تغذیه و بهداشت خانواده

 چند دهه ای است که عادات غذایی مردم کشورهای مدیترانه نظر پژوهشگران و دانشمندان را به خود جلب نموده و تحقیقات زیادی در چند وچون عادات غذایی آنها به عمل آمده و یا در دست اجراء می باشد. اخیرا نتیجه ی بررسی گروهی از متخصصان تغذیه منتشر گردیده که نقش مصرف روغن زیتون را در بهزیستی و سلامتی مشخص می نماید.

این یافته جدید نشان می دهد که روغن زیتون با بسیاری از اسیدهای چرب ضروری، مانند امگا ۳ و غیره همکاری داشته و قدرت عملکرد آنها را افزایش می دهد. بررسی مورد بحث که بیشتر از ۱۳ سال به طول انجامیده ثابت می کند افرادی که هر روز مقداری روغن زیتون مصرف می کردند ۲۶ درصد کمتر از دیگران به مرگ و میر زودرس دچار شده اند و این رقم برای بیماری های قلبی ۴۴ درصد گزارش شده است.

در بین سرطان های مختلف امکان بروز سرطان سینه در افرادی که به مصرف روغن زیتون عادت دارند خیلی کمتر از دیگران می باشد. این عده معتقدند که ترکیبات موجود در روغن زیتون مانند بعضی از اسیدهای چرب، ویتامین E، ترکیبات فنولیک و غیره سبب بهزیستی و سلامتی بدن شده و از بروز التهاب در بافت ها جلوگیری می کند. مصرف یکی دو قاشق غذاخوری از روغن زیتون با کیفیت بالا در روز می تواند بار زیادی را از دوش قلب و عروق بردارد و به طور کلی از مرگ و میر زودرس جلوگیری نماید.

ویتامین E از بروز سرطان کبد جلوگیری می کند

متاسفانه میزان بروز سرطان کبد در دنیا افزایش یافته و در حقیقت مقام سوم را در بین سرطان های مختلف به خود اختصاص می دهد و هر ساله میلیون ها تن به علت این بیماری جان شان را از دست می دهند. کبد در عملکرد و فعالیت بیشتر از ۳۰۰ نوع فعل و انفعالات بدن دخالت دارد. متابولیسم یا سوخت و ساز مواد غذایی و سم زدایی بدن نمونه ای از فعالیت های کبد به شمار می رود. حال اگر این عضو مهم خود به عارضه یا بیماری مهمی مانند سرطان دچار گردد مسلما بدن دستخوش ناهنجاری های پیچیده ای شده و در نهایت تسلیم مرگ می گردد.

در یک بررسی جدید، دانشمندان با مطالعه دقیق ۲۶۷ بیمار مبتلا به سرطان کبد که حدود ۱۱ سال به طول انجامیده، دریافتند افرادی که کمبود طولانی مدت ویتامینE دارند خیلی بیشتر از دیگران به سرطان کبد مبتلا می شوند.

پژوهشگران این بررسی جالب، توصیه می کنند که مصرف ۴۰۰ تا ۸۰۰ واحد بین المللی ویتامین E در روز می تواند نیاز روزانه شخص را تامین نماید و از بروز سرطان کبد جلوگیری کند. غذاهایی مانند تخمه آفتابگردان، فلفل Chili، انواع دانه های روغنی مانند بادام زمینی و غیره، برگه زردآلو، سبزیجاتی مانند ریحان، زیتون سبز، اسفناج، آووکادو، تخم مرغ و روغن های گیاهی حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین E هستند.

افزایش عارضه افسردگی در دختران جوان

گزارش جدیدی نشان می دهد که ۵ درصد دختران جوان تر از ۱۲ سال به نوعی افسردگی دچار هستند، در حالی که این رقم در بین دختران مسن تر از ۱۵ سال حدود ۱۵ درصد گزارش می شود. به عبارتی در آمریکا در سال گذشته تعداد ۴/۱ میلیون تن از دختران ۱۲ تا ۱۷ ساله به عارضه افسردگی دچار بوده اند که پیشگیری و درمان آن می تواند از بروز بسیاری از عوارض جانبی افسردگی جلوگیری کند.

دختران در سال های بلوغ و تغییرات چشمگیر ظاهری و درونی بدن به دلایل مختلف دستخوش افسردگی می گردند که اکثر آن ها قادرند پس از مدت کوتاهی خود را با این تغییرات عادت دهند، در حالی که درصدی از آن ها دچار مشکلات زیادی می شوند که گاها سبب تغییر اهداف و نقشه های آن ها می گردد. عوامل فیزیولوژیکی و روانی و اجتماعی در بعضی از جوانان سنگین و  غیرقابل تحمل به نظر می رسد. در این مقطع دشوار والدین و اطرافیان باید نهایت دقت و همراهی را با این دسته از جوانان داشته باشند و در صورت امکان با پزشک متخصص درباره افسردگی نوجوانان خود مشورت نمایند و نگذارند سنگینی و پیچیدگی این دوره از زندگی آن ها آسیب غیرقابل جبرانی را سبب گردد.

اگر می خواهید آلزایمر نگیرید دارچین بخورید

دارچین را نباید فقط به عنوان ادویه و خوش طعم کننده غذا دانست بلکه نقش دارچین در سلامتی و تندرستی بدن از هزاران سال قبل مشخص بوده و امروزه طب مدرن بسیاری از عملکردهای دارچین را تایید می کند. خاصیت ضد عوامل عفونت زا مانند باکتری ها و ویروس ها و قارچ های دارچین در مطالعات علمی بیشماری ثابت گردیده و وجود آن در غذاها از بروز عفونت ها و مسمومیت های غذایی توسط سالمونلا،  E. Coli و غیره جلوگیری می کند. دانشمندان دانشگاه تل آویو و کانزانس بیشتر از همه درباره خواص داروئی دارچین بررسی نموده اند و پژوهشگران استرالیایی از نظر تحقیقات علمی درباره مصرف دارچین و کنترل بیماری قند در دنیا شناخته شده اند.

اخیرا دانشمندان اسرائیلی ثابت نموده اند که مصرف دارچین از بروز پلاک های آمیلوئید و انسداد عروق در مغز جلوگیری نموده و از پیری زودرس مغز پیشگیری می کند و در نتیجه بیماری خسته کننده آلزایمر و عارضه فراموشی سرانجام نخواهد یافت. جالب این که گزارشات مستند نشان می دهند که دارچین در بیماران مبتلا به آلزایمر سبب توقف حرکت بیماری شده و صدمه وارده بر مغز توسط آمیلوئید را تا حدودی جبران می کند.

مطالعات دیگر همچنین ثابت نموده اند که دارچین به خاطر ترکیبات مخصوص خود در افرادی که ناهنجاری های Platelets خون دارند و ممکن است سکته مغزی را سبب گردد، نقش پیشگیری کننده داشته و مشکل لخته شدن خون را در عروق تقلیل می دهد. دارچین بهترین داروی ضد تهوع و استفراغ بوده و به علت این که خاصیت ضد التهاب دارد در درمان دردهای مفاصل و جلوگیری از رشد غده های سرطانی موثر است. گزارش علمی جالبی نشان می دهد که مصرف نصف قاشق چایخوری از  پودر دارچین می تواند در مدت ۴۰ روز میزان قند خون را تا حدود ۲۹ درصد کاهش دهد. چون دارچین متابولیسم بدن را بالا می برد و در نتیجه سبب سوخت و ساز چربی ها و مواد قندی در بدن شده و درضمن فشار خون بالا را نیز کاهش می دهد.

اضطراب و نگرانی کوتاهی عمر را موجب می شود

با بررسی بیشتر از ۵ هزار تن از پرستاران آمریکایی ۴۲ تا ۶۹ ساله نشان می دهد که افرادی که به اضطراب و نگرانی طولانی دچار هستند در مقایسه با آنهایی که این مشکل را ندارند ۶ سال کمتر عمر می کنند. اضطراب و نگرانی و دلهره مزمن سیستم ایمنی بدن را ضعیف نموده و سبب به هم خوردن توازن فعالیت های اعضای بدن و ترشح و عملکرد هورمون ها و آنزیم ها و غیره می گردد و در نتیجه زمینه را برای بروز بسیاری از بیماری های خطرناک و غیرقابل علاج آماده می نماید. افرادی که به عارضه اضطراب و نگرانی دچار هستند کمتر به خود و سلامتی خود توجه دارند و گاها رژیم غذایی بی ارزشی را پیروی می نمایند که مزید بر علت ها شده و مشکلات دیگری را به وجود می آورد. گوشه گیری و تنهایی فیزیکی از علائم عارضه اضطراب و نگرانی است که از هر نظر در تقلیل فعالیت های بدنی و تغذیه سالم نقش داشته و در کنار بیماری های مزمن به وجود آمده دردسرهای دیگری را به وجود می آورد.