۱۹ اپریل تا ۲۶ اپریل ۲۰۱۲

اقدام رفتگر شهرداری در بازگرداندن کیف حاوی یک میلیارد تومان همه را شگفت زده کرد!

مهر ـ رفتگر امین بجنوردی در اقدامی انسانی کیف ۱۰ میلیارد ریالی را که هنگام نظافت خیابان‌ پیدا کرده بود به صاحب آن تحویل داد و شکوه امانت داری و انسانیت را در اوج محرومیت نمایان کرد.

پاسی از نیمه شب گذشته بود که احمد ربانی هنگام نظافت کوچه شهید شیخ نژاد در خیابان امیریه شمالی بجنورد با یک کیف اداری مواجه و پس از بررسی داخل آن، متوجه وجود جواهرات، کارت بانکی، چک و تعدادی اسناد و مدارک می‌شود.

کارگر پاکدست شهرداری

این نارنجی پوش شهرداری منطقه یک بجنورد، پس از یافتن کیف، ضمن تماس با مسئول شیفت، وی را در جریان این موضوع قرار داده و در اولین ساعت بازگشایی ادارات، کیف مورد نظر را به حراست شهرداری بجنورد تحویل می‌دهد.

پس از بررسی کیف مزبور در حراست شهرداری، مشخص می‌شود این کیف حاوی جواهرات، چک بانکی امضا شده، کارت‌های بانکی، اسناد املاک و نقشه‌های تفکیکی املاک است.

حراست شهرداری بجنورد پس از تماس با صاحب کیف، ضمن دعوت وی به حراست شهرداری کیف ۱۰میلیارد ریالی را به وی تحویل می‌دهد.

صدیق زاده در حالی که از پیدا شدن کیف خود شوکه شده است توضیح می‌دهد که مجموع جواهرات، چک‌های بانکی و اسناد املاک رقمی بالغ بر ۱۰ میلیارد ریال ارزش دارد.

این رفتگر بجنوردی در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد انگیزه خود از این عمل انسانی اظهار داشت: از کودکی لقمه حرام از گلویم پایین نرفته است و تا زنده‌ام نیز اجازه نخواهم داد که چنین اتفاقی برای خود و یا خانواده‌ام بیفتد.

احمد ربانی افزود: وقتی کیف را پیدا کردم و متوجه محتویات آن شدم حتی یک لحظه هم برای تحویل آن تردید به دل راه ندادم.

وی گفت: اعتقاد دارم این اقدام که سبب رفع نگرانی از یک خانواده مضطرب شد، بدون شک موجب لطف بیش از پیش خداوند در زندگی خانوادگی‌ام خواهد شد.

ربانی که متاهل و دارای ۲ فرزند است در مورد حقوق و شرایط کاری خود اظهار داشت: در حال حاضر نیروی قراردادی ۸۹ روزه شهرداری بجنورد هستم و ماهیانه حدود ۵ میلیون ریال حقوق دریافت می‌کنم.

وی می‌گوید: با وجود اقساط معوقه بانکی و با توجه به مشکلات مالی فراوانی که دارم، اما هیچ گاه حاضر نیستم از طریق مال حرام اوضاع زندگی خود را بهبود بخشم.

این رفتگر امین در پایان از مسئولان شهرداری بجنورد خواست تا در صورت امکان نسبت به تغییر شرایط کاری و استخدام وی اقدام کنند.

صاحب کیف: هنوز هم باور نمی‌کنم!

صادق صدیق زاده صاحب کیف، فردی که دارای ۳ شرکت بزرگ کشاورزی در حومه بجنورد است در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد پیدا شدن کیف با ارزش خود گفت: هنوز هم باور نمی‌کنم کیفم پیدا شده است.

وی موضوع مفقود شدن کیفش را توضیح داد و گفت: نیمه شب وقتی از محل کارم در روستای علی آباد بجنورد به منزل برگشتم پس از انتقال برخی وسایل از خودرو به خانه، کیف خود را بر روی کاپوت خودرو جا گذاشتم. صبح همان روز متوجه مفقود شدن کیف خود شده و سراسیمه برای یافتن آن از منزل خارج شدم.

صادق صدیق زاده ادامه داد: در همین حال بود که از حراست شهرداری بجنورد با من تماس گرفتند و خبر پیدا شدن کیف را اطلاع دادند.

وی اظهار داشت: پس از حضور در شهرداری و دریافت کیف همراه رفتگر امینی که کیفم را پیدا کرده بود به منزل ایشان رفته اما به رغم اصرار فراوان، این انسان وارسته حاضر به دریافت هیچ نوع مژدگانی و هدیه‌ای از طرف من نشد.

صاحب کیف ۱۰ میلیارد ریالی ادامه داد: به رغم عدم تمایل ایشان، مبلغ ۲ میلیون ریال را از طریق مسئولانی که در محل حضور داشتند به خانواده ایشان دادم، گر چه می‌دانم هیچ هدیه‌ای اقدام ارزشمند و کار انسانی احمد ربانی را جبران نمی‌کند.

مدیر حراست شهرداری بجنورد در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: رفتگر امانتدار شهرداری به خاطر بازگرداندن کیف ۱۰ میلیارد ریالی این شهروند بجنوردی، دو میلیون ریال هدیه و یک هفته مرخصی تشویقی می‌گیرد.

حسین علامت تصریح کرد: تحویل یک کیف ۱۰ میلیارد ریالی در خراسان شمالی تاکنون بی سابقه بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، وقتی یک شهروند و یک خدمتگزار این شهر، ضمن انجام وظیفه محوله، عملی بزرگ و انسانی را به بهترین شکل و در سخت‌ترین شرایط ممکن انجام می‌دهد به نظر می‌رسد قدردانی شایسته از چنین انسان شریفی کم‌ترین وظیفه مسئولان باشد.

به گزارش ایسنا، احمد مسجد جامعی عضو کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به رفتگر بجنوردی گفت: این اتفاق چیزی از داستان «دهقان فداکار» کم ندارد. او افزود: تنها خواسته این رفتگر، سفر زیارتی برای همسرش بوده که جا دارد از این اقدام نمادین، همچون موضوع دهقان فداکار که در کتاب‌های درسی آمد، تجلیل شود.

بازداشت دو دانشجوی مقیم بلژیک هنگام بازگشت به ایران

بهزاد طالبی و میترا رستمی گرجی دو دانشجوی ایرانی مقیم بلژیک هنگام ورود به کشور توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، بهزاد طالبی و میترا رستمی گرجی هردو دانشجوی ارشد معماری در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۱ از مرز هوایی وارد خاک ایران شدند. مامورین امنیتی در‌‌ فرودگاه پاسپورت ایشان را ضبط و هر دو را به اداره اطلاعات در خیابان پاسداران و سپس دادسرا ارجاع دادند.

بهزاد طالبی و میترا رستمی گرجی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند

در دادسرا بهزاد طالبی به اتهام اهانت به رهبری و شرکت در تجمعات سال ۸۸ و۸۹ و همکاری در برگزاری تجمع اعتراضی به قصد خدشه به چهره جمهوری اسلامی بازداشت شد و همچنین نامزد او میترا رستمی گرجی به اتهام توهین به رهبری و شرکت در مراسم یادبود محمد مختاری تحت بازجویی قرار گرفت.

میترا رستمی گنجی پس از چندی با تودیع قرار وثیقه از زندان آزاد ولی بهزاد طالبی همچنان بلاتکلیف در بازداشت بسر می‌برد.

شایان ذکر است هر دو این دوستان از هم دانشگاهی‌های محمد مختاری در دانشگاه شاهرود بودند.

بهزاد طالبی از فعالان دانشجویی و بازداشتی‌های سال ۸۸ است که در آن سال به حبس تعلیقی و شلاق محکوم و پس از اجرای حکم شلاق آزاد می‌شود.

بی‌خبری مطلق از میرحسین موسوی و زهرا رهنورد

به گزارش کلمه، پس از ملاقات چند ساعته نوروزی و نیز دو تماس محدود تلفنی، هم اکنون بیش از دو هفته است که خانواده به طور مطلق، هیچ خبری از آنها ندارند و در این مدت، نه تنها امکان تماس تلفنی و احوالپرسی ساده هم از آنها سلب شده است بلکه امکان کسب خبر از آنها نیز به طور عجیبی سلب شده است.

در حالی که میرحسین و رهنورد در دیدار کوتاه نوروزی خود بر سلامتشان تاکید کرده اند، خبرپراکنی های غیرمسئولانه درباره سلامت جسمی میرحسین که منشأ آنها به نهادهای امنیتی می رسد، بر نگرانی خانواده افزوده است. با توجه به حصر کامل این دو همراه جنبش سبز، تنها منبع مسئول درباره وضعیت میرحسین و رهنورد، نهادهای امنیتی هستند که آنها نیز تاکنون از قبول مسئولیت در این زمینه طفره رفته اند.

بر اساس این گزارش، محل قرارگیری خانه‌‌ ای که این دو در آن زندانی اند، در فضای کاملا محافظت شده ی خیابان پاستور و در بن بست باریک اختر، اکنون با انواع درهای بلند و قطور و موانع امنیتی از چشم عابران پنهان تر از قبل شده است. این خانه در همسایگی یکی از پایگاه های حفاظت اطلاعات سپاه و چند نهاد امنیتی دیگر قرار دارد و ایزوله بودن شدید آنها در حالت عادی نیز خود به تنهایی موجب نگرانی است.

بر اساس این گزارش، بی خبری اخیر که باعث نگرانی خانواده و نزدیکان میرحسین شده بود، سبب شد که در روزهای گذشته برخی اقوام مهندس موسوی و خانم رهنورد به منزل کوچه اختر مراجعه کنند اما آنها بار دیگر با پاسخ تکراری و غیر مسئولانه ی زندانبانان مواجه شدند که می گفتند: کسی اینجا زندگی نمی کند. آنها می گفتند به همان جایی که شایعه شده موسوی آنجاست مراجعه کنید؛ اینجا خانه موسوی نیست!

فاطمه کروبی: سفر مهدی کروبی با فرزندان به کاشان دروغ است

سحام نیوز: فاطمه کروبی با دروغ خواندن خبر رسانه های وابسته به حاکمیت در خصوص اوضاع عادی مهدی کروبی و سفر تفریحی وی به همراه فرزندش به کاشان، تصریح کرد: پسرهای من بعد از عید اصلا پدرشان را ندیده اند چه برسد به همراهی.

چند روز پیش برخی رسانه های وابسته به جریان حاکم در خبرهایی ادعا کرده بودند که مهدی کروبی به همراه پسرش و با همراهی تعدادی مامور به گشت و گذار در کاشان و حمام فین این شهر پرداخته اند. اما فاطمه کروبی تصریح می کند که این سفر به اجبار، بدون اطلاع خانواده و بدون حضور پسرانش انجام شده است.

بسیاری از ناظران سیاسی در روزهای اخیر نسبت به اهداف انتقال آقای کروبی به کاشان که با تصویربرداری مستمر و شایعه سازی های رسانه ای نیز همراه بوده، ابراز شک و تردید کرده اند و اکنون همسر حجت الاسلام کروبی نیز به تکذیب این خبر به شکلی که در رسانه های رسمی و غیر رسمی منتشر شده می پردازد.

به نظر می رسد فضاسازی های اخیر و شرایط کشور، نهادهای امنیتی را بر آن داشته تا با نشر شایعات و خبرسازی ها و همچنین ایجاد فضاهایی مبهم، حبس رهبران و همراهان جنبش سبز را که ۱۵ ماه از آن می گذرد کمرنگ و در ابهام نشان دهند.

فاطمه کروبی، همسر مهدی کروبی که ۷ ماه از دوران حبس را در کنار همسرش بوده و به دلیل درمان های پزشکی آزاد شده است در گفت و گو با کلمه می گوید: بعد از مدتی که ممنوع الملاقات بودم، از عید امسال روزهای چهارشنبه به من ملاقات می دهند و من چهارشنبه ی هفته ی گذشته که ایشان را دیدم، خبردار شدم که روز گذشته یعنی سه شنبه، آقای کروبی را بردند بیرون از شهر. خودشان خبر نداشتند برنامه چیست. فقط به ایشان گفته شده که می رویم بیرون، که حرکت کردند به سمت قم و کاشان و امامزاده و مسجدی هم رفته اند و غذا خورده بودند و شب هم به محل حبس خودشان برگردانده شدند. مردمی هم گذری رد شده بودند که چند نفری هم جلو آمده بودند و سلام و علیک کردند با ایشان. این همه ی اطلاع ما از این سفر ایشان است.

تهاتر کالا اقدام دولت ایران برای دور زدن تحریم ها

بی بی سی: حسن غفوری فرد، عضو کمیسیون انرژی مجلس ایران، از صدور دستور تهاتر محصولات پتروشیمی با کالاهای اساسی به عنوان اقدامی مفید درجهت دور زدن تحریم ها نام برده است.

خبرگزاری مجلس شورای اسلامی، خانه ملت، به نقل از غفوری فرد گفته است که با توجه به نیازکشور به کالاهای اساسی و گرانی های اخیر، تهاتر محصولات پتروشیمی با کالاهای اساسی اقدامی مناسب برای آرامش بازار و تامین نیاز داخلی است.

به گفته عضو کمیسیون مجلس ایران، صدور دستور تهاتر محصولات پتروشیمی با برخی کالاهای اساسی مثل برنج، گندم، چای و شکر تصمیم خوبی در جهت دور زدن تحریم ها بشمار می رود.

غفوری فرد همچنین گفته است تهاتر محصولات پتروشیمی با کالاهای اساسی نیازی به مجوز مجلس نداشت و این اقدام باید در دولت تصمیم گیری می شد.

چندی پیش رئیس انجمن شکر پاکستان گفت که کشورش می‌تواند حداقل ۲۰۰ هزار تن شکر به ایران بفروشد و در مقابل، از ایران کود شیمیایی وارد کند.

اروگوئه هم گفته بود که در برابر دریافت نفت خام ایران، به این کشور برنج تحویل می‌دهد.

پیشتر نیز محمود بهمنی، رئیس بانک مرکزی ایران گفته بود که معاملات پایاپای از مدتی پیش با چین آغاز شده و چین بخشی از بدهی‌های نفتی خود را با صادرات کالا پرداخت کرده است.

در همین حال عنوان شده که وزارت خارجه هند پیشنهاد پرداخت پول نفت را از طریق صادرات گندم به ایران داده است و منتظر تصمیم نهایی ایران در این باره است.

انهدام گروه قاچاق انسان از ایران به بریتانیا توسط اسپانیا

بی بی سی: پلیس اسپانیا روز سه‌شنبه، از انهدام باندی خبر داد که بابت قاچاق مهاجران ایرانی به بریتانیا از آنان ۲۰ هزار یورو مطالبه می‌کرده است.

پلیس اسپانیا در بیانیه‌ای از بازداشت ۲۲ عضو این گروه قاچاقچی انسان خبر داده است. آنها متهمند که مهاجران را با استفاده از کارت‌های اعتباری و گذرنامه‌های جعلی و از طریق پایگاه خود در جزایر قناری به طور غیرقانونی منتقل می‌کرده‌اند.

به گفته مقامات، مهاجران خود را به جزایر قناری می‌رسانده‌، سپس عمدتا در جزیره‌های تنریف و فوئرته‌ونتورا اقامت می‌کرده‌اند تا به بریتانیا پرواز کنند.

مطابق این بیانیه، مهاجران در آنجا آموزش می‌دیده‌اند که برای کسب اقامت قانونی باید در مرز بریتانیا چگونه رفتار کنند.

به گفته پلیس اسپانیا، که با یاری مقامات اداره مهاجرت بریتانیا موفق به رخنه در این باند شده است، بزرگسالان باید برای انتقال به بریتانیا ۲۰ هزار یورو می‌پرداخته‌اند، کودکان از “تخفیف” بهره‌مند می‌شدند و قاچاق اطفال زیر دو سال به رایگان صورت می‌پذیرفته است.

در یورش پلیس به خانه سردسته گروه در تنریف چندین گذرنامه‌ جعلی و ابزار جعل سند کشف شده است.

این گروه علاوه بر اسپانیا اعضایی نیز در ایران، یونان، آلمان و اسپانیا داشته است.

بریتانیا یکی از مقصدهای عمده ایرانیان مهاجر است و مطابق آمار رسمی دولت بریتانیا، در سال ۲۰۰۹، ۵۸ هزار نفر ایرانی الاصل در این کشور سکونت داشته اند.

نشر چشمه اجازه ندارد در نمایشگاه کتاب شرکت کند

بی بی سی: وزارت فرهنگ و ارشاد ایران که به تازگی اعلام کرده بود تلاش می کند “تخلفات ناشران را به نمایشگاه کتاب تعمیم ندهد”، اعلام کرد، نشر چشمه “امسال اجازه حضور در نمایشگاه کتاب تهران را ندارد”.

به گزارش فارس بهمن دری، معاون فرهنگی وزارت ارشاد و رییس نمایشگاه کتاب ضمن اعلام این خبر در نشست خبری نمایشگاه کتاب گفت، همه امکانات فراهم شد تا نشر چشمه بتواند در نمایشگاه کتاب شرکت کند اما حکمی که در هیات تخلفات ناشران صادر شده است تنها یک حکم نیست؛ چند بار هم به این ناشر تذکر کتبی ارائه شده، حتی در اداره کتاب، از این رو با تکرار تخلفات این ناشر امکان حضور در نمایشگاه را نخواهد داشت علاوه بر اینکه حکم قضایی هم داشته است.

این درحالی است که خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی انتشارات چشمه نوشت این انتشارات هیچ پرونده قضایی ندارد و حکمی نیز علیه آنها ابلاغ و صادر نشده است.

فعالیت‌های نشر ثالث و نشر چشمه چندی پیش از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد ایران به حال “تعلیق” درآمد.

به گزارش ایسنا، داریوش رضوانی، قائم مقام نمایشگاه کتاب گفت نشر چشمه تنها انتشاراتی است که اجازه حضور در نمایشگاه کتاب سال جاری را ندارد. جزییات دلیل این ممنوعیت هنوز روشن نیست.

نشر چشمه فعالیت خود را از سال ۱۳۶۴ آغاز کرده است و بیشتر در زمینه ادبیات فعالیت می کند.

این نخستین بار نیست که نشر چشمه دچار مشکل می شود. در زمستان سال گذشته نیز امتیاز نشر چشمه به حالت تعلیق درآمده بود.

بیست و پنجمین دوره نمایشگاه کتاب تهران از ۱۲ اردیبهشت تا ۲۳ اردیبهشت در مصلای تهران برگزار می شود.

 یک شرکت اینترنتی ایرانی در فهرست تحریم‌های جدید آمریکا

رادیو آلمان: رئیس جمهور آمریکا دستور وضع تحریم علیه نهادهای امنیتی و همچنین شرکت‌های اینترنتی و مخابراتی یاری‌رسان به آنها در ایران و سوریه را صادر کرد. نام یک شرکت اینترنتی ایرانی در فهرست جدید دیده می‌شود.

باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده، روز دوشنبه (۲۳ آپریل/ ۴ اردیبهشت) به وقت محلی حکم اجرای تحریم‌های این کشور علیه افراد و نهادهایی را امضا کرد که با استفاده از خدمات اینترنتی و مخابراتی در سرکوب اعتراض‌ها در ایران و سوریه نقش داشته‌اند.

پیش از این روزنامه آمریکایی “واشنگتن پست” از قصد ایالات متحده به تحریم اشخاصی خبر داده بود که به رژیم‌های سرکوبگر نظیر ایران و سوریه در تهیه فناوری‌های پیشرفته ردیابی تلفن همراه و اینترنت کمک می‌رسانند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی و شرکت “داتک تلکام” از جمله نهادهای ایران هستند که در فهرست تحریم‌های جدید از آنها نام برده شده است. در این میان تنها “داتک تلکام”، ارائه‌کننده‌ی خدمات اینترنتی در ایران، به فهرست تحریم‌ها افزوده شده است.

بنا بر اعلام وزارت خزانه‌داری ایالات متحده، “داتک تلکام” برای نظارت و پیگرد کاربران ایرانی اینترنت با حکومت جمهوری اسلامی همکاری کرده و اطلاعات افرادی که سعی در دور زدن سانسورهای اینترنتی در ایران داشته‌اند را در اختیار نهادهای امنیتی قرار داده است.

از سوریه نیز سازمان اطلاعات این کشور و علی مملوک، رئیس آن، به همراه شرکت دولتی “سوریه تل” در فهرست تحریم‌ها هستند. “سوریه تل” ۵۵ درصد شبکه‌ی تلفن همراه سوریه را در اختیار دارد.

این تحریم‌ها شامل توقیف دارایی‌های افراد و نهادها یا محدودیت در صدور روادید برای برخی از افراد مرتبط با این نهادها می‌شود.

تهران و دمشق هدف تحریم‌های جدید

به گفته‌ی جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید، تحریم‌های جدید آمریکا، حکومت‌های ایران و سوریه را در کانون توجه دارند. البته او افزود که «این دو تنها رژیم‌هایی نیستند که شهروندان خود را زیر فشار می‌گذارند یا از فناوری‌های مختلف برای فشار بر شهروندان‌شان سوء استفاده می‌کنند».

اوباما در فاصله چند ماه به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از جانب حزب رقیب، یعنی جمهوری‌خواهان به نرمش در مقابل سرکوبگری رژیم اسد در سوریه و همچنین برخورد با تهران در برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی متهم می‌شود.

او روز دوشنبه در موزه‌ی هولوکاست آمریکا و در مراسم یادبود قربانیان کشتار یهودیان در جریان جنگ جهانی دوم در اروپا، بار دیگر به موضوع ایران اشاره کرد. اوباما تأکید کرد که واشنگتن متعهد به جلوگیری از دستیابی جمهوری اسلامی به تسلیحات هسته‌ای است. این موضوع در صدر نگرانی‌های رأی‌دهندگان یهودی در آمریکا قرار دارد.

حمله اینترنتی به وزارت نفت

رادیو فردا: گزارش‌ها حاکی است که حمله اینترنتی به سیستم مخابرات و رایانه‌ای وزارت نفت ایران که روز یک‌شنبه، سوم اردیبهشت، گزارش شد با ویروسی کامپیوتری به نام «وایپر» انجام شده و این حمله‌ها «از اسفندماه سال ۹۰» در این حوزه اتفاق افتاده و روز یک‌شنبه به اوج خود رسیده‌ است.

خبرگزاری‌های داخلی ایران روز دوشنبه خبر دادند که حمله سایبری به شبکه اینترنت و مخابرات وزارت نفت کشور نفوذ کرده و «مادربردهای کامپیوترها را سوزانده و برای پاک کردن اطلاعات اقدام کرده ‌است».

ایسنا، روز دوشنبه نوشت: «این حمله سایبری که از اسفند ۹۰ در این حوزه اتفاق افتاده و در روز گذشته به اوج خود رسیده ناشی از ورود ویروسی به نام «وایپر» است که اطلاعات برخی از رایانه‌های این شرکت‌ها را پاک کرده و سرور آنها را از کار انداخته‌ است.»

در عین حال حمدالله محمدنژاد، جانشین وزیر نفت در حوزه پدافند غیرعامل، روز سه‌شنبه به ایسنا گفت که این حمله سایبری روز یک‌شنبه به شبکه مخابراتی و رایانه‌ای وزارت نفت و شرکت‌های تابعه اتفاق افتاده و «خسارت آن‌چنانی» نداشته ‌است.

در همین حال به گزارش خبرگزاری ایرنا، علیرضا نیکزاد رهبر، سخنگوی وزارت نفت، روز دوشنبه در ارتباط با این حمله اینترنتی با اشاره به «آسیب‌دیدگی جزیی اطلاعات عمومی» اظهار داشت: «البته این که گفته شود هیچ بخشی از اطلاعات آسیب ندیده، درست نیست و صرفا اطلاعات بخشی از کاربران دچار صدمه شده‌ است.»

به گفته علیرضا نیکزاد، این حمله به شکل ویروس بوده‌ است که موجب بروز مشکل برای دیسک سخت سیستم کاربران شده و موضوع بازآوری اطلاعات کاربران نیز در حال بررسی است.

خبرگزاری ایسنا روز دوشنبه از یک کارشناس امنیت شبکه، بدون نام بردن از او، پرسیده‌ است که «چرا با توجه به سابقه موضوع در سال گذشته، اقدام خاصی برای مقابله با چنین حمله‌هایی نشده‌ است؟» وی در پاسخ گفته‌ است که «با توجه به این که سال گذشته اطلاعات کافی در این زمینه در دسترس نبود، نتیجه خاصی حاصل نشد ولی این احتمال وجود دارد که فعالیت ویروس «وایپر» برنامه‌ریزی شده باشد، چرا که به تدریج کار خود را شروع کرد تا زمانی که تعداد زیادی از کامپیوترها و سرورها را آلوده کند و یک‌باره کلیه آنها را از کار بیندازد.»

این کارشناس امنیت شبکه در ادامه گفت: «با توجه به این که تعدادی از کامپیوترها و سرورها به یک‌باره دچار مشکل شده‌اند این احتمال که یک حمله سازمان‌دهی شده سایبری نیز باشد وجود دارد.»

به گفته وی، تاکنون هیچ یک از آنتی‌ویروس‌های خارجی و سازمان‌های رصدکننده امنیت اینترنت گزارشی در این خصوص منتشر نکرده‌اند. ضمن این که شبکه انرژی نفت ایران (شانا) نیز دیروز با همین مشکل مواجه بوده ‌است.

وزارت نفت تاکنون هیچ گزارشی هم درباره نوع این حمله سایبری یا انتشار ویروس در سیستم این وزارتخانه منتشر نکرده است، اما روز دوشنبه گزارش شد که از روز یک‌شنبه سیستم اینترنت در مناطق عملیاتی نفت در خارگ، بهرگان، سیری، لاوان،‌ قشم و کیش قطع شده است.

گرچه برنامه هسته‌ای ایران پیشتر چندین بار به‌ویژه با ویروس استاکس‌نت هدف حمله سایبری قرار گرفته،‌ این نخستین بار است که درباره حمله اینترنتی به وزارت نفت کشور گزارشی مخابره شده است.

با این همه رئیس پدافند غیرعامل ایران پیشتر گفته بود که حوزه انرژی در کشور «بیشترین حملات سایبری» در دو سال گذشته را داشته است.

دیپلمات شناگر! ایرانی از برزیل بازگشت

رادیو فردا: سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه، پنجم اردیبهشت، در واکنشی دوباره به رسوایی بازداشت دیپلمات ایرانی به دلیل تعدی به دختران نوجوان اعلام کرد که این فرد «به کشور بازگشت داده شده» و «با او برخورد خواهد شد».

اشاره رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران، در گفت‌وگو با خبرنگاران به دیپلمات سفارت ایران در برزیل است که ۲۶ فروردین‌ماه در استخری در برازیلیا، پایتخت برزیل، بازداشت شد.

به گفته پلیس برزیل به نقل از شاهدان عینی، این دیپلمات ایرانی در حالی که تظاهر می‌کرد در حال شنا است زیر آب می‌رفت و زیر آب «عورت» دختران را که سن آنها ۹ تا ۱۵ سال و تعداد آنها دست‌کم چهار نفر قید شده لمس می‌کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مهمان‌پرست در گفت‌وگو با خبرنگاران داخلی و خارجی گفته است که حضور این دیپلمات ایرانی در استخر مختلط «تخلف انضباطی» است و او که در رسانه‌های برزیلی «حکمت‌الله قربانی» معرفی شده به خاطر همین «تخلف» به کشور فراخوانده شده است.

این در حالی است که وزارت خارجه ایران در ابتدا اصلا به حضور این فرد در استخر مختلط اشاره‌ای نمی‌کرد و آقای مهمان‌پرست خود در نخستین واکنش اعلام کرد که «اتهام مطرح‌شده» با سوابق این دیپلمات جور درنمی‌آید.

در آن زمان مهمان‌پرست در گفت‌و‌گو با خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، گفت: «بررسی‌های به عمل آمده نشان می‌دهد که مطلب منتشر شده توسط این‌گونه رسانه‌ها، خلاف واقع و فاقد صحت است.»

ماجرا آنجا بالا گرفت و در رسانه‌های آن‌لاین غوغایی به پا کرد که سفارت ایران در برزیل در واکنشی مستقل اتهام تعدی و آزار جنسی دختربچه‌ها در استخر را ناشی از «سوء‌تفاهم فرهنگی» توصیف و رسانه‌ها را متهم کرد که نسبت به برخی کشورها، از جمله ایران، «مغرضانه» برخورد می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به پرسشی درباره همین «سوء‌تفاهم فرهنگی» به موضوع حضور این دیپلمات در استخر مختلط اشاره کرده و از موضوع «سو‌ء‌تفاهم» بدون تشریح آن گذشته است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از سخنگوی وزارت خارجه ایران می‌گوید که قرار است «برابر با قوانین انضباطی وزارتخانه» با این دیپلمات «خاطی» برخورد شود.

رامین مهمان‌پرست تغییر موضع خود در این امر را توضیح نداده، اما به نظر می‌رسد این تغییر و چرخش به دلیل آن باشد که وزارت خارجه برزیل اعلام کرده است در این باره تحقیق خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دستگاه دیپلماسی برزیل اعلام کرده است که این مسئله را بررسی کرده و «رسما» سفارت ایران را در جریان خواهد گذاشت.

رسانه‌های برزیلی دیپلمات ایرانی را حکمت‌الله قربانی، ۵۱ ساله، متاهل و دارای فرزند معرفی کرده و گفته‌اند که او دو سال در پست سفارت ایران در برازیلیا مشغول به کار بوده است.