شهروند آرش عزیزی: جان برد، وزیر امور خارجه‌ی کانادا،‌ جمعه‌ی هفته‌ی گذشته اعلام کرد کانادا پس از انتخابات تاریخی که چند ماه پیش در برمه برگزار شدند،‌ سفارتی در این کشور آسیای جنوب شرقی افتتاح می‌کند.

به گزارش سی بی سی، برد که در سفری ۱۵ روزه در آسیا به سر می‌برد با تماس تلفنی با خبرنگاران از بانکوک، پایتخت تایلند، گفت در طول ۱۸ ماه گذشته اصلاحاتی «باورنکردنی» در این کشور صورت گرفته است. او از تاریخ افتتاح این پست دیپلماتیک خبری نداد اما یکی از سخنگویان او گفت دو دولت در حال همکاری برای نهایی کردن روند و اعلام تاریخ افتتاح هستند.

وزیر امور خارجه در پاسخ به سئوالات در مورد گزارش پاک‌سازی قومی اقلیت مسلمان در بخش‌هایی از این کشور گفت نگرانی‌هایش در این مورد را علنا مطرح کرده است.

برد گفت در روز پنجشنبه (هفته‌ی پیش) با مقامات برمه دیدار کرده است و نگرانی‌هایی در مورد مشکلات در دو منطقه‌ی شمالی کشور مطرح کرده است که یکی از آن‌ها به «چالش‌های چشمگیر بین جامعه‌ی مسلمان و دولت مرکزی» مربوط می‌شود. او گفت از دولت خواسته مساله را «به طور صلح آمیز» حل کند و اعلام کرده کانادا هر کمکی از دستش بر بیاید در این زمینه انجام می‌دهد.

جان برد وزیر امور خارجه کانادا با آنگ سان سوچی دیدار کرد

در همان روز مصاحبه‌ی برد با مطبوعات، در گزارش‌ها خواندیم که ۱۰ مددکار انسان‌دوستانه، از جمله مددکاران سازمان ملل متحد، در ایالت غربی راخین در این کشور دستگیر شده‌اند. آن‌هم درست یک روز پس از دیدار آنتونیو گوترز، کمیسیونر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، از این کشور. برد گفت از ماجرا خبر ندارد و نمی‌تواند نظر دهد.

وزیر دولت هارپر پیش از این در ماه مارس از برمه دیدار کرده بود. این اولین دیدار وزیر امور خارجه‌ی کانادا در تاریخ روابط دو کشور بود. برد در سفر خود علاوه بر رئیس‌جمهور تان سین با آنگ سان سوچی، فعال مشهور دموکراسی‌خواهِ کشور، نیز گفتگو کرد.

سوچی چند ماه پیش پس از ده‌ها سال حبس خانگی توسط ژنرال‌های حاکم بر برمه آزاد شد و در انتخاباتی میان‌دوره‌ای پیروز شد تا به مجلس این کشور راه پیدا کند.

پس از این اصلاحات تاریخی، کشورهای غربی، از جمله کانادا، تحریم‌های اقتصادی گسترده خود علیه برمه را به تدریج کاهش داده‌اند. خونتای نظامی حاکم بر برمه سال گذشته به طور رسمی کنار رفت و در حال انتقال اوضاع به حکومتی غیرنظامی است.