شهروند آرش عزیزی: ان دی پی انتاریو لایحه‌ای خصوصی به مجلس آورده است که رستوران‌ها را از گرفتن بخشی از انعام پیشخدمت‌ها و کارکنان رستوران‌ها، که در حال حاضر وسیعا انجام می‌شود، منع می‌کند. این لایحه‌ی خصوصی را مایکل پرو، وزیر سایه‌ی دارایی ان دی پی، تقدیم کوئینزپارک کرده است.

پرو در گفتگو با سی بی سی گفت قسمت کردن انعام با کارگران بخش آشپزخانه معمول است، اما خیلی‌ مشتری‌ها نمی‌دانند که صاحبان رستوران‌ها و بارها در ضمن بخشی از انعام‌ها را به جیب خود می‌ریزند. نماینده‌ی شرق تورنتو تاکید کرد که لایحه با این دومی مخالف است و آن‌را ممنوع می‌کند.

پیشخدمت‌هایی که الکل سرو می‌کنند حداقل حقوقی پایین‌تر از بقیه دارند. در حالی که حداقل حقوق برای تقریبا تمام کارگران استان ۱۰ دلار و ۲۵ سنت است، این میزان برای این پیشخدمت‌ها۸ دلار و ۹۰ سنت است و قرار است این اختلاف از طریق انعام‌ها جبران شود. پرو گفت بعضی رستوران‌ها تمام انعام را بر ی‌دارند و یک قران آن هم به کارگران نمی‌رسد. او اضافه کرد که حوزه های قضایی دیگری مثل ایالت نیویورک در آمریکا قوانینی مشابه دارند.

لیبرالها: صاحب رستوران حق دارد انعام را به جیب بزند

با این‌که دالتون مک‌گینتی،‌ نخست‌وزیر لیبرال انتاریو، در آغاز گفته بود شاید از این لایحه حمایت کند دولت او سپس مخالفت صریح خود را اعلام کرد.

لیندا جفری، وزیر کار لیبرال، گفت اگر این روند از ابتدا به کارگران توضیح داده شود هیچ اشکالی ندارد که مدیریت بخشی از انعام را به جیب بزند.

جفری گفت اگر پیشخدمت‌ها در کار خود مهارت داشته باشند می‌توانند بروند جای دیگری کار پیدا کنند.

اما حتی “انجمن رستوران‌ها و بارهای انتاریو” نیز به این شدت با لایحه برخورد نکرد. این انجمن گفت “فکر نمی‌کند” چنین کاری اصلا خیلی رایج باشد.

جان کوس،‌ رئیس انجمن، گفت در طول ۳۰ و ۴۰ سال حرفه‌ی خود هرگز به آن برخورد نکرده است و از این رو احتمالا “مساله‌ای فوری” نیست.

پرو گفت نه تنها این عمل رایج است که بعضی صاحبان رستوران بخشی از کل صورتحساب را طلب می‌کنند و حتی اگر مشتری انعام ندهد خواهان آن هستند. او گفت: “مثلا اگر غذا ۱۰۰ دلار شود و کسی انعام ندهد،‌ پیشخدمت باید ۵ دلار از جیب خودش بگذارد.”

پرو پیش از این نیز لایحه‌ای خصوصی با همین عنوان به کوئینز پارک آورده بود که هنگام فرا رسیدن انتخابات از دور خارج شد.

عمل گرفتن بخشی یا تمام انعام‌ها توسط مدیریت در بسیاری رستوران‌ها رایج است. پیش از این روزنامه‌ی تورنتو استار سلسله‌ گزارش‌هایی در مورد رستوران‌هایی که این کار را می‌کنند منتشر کرده بود.

این عمل در ضمن در میان بسیاری رستوران‌های ایرانی نیز رایج است.

کارگران چند رستوران مشهور ایرانی واقع در شمال تورنتو و ریچموند هیل در گفتگو با شهروند (به شرط عدم افشای نام خود) گفتند صاحبان کار آن ها نه تنها تمام انعام را طلب می‌کنند که به آن‌ها دستمزدی پایین‌تر از حداقل حقوق مجاز و قانونی را می‌دهند.