تصویب قوانین جدید

 شهروند آرش عزیزی: قوانین جدیدی که اتاوا هفته‌ی پیش تصویب کرد به مقامات مهاجرت کشور اجازه می‌دهد اطلاعات موجود در مورد وکلا و مشاورین خلاف‌کار مهاجرت را با سازمان‌های ناظر بر آن‌ها در اشتراک بگذارند.

جیسون کنی، وزیر مهاجرت، با اعلام این سیاست جدید گفت تشریک اطلاعات در نقاط مختلف نظام مهاجرت برای حفظ اهداف نظام، حیاتی است. کنی خطاب به خلافکاران گفت: «دنبال‌تان آمده‌ایم. روزهای‌تان به شماره افتاده است.»

وزیر گفت قوانین جدید که روز جمعه اعلام شده‌اند آخرین قدم دولت برای تغییر کل نظام نظارت بر وکلای مهاجرت در کانادا است. سال گذشته سازمان ناظر قدیمی این صنعت منحل شد و قوانین جدیدی تصویب شد که کنترل بر وکلای مهاجرت را افزایش می‌دهد.

حالا، طبق قوانین جدید هفته‌ی گذشته، اداره‌ی مهاجرت، اداره‌ی پناهجویی و آژانس خدمات مرزی در صورت مطلع شدن از دروغ گفتن وکلا به مقامات یا جعل اسناد توسط آن‌ها به سرعت به انجمن‌های وکلای هر استان و نهاد تازه‌تاسیس «شورای نظارت بر مشاورین مهاجرت کانادا» (ICCRC) اطلاع می‌دهند.

در گذشته مقامات قانونا حق تشریک اطلاعات در این زمینه با نهادهای ناظر بر وکلا را نداشتند، مگر این‌که پای اتهامی جنایی در میان بود. حالا دنبال کردن آن ها و احتمالا لغو جواز کارشان راحت‌تر خواهد بود.

«شورای نظارت» همین سال گذشته، ۲۰۱۱، تاسیس شد و شامل ۲۳۰۰ وکیل می‌شود. به گفته‌ی مدیر عامل آن، فیل مونی، این شورا تا به حال ۳۵۰ شکایت دریافت کرده است که ۱۳۰ مورد آن شامل مواردی غیر از اعضا می‌شده. ۱۱۵ مورد حل شده است و ۹۰ مورد همچنان در حال بررسی است. مونی از اقدام جدید دولت در معرفی این سیاست جدید تقدیر کرد.