شهروند- آرش عزیزی: استفن هارپر،‌ نخست‌وزیر محافظه‌کار کانادا،‌ هفته‌ی پیش در سفر خود به فرانسه با فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور جدید این کشور از حزب سوسیالیست، دیدار کرد. هارپر در این سفر کوتاه خواهان انجام اعمالی سریع برای کاهش بدهی‌های دولتی در اروپا شد. هارپر پنجشنبه‌ی هفته‌ی گذشته پس از دیدار با اولاند به کنفرانسی خبری در پاریس گفت: «ما سال‌ها وقت برای حل این مشکل نداریم. باید برنامه‌ای موجود باشد.»

دیدار و صحبت‌های هارپر، یک هفته پیش از اجلاس گروه ۲۰ در لوس کابوی مکزیک، در حالی از راه می‌رسد که رهبران اروپا به شدت درگیر پیدا کردن راهی برای نجات یافتن از بحران اقتصادی کنونی هستند.

استفن هارپر و همسرش وارد فرانسه شدند

هارپر اعلام کرد دولتش طرفدار این پیشنهاد است که اتحادیه‌ی اروپا برای کاهش عدم توازن های مالی در مناطق مختلف، ائتلاف ۱۷ عضوی منطقه‌ی یورو را شامل مسائلی مثل کنترل‌های جمعی بانکی و مالی هم بکند. یعنی بروکسل این کنترل‌ها را به تمام کشورهای اتحادیه‌ی اروپا تحمیل کند.

پیش‌بینی می‌شود چند هفته‌ی بسیار بحرانی در اروپا داشته باشیم.

مردم یونان ۱۷ ژوئن پای صندوق‌های رای می‌روند. طبق نظرسنجی‌ها حزب «سیریزا»، ائتلاف چپ رادیکال، که متعلق به جنبش کمونیستی یونان است، به احتمال بسیار در صدر قرار خواهد گرفت. این حزب گفته به هیچ وجه بسته‌های ریاضت‌کشی که دولت‌های قبلی امضا کرده‌اند نمی‌پذیرد و برنامه‌هایی رادیکال مثل ملی‌سازی بانک‌ها را در دستور کار دارد. گرچه «سیریزا» خواهان خروج یونان از منطقه‌ی یورو نیست، اگر اعمال دولت او لاجرم به چنین سمتی حرکت کند، شاهد بحران مالی عظیمی در سراسر اروپا و جهان خواهیم بود.

رهبران اتحادیه‌ی اروپا در ضمن در روز ۲۸ ژوئن دیدار می‌کنند تا تصمیم بگیرند با موج ورشکستگی‌ها که حالا متوجه کشوری به مهمی اسپانیا است چه کنند.

آنجلا مرکل، صدراعظم آلمان، پنجشنبه‌ی هفته‌ی گذشته گفت اروپا برای حل مشکل خود به جای دور شدن از یورو باید به سمت ادغام بیشتر حرکت کند. او گفت به غیر از «اتحاد ارزی» باید «اتحاد مالی، سیاست‌های بودجه‌ی مشترک بیشتر و مهمتر از همه اتحادی سیاسی» داشته باشیم.

اما او بر موضع برلین در مورد آهنگ این حرکت به سوی ادغام پافشاری کرد و گفت خواهان رویکردی تدریجی است.

این مخالف آن چیزی است که دیوید کامرون، نخست‌وزیر محافظه‌کار بریتانیا، و هارپر طلب می‌کنند.

در اتاوا، جیم فلاهرتی، وزیر دارایی، با تکرار موضع دولت گفت کانادا کمک ویژه‌ی بیشتری به اروپا نخواهد کرد. او افزود: «واقعیت این است که بعضی کشورهای منطقه یورو به بحران‌های مالی خود نپرداخته‌اند و باید این کار را نه فقط به خاطر منطقه‌ی یورو که به خاطر بقیه جهان انجام دهند.» او در سخنان خود در مجلس تاکید کرد که «گرفتن میلیاردها دلار پول مالیات کانادایی‌ها و ریختن‌شان به جیب کشورهای ثروتمند اروپا» چاره‌ی کار نیست.

هارپر در ضمن دوشنبه‌ی گذشته در «مجمع اقتصادی بین‌المللی قاره‌ی آمریکا» که در شهر مونترال برگزار می‌شد شرکت کرد. او با اشاره به دیدارش با اولاند گفت در نشست گروه ۲۰ این پیغام را به رهبران جهان می‌رساند که برای رشد اقتصادی باید انضباط مالی قوی داشت. یعنی کمتر خرج دولتی کرد و سیاست‌های ریاضت‌کشی را به هر قیمتی ادامه داد.

هارپر در سخنرانی روز دوشنبه‌ی خود علیه «انتخاب غلط» هشدار داد و آن را انتخابی بین «انضباط مالی و رشد اقتصادی» یا «ریاضت‌کشی و رفاه» دانست.

نخست‌وزیر محافظه‌کار کانادا هفته‌ی آینده عازم شهر لوس کابو در ایالت باخا کالیفرنیای مکزیک می‌شود تا در نشست گروه ۲۰ شرکت کند و انتظار می‌رود پیغامی که در کنفرانس مونترال مطرح کرد در مکزیک تکرار شود.