از جمله بیمه بیماری های سخت از ۱۵ همین ماه

با توجه به خبرهای رسیده از طرف کمپانی های بیمه، وظیفه خود می دانیم که شما را از برخی تغییرات در حق بعضی بیمه نامه ها از جمله بیماری های سخت مطلع سازیم. از تاریخ ۱۵ جون امسال، حق بیمه نامه برای این نوع بیمه ها تا سقف ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت. پس اگر مایل به گرفتن بیمه بیماری های سخت هستید، اکنون بهترین موقعیت برای چنین اقدامی است.

***

این بیمه، بیمه ای است که در صورت مشاهده بیماری سخت در فرد بیمه شده، مبلغ پولی به طور یکجا و معاف از مالیات توسط شرکت بیمه پرداخت می شود. مبلغ پرداخت این بیمه توسط شرکت بیمه می تواند بین ۲۵ هزار تا ۲ میلیون دلار باشد. مقدار مبلغ بیمه نامه بستگی به فرد متقاضی بیمه دارد که در زمان عقد قرارداد بیمه، اختیار می کند و به عواملی نظیر نوع بیمه نامه، سن، شرایط سلامتی، جنسیت و طول دوره قرار داد و همچنین فاکتور دریافت مبلغ پرداختی بیمه نامه بستگی دارد. از دیگر موارد مهم قابل ذکر این است که در صورت عدم بروز بیماری، قابل دریافت است. به این ویژگی Rop، (برگشت پولهای پرداختی) گفته می شود که به شرح زیر خواهد بود:

۱-  در صورت قطع بیمه پس از ۵ سال، دریافت کننده ۲۵ درصد حق بیمه پرداختی خواهید بود.

۲- پس از ۱۰ سال پرداخت، دریافت کننده ۵۰ درصد حق بیمه پرداختی خواهید بود.

۳- پس از ۲۰ سال پرداخت، دریافت کننده ۱۰۰ درصد حق بیمه پرداختی خواهید بود.

تعداد و تنوع بیماری های سخت در حال حاضرتوسط شرکت های مولد این بیمه نامه ها تا ۳۲ مورد است که با توجه به نوع قرارداد متفاوت است. بد نیست در اینجا به هزینه های متعارف در بیماری های سخت اشاره کنیم: پرستار خصوصی که می تواند به طور تقریبی ساعتی ۳۰ دلار باشد، تغییرات و بهینه ساختن محل زندگی فرد بیمار مانند شیب ورودی به خانه، امکانات کمکی جهت افراد معلول، آسانسور، صندلی چرخدار استاندارد که بین ۳۰۰۰ تا ۶۰۰۰ دلار هزینه دارد و اگر قرار باشد این صندلی اتوماتیک( موتوردار) باشد می توان برای آن بین ۸۰۰۰ تا ۱۰ هزار دلار را پیش بینی نمود. هزینه دارو حدود ۱۰ هزار دلار به بالا در سال می شود که با توجه به نوع بیماری و شدت آن و احیانا داروهای خاص نظیر شیمی درمانی، این ارقام به مراتب بالاتر می رود و هزینه های حمل و نقل که مسلما جابجا کردن بیمار صعب العلاج از دیگران متفاوت است و باید شرایطی متفاوت برایش فراهم کرد.

به خاطر داشته باشید که ۶۷ درصد هزینه های بیماری های سخت، به طور مثال سرطان، توسط دولت مورد پوشش نخواهد بود و این می تواند هشدار جدی برای آن دسته باشد که بر این باور بوده و هستند که می توانند تمامی هزینه ها را از پوشش بیمه اجتماعی دریافت کنند و دیگر نیازی به پرداخت پول ندارند. همانطور که به خوبی می دانید این باور غلط است و با توجه به روندی که در پیش است هر روز از پوشش بیمه اجتماعی دولتی هم کاسته می شود. بنابراین اگر تا کنون این بیمه را اخذ نکرده اید اکنون بهترین زمانی است که قبل از بالا رفتن قیمت های بیمه، اقدام فرمائید.

*محمد رحیمیان کارشناس ارشد بیمه و سرمایه گذاری و عضو رسمی انجمن Advocis  به شماره ثبت: ۲۰۶۵۸۱۷ مشاورین متخصص بیمه و امور مالی کانادا است.

www.insufin.com

www.youtube.com/ sherkatbimeh