نامه ی کنگره ایرانیان کانادا به وزیر امور خارجه

شهروند ـ زلزله ای که روز شنبه ۱۱ آگوست، بخش هایی از مناطق آذربایجان شرقی را ویران ساخت، و موجب کشته و زخمی و بی خانمان شدن هزاران تن از هموطنانمان شد،  ایرانیان گوشه و کنار جهان را به سوگ نشاند.

مردم در غیاب خبررسانی از سوی صدا و سیما و رسانه های دولتی، خود دست به خبررسانی زده و از طریق شبکه های اجتماعی خبرهای این فاجعه را پخش کردند. عکس العمل مردم داخل و خارج بسیار همدلانه و یاری کننده بود. ایرانیان داخل در صف های طویل اهدای خون ساعت ها به انتظار ایستادند و بسیاری با کمک های مردمی به سوی مناطق زلزله زده روان شدند. اما ایرانیان خارج کشور با توجه به تحریم های اعمال شده از سوی آمریکا و اروپا، هنوز نمی دانند چگونه می توانند کمک هایشان را به دست هموطنانشان برسانند.

دکتر فرخ زندی، رئیس کنگره‌ی ایرانیان کانادا،سه شنبه ۱۴ آگوست ۲۰۱۲ در نامه‌ای به جان برد، وزیر امور خارجه‌، از او پرسید کمک‌ به زلزله‌زدگان ایرانی با توجه به قوانینی که روابط اقتصادی با ایران را تحریم می‌کند، مجاز است یا نه.

زندی در این نامه، که نسخه‌ای از آن به دست شهروند رسیده است، ضمن تشکر از برد به خاطر بیانیه‌ی تسلیتی که منتشر کرده (و در همین شماره‌ی شهروند هم آمده) دو سئوال از او پرسیده است:

«۱- در پاسخ به زلزله، آیا کانادایی‌ها اجازه دارند به ایران کمک بفرستند یا خیر؟ در این صورت، آیا به جوازی از دولت کانادا نیاز هست؟ به اضافه، لطفا روشن کنید که چه نوع کمکی مجاز است و آیا هیچ نوع کمکی ممنوع هست؟

۲- آیا «وزارت امور خارجه و تجارت بین‌المللی» گروه‌ها یا آژانس‌های مشخصی را پیشنهاد می‌کند که می‌توانند موثرتر از همه پول را به دست زلزله‌زدگان برسانند؟»

رئیس کنگره‌ی ایرانیان در نامه‌ی خود اشاره کرد که وزارت امور خارجه‌ی آمریکا پیش از این تصریح کرده که ارسال کمک‌های پزشکی و غذایی به زلزله‌زدگان در ایران مجاز است.

ایرانیان کانادا در سراسر کشور، حتی در مناطق کم‌تر ایرانی نشینی مثل شرق کشور، دست به برگزاری اقداماتی متعدد در رساندن کمک به زلزله‌زدگان زده‌اند و به نظر می‌رسد مبالغ قابل توجهی جمع‌آوری شده است.