مجتبی واحدی: جنبش اعتراضی مردم ایران را بسیار گسترده تر از جنبش سبز می دانم

سومین سالگرد جنبش اعتراضی پس از انتخابات ریاست جمهوری موسوم به جنبش سبز در روز شنبه ۹ ژوئن در سالن اجتماعات مرکز امور شهری نورت یورک از سوی مرکز بین المللی حقوق بشر در ایران و جبهه متحد دانشجویی برگزار می شود. یکی از سخنرانان این مراسم مجتبی واحدی روزنامه نگار و مشاور سیاسی سید مهدی کروبی است.

شهروند در گفتگویی کوتاه با مجتبی واحدی در خصوص نگاه او به جامعه ایرانیان کانادا و از سویی دستاوردهای جنبش سبز می پرسد.

مجتبی واحدی

مجتبی واحدی می گوید جامعه ایرانیان کانادا، از این ویژگی برخوردار است که به دلیل نحوه پذیرش مهاجر در کانادا که از میان متخصصان در رشته های گوناگون و یا از سرمایه گذاران ـ علاوه بر سیاسیون ـ هستند تنوعی جالب و کارآمد از هموطنان در کانادا را شاهد هستیم که در این میان، تورنتو از تنوع بیشتری هم برخوردار است.

واحدی در مورد دلیل حضورش در مراسم روز شنبه می گوید در سه سال گذشته که در خارج از کشور بوده ام همواره حضور در میان ایرانیان در کشورها و شهرهای مختلف را غنیمت شمرده ام و هرگاه دعوتی از ایرانیان برای حضور در جمع صمیمی آنها دریافت کرده ام آن را با منت پذیرفته ام. تورنتو به عنوان یکی از مراکز حضور گسترده و با نشاط ایرانیان هم مشمول همین قاعده است. من ضمن اینکه دوستان زیادی در تورنتو دارم حضور در میان طیف های مختلف هموطنان در این شهر را فرصتی مغتنم برای خودم می شمارم که قطعا بر میزان آگاهی های من نسبت به مطالبات ایرانیان و پتانسیل های موجود برای پیشبرد جنبش اعتراضی مردم ایران ـ که آن را بسیار گسترده تر از جنبش سبز می دانم ـ خواهد افزود.

آقای واحدی در خصوص دستاوردهای جنبش سبز معتقد است “به نظرم نمی توان دستاوردهای جنبش سبز را علیرغم برخی ضعف هایی که دست اندرکاران جنبش به آن تحمیل کردند نادیده گرفت. البته باز هم تکرار می کنم من ترجیح می دهم در مورد جنبش اعتراضی ملت ایران صحبت کنم اما همانگونه که در دو سال اخیر بارها در مصاحبه ها و سخنرانی های خود گفته ام جنبش سبز را هم فراتر از چند نفر و یک شورا و حتی فراتر از آقایان موسوی و کروبی می دانم. این جنبش فراگیر با این ویژگی هایی که به آن اشاره کردم قطعا دستاوردهای بزرگی داشته که مهم ترین نمود آن، علنی شدن اختلافات در درون حاکمیت است. اجازه بدهید توضیحات بیشتر را در جمع حضوری هموطنانم در تورنتو تقدیم نمایم.

مشکلات بر سر راه جنبش سبز هم چیزی جدا از مشکلاتی نیست که در مسیر فعالیت های سی و چند ساله گذشته اپوزیسیون وجود داشته، بخشی از آن متوجه کسانی است که تلاش می کنند خود را متولی انحصاری جنبش نشان دهند و بخش دیگری به فرهنگ عمومی همه ما باز می گردد. عدم شناخت دقیق از روش های فریب کارانه حکومت و ساده انگاری بخشی از علاقمندان جنبش سبز هم در این زمینه بی تأثیر نبوده است.

من البته در سفرهای قبلی و شخصی به تورنتو با بسیاری از هموطنانم مواجه شده و از نظرات و محبت های ایشان بر خوردار بوده ام، اما حضور در جمع منسجم و متنوع آنها که قطعا شامل دیدگاه های مختلف و مخالف خود من هم خواهد بود برایم تجربه ای خوب و انشااله خاطره ای شیرین خواهد بود.

همچنین حسن زارع زاده اردشیر مدیر اجرایی مرکز بین المللی حقوق بشر در ایران به شهروند گفت، ما در مراسم سومین سالگرد جنبش پس از انتخابات در نظر داریم به مشکلات دمکراسی خواهی در ایران بپردازیم و علاقمند هستیم تا بیشتر با یک دید آگاهی رسانی به موضوع نگاه کنیم چرا که جامعه ما نیاز به یادگیری و تمرین بیشتر در خصوص دمکراسی خواهی دارد.

به گفته زارع زاده اردشیر، در این مراسم دکتر رضا مریدی و دکتر فرخ زندی نیز سخنرانی خواهند کرد و پیام هایی از خانواده های شهدای جنبش پخش خواهد شد.

این برنامه ساعت دو بعدازظهر روز شنبه ۹ جون در سالن اجتماعات نورت یورک واقع در شماره ۵۱۰۰ خیابان یانگ برگزار خواهد شد.