دریا صفایی، نامزد ایرانی تبار انتخابات پارلمانی بلژیک به پارلمان این کشور راه یافت.

صفایی در پیام توئیتری که دوشنبه ۶ خرداد منتشر کرد نوشت که با بیش از ۱۷ هزار رای به پارلمان راه یافته است. انتخابات پارلمان بلژیک روز یکشنبه ۲۶ ماه مِی برگزار شد. دریا صفایی یکی از ۶ ایرانیِ نامزد در انتخابات این کشور بود. او ساکن شهر ومل بلژیک است و به عنوان نامزد حزب دست راست و ملی‌گرای ان.و.آ در استان ولامز- برابان در انتخابات شرکت کرده بود.


پوستر تبلیغاتی دریا صفایی با مضمونی علیه حجاب در مدارس

رسانه های محلی بلژیک نیز گزارش دادند که حزب دریا صفایی، حزب راستگرای «ان‌ ف‌ آ»، که از استان برابانت فلاندر در انتخابات شرکت کرده بود، در این منطقه بالاترین آرا را به دست آورد. این حزب بزرگترین حزب بلژیک است و از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ حزب اصلی دولت ائتلافی در بلژیک بوده است. یکی از شعارهای تبلیغاتی  او علیه حجاب در مدارس بود.

صفایی سال ۱۳۷۸ در جریان اعتراضات دانشجویی در ایران بازداشت و پس از آن به بلژیک پناهنده شد. او در سال‌های اخیر در کنار حرفه دندانپزشکی، فعال حقوق بشر و فعال حقوق زنان نیز بوده است و در سال‌های گذشته کمپینی در اعتراض به منع ورود زنان به استادیوم‌های ورزشی در ایران تشکیل داد و به عنوان یکی از فعالان حقوق زنان و حقوق بشر در بلژیک شناخته شد. او در برخی رویدادهای ورزشی، از جمله مسابقه والیبال تیم ملی ایران در المپیک ریو، با شعارنوشته‌هایی در حمایت از زنان ایران به ورزشگاه‌ها می‌رفت.

لازم به یادآوری ست که چند تن از وزیران این حزب در کابینه تاکنون چندین بار در شبکه‌های اجتماعی خود از نقض حقوق زنان در ایران انتقاد کرده و خواهان اصلاح قوانین جمهوری اسلامی در این زمینه شده‌اند.


دریا صفایی کمپینی در اعتراض به منع ورود زنان به استادیوم‌های ورزشی در ایران تشکیل داد

آزیتا رستمی، مریم جمشید، مریم متین‌فر، پیام معینی و حسینه امینی دیگر ایرانیانی بودند که در این انتخابات شرکت کردند.

آزیتا رستمی کاندیدای مجلس فدرال از حزب دستکس از بروکسل، مریم جمشید از لیست س.د.اند. و در استان لیمبورگ- شهر هاسلت، مریم متین‌فر کاندیدای لیست منطقه‌ای از حزب ام. آر از بروکسل، مریم متین‌فر کاندیدای لیست منطقه ‌ای از حزب ام.آر از بروکسل، پیام معینی کاندیدای لیست منطقه‌ای از حزب دستکس از بروکسل و حسینه امینی کاندیدای شماره ۱۸ انتخابات ۲۶ مه ۲۰۱۹ برای کرسی پارلمان فدرال از آنتورپن بودند.