* این مقاله جنبه ی آموزشی دارد نه درمانی، هر دارویی باید با تشخیص و تجویز پزشک مصرف شود.

هالوین نزدیک است و بازار کدو تنبل داغ. متأسفانه از کدو تنبل که حاوی مقدار بسیار ویژه ای از کاروتنوئیدها و ترکیبات آنتی اکسیدان است در هالوین به عنوان یک عنصر تزئینی استفاده می شود تا به عنوان ماده غذایی و سپس به دور ریخته می شود.

ویژگی های کدو تنبل

منبع بتاکاروتن

منبع عالی ویتامین A

منبع فسفر و منیزیم

منبع ویتامین B۲

منبع ویتامین C

شناسنامه: کدو تنبل

نام کدو: (Cucurbita) Courage

فامیل: Cucurbitaceous

مبدأ: اروپا و امریکای شمالی

فصل: اکتبر تا ژانویه

کدو تنبل دارای پوست نارنجی رنگ و شکل آن گرد است و به طور عموم حدود ۵ کیلو وزن دارد. البته کمتر و بیشتر هم می تواند باشد.

فوائد کدو تنبل

کدو تنبل سرشار از آنتی اکسیدان هاست که ترکیباتی هستند که سلول های بدن را از آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کنند. این ها مولکول هایی هستند که می توانند در بروز بیماری های عروقی و برخی از سرطان ها و سایر بیماری های مرتبط با پیری نقش داشته باشند.

کدو تنبل سرشار از بتاکاروتن است که به آن رنگ نارنجی می دهد. بتاکاروتن هم خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و می تواند روی بعضی از عملکردهای سیستم ایمنی اثر مفید داشته باشد.

کدو تنبل حاوی مقدار فراوانی Zeaxanthin and Lutein دو ترکیب آنتی اکسیدانی دیگر از خانواده کاروتنوئیدهاست که در ماکولا و شبکیه چشم جمع می شوند و از آن در برابر استرس اکسیداتیو که می تواند باعث آسیب بشود جلوگیری می کند.

کدو تنبل یک منبع  بسیار عالی از ویتامین A است که پوست را سالم نگهمیدارد و در رشد دندان ها و استخوان ها مؤثر است.

کدو تنبل منبع فسفر است که نقش اساسی در شکل گیری و نگهداری استخوان ها و دندان ها دارد.

کدو تنبل منبع منیزیم است که به رشد استخوان، ساختمان پروتئین، فعالیت های آنزیمی، انقباض عضلات و عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

کدو تنبل منبع پتاسیم است که روی تنظیم PH خون و تحریک معده برای ترشح اسید کلریدریک موثر است و هضم غذا را تقویت می کند.

کدو تنبل منبع B۲ است که بنام ریبوفلاوین شناخته می شود و به رشد و ترمیم بافت ها- تولید هورمون ها و تشکیل گلبول های قرمز خون کمک می کند.

کدو تنبل منبع ویتامینC است که به سلامتی استخوان ها، غضروف ها و لثه کمک کرده همچنین بدن را در مقابل عفونت ها محافظت می کند، به جذب آهن موجود در سبزیجات کمک کرده و بهبودی زخم ها را سریع تر می کند.

کدو تنبل منبع ویتامین E است که یک اکسیدان اصلی است و از غشای سلولهای بدن مخصوصا گلبول های قرمز و سفید (سلول های سیستم ایمنی) محافظت می کند.

تولید آلرژی

موارد اندکی در مورد داشتن آلرژی به کدو تنبل و تخم کدو گزارش شده است. تخم کدو هم دارای خواص مفید برای سلامتی است که جداگانه درباره آن گفته می شود. از روغن کدو تنبل به عنوان دارو مخصوصا برای پروستات و طبخ استفاده می شود.

تخم کدو

تخم کدو پوسته ای زرد رنگ دارد و مغز آن سبز رنگ است.

تخم کدو منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها و ویتامین E است. در یک مطالعه که روی موش های مبتلا به التهاب مفاصل بود، روغن تخم کدو توانست بدون هیچگونه عوارض جانبی از التهابات کم کند و موجب کاهش علائم بیماری بشود.

مصرف بالای تخم کدو احتمال ابتلا به سرطان های معده، پستان، ریه، پروستات و روده بزرگ و در بانوان عوارض یائسگی را کاهش می دهد.

کمک به سلامت پروستات و مثانه- تخم کدو می تواند در کاهش علائم هایپر پلازی خوش خیم پروستات موثر باشد. در این بیماری پروستات بزرگ می شود و در دفع ادرار ایجاد اشکال می کند. هم چنین به بهبود علائم سندروم مثانه فعال کمک می کند.

تخم کدو سرشار از منیزیم، روی و اسیدهای چرب مفید است. روغن تخم کدو می تواند در کاهش فشار خون و کلسترول موثر باشد.

کاهش قند خون کدو تنبل، تخم کدو و آب کدو تنبل می تواند باعث کاهش قند خون شود.

تخم کدو مقدار زیادی فیبر دارد

تخم کدو به علت داشتن مقدار زیادی فلز “روی” به افزایش کیفیت اسپرم ها کمک می کند و میزان هورمون تستوسترون را تنظیم می کند و از آسیب های تولید شونده توسط شیمی درمانی و بیماری های اتوایمنون(خود ایمنی) جلوگیری می کند.

تخم کدو به خواب راحت کمک می کند، زیرا حاوی مقدار زیادی تریپتوفان است و عنصر روی موجود در آن می تواند در تبدیل تریپتوفان و ملاتونین موثر باشد. ملاتونین هورمونی است که موجب تنظیم چرخه های خواب می شود.