یکی از دانشمندان سرشناس آمریکایی که در تحقیقات سرطان شهرت دارد گزارش کرده که موفق به شناسایی ماده ضدسرطان در دو میوه هلو و آلوی سیاه شده که در پیشگیری و درمان بسیاری از سرطان ها موثر می باشند. این پژوهشگر که در دانشگاه تگزاس به کارهای تحقیقاتی و تدریس اشتغال دارد معتقد است که عصاره این دو میوه به راحتی سلول های سرطان سینه را از بین می برد و هیچ صدمه ای به سلول های سالم وارد نمی آورد. در این دو میوه پلی فنول هایی وجود دارند (فیتوکمیکال) که نقش اصلی مبارزه با سلول های سرطانی را بازی می کنند. جالب این که در این مطالعه معلوم گردیده آنتی اکسیدان های موجود در آلوچه از نظر کمیت و چه از نظر کیفیت از توت های رنگی بیشتر و مهمتر می باشند که تا امروز از این نظر در صدر جدول قرار داشتند.

پژوهشگر مورد بحث گزارش می کند که برای آزمایش چند و چون عملکرد عصاره هلو و آلو، سرطان سینه را انتخاب کرده و دریافته که قدرت عصاره های این دو میوه به سرعت سبب انهدام سلول های سرطانی شده و از هر نوع شیمی درمانی اثری قوی تر با کمترین عارضه جانبی را دارد. مهمترین پلی فنول های موجود در این میوه ها که خاصیت ضد سرطانی دارند عبارتند از Chlorogenic  و Isochlorogenic که در میوه های دیگر هم وجود دارند ولی در هلو و آلو مقدار آن ها خیلی زیادتر و کیفیت آنها بالاتر می باشد.

در دهه گذشته ما شاهد کشف و شناسایی فوائد بسیاری از غذاها در رابطه با بهزیستی و سلامت بوده ایم و این حرکت به سرعت به پیشرفت خود ادامه می دهد و ما در آینده نیز بیشتر به خواص غذاها و گیاهان دارویی پی خواهیم برد که در نهایت چهره درمان بیماری ها عوض خواهد شد.

رابطه کمبود ویتامین D و چاقی

۶۵ درصد از خانم هایی که به عارضه چاقی دچار هستند کمبود ویتامین D دارند. این گزارشی است که در ژورنال بهداشت زن به چاپ رسیده.

در یک بررسی علمی بر روی بیشتر از ۴۶۰۰ نفر زن مسن تر از ۶۵ سال که حدود ۵ سال پیگیری شده اند معلوم گردیده که زنانی که کمبود ویتامین D دارند بیشتر از دیگران بر وزن بدن آنها افزوده می گردد. به عبارت دیگر ۸۰ درصد خانم های چاق دچار کمبود ویتامین D بودند که به وضوح رابطه کمبود این ویتامین را با ازدیاد وزن ثابت می کند. چون به هر دلیلی افراد مسن کمتر در معرض اشعه آفتاب قرار دارند و ویتامین D رژیم غذایی آنها هم کافی نمی باشد به نوعی کمبود ویتامین D دچار می گردند که علاوه بر عوارض و بیماری های مختلف بر وزنشان افزوده می گردد. پوکی استخوان در افرادی که وزن زیاد دارند مشکلات پیچیده ای را به وجود می آورد چون استخوان های پوک بدن قدرت حمل وزن زیاد را ندارند در نتیجه شکستگی استخوان ها بروز می کند.

زنان کمتر از مردان نمک مصرف می کنند

گزارش جالبی منتشر شده که آمار و اطلاعات جدیدی را در مورد مصرف نمک در زنان و مردان نشان می دهد. در این گزارش اشاره شده است که میزان مصرف نمک برای افراد بالغ آمریکایی حدود ۸ گرم در روز است ولی این رقم در مردان بیشتر از ۹ گرم بوده و خانم ها کمتر از ۷ گرم نمک در روز مصرف می کنند. این مقدار نمک مصرفی با تجزیه ادرار ۵۰۰ نفر زن و مرد و اندازه گیری سدیم موجود در آن تخمین زده شده است.

قبلاً توصیه شده بود که میزان مصرف نمک برای افراد بالغ باید حدود ۶ گرم در روز باشد. این رقم متاسفانه هر ساله افزایش می یابد زیرا صنایع غذایی به دلایل مختلف از جمله گرایش مردم به شورخوری غذای پر نمک تهیه و به بازار عرضه می کنند. نمک زیادی با بسیاری از بیماری ها مخصوصاً فشار خون بالا و ۳ نوع سرطان (مری، لوزالمعده و معده) رابطه مستقیم دارد.

چند سالی است که بعضی از کشورهای دنیا قوانینی وضع کرده اند که صاحبان صنایع غذایی و رستوران ها و غیره مجبورند مقدار نمک غذاهای خود را کاهش دهند. آمار نشان می دهد که با تقلیل فقط ۲ گرم نمک مصرفی در روز می توان هر ساله جان صدها هزار نفر را نجات داد.

پوست سیب و خواص جدید آن

پژوهشگران دانشگاه آیووا گزارش کرده اند که با مطالعه ای بر روی حیوانات آزمایشگاهی دریافتند که خوردن پوست سیب وزن بدن را کاهش داده و از بروز بیماری قند جلوگیری می کند. در ضمن مواد موجود در پوست سیب می تواند از بیماری کبد چرب پیشگیری و آن را درمان کند. اگر چه این بررسی بر روی موش های آزمایشگاهی به عمل آمده ولی نتایج آن بسیار مهم است چون دانشمندان خواهند توانست تحقیقات مورد بحث را بر روی انسان ادامه داده و نتایج جالب تری به دست آورند. پوست سیب علاوه بر املاح و ویتامین های مختلف و نوعی فیبر بی نظیر حاوی مقدار زیادی اسید اورسولیک (Ursolic) است که خواص بالا بردن متابولیسم یا سوخت و ساز بدن، پایین آوردن قند خون و ترمیم کننده سلول های کبدی و پیشگیری کبد چرب را دارد.

تأثیر مثبت خواب کافی بر عوارض پارکینسون

درباره خواب کافی و راحت و رابطه آن با سلامتی و بهزیستی صدها مقاله علمی توسط دانشمندان و پژوهشگران منتشر شده. افرادی که به نوعی بی خوابی و بد خوابی دچار هستند و یا به علت طبیعت شغلی خود مجبورند کمتر از حد معمول که حدود ۸ ساعت در شبانه روز است بخوابند زودتر از دیگران دچار ناهنجاری ها و بیماری های مزمن می شوند. در ضمن یک نفر ممکن است روزی ۸ ساعت بخوابد ولی کیفیت آن نادرست باشد مانند خوابیدن در محیط نامناسب، پر سرو صدا، در درجه حرارت سرد و یا گرم و غیره بدنش نمی تواند به راحتی استراحت کند که در دراز مدت موجب مشکلاتی می گردد.

این هفته در ژورنال علمی پارکینسون مقاله ای از پژوهشگران دانشگاهی در اروپا به چاپ رسیده که خواب کافی می تواند در بیماران مبتلا به بیماری پارکینسون سبب تخفیف عوارض و سندروم های آن گردد. این گروه تعداد ۲۴۳ نفر از بیمارانی را که به این بیماری دچار بودند زیر پوشش تحقیقاتی قرار داده و رابطه خواب لازم و کافی را با تمام علائم و نشانه ها و عوارض بیماری مورد بحث به دقت بررسی کرده اند. نکته جالب توجه نتایج بررسی این است که خوابیدن در روز حتی به مدت کوتاه و در محیط آرام و مناسب می تواند تا حدود ۲۰ درصد از عوارض این بیماری را کاهش دهد. این رقم برای خوابیدن آرام در شب حدود ۴۷ درصد گزارش گردیده. افرادی که خواب کافی و با کیفیت بالا داشتند کمتر احساس افسردگی کرده و معتقد بودند که کیفیت زندگی آنها بهتر از روزهایی است که خواب کافی و راحت ندارند. این افراد دارای قدرت حافظه بهتری بوده و رابطه آنها با دیگران سالم تر و نزدیک تر گزارش گردیده است.

ریحان معطر و پر خاصیت

ریحان یکی از سبزیجاتی است که هزاران سال قبل در هندوستان کشت و برداشت می شده و یکی از ادویه جاتی است که در طعم و بوی خوش غذاها نقش مهم دارد. دو قاشق غذاخوری پودر ریحان ۲۰ درصد ویتامین K مورد نیاز روزانه بدن را تامین می کند. بتاکاروتن (فرم اولیه ویتامین A) و آنتی اکسیدان های موجود در آن سبب مختل شدن عملکرد رادیکال های آزاد در بدن شده و نمی گذارند به سلول های بدن صدمه وارد شود. در طب سنتی از اسانس ریحان برای درمان دردهای مفاصل و التهاب بدن استفاده می گردد. روغن یا اسانس این سبزی همچنین قدرت ضد عوامل عفونت زا دارد و در بدن از رشد و تکثیر میکرب های زیانبار جلوگیری می کند. در موقع پختن غذا اگر مقداری ریحان به آن اضافه شود میکرب های موجود در غذا را از بین برده و غذای مورد بحث دیرتر فاسد می شود.

آمار سخن می گوید

به طور متوسط طول عمر یک مرد در کانادا ۷۹ سال و یک زن ۸۳ سال پیش بینی شده است. در بین استان های کانادا مردان ساکن بریتیش کلمبیا (BC) دارای بالاترین رقم طول عمر یعنی ۸۱ سال و ۵ ماه  و مردان ساکن یوکان و سرزمین های شمالی کانادا دارای کمترین طول عمر یعنی حدود ۷۵ سال هستند.

زنان استان بریتیش کلمبیا طول عمری حدود ۸۳ سال و در یوکان طول عمری حدود ۷۸ سال پیش بینی می شود. این تفاوت طول عمرها به نژاد، ژنتیک، آب و هوا، تغذیه و بهداشت عمومی و عوامل دیگر بستگی دارد.

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net

www.cancerriskinfo.com