(حادثه قطار برلینگتون)

 بعداز ظهر روز ۲۶ فوریه ۲۰۱۲ قطار شماره ۹۲ در برلینگتون دچار حادثه شد و بر اثر آن دو مهندس راه آهن و یکی از کارکنان کشته و حدود ۴۵ مسافر نیز زخمی شدند. در حال حاضر زود است

که در خصوص شدت خسارات و میزان غرامات اظهار نظر شود ولی قطعا پرونده قطوری در مورد این حادثه دلخراش برای  شرکت بیمه مربوطه تشکیل خواهد شد

در حوادث ریلی چندین ریسک مدنظر بیمه گران (شرکتهای بیمه) می باشد که عبارتند از:

۱- جان و سلامتی مسافران

۲-آلودگی محیط زیست بر اثر نشت حاصل از حمل بارهای شیمیایی

۳-مسئولیت کارفرما (صاحبان قطار) در مقابل کارکنان خطوط ریلی

۴- سیل ـ توفان ـ زلزله و حوادث طبیعی که باعث خسارت به مسیر ریل و قطار می شوند

۵- مسئولیت حاصله به اشخاص ثالث که بر اثر حوادث ریلی دچار خسارت(صدمات مالی)  یا  غرامت (صدمات بدنی) می شوند.

۶- مسئولیت راه آهن در مورد کالاها که عهده دار حمل آنها است.

شرکت های بیمه کانادایی از موارد فوق همه را برای بیمه گذار خود(خریدار بیمه) پوشش می دهند جز مسئولیت کارفرما در قبال کارکنان قطار، چون این مورد راسا توسط دولت کانادا تحت پوشش قرار گرفته است، اما در مورد مشابه در آمریکا دولت نقشی ندارد و حتی همان مورد هم توسط شرکتهای بیمه خصوصی تحت پوشش بیمه نامه قرار می گیرد.

حمل و نقل ریلی از دو خصوصیت منحصر به فرد برخوردار است اول آن که بسیار مطمئن و کم خطر است به عبارت دیگر تواتر ریسک بسیار کم است. دوم این که اگر بر اثر هر یک از ریسک های اعلام شده اتفاقی بیفتد شدتش بسیار بالا است. خسارات بین ۱۰ الی ۳۰ میلیون دلار موارد خوب برای ادارات، خسارات شرکت های بیمه تلقی می شود ولی به طور میانگین میزان خسارات بین ۵۰ الی ۱۳۵ میلیون دلار اعلام شده است.

دو شرکت بزرگ بین المللی عهده دار بیمه خطوط ریلی کانادا هستند: مارش و ویلیس که با توجه به نیاز مشتری خود بسته های بیمه ای متفاوتی را ارائه  می کنند. برای نمونه میزان بیمه مسئولیت از ۱۰ میلیون دلار الی ۱ بیلیون دلار است. 

کارشناسان بیمه که در این زمینه فعالیت دارند بایستی ضمن اطلاع کافی از قراردادها و پیمان نامه های بین المللی در خصوص حمل و نقل از ظرایف روشهای مدیریت ریسک نیز کاملا مطلع باشند تا هم بتوانند نیاز خریدار بیمه را درک کنند و هم پوشش های بیمه لازم را  طراحی و به مرحله اجرا درآورند.

شرکت بروکری مارش در آخرین نظردهی خود اعلام داشته که با توجه به دسترسی اش به شبکه جهانی اطلاعات رسانی ریلی قادر است هر لحظه به مشتریان خود در زمینه های مختلف اطلاع رسانی کند و بجز بروکر چون مشاوری مطمئن در کنار مشتریانش خواهد بود. در مقابل شرکت بروکری ویلیس اعلام داشته که بخش جدیدی را در خصوص خسارات تاسیس کرده که قابلیت اطلاع رسانی و حضورش در صحنه حادثه بسیار بالا است از این رو می تواند در جلوگیری از توسعه خسارت بسیار مفید باشد.

در حادثه اخیر حضور کارشناسان هر دو شرکت بروکری بسیار به چشم می خورد و نشان از توجه به حقوق زیاندیدگان و صدمه دیدگان بود.

 

*فرهاد فرسادی:کارشناس ارشد و بروکر انواع بیمه است.

ffarsadi@sympatico.ca