شهروند۱۱۸۴

گزارش های هشدار دهنده درباره احتمال حمله هوائی اسرائیل به مراکز هسته ای ایران، هر روز بیشتر می شود. رسانه های آلمانی،  با استناد به فعالیت های دولت اسرائیل برای کاهش تنش با همسایگان خود، و همچنین با تکیه بر افشاگری تازه “سیمور هرش”  از یک برنامه استراتژیک موازی میان واشنگتن و تل آویو خبر می دهند  و نتیجه می گیرند: “ایالات متحده آمریکا در مسیر بی ثبات کردن هرچه بیشتر رژیم ملاها گام برمی دارد  و اسرائیل قصد دارد تا پیش از پایان یافتن دوره ریاست جمهوری جورج بوش، مراکز هسته ای ایران را، در نطنز و بوشهر منهدم کند”.

اخطارهای مشابه، اکنون هفته های متوالی است که در رسانه های آلمانی منتشر می شود. چند هفته پیش، هفته نامه اشپیگل گزارش روی جلد خود را با عنوان ” جنگ جهانی سوم” به بررسی نشانه های انکارناپذیر آغاز جنگی اختصاص داد که ویژگی های جنگ جهانی سوم را خواهد داشت. همین هفته نامه، دو هفته پس از آن، گزارش مفصل دیگری چاپ کرد که دیدگاه های منابع مطلع، مقامات بلندپایه و سرویس های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل را کنار هم قرار می داد. همه این دیدگاه ها، در یک نتیجه گیری مشترک بودند:”اسرائیلی ها مطمئن شده اند که جمهوری اسلامی با سرعت تمام در تلاش ساختن نخستین کلاهک هسته ای خود است و تا یک سال دیگر به این سلاح مرگبار مجهز خواهد شد. آن ها معتقدند که پس از جمهوری جورج بوش، چه مک کین به کاخ سفید راه یابد و چه باراک اوباما، هیچکدام از آن ها در موقعیتی نخواهند بود که مقابله با برنامه های هسته ای ایران را پیش ببرند. پس تنها شانس این است که قبل از پایان ریاست جمهوری بوش، تجهیزات هسته ای ایران منهدم شود”.

تلاش های اسرائیل برای کنار آمدن با دشمنان کهن

همزمان با انتشار این تحلیل ها، دولت اسرائیل تلاش های کم سابقه ای را برای آرام کردن دشمنان دیرین خود در سوریه، لبنان و باریکه غزه آغاز کرد. ابتدا طرح صلح با سوریه مطرح شد. براساس این طرح، بلندی های جولان باید به یک پارک طبیعی تبدیل شود که مالکیت آن متعلق به سوریه است، اما شهروندان اسرائیل و سوریه می توانند بدون کنترل گذرنامه های خود در آن به گردش بپردازند.

به موازات افشای این طرح، اسرائیل با حماس که کنترل نوار غزه را در اختیار دارد، بر سر آتش بسی شش ماهه به توافق رسید و اعلام کرد که قدم به قدم به انزوای نوار غزه پایان خواهد داد. این هفته نیز، روزنامه فرانکفورتر آلگماینه، از جلسه شش ساعته هیئت دولت اسرائیل برای مبادله زندانیان حزب الله لبنان با اسرای خود خبر داد. این روزنامه نوشت که به استثنای سه وزیر، همه وزرای دولت با طرح مبادله ۵۰ زندانی حزب الله با مرده یا زنده سه سرباز ربوده شده اسرائیلی موافقت کرده اند. ربوده شدن این سه سرباز، در تابستان سال ۲۰۰۶ ، زمینه ساز حمله اسرائیل به لبنان بود که خسارات مالی بسیار به بار آورد و صدها کشته برجای نهاد.

سوریه: رفیق نیمه راه؟

تحلیلگران بر این نظرند که اسرائیل تصمیم گرفته است از تنش با همسایگان خود بکاهد تا در صورت حمله به ایران، از اطراف مورد حمله حزب الله، حماس و ارتش سوریه قرار نگیرد. سوریه و جمهوری اسلامی ایران، در آغاز ریاست جمهوری احمدی نژاد رسما یک پیمان دفاع دوجانبه امضا کردند. به موجب این پیمان، هرگاه به یکی از دو طرف حمله شود، طرف دیگر موظف به دفاع است. اما محافل سیاسی و مطبوعاتی عرب، بارها اعلام کرده اند  که سوریه، به خاطر پایان دادن به انزوای خود، ناگزیر است سرانجام با اسرائیل صلح کند. در این صورت، دمشق به خاطر پیشبرد اهداف خود، پشت جمهوری اسلامی را خالی خواهد گذاشت. اکنون، به نظر می رسد که اسرائیل با همین هدف راه نزدیکی با سوریه را می پیماید.

افشاگری تازه سیمور هرش

افشاگری تازه سیمور هرش روزنامه نگار سرشناس آمریکائی، دیدگاه هائی را تقویت کرده است که از حمله قریب الوقوع اسرائیل به جمهوری اسلامی ایران و پشتیبانی واشنگتن از این حمله می گویند.

براساس اطلاعات سیمور هرش، سازمان اطلاعات و امنیت  و مرکز عملیات ویژه ارتش آمریکا، با به کار گرفتن امکانات و بودجه ای سنگین، هدف بی ثبات کردن حکومت ملاها در ایران را دنبال می کنند. این هدف، از طریق آدم ربائی، دستگیری بازوهای اجرائی ایران در عراق، تقویت گروه های مخالف سنی مثل اعراب اهواز و بلوچ های جنوب ایران، دنبال می شود. سیمور هرش مدعی است که وزارت دفاع و کنگره آمریکا اغلب از چنین عملیاتی بی خبر می مانند، در حالی که مجلس نمایندگان به درخواست جورج بوش ۴۰۰ میلیون دلار برای فعال تر کردن سرویس های اطلاعاتی تصویب کرده است.

هفته نامه “ولت” آلمان، در بخش اینترنتی خود، به نقل از تازه ترین شماره مجله نیویورکر نوشت:”هرش پرده از یک گزارش محرمانه برداشت که باید پیش از تصویب امکانات انجام عملیات بی ثبات کردن ایران در کنگره، در اختیار هشت نماینده بلندپایه و هر دو کمیسیون سرویس های مخفی کنگره قرار گیرد”.

گزارش محرمانه رئیس جمهور با عنوان “پرزنتیال فیندینگ”، براساس افشاگری سیمور هرش، در دسامبر سال ۲۰۰۷، همزمان با انتشار گزارش سرویس های مخفی آمریکا تهیه شد که می گفت ایران تلاش های خود را برای تولید بمب اتمی از سال ۲۰۰۳ متوقف کرده است. جورج بوش، کاندولیزا رایس و رابرت گیتس (وزیر دفاع) درباره تازگی و درستی این گزارش تردید نشان دادند و از آن به بعد بر نقش فعال ایران در عراق تاکید ورزیدند. منابع آمریکائی، بارها اعلام کردند که واحدهای ایرانی در قتل سربازان آمریکائی مستقر در عراق سهیم هستند و ایران علاوه بر این، مواد منفجره و سلاح در اختیار شورشیان عراقی قرار می دهد. از همان زمان بود که گمانه زنی ها درباره حمله احتمالی  به مراکز هسته ای ایران منبع تازه ای برای تغذیه یافت.

نزدیکی دیدگاه اوباما و بوش

باراک اوباما نامزد حزب دموکرات برای تصدی مقام ریاست جمهوری آمریکا، در گذشته نظری مغایر با جورج بوش درباره ایران داشت. این تضاد را، اوباما با مک کین نامزد حزب جمهوری خواه نیز داشت. مک کین تهدید می کرد که در صورت ورود به کاخ سفید مساله ایران را، با توسل به زور پایان خواهد بخشید، اما اوباما وعده می داد که در صورت انتخاب شدن، مستقیما با همتای ایرانی خود به مذاکره خواهد نشست. اما در آخرین مراحل انتخابات، باراک، به منظور جذب آرای یهودیان آمریکا، لحن خود را تغییر داد و به تهدیدکنندگان ایران پیوست. این تغییر لحن، بویژه از زمانی که او موفق شد هیلاری کلینتون را پس بزند، شدیدتر شد.

چندی پیش نیروی هوائی اسرائیل تمرین هائی را برای حملات هوائی انجام داد که به نظر کارشناسان نظامی، هدف نهائی آن بمباران تاسیسات اتمی ایران بود. اسرائیلی ها رسما تهدید کردند که نطنز و نیروگاه بوشهر را بمباران خواهند کرد. پس از تمرین ها، نه تنها جمهوری خواهان و بازهای پنتاگون برای این عملیات تفاهم نشان دادند، بلکه رسانه های چپ لیبرال آمریکا نیز، برخلاف انتظار، به همدلی با اسرائیل پرداختند.

سیمور هرش، در پژوهش های خود، نظرات برخی از کارشناسان آمریکائی را نقل می کند که تاکنون موضعی انتقادی در برابر برنامه های دولت بوش برای بی ثبات ساختن ایران داشته اند. “رابرت بر” افسر پیشین سی آی ای با بیست سال سابقه در جنوب آسیا و خاورمیانه، نسبت به پشتیبانی آمریکا از گروه های بلوچ هشدار می دهد و می گوید: ” این ها بنیادگرایان سنی مذهبی هستند که از رژیم تهران نفرت دارند، اما با القاعده فرقی ندارند. این ها سر مخالفان خود را می برند. از جمله سر شیعیان ایرانی را”.

اما محور اصلی بحث رسانه های آلمانی، اکنون نه دیگر نقشه های آمریکا برای بی ثبات کردن اوضاع ایران، که تقویت احتمال حمله اسرائیل است. روزنامه پرتیراژ “زود دویچه تسایتونگ” ضمن گزارش محاکمه یک بازرگان ایرانی متهم به جاسوسی برای اسرائیل، که اخیرا به مرگ محکوم شد، می نویسد: ” این حکم، در شرایطی نامناسب صادر می شود. اکنون، گمانه زنی بر سر حمله اسرائیل به مراکز هسته ای ایران، بیش از همیشه اوج گرفته است. ایران، بارها از درهم شکستن حلقه های جاسوسی خبر داده است. این کشور، اسرائیل و آمریکا را به تلاش برای بی ثباتی اوضاع خود متهم می کند.”

نشریه الکترونیکی “ناخریشتن ات” در تفسیری اوضاع فعلی را چنین تشریح می کند:”از دید تحلیلگران، دولت در اورشلیم همواره بیشتر زیر فشار قرار می گیرد. دوران ریاست جمهوری جورج بوش رو به پایان است. برخورد هیچکدام از دو نامزد ریاست جمهوری با ایران، به آشکاری برخورد بوش نیست. برای اسرائیل، به زودی زمانی فرا می رسد که یا باید به ایران حمله کند و یا با یک ایران اتمی کنار بیاید. در اورشلیم تاکید می شود که ایران حداکثر تا یک سال دیگر خواهد توانست اولین بمب اتمی خود را بسازد”.