تظاهرات علیه تعطیلی دفتر ویزای سفارت کانادا در تهران

 گروهی از ایرانیان ریچموند هیل هفته‌ی گذشته در مقابل هتل شرایتون پارک‌وی نورتِ این شهر، جایی که در آن جیسون کنی، وزیر مهاجرت، مشغول صرف شام با نماینده‌ی محافظه‌کار ریچموند هیل، کاستاس منه‌گاکیس، بود دست به تظاهرات زدند. هدف این تظاهرات اعتراض به تعطیلی دفتر ویزای سفارت کانادا در تهران بود. کنی با تظاهرکنندگان دیدار کرد و وعده داد به زودی (در همین تابستان) جلسه‌ای برای صحبت با مردم و اطلاع از نگرانی‌های جامعه‌ی ایرانی در این مورد برگزار کند.

تظاهرات مقابل هتل شرایتون

پیغام اصلی این تظاهرات این بود که این سیاست دولت کانادا به مردم لطمه می‌زند و نه به دولت ایران. پلاکاردهایی با شعارهایی مثل «تعطیلی بخش ویزا لطمه به ۱۲۰ هزار ایرانی-کانادایی است» و «دولت را تنبیه کنید نه مردم ایران» به چشم می‌خورد.

یکی از نکات اصلی که تظاهرکنندگان بر آن تاکید کردند عدم مشورت با جامعه‌ی ایرانی در این مورد بود.

روزنامه‌ی لیبرال ریچموند هیل در گزارش خود از این تظاهرات با سعید سلطان‌پور، که به عنوان «رئیس مرکز فرهنگی فروردین در ریچموند هیل» معرفی شده و شعله خلیلی، که به عنوان نایب رئیس «کنگره ایرانیان کانادا» معرفی شده، مصاحبه کرد. سلطان‌پور از زمان طولانی پردازش ویزای ایرانیان (۱۰۵ روز در مقابل سه هفته برای سوری‌ها و تنها یک روز برای بعضی کشورها) گلایه کرده و خلیلی بر آسیب دیدن بخصوص تورن هیل و ریچموند هیل به خاطر جمعیت بسیار ایرانی تاکید کرده است.

جیسون کنی برای دقایقی با تظاهرکنندگان گفت وگو کرد

گوپتا بار دیگر به مصاف مریدی می‌رود

 زمزمه‌ی احتمال سقوط دولت اقلیت لیبرال‌ها و برگزاری انتخابات مجدد باعث شده احزاب به جمع‌آوری کمک‌های مالی و آماده سازی برای انتخابات مجدد احتمالی مشغول شوند.

در همین راستا، واحد ریچموند هیلِ حزب محافظه‌کارِ پیشروی انتاریو هفته‌ی پیش ویک گوپتا، نامزد هندی‌تبار مغلوب در انتخابات قبلی، را مجددا به عنوان نامزد خود برای انتخابات بعدی انتخاب کرد. گوپتا در انتخابات بعدی باید با نماینده‌ی کنونی ریچموند هیل، رضا مریدی، روبرو شود.

گوپتا در انتخابات استانی سال گذشته با دریافت ۱۳۷۳۲ رای (۳۵/۸ درصد) دوم شد در حالی که مریدی با ۱۸۰۴۰ رای (۴۷ درصد) قاطعانه اول و پیروز شد تا برای دومین بار پیاپی به کوئینز پارک راه بیابد.

گوپتا، که پدر دو فرزند است، در جلسه‌ی انتخاب مجدد خود به نامزدی گفت از تقلاهای مردم برای تشکیل خانواده و کار در شهرِ ریچموند هیل خوب با خبر است. او بلافاصله اعلامیه‌ای خبری با سربرگ حزبش منتشر کرد و پیشنهادهایی مطرح کرد که ادعا می کند به ایجاد بیش از ۵۰۰ هزار شغل برای بیکاران استان می‌انجامد. این کار قرار است از طریق ایجاد توازن در بودجه و تشویق شرکت‌ها به استخدام و سرمایه‌گذاری، کاهش مالیات‌ها برای شرکت‌هایی که ایجاد شغل می‌کنند و حذف یارانه‌ها به شرکت‌های انرژی باد و خورشیدی انجام شود.

شهردار:‌ مسجد مارکهام را نمی‌توان خراب و از اول ساخت

 

فرانک اسکارپیتی، شهردار مارکهام، گفت با وجود خواست شماری از شهروندان، مسجدی را که در خیابان ۱۶ام در حال ساخته شدن است به خاطر اشتباهی که در آیین‌نامه‌های مربوط به پارکینگ آن بوده نمی‌توان خراب کرد و از اول ساخت.

اسکارپیتی در جلسه‌ی پر سروصدایی که هفته‌ی پیش در این مورد برگزار کرد گفت جواز ساخت مسجد تایید شده و اگر شهرداری بخواهد لغوش کند باید به دادگاه برود و در این نبرد قضایی شکست خواهد خورد. بسیاری از شهروندان در این جلسه مقابل شهردار ایستادند و نظرات خود را برای جلوگیری از ساخت این مسجد مطرح ساختند.

این آیین‌نامه‌ی غلط شهری از سال ۲۰۰۳ برای محاسبه‌ی ظرفیت اماکن مذهبی که تعداد صندلی‌های مشخصی ندارند برقرار بوده است. قضیه این‌جا است که برای محاسبه‌ی تعداد پارکینگ موردنیاز، باید یکی از این دو مورد استفاده قرار بگیرد:‌ ظرفیت یا مساحت کف، هر کدام که بزرگ‌تر است. در مورد مسجد ظرفیت پارکینگ به خاطر مساحت کف آن‌که بزرگ‌تر بود ۱۸۸ ماشین تعیین شده بود، اما مشکل این‌جا بود که ظرفیت آن اشتباه محاسبه شده بود. اگر محاسبه درست انجام شده بود مسجد باید ۲۳۷ جای پارکینگ می‌داشت.

شهروندانی که از ابتدا با ساخت این مسجد مخالف بوده‌اند امیدوار بودند این خطای محاسباتی باعث تعویض مکان ساخت آن شود، اما شهردار فعلا می‌گوید چنین چیزی ممکن نیست.

این گروه از مخالفان ساخت مجلس که در گروه «ساکنان مارکهام برای برنامه‌ریزی اجتماعی مسئولانه» متشکل شده‌اند بارها گفته‌اند که مشکل‌شان با مسجد بودن این بنا نیست و مسائل پارکینگ و ترافیک و شکل ساختمانی منطقه را در نظر دارند. پیشنهاد آن‌ها این است که مسجد به جای مکان کنونی (کنار دبیرستان کاتولیک سنت برادر آندره در خیابان ۱۶ام) در نقطه‌ای دیگر از شهر ساخته شود. یکی از مکان‌های پیشنهادی گوشه‌ی شمال شرقی میجر مکنزی و بزرگراه ۴۸ است.

فیل ریچاردسون، رئیس گروه «ساکنان مارکهام»، گفت این گروه همچنان به خواست خود برای تخریب این مسجد، که ساخت آن شروع شده، تاکید می‌کند. او در ضمن از شورای شهر خواست فرمولی که برای اماکن عبادتی به ازای هر چهار نفر یک ماشین را در نظر می‌گیرد تعویض کند چرا که رقم واقعی امروز بالاتر از این حرف ها است.

نمایندگان شورای شهر نیومارکت معافیت‌های مالیاتی خود را حفظ می‌کنند

طبق «قانون شهرداری» انتاریو،‌ شوراهای شهرها هر دوره باید یکی از سیاست‌های جنجالی که به دستمزد خودشان مربوط می‌شود مورد بازبینی قرار دهند و آن معافیت یک سوم از دستمزد آن ها از هرگونه مالیات بر درآمد است.

شورای شهر نیومارکت هفته‌ی گذشته دست به همین کار زد و دو گزینه پیش روی خود داشت: حفظ این سیاست یا رای به حذف آن. این شورا دومی را انتخاب کرد.

تونی وان باینن، شهردار نیومارکت، گفت با این‌که می‌داند این تصمیم می‌تواند به جنجال‌های سیاسی بیانجامد اما این کار عاقلانه بوده است و در درازمدت به نفع مالیات‌هندگان.

از ۹ شهرداری منطقه‌ی یورک، بیش از نیمی از آن‌ها (به اضافه خود شورای منطقه‌ی یورک) این سیاست را حذف کرده‌اند (و قانون این است که پس از حذف آن دیگر نمی‌توانند بازش گردانند) اما نیومارکت همچنان جزو آن اقلیتی می‌ماند که این کار را نکرده. وان باینن اما گفت الان اعضای شورای شهر حدود ۳۰ هزار دلار می‌گیرند که در این سیاست ۱۰ هزار دلار آن مالیات نمی‌خورد و خرجی هم برای مالیات‌دهندگان ندارد. اما در شهرهایی که این سیاست کنار گذاشته شده دستمزد اعضای شورای شهر بالا رفته.