دیداری از سرزمین آب و آفتاب و هنر

کریستف کلمب در وصف جزیره‌ی کوبا گفته است «زیباترین سرزمینی است که تا کنون چشم آدمی بر آن افتاده است.» البته به نظر ما این فقط جزیره و دریای کارائیب نیست که زیبا است، بلکه در آن سرزمین، همچنین شماری از زیباترین آثار هنری را می توان یافت. از این روی، ما در گالری کوئین مجموعه‌ای گرد ‌آورده‌ایم از آثار استادان هنر معاصر هاوانا و روستاهای کوبا.

«چهار هفته هنر کوبا»، از ۵ جولای تا اول آگوست ۲۰۱۲، به لطف مشارکت بهاره خدابنده، خورخه دلگادو گوتیِرِز، میلنه ‌بوسوتیل سالگادو و الکسیِر دیاز براوو۱ بر پا خواهد بود.

ماهرخ آهنخواه مدیر گالری کوئین

این مجموعه تصویری کلی از هنر تجسمی معاصر کوبا ترسیم می‌کند. هرچند در هفته نخست میزبان هنرمندی از ایران و نگاهش به کوبا خواهیم بود، در سه هفته بعدش، هر هفته، هنرمند معاصر جدیدی را از کوبا معرفی خواهیم کرد. امیدواریم بعد از دیدن این مجموعه با ما همعقیده شوید که هنر معاصر کوبا کم از طبیعتش نیست.

هفته نخست:

بهاره خدابنده

از دید مردم کانادا، کوبا کشوری است فقیر. حقیقت این است که درآمد یک پزشک کوبایی بین ١۷ تا ۳۰ دلار در ماه است، مردم در خانه‌های اشتراکی زندگی می‌کنند که پنجره‌های شکسته دارد و از توریستها لباس و صابون و شامپو می‌گیرند. دسترسی به آب و برق محدود است و به خاطر استفاده از ماشین های ۳۰ ساله یا حتی کهنه‌تر، هوا آنقدر آلوده است که نفس کشیدن هم سخت می شود.

با دانستن اینها وقتی لنز دوربین را به طرف خیابان های هاوانا می گیری، انتظار داری عکس هایی که می اندازی از بچه‌های افسرده‌ای باشد که از فقر در عذابند و گدایی می‌کنند. اما بر خلاف انتظار، بچه‌های کوبایی سرحالند و پرانرژی. با دیگران حتی بدون زبان مشترک ارتباط برقرار می‌کنند و در بیشتر فعالیت های اجتماعی با پدر و مادرشان همراه می‌شوند. در مجموع بچه‌های کوبایی با وجود فقر مالی، نسبت به خیلی از بچه‌های کشورهای توسعه یافته شادترند.

“Felicidades Madre” تلاش می کند تفاوت های زندگی روزمره بچه‌های کوبایی و بچه‌هایی که در کانادا زندگی می‌کنند را به نمایش بگذارد. این مجموعه عکس به خصوص به تفاوت های بچه ها در ارتباطشان با پدر و مادر، مدرسه، و جامعه می‌پردازد.

از مجموعه عکس های کوبا

هفته‌ی دوم:

خورخه دلگادو گوتیِرِز

خورخه دلگادو گوتیِرِز در نتیجه‌ی رفاقتش با قوم نگار برجسته‌ی کوبایی، آنتونیو نونِز خیمِنِز۲ فقید، به هنر پیش از تاریخ دلبسته شد. خورخه مطمئن است که مجموعه‌‌ی کارش که متکی به پژوهش هایش در باب هنر پیش از تاریخ است، مخاطبان کانادایی‌اش را مسحور خواهد کرد.

هفته‌ی سوم:

میلنه بوسوتیل سالگادو

میلنه در سال ۱۹۷۱ در هاوانا به دنیا آمد و فارغ‌التحصیل هنرهای زیبا است. در مدرسه‌ی ملی نابینایان سرامیک‌ سازی درس داده و از ۱۹۹۶ مستقلاً به هنر پرداخته و عضو انجمن هرمانوس سائز۳ است.

هفته‌ی چهارم:

الکسیِر دیاز براوو

الکسیِر فارغ‌التحصیل مدرسه‌ی هنرهای زیبای سن‌الخاندروی هاوانا۴، هنرمند و مدرس مستقل هنر است. می‌گوید که جریان‌ها و تکنیک‌های مختلفی را در نقاشی تجربه می‌کند، اما نهایتاً دغدغه‌ی هنری‌اش، کوشش برای کاویدن تجربه‌هایش در کوبا است.

کوبا تقاطع اروپای کهن و ینگه دنیای نو است با فرهنگی غنی. بر خلاف ادبیات و هنرش که فراسوی مرزهایش مشهور است، هنرهای تجسمی‌اش ناشناخته مانده. هنرهای تجسمی کوبا هم وقتی که محملی است برای سیاست‌های اشتراکی، هم آنگاه که بازگوکننده‌ی حالات شخصی هنرمند است، درگیر مساله‌ی جایگاه و نقش هنرمند در اجتماع است. هنرمندان برجسته‌ی معاصر کوبا نیز همچنان در چنین مسائلی کنکاش می‌کنند.

برای هر هنرمند افتتاحیه‌ی مجزایی در روزهای ۵، ۱۲، ۱۹ و ۲۶ جولای از ساعت ۶:۳۰ تا ۹ عصر برگزار خواهد شد. منتظر شما هستیم در یکی از جذابترین رویدادهای گالری کوئین.

۱-Jorge Delgado Gutierrez, Milene Busutil Salgado, Alexeir Diaz Bravo
۲- Antonio Nunez Jimenez
۳- Asociación Hermanos Saiz.
۴- Academia de Bellas Artes San Alejandro, Ciudad de La Habana