چشم پزشکان انتاریو هشدار می‌دهند:

شهروند ـ آرش عزیزی: غائله‌ی وزارت بهداشت دولت لیبرال انتاریو با چشم پزشکان هفته‌ی گذشته بالا گرفت و هر دو طرف همدیگر را متهم به سفسطه و تزویر کردند.

دولت پس از به بن‌بست خوردن مذاکراتش با «انجمن پزشکان انتاریو» (OMA) به صورت یک‌جانبه دست به تغییر هزینه‌هایی که پزشکان برای خدمات خود دریافت می‌کنند زده است و با این کار ۳۳۸ میلیون دلار در بودجه صرفه‌جویی کرده است. حداقل ۱۰ درصد این کاهش بودجه در زمینه‌ی پزشکان چشم است. اکنون نمایندگان این پزشکان می‌گویند این تغییرات باعث می‌شود زمان انتظار بیشتر و خدمات کمتر شود چرا که دستمزد جراحی آب مروارید، تزریق در چشم و آزمایش‌های تشخیصی پایین آورده خواهد شد، اما دولت این ادعا را رد می‌کند.

یکی از نگرانی‌‌های مهم پزشکان چشم آزمایشی است که «Optical Coherence Tomography» نام دارد، روندی روتین که در آن عکسهایی با کیفیت بالا از چشم گرفته می‌شود تا آب سیاه و سایر بیماری‌های کورکننده تشخیص داده شوند.

دولت می‌خواهد دستمزد این آزمایش را با ۶۰ درصد کاهش به ۲۵ دلار برساند و به جای سالی شش بار کنونی، آن‌را به سالی حداکثر چهار بار تقلیل دهد.

دب متیوز وزیر بهداشت انتاریو

پزشکان چشم می‌گویند با این کار احتمال از دست رفتن بینایی بعضی بیماران بخصوص سالمندان هست. آن‌ها در ضمن می‌گویند با تغییر قیمت کنونی، امکان دارد پزشکان، به علت گران‌قیمت بودن ماشین‌های مربوط، بیش از آن‌چه برای هر آزمایش دریافت می‌کنند خرج کنند.

دب متیوز، وزیر بهداشت دولت لیبرال، اما می‌گوید این کاهش بودجه هیچ تاثیری بر وضعیت رسیدگی به بیماران ندارد و فقط باعث کاهش حقوق بعضی متخصصان می‌شود. پزشکان چشم می‌گویند این کاهش حقوق شاید باعث شود متخصصان این زمینه به دنبال دستمزد بیشتر به سوی استان‌های غربی کشور حرکت کنند و انتاریو دچار کمبود شود.

به گفته‌ی «موسسه اطلاعات بهداشت کانادا» پزشکان چشم به طور متوسط ۶۴۲۵۰۳ دلار از دولت دریافت می‌کنند.

چشم پزشکان البته تاکید کرده‌اند که مخالف هرگونه کاهش دستمزدهای خود نیستند. آن‌ها پیش از این گفته‌اند حاضرند داوطلبانه هزینه‌ی جراحی آب مروارید را ۱۶ درصد و هزینه‌ی سایر آزمایش‌ها را ۱۰ درصد پایین بیاورند.