۱۵ مارچ تا ۲۲ مارچ ۲۰۱۲

مهدی خزعلی آزاد شد

  جرس: به گزارش کلمه، مهدی خزعلی پس از ۷۰ روز بازداشت و اعتصاب غذا در بندهای ۳۵۰ و ۲۰۹ اوین  روز ۲۸ اسفند با قرار کفالت، آزاد شد.

 این فعال سیاسی در این مدت بر اثر اعتصاب غذا بیش از سی کیلو وزن کم کرده و شدت ضعف بدنی او به حدی است که این اواخر دیگر رمق راه رفتن نداشته و برای راه رفتن به ناچار از عصا استفاده می کرده است.

خزعلی از روز اول بازداشت خود و در اعتراض به خشونت مامورین امنیتی هنگام بازداشت دست به اعتصاب غذا زده بود.

خشونت مامورین وزارت اطلاعات در هنگام بازداشت به حدی بود که موجب شکستگی دست و آسیب دیدگی دندان و پایش شده بود که پس از بازداشت به مدت سه هفته دست وی در گچ بود.

در مدت بازداشت بارها حال جسمی وی وخیم شد تا آنجا که یک بار بر اثر حمله قلبی منجر به بستری شدن در بخش سی سی یو بیمارستان طالقانی شد و در آنجا نیز نیمه شب توسط مامورین امنیتی به بیمارستان دیگری منتقل شد تا تحت نظر مامورین امنیتی باشد.

مهدی خزعلی ۲۵ روز ابتدای بازداشت در سلول انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین نگهداری شد، سپس به بند ۳۵۰ منتقل شده و مجدد در پانزده روز اخیر در بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات در سلول انفرادی بود.

بر اساس شاهدان عینی و هم بندان وی در بند ۳۵۰ اوین اثربخشی مهدی خزعلی بر روی همبندی ها و سایر زندانیان به حدی بود که مامورین وزارت اطلاعات با بودن وی در بند عمومی مخالفت می کردند.

لازم به ذکر است برای آزادی وی از مادرش کفالت اخذ شده است.

 

جلال ذوالفنون نوازنده برجسته سه تار درگذشت

 

بی بی سی: جلال ذوالفنون نوازنده سه تار و آهنگساز امروز بر اثر بیماری قلبی جان سپرد.

آقای ذوالفنون ۷۴ سال داشت. به گزارش خبرگزاری مهر، او که دو هفته پیش تحت عمل جراحی قرار گرفته بود، به دلیل خونریزی در بیمارستانی در کرج درگذشت.

آقای ذوالفنون در سال ۱۳۱۶ در آباده متولد شد. در کودکی به همراه خانواده اش به تهران آمد و فراگیری موسیقی را در ده سالگی آغاز کرد.

برای ادامه تحصیل به هنرستان موسیقی ملی رفت و در آن جا با سازهایی دیگر مثل تار و ویلن آشنا شد. همزمان با تاسیس رشته موسیقی در دانشکده هنرهای زیبا به آنجا رفت.

آشنایی با شخصیت ها موسیقی ملی ایران از جمله نورعلیخان برومند و دکتر داریوش صفوت شناخت تازه ای از موسیقی اصیل ایران برای او به همراه داشت.

ذوالفنون از آثار و نحوه نوازندگی بزرگانی چون ابوالحسن صبا، ارسلان درگاهی و همچنین احمد عبادی تاثیرات فراوانی گرفت اما در نهایت خود به بیان مستقلی در نوازندگی سه تار دست یافت.

جلال ذوالفنون آثار متعدد مکتوب و صوتی در زمینه موسیقی ملی ایران از خود به جای گذاشته است که از آن میان آلبوم های گل صدبرگ وآتشی در نیستان از شاخص ترین آنها است.

ذوالفنون در بیست و هفتمین جشنواره موسیقی فجر که اواخر بهمن ماه امسال در تالار وحدت برگزار شد به عنوان هنرمند برجسته موسیقی سنتی مورد تجلیل و تقدیر قرار گرفت.

 

 

آزادی پروین مخترع و مرخصی آریا آرام‌نژاد و چند تن از زندانیان سیاسی

 

رادیو زمانه: پروین مخترع پس از هشت ماه حبس آزاد شد. همچنین آریا آرام‌نژاد هنرمند زندانی، به‌همراه علی‌رضا فلاحتی و احمد میری، زندانیان سیاسی زندان بابل به مرخصی آمدند.

کمیته گزارشگران حقوق بشر خبر داد که بعد از ظهر روز یکشنبه ۲۸ اسفندماه، پروین مخترع، مادر کوهیار گودرزی، فعال حقوق بشر، پس از تحمل هشت‌ ماه حبس، از زندان آزاد شد.

پروین مخترع، ۱۰ مردادماه، یک روز پس از بازداشت فرزندش، در منزل خود در کرمان، دستگیر شد و مدت هشت‌ماه در بند عمومی زندان کرمان به‌سر برد.

اتهام وی در ابتدا “فعالیت تبلیغی و اجتماع و تبانی علیه نظام” اعلام شد و به تحمل ۲۳ ماه حبس تعزیری محکوم گردید که این حکم در دادگاه تجدیدنظر به ۲۳ ماه حبس تعلیقی کاهش یافت.

وی همچنین در دادگاه دیگری متهم شده بود که به مقامات جمهوری اسلامی و “شهدا” توهین کرده که هفته گذشته در این دادگاه از اتهام “توهین به رهبری” تبرئه و برای اتهام “توهین به شهدا”، به پرداخت جریمه نقدی محکوم گردید.

کوهیار گودرزی، فعال حقوق بشر به‌تازگی به پنج سال حبس تعزیری در زندان شهرستان زابل محکوم شده است.

وی هم‌اکنون در بند ۲۰۹ زندان اوین به‌سر می‌برد و با وجود تقاضایش برای انتقال به بند عمومی ۳۵۰، این درخواست از سوی مسئولان پذیرفته نشده است.

از سوی دیگر برپایه خبرهایی که در شبکه‌های اجتماعی اینترنت منتشر شده‌اند بعد از ظهر روز ۲۸ اسفند آریا آرام‌نژاد، خواننده، آهنگ‌ساز و ترانه‌سرا به همراه علی‌رضا فلاحتی و احمد میری، از اعضای جبهه مشارکت ایران اسلامی در استان مازندران؛ سه تن از زندانیان سیاسی زندان متی کلای بابل، به مرخصی آمدند.

گفته می‌شود گروه دیگری از زندانیان سیاسی این زندان نیز به مرخصی آمده‌اند. سایت شخصی آریا آرام‌نژاد نیز این خبر را تأیید کرده است.

آریا آرام‌نژاد آخرین بار روز ۱۷ آبان‌ماه سال جاری دستگیر شد و تمام این مدت را در زندان متی کلای بابل سپری کرد.

وی یک بار نیز پس از اعتراضات به نتایج دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال ۱۳۸۸، در بهمن‌ماه این سال به اتهام خواندن ترانه “علی برخیز” توسط نیروهای امنیتی و اطلاعاتی استان مازندران دستگیر شده بود.

علی‌رضا فلاحتی در روز ۲۱ آذرماه برای گذراندن شش ماه حبس تعزیری، خود را به زندان متی کلا معرفی کرده بود.

وی نیز در بهمن ماه سال ۸۸ به اتهام “تبانی علیه امنیت کشور” توسط اداره اطلاعات استان مازندران بازداشت و در دادگاه انقلاب شهرستان بابل به ۱۰ماه حبس تعزیری محکوم شد. این حکم در دادگاه تجدیدنظر به شش ماه حبس تعزیری کاهش یافت.

احمد میری، قائم‌مقام جبهه مشارکت مازندران و فرماندار سابق بابلسر در روز هشتم فروردین ۸۹ به اتهام “اقدام علیه امنیت ملی” توسط وزارت اطلاعات بازداشت شد.

احمد میری از سوی دادگاه انقلاب شهرستان بابل به ۲۰ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود، که در دادگاه تجدید نظر، به یک سال حبس کاهش یافت.

در روزهای گذشته خانواده‌های زندانیان سیاسی و فعالان عرصه‌های مختلف اجتماعی با انتشار بیانیه‌هایی خواهان مرخصی و آزادی زندانیان سیاسی در روزهای سال نو شده‌ بودند.

همچنین نسرین ستوده به مدت یک ساعت با همسر و فرزندانش در زندان اوین ملاقات حضوری داشت.

 

دیدار کروبی با خانواده‌اش: «به راهی که انتخاب کرده‌ام ایمان دارم»

 

رادیو فردا: مهدی کروبی، از رهبران جنبش سبز ایران، روز سه‌شنبه در آستانه آغاز سال ۱۳۹۱ موفق شد پس از نزدیک به چهار ماه با خانواده‌اش دیدار کند. او در این دیدار گفت که هم‌چنان به «راهی که در همراهی با مردم» برگزیده ایمان دارد.
آقای کروبی که در کنار میرحسین موسوی و زهرا رهنورد نزدیک به ۱۴ ماه است در حصر خانگی به سر می‌برد روز سه‌شنبه پس از نزدیک به چهار ماه «ممنوع‌الملاقاتی» اجازه یافت با همسر و فرزندانش دیدار کند.

کروبی با خانواده دیدار کرد

این رهبر جنبش سبز ایران که سابقه ریاست مجلس شورای اسلامی را نیز دارد پس از آن به گفته خانواده‌اش از ملاقات با آنها محروم شد که در دیداری در سال ۱۳۹۰ درباره انتخابات مجلس نهم اظهار نظر کرد و آن را «فرمایشی و دستوری» خواند.

وب‌سایت خبری کلمه به نقل از حسین کروبی، پسر آقای کروبی، که در دیدار روز اول فروردین‌ماه ۱۳۹۱ حضور داشته می‌گوید که مهدی کروبی «از لحاظ روحی در شرایط خوبی» است.

آقای کروبی همچنین به‌رغم گلایه از مشکلات تنهایی در حبس خانگی گفته است که «احساس خستگی و نومیدی نمی‌کند»، چرا که هم‌چنان «به کارم، راهم و مسیری که در همراهی با مردم انتخاب کرده‌ام ایمان دارم».

او همچنین اعلام کرده است که «امید کامل دارم به نتیجه دادن این مسیر».

در حالی که همسر آقای کروبی پس از چند ماه به دلیل بیماری توانست از حبس خارج شود، سه زندانی سیاسی دیگر فقط گاه و بی‌گاه و هر چند ماه یک بار توانسته‌اند با خانواده خود دیدار کنند.

میرحسین موسوی و همسرش، زهرا رهنورد، نیز آخرین بار اواسط اسفندماه گذشته توانستند با دختران خود ملاقاتی کوتاه داشته باشند.

آنها در این دیدار خود اعلام کردند که در انتخابات مجلس نهم شرکت نکرده‌اند.

 

 

ژاپن: به کاهش واردات نفت از ایران ادامه می‌دهیم

 

رادیو فردا: ژاپن روز چهارشنبه با استقبال از خبر معاف شدن این کشور از تحریم‌های آمریکا علیه ایران اعلام کرد که به کاهش واردات نفت خود از ایران به شکل «قابل ملاحظه‌ای» ادامه خواهد داد.

اسامو فوجیمورا، از مقامات ارشد دولت ژاپن، به خبرنگاران گفت: «ما به آمریکا توضیح دادیم که روند واردات نفت از ایران را به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش خواهیم داد.»

وی توضیح بیشتری در این مورد نداد، ولی یوکیو ادانو، وزیر اقتصاد، تجارت و صنایع ژاپن، می‌گوید ایران در پنج سال گذشته ۴۰ درصد از واردات نفت خود از ایران را کاهش داده است.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه اعلام کرد که در راستای اعمال تحریم بر صنعت نفت ایران، ۱۱ کشور واردات نفت خود از ایران را به شدت کاهش داده‌اند.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا همچنین آمده بود: «اقدام کشور ژاپن در کاهش چشمگیر میزان خرید نفت خام از ایران با در نظر گرفتن چالش‌های بخش انرژی و دیگر مسائلی که این کشور در سال گذشته با آن روبه‌رو بوده از اهمیت بسزا برخوردار است. ما اقدامات همه این کشورها را می‌ستاییم و از دیگر کشورهایی که از ایران نفت وارد می‌کنند می‌خواهیم از رفتار آنها پیروی کنند.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یون آزومی، وزیر دارایی ژاپن، این تصمیم آمریکا را نتیجه مذاکرات دو کشور دانسته است.

وی گفت: «من معتقدم آمریکا از پاسخ ژاپن، از جمله تصمیم این کشور برای کاهش واردات نفت از ایران در آینده استقبال کرده است.»

سال گذشته، ژاپن ۸.۸ درصد از نفت وارداتی خود یعنی روزانه سه میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه از ایران نفت وارد کرده است.

اکیوو شیباتا، رئیس موسسه «نشنال ریسورس ریسرچ»، در این باره می‌گوید که ژاپن با مشکل شدیدی برای خرید نفت روبه‌رو نخواهد بود، ولی قیمت نفت افزایش خواهد یافت.

رئیس هیئت مدیره شرکت نفتی «ﺁی دﯾﻤﻴﺘﺴﻮﮐﻮﺳﺎن»، از بزرگ‌ترین شرکت‌های پالایش نفت ژاپن، نیز در اواخر دی‌ماه اعلام کرد که «صرف نظر از این که موضع دولت ژاپن نسبت به تحریم واردات نفت ایران چیست، پالایشگاه‌های ژاپن دیگر قادر نیستند ریسک خرید نفت خام از ایران را بپذیرند.»

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، آکینیکو تمبو، رئیس هیئت مدیره شرکت نفتی «ﺁی دﯾﻤﻴﺘﺴﻮ ﮐﻮﺳﺎن» و رئیس «مجمع مواد نفتی ژاپن»، در جمع خبرنگاران گفت که پالایشگاه‌های ژاپن در رویکردی «واقع‌گرایانه» در تلاش برای کاهش واردات نفت از ایران و جایگزین کردن منابع نفت خام دیگر به جای آن هستند.

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، در پایان آخرین روز سال ۲۰۱۱، با امضای لایحه‌ای که از سوی کنگره آمریکا تصویب شده بود بخش مالی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی را به همراه صنعت نفت این کشور مشمول تحریم‌های جدید آمریکا قرار داد.

این تحریم‌ها که صنعت نفت ایران و بانک مرکزی جمهوری اسلامی را هدف قرار داده است، شرکت‌های خارجی را وادار می‌کند میان همکاری با بخش نفتی، مالی و بانک مرکزی ایران یا بخش مالی آمریکا، یکی را انتخاب کنند.

حماس به «دریافت میلیون‌ها دلار» پول از ایران متهم شد

 

رادیو فردا: سران جنبش فلسطینی فتح بار دیگر جمهوری اسلامی را متهم کردند که در ازای میلیون‌ها دلار پول از سازمان اسلام‌گرای حماس خواسته است از مسیر آشتی با فتح دور شده و پیمان‌های تفاهمی خود با فتح را اجرا نکند.

احمد عاصف، یکی از سخنگویان فتح در کرانه باختری رود اردن، روز سه‌شنبه در این باره گفت که به تازگی ایران انتقال پول برای حماس را با شرایط تازه از سرگرفته است.

این در حالی است که در شش ماه اخیر به دلیل دور شدن سران حماس از حاکمیت سوریه و عدم حمایت از بشار اسد، رئیس جمهور این کشور، کمک‌های مالی تهران به حماس به حال تعلیق درآمده بود.

به گفته آقای عاصف، سران ایران از حماس خواسته‌اند که از آشتی با فتح سر باز زند و «پیمان‌هایی را که با میانجی‌گری مصر به دست آمده زیر پا بگذارد».

سخنگوی جنبش فتح می‌گوید که سران ایران به این نتیجه رسیده‌اند که ادامه حمایت‌شان از حماس «بیش از آن برای ایران اهمیت دارد که بتوانند از آن صرف نظر کنند» و «اگر آشتی ملی فلسطینی عملی شود، ایران نفوذ و اهمیت خود را از دست می‌دهد».

در همین زمینه عزام الاحمد، مسئول هیئت فتح در مذاکرات آشتی با سازمان حماس، نیز روز دوشنبه گذشته گفته بود که سران ایران بار دیگر پول‌های کلانی در اختیار دولت حماس در غزه گذاشته‌اند، با این امید که حماس به مسیر انشقاق و اختلاف با فتح ادامه دهد.

این سخنان سران فتح در حالی عنوان می‌شود که محمود الزهار، فرد شماره دو در میان سران حماس، که در سرزمین‌های فلسطینی‌نشین زندگی می‌کند، هفته گذشته در تهران مهمان مقامات بلندپایه جمهوری اسلامی ایران بود.

محمود الزهار در چند روز اقامت خود در تهران پس از ملاقات با سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، با علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه، و شمار دیگری از مقامات ایرانی دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

چند هفته پیش از حضور الزهار در ایران، اسماعیل هنیه، نخست وزیر دولت حماس، نیز به تهران رفته بود. اما پس از بازگشت هنیه از ایران، وی از قیام مردم سوریه علیه حکومت بشار اسد حمایت کرد، امری که با سیاست‌های ایران که هم‌پیمان و از مهم‌ترین حامیان حکومت آقای اسد است، در تضاد شدید بود.

از برخی از چهره‌های حماس مانند صلاح البردویل نیز در هفته‌های اخیر اظهاراتی نقل شده بود مبنی بر این که اگر تنشی نظامی میان اسرائیل و ایران درگیرد، حماس الزاماً به سود ایران وارد حمله راکتی علیه اسرائیل نخواهد شد.

اما پس از این گونه اظهارات، سران حماس در مصاحبه‌ با نمایندگان خبرگزاری‌های جمهوری اسلامی، از جمله خبرگزاری فارس، در غزه این سخنان را «نادرست و تحریف شده» توصیف کردند.

اکنون احمد عاصف، سخنگوی فتح، می‌گوید که ایران از راه تطمیع‌ کلان مالی توانسته است بار دیگر حمایت حماس را به دست‌آورد.

به گفته آقای عاصف، ایران در دو سفر هنیه و الزهار، «ده‌ها میلیون دلار» به هر یک از آنها داده و آنها را با «چمدان‌های پر از پول» راهی غزه کرده است.

سخنگوی فتح می‌گوید حضور هنیه و الزهار در تهران در واقع نمادی از رقابت شدید میان سران حماس در غزه با رهبران خارج‌نشین حماس است و هنیه و الزهار می‌خواهند به خالد مشعل نشان دهند که این آنها هستند که حرف آخر را در مورد سرنوشت غزه و فلسطینی‌های این باریکه می‌زنند، نه سران خارج‌نشین حماس.

این در حالی است که خالد مشعل در روزهای گذشته سفر اعلام‌نشده‌ای به ترکیه داشت و با رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

از سوی دیگر، طاهر النونو، یک سخنگوی حماس، روز سه‌شنبه به خبرگزاری رویترز گفت که اتهامات سران فتح در زمینه دریافت پول‌ کلان از سوی ایران «ادعایی کذب» است.

طاهر النونو مدعی شد که این سران فتح هستند که «پول آمریکایی را بر آشتی ملی ترجیح می‌دهند».

تفاهم‌های فتح و حماس برای آشتی ملی فلسطینی از پس از تغییر حاکمیت مصر به دست آمد و چند هفته پیش، سند «نهایی» آن در قطر با حضور محمود عباس و خالد مشعل امضا شده بود، اما اجرای بندهای آن هم‌چنان معطل مانده است.
وارد شدن اتهامات جدید به ایران برای تطمیع سران حماس در حالی است که وزارت خارجه ایران از تفاهم‌های آشتی ملی فلسطینی ابراز خشنودی کرده بود.

 

 

زلزله ای قوی مکزیک را لرزاند

 

بی بی سی: زلزله ای به قدرت ۷.۴ ریشتر در نزدیکی آکاپولکو در سواحل اقیانوس آرام چند نقطه از مکزیک را به لرزه در آورد.

پس از زلزله کارمندان اداره ها در مکزیکو سیتی، پایتخت این کشور، ساختمانها را تخلیه کردند و به خیابان های اطراف شتافتند.

سامانتا رودریگس، مشاور محیط زیست و یکی از این کارمندان می گوید: “فکر کردم زود تمام می شود. اما دیوارها تکان می خوردند و ما هم تصمیم گرفتیم محل کار خود را ترک کنیم.”

طبق گزارش یک تلویزیون محلی، نزدیک به ۵۰۰ خانه در ایالت گوررو آسیب دیده اند. ایالت اواخاکا هم به شدت لرزید و مردم گواتمالا سیتی هم دو پس لرزه آن را حس کردند.

گزارشگر بی بی سی در مکزیکو سیتی می گوید لرزش ساختمان ها حداقل ۱ دقیقه طول کشید. یک پل عابر پیاده هم در مکزیکو سیتی تخریب شد و یک مینی بوس را له کرد. اما این زلزله تلفاتی را به همراه نداشته است.

مالیا اوباما، دختر ۱۳ ساله باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا هم با اردوی مدرسه خود به مکزیک رفته است. مقامهای کاخ سفید اعلام کرده اند که او سالم است و خطری متوجه او نیست.

 

تیرانداز فرانسوی قصد داشت دوباره کشتار کند

 

بی بی سی: مقامات دادستانی فرانسه می‌گویند که فردی که ظن آن می‌رود ۷ نفر، از جمله سه کودک و یک معلم یهودی را در جنوب این کشور کشته باشد، قصد داشته باز هم دست به کشتار بزند.

فرانسیس مولین، رئیس واحد ضد تروریسم فرانسه گفته است که این فرد محمد مراح، الجزایری الاصل قصد داشته یک سرباز و دو افسر پلیس را هم بکشد.

آقای مراح که گفته است توسط القاعده آموزش دیده است، متهم است که سه سرباز و چهار یهودی را کشته است.

در طول روز گزارش هایی مبنی بر دستگیری مظنون منتشر شد، اما وزیر کشور فرانسه این گزارش ها را تکذیب کرد.

در ساعات اولیه بامداد چهارشنبه، ۲ فروردین (۲۱ مارس)، ماموران مسلح پلیس فرانسه خانه ای را در حومه شمال شهر تولوز به محاصره درآوردند که گفته شده محل اختفای مرد مسلحی است که در تیراندازی و قتل سه دانش آموز و یک روحانی یهودی و همچنین سه عضو ارتش فرانسه طی دو هفته اخیر دست داشته است.

در همین حال نیکولا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه گفته است فرد مظنون به این کشتار، برای انجام حمله دیگری، برنامه ریزی کرده بود.

به گفته منابع پلیس، فرد مظنون محمد مراح نام دارد، بیست و چهارساله و الجزایری تبار است و دو تن از برادران و خواهران او پیشتر بازداشت شده اند.

خانه ای که در محاصره پلیس قرار دارد در حومه شهر و در فاصله چند کیلومتری مدرسه ای واقع شده است که روز دوشنبه این هفته هدف حمله مسلحانه یک مرد موتور سوار قرار گرفت و چهار کشته برجای گذاشت.

پیشتر نیز سه نظامی فرانسوی در حمله یک مرد مسلح موتور سوار در منطقه ای در نزدیکی تولوز کشته شده بودند و پلیس معتقد بود که همه این حملات توسط یک نفر یا افراد مرتبط با هم صورت گرفته است.

به گفته کلود گیان، وزیر کشور فرانسه که در محل عملیات بامداد چهارشنبه پلیس حضور داشته، فرد محاصره شده یک مرد بیست و چهار ساله مسلمان ساکن تولوز است که با گروه های “اسلامگرای جهادی” ارتباط دارد.

ماموران پلیس پیشتر برادر این فرد را دستگیر کرده اند و مادر او نیز به درخواست پلیس در محل حضور یافته و می کوشد فرزند خود را قانع کند خود را تسلیم نیروهای پلیس کند.

در آخرین گزارش های رسیده آمده است که فرد مظنون از پشت در مشغول گفتگو با ماموران است اما هنوز خود را تسلیم نکرده هر چند گزارش های دیگری حاکی از تیراندازی متقابل در محل است.

در لحظات اولیه پس از آغاز عملیات بامداد چهارشنبه، ماموران توانستند وارد ساختمان مورد نظر شوند اما پس از تیراندازی فرد مظنون، وادار به عقب نشینی شدند و در اطراف ساختمان موضع گرفتند.

گفته می شود که در تیراندازی به سوی ماموران پلیس، یکی از آنان از ناحیه زانو به ضرب گلوله زخمی شده هر چند برخی گزارش ها از زخمی شدن دو مامور حکایت دارد.

وزیر کشور فرانسه گزارش مربوط به خاتمه عملیات پلیس و بازداشت مظنون حملات اخیر را تکذیب کرده است

تدفین قربانیان در اسرائیل

همزمان با انتشار خبر عملیات پلیس برای بازداشت مظنون به تیراندازی های اخیر تولوز، منابع خبری گزارش کردند که تابوت های حامل اجساد سه دانش آموز و یک روحانی یهودی که در حمله روز دوشنبه به مدرسه یهودیان در نزدیک تولوز کشته شدند به اسرائیل انتقال یافته و مراسم تشییع جنازه آنان در بیت المقدس برگزار شده است. این افراد دارای تابعیت دوگانه اسرائیلی و فرانسوی بوده اند.

در حمله روز دوشنبه این هفته، یک مرد موتور سوار به سوی افراد حاضر در این مدرسه تیراندازی کرد که در نتیجه آن، سه دانش آموز خردسال و یک روحانی یهودی کشته شدند.

کشته شدگان این حادثه عبارت بودند از خاخام جواناتان سندلر، سی ساله، و دو فرزند چهار و پنج ساله او و دختر هفت ساله مدیر مدرسه.

در مراسم انتقال تابوت های حامل اجساد قربانیان حمله روز دوشنبه به اسرائیل، آلن ژوپه، وزیر امور خارجه فرانسه، و دنی آیلون، معاون وزارت خارجه اسرائیل از جمله کسانی بودند که در فرودگاه بن گوریون در نزدیک تل آویو حضور داشتند.