در مورد بازار املاک  بیشتر بدانیم

بخش دوم: “خریدار بار اول” در انتاریو به چه کسی گفته می شود؟ 

 

از آنجائی که تقریبا  تمام  برنامه های دولتی در رابطه  باکمک به صاحب خانه شدن، به منظور کمک  به کسانی تدوین شده اند که می خواهند اولین خانه خود را در کانادا بخرند،  لذا لازم است روشن شود “خریدار بار اول”  اصولا به چه کسی گفته می شود. بر مبنای قوانین کشورکانادا و استان انتاریو “خریدار بار اول” کسی است که ۱ـ از نظر اداره مهاجرت  دارای تابعیت کانادا یا مقیم دائم کانادا باشد، ۲ـ حداقل ۱۸ سال سن داشته باشد، ۳ـ در طول زندگی هیچ مسکنی را هیچگاه  و در هیچ کجای جهان به نام خود خریداری نکرده باشد و ۴ـ ظرف مدت حداکثر ۹ ماه بعد از انتقال ملک به نام خود، از آن  به عنوان محل اصلی اقامت خود استفاده نماید. این شرایط ممکن است در استان های دیگر کمی متفاوت باشد. مزایای مربوط  به  “خریدار بار اول”  در مورد خانه های نوساز و خانه هائی که عمری از آنها گذشته است به طور یکسان صدق می کند. این مزایا همچنین شامل خانه ای می شود که فرد حائز شرایط، آن را  برای سکونت خود می سازد.

 باید اضافه کرد، شرط سوم در پاراگراف بالا،  تعریف  وزارت اقتصاد و دارائی استان انتاریو  از “خریدار بار اول”  است.  این شرط  را آژانس  مالیات بر درآمد کانادا، در خصوص برخورداری از تخفیف مالیات انتقال زمین،  به  گونه ای دیگر تعریف می کند. از نظر این آژانس برای استفاده از تخفیف مالیاتی،  کسی به عنوان “خریدار بار اول” مسکن شناخته می شود که در سال  خرید و  در طول چهار سال قبل از آن، هیچ مسکنی را در هیچ کجای کانادا به نام خود خریداری نکرده باشد. با وجود این دوگانگی آشکار، در عمل تعریف آژانس مالیات بر درآمد است که وضعیت خریدار در این رابطه را مشخص می کند.

 

در اینجا لازم است به یک استثنا  در این مورد اشاره شود. اگر کسی بخواهد  مسکنی  را برای سکونت  فردی خریداری یا بنا نماید که تحت  سرپرستی او می باشد و بر اساس مقررات موجود معلول شناخته میشود، حتی اگر با معیارهای  فوق “خریدار بار اول” نباشد  باز می تواند از برخی مزایای مربوط به آن برخوردار شود. برای این کار، مسکن مورد  نظر باید  ویژگی های مناسب جهت استفاده شخص معلول را دارا باشد و شخص معلول، ظرف مدت حداکثر یک سال بعد از خرید  یا ساخت خانه، از آن به عنوان محل سکونت اصلی خویش استفاده نماید.

 

اگر خرید ملک به نام بیش از یک نفر و به طور شراکتی صورت پذیرد، هر یک  از شرکا صرف نظر از میزان و نحوه شراکت خود، در صورتی خریدار بار اول شناخته می شوند که تمامی  شروط بالا در خصوص هر یک از آنها به تنهائی صدق نماید. در غیر این صورت شریک مربوطه، صلاحیت برخورداری از مزایای “خریدار بار اول”  را از دست می دهد و در نتیجه، میزان این مزایا، به نسبت تعداد شرکائی که حائز صلاحیت لازم نشده اند، کاهش می یابد. اگر شرکا زوج به حساب بیایند شرایط برخورداری از این مزایا  و جزئیات آن متفاوت خواهد بود. از نظر مسائل مالیاتی،  زوج به کسانی گفته می شود که یا به طور قانونی با همدیگر ازدواج کرده اند و یا بدون ازدواج قانونی، حداقل به مدت سه سال متوالی در حال زندگی با همدیگر می باشند.

 

در پایان این بخش لازم است اشاره شود که مزایای “خریدار بار اول” در مورد همه آن مکان هائی صادق است که بنا به تعریف، خانه به حساب می آیند و حائز شرائط  سکونت می باشند. خانه های مجزا، خانه های مرتبط، خانه های نیمه مجزا، خانه های به هم پیوسته، خانه های تعاونی، انواع آپارتمان ها و انواع خانه های سیار را می توان در زمره خانه های حائز شرائط به حساب آورد.

 

دنباله  این مطلب را در شماره آینده مطالعه  فرمائید.

 

* آروین آریافر دارای دکتری در رشته اقتصاد،  کارشناس ارشد بازار املاک و عضو رسمی انجمن مشاوران املاک انتاریو و کانادا است.

ArvinAryafar@gmail.com