شهروند ـ در شهروند ستونی به معرفی ایرانیان موفق و دستاوردهایشان در ادبیات، ورزش، هنر، علم، سیاست و حرفه تخصصی شان در هر گوشه ی جهان، حتی در ایران اختصاص داده شده است. می دانیم که خبر بسیاری از موفقیت ها به رسانه ها راه پیدا نمی کند و تنها در جمع کوچک خانواده و آشنایان عنوان می شود، پس اگر فرد موفقی در اطراف خود می شناسید، لطفا به ما معرفی کنید. ما به دنبال مشهورترین ها نیستیم، اتفاقا یکی از اهدافمان این است که بتوانیم آنها را که تا کنون تلاش و خلاقیت و استعدادشان تغییری در زندگی خود و یا دیگران به وجود آورده، ولی دیده نشده اند، به دیگران معرفی کنیم.

در شماره های گذشته مهوش ثابت، آوا هما، سمیرامیس کیا، سونا مقدم، مهدی رضانیا، مریم حفیظی راد، سارا رحیمی، سعید ولدبیگی، نسرین متحده، سوسن رشیدی، بامداد اسماعیلی، عصمت صوفیه، کامران وفا، یارا شهیدی، سایه اسکای، مهران انوری، گلریز قهرمان، وحید رجب لو، شکوفه آذر، زهرا نعمتی، مریم ناظمی و مهسا قربانی را معرفی کردیم.

این هفته با مینو اخترزند، مهندس برق و از مدیران برجسته ایرانی تبار در سوئد آشنا می شویم.

مینو اختر زند  ۱۰ آذر ۱۳۳۵ (دسامبر ۱۹۵۶) در تهران متولد شد. او پس از دریافت دیپلم دبیرستان در سال ۱۹۷۴ یعنی پنج سال قبل از پیروزی انقلاب، به عنوان دانشجوی مهمان به سوئد رفت و در آنجا به تحصیل پرداخت و در رشته مهندسی برق از مؤسسه سلطنتی فناوری استکهلم  با درجه کارشناسی ارشد فارغ التحصیل شد.

می گوید: در سال ۷۹ برای ما که دانشجوی مهمان بودیم و از ایران برایمان پول می فرستادند، مدتی پول نیامد و زندگی بسیار مشکلی داشتیم تا این که دولت سوئد به ما اجازه کار نیمه وقت داد. من از هشت صبح تا پنج بعد از ظهر دانشگاه می رفتم و بعد از ظهر در اداره پست نامه تقسیم می کردم و شب ها درس می خواندم.

مینو پس از فارغ التحصیلی اولین کار رسمی خود را در شرکت برق استکهلم شروع کرد.

می گوید: وقتی که شروع به کار کردم، نه اقامت دائم داشتم و نه اجازه کار دائم. فقط اجازه داشتم در آن زمان این کار را انجام دهم. اداره برق استکهلم می خواست که من آنجا بمانم، بنابراین آنها کمک کردند که اجازه کار و اقامت بگیرم. آنجا چهار سال کار کردم و بعد از آن تصمیم گرفتم کارم را عوض کنم و به اداره انرژی سراسری سوئد رفتم. بعد از آن کارهای مختلف گرفتم و پیشرفت کارم بسیار خوب بود.

مینو اخترزند در مدت ۴۰ سالی که کار می کند، سال های بسیاری را در پست های مدیریت و ریاست گذرانده، در این مورد می گوید: اولین کار ریاستی که به نظر خودم خیلی مهم بود و همه نیز تعجب کرده بودند، مسئولیت یکی از شرکت های برق درجنوب استکهلم بود و من توانستم ظرف مدت دو سال، علی رغم تمام مشکلات آن را با موفقیت انجام دهم.

مسئولیت بعد این بود که وقتی آن شرکت، چند شرکت برق ناحیه ای دیگر را در جنوب استکهلم خرید تا چهار برق ناحیه ای جنوب را ادغام کنند، مسئولیت این کار را به من دادند که کار بسیار دشواری بود … تغییر و تحولاتی که در سیستم برق آن منطقه انجام شد پیشرفت بسیار خوبی داشت به همین خاطر بعد از دو سال هر چه اداره برق در ناحیه مرکز سوئد بود، مسئولیت آنها را به من دادند تا تمام آنها را ادغام کنم و من ظرف ۱۰ سال این کار را انجام دادم.

از جمله سمت‌های دیگر او مدیریت عامل شرکت تولید انرژی واتن فال، مدیرکل شورای استانی کار در شهر اوپسالا سوئد و مدیرکل راه آهن سراسری سوئد است.

مینو اختر زند برنده نشان ممتاز افتخاری بی بی خشت در سال ۲۰۰۸ است. این جایزه در سوئد هر ساله به خانم مدیری داده می‌شود که طی سال به پرقدرت‌ترین پست مدیریت کشور ترفیع مقام پیدا کرده باشد.

او سیستم ریاست خود را اینگونه تعریف می کند: سیستم ریاست من سیستم سوئدی است ولی خصوصیاتی که برایم بسیار مهم است و همه می دانند، این است که هرگز بین زن و مرد تفاوت قائل نمی شوم و تنها چیزی که برایم مهم است بازتاب کاری است. افرادی که استخدام می کنیم همیشه ۵۰ درصد مرد و ۵۰ درصد زن هستند.

اخترزند در ماه مه سال ۲۰۱۰ به سمت استانداری یونشوپینگ سوئد منصوب شد. او نخستین ایرانی بود که سمت استانداری را در سوئد به عهده می‌گرفت. او همچنین عضو هیئت رئیسه دانشگاه سودرتورن در استکهلم است.

مینو اختر زند در پاسخ به این پرسش که”خودت را سوئدی می دانی یا ایرانی؟” می گوید: موقعی که بیرون هستم و کار می کنم، فرهنگم سوئدی است و مدل رئیس بودنم هم سوئدی است، زیرا من برای اولین بار در سوئد وارد بازار کار شدم. ولی وقتی کارم تمام می شود و به خانه می آیم، کاملاً ایرانی هستم و شوهرم نیز ایرانی است و در خانه فقط فارسی صحبت می کنیم.