درکودکی خیلی از ما پدرمان را ” بابا ” صدا می زدیم. “بابا” به معنی پیر و سالخورده برای عارفان و حکیمان در فارسی و ترکی همواره متداول بوده و شاید از این رو اکثر ما با این کلمه مانوس تر هستیم. پدر برای خیلی از ما یادآورکلمه تکیه گاه و دلسوز است. روانشناسان معتقدند که همانندسازی کودکان از پدر بیشتر از مادر است. تحقیقات نشان می دهد دخترانی که ارتباط مناسب با پدرانشان دارند، در همسرگزینی تمایل بیشتری به همسرانی با خصوصیات پدر خود دارند. همچنین پسران از پدران خود مرد بودن، همسر بودن و پدر بودن را می آموزند. مسئولیت پدری، مسئولیت بسیار سنگینی است که با آگاهی، خلاقیت، فداکاری و اخلاق همراه است. شاید زمانی پدر می توانست تنها نقش نان آور خانه را بازی کند، اما امروز نقش پدر در آستانه تغییر است. امروزه ایمنی فرزندان از قلب پدر بر می خیزد و بر این پایه استوار است که مردها علاوه بر حضور فیزیکی در خانه، حضور عاطفی نیز داشته باشند. برخی از مردان چنین تربیت شده اند که باور کنند سخت کوشی و ساعات طولانی کار کردن، نشانه تعهد به خانواده است، اما اکنون مردان باید بدانند گاه باید دستاوردهای مالی خود را فدا کنند تا به تعادل بهتری بین کار و زندگی برسند. ماه جون به نوعی به همه مردان و همچنین یادآوری ارزش های آنان تعلق دارد. مردانی که اگر امروز به سبب حضور پایاپای زنان در عرصه کار، تنها تکیه گاه مالی خانواده نباشند، یکی از ستون های قوی محسوب می شوند. شاید این ماه برای یادآوری نکات مهمی چون ناتوانی، بیماری و یا فوت مردان، زمان بدی نباشد. ضمن اینکه قرار است در این ماه، زحمات مردان را ارج نهیم باید به آنان یادآور شویم که حتی اگر کلیه امور مالی خانواده به دستان آنها اداره نمی شود باز عدم حضور آنان در بخش اقتصادی، می تواند فشار زیاد و گاه غیر قابل کنترلی بر اعضای دیگر خانواده وارد کند. سلامت مردان به میزان زیادی سلامت روانی، اجتماعی، اقتصادی و حتی جسمانی خانواده ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در دنیای امروز سلامتی، نیازمند پارامترهای زیادی شده و به موازات آن بیماری های ناگهانی، در زمانی که انتظار نمی رود ثبات خانواده را بر هم می زند. در حال حاضر، طبق نظر کارشناسان از هر ۶ مرد، یکی به سرطان پروستات مبتلا می شود و از هر ۳۵ نفر، یکی جان خود را از دست می دهد. ۲۸.۵ درصد از مرگ و میر مردان در جهان در اثر بیماری های قلبی است و به همراه سرطان ریه و روده از عوامل اصلی بیماری و مرگ و میر مردان در دنیا محسوب می شود. با توجه به زندگی ماشینی امروز و عدم توجه کافی مردان به بررسی سلامتی شان باید برای روزهای بیماری، عدم توانایی جسمی و یا حتی فوت خود تدبیری بیندیشند تا خانواده در مسیر سقوط مالی قرار نگیرد. بیمه ناتوانی جسمی یکی از بیمه های بسیار کاربردی برای مردان محسوب شده و می تواند از ۱۰۰۰ تا ۸۵۰۰ دلار در ماه پرداخت کننده باشد. بیمه بیماری های سخت، با توجه به رشد فزاینده بیماری ها، یکی از بیمه های بسیار مهم برای مردان به شمار می رود و می تواند نگرانی های دوران بیماری را برطرف و پاسخگوی هزینه های قابل توجه آن باشد و در آخر، بیمه عمر که نشانه عشق یک مرد نسبت به عزیزانش است می تواند در زمان عدم حضور وی، شرایط مالی را برای بازماندگان مساعدتر نگاه دارد.

شاید اعلام ماهی به نام مردان، ندایی باشد برای آنکه همگان را دعوت کند به توجه بیشتر در وضعیت مردان و پدرانی که گاه در روزمرگی شان غرق شده اند.

*محمد رحیمیان کارشناس ارشد بیمه و سرمایه گذاری و عضو رسمی انجمن Advocis  به شماره ثبت: ۲۰۶۵۸۱۷ مشاورین متخصص بیمه و امور مالی کانادا است.

www.insufin.com

www.youtube.com/ sherkatbimeh