیم بزرگى قرار دارد: رابطه‌اش‏ با توفیق را علنى کند و به خانواده‌اش‏ پشت کند یا با خانواده بماند و عشقش‏ را به فراموشى بسپارد.


 

محل نمایش‏ فیلم‌ها:

 Innis Town Hall, 2 Sussex Ave. (off St. George, one block south of Bloor, Subway St. Geroge)

بلیت: ۱۰ دلار، دانشجویان و شهروندان ارشد ۸ دلار

براى رزرو بلیت به info@diasporafilmfest.com ایمیل بفرستید

* تمام فیلم‌ها با زیرنویس‏ انگلیسى