رکورد شکنی تیرانداز زن  ایرانی در مسابقات پاراالمپیک

مسابقات پارالمپیک لندن روز چهارشنبه توسط الیزابت دوم، ملکه انگلستان و استیون هاوکینگ، فیزیک دان بریتانیایی ‏رسماً گشایش یافت. افغانستان دراین مسابقات تنها یک نماینده دارد.‏ شانزدهمین دوره ‏مسابقات پارالمپیک از ۲۹ اگست تا ۹ سپتمبردرلندن برگزارمی شود.‏ درمسابقات پارالمپیک لندن بیش از ۴۳۰۰هزار ورزشکار از ۱۶۶ کشور جهان در ۲۰ رشته ورزشی به رقابت می پردازند.

تعداد ورزشکاران تیم پاراالمپیک ایران ۷۹ نفر است که  در رشته های دو و میدانی (مشترک بین معلولین جسمی، حرکتی و نابینایان)، شنا، تیراندازی، تیراندازی با کمان، دوچرخه‌سواری، والیبال نشسته، تنیس با ویلچر، فوتبال ۷ نفره، وزنه‌برداری، پینگ‌پنگ و رشته‌های جودو، گلبال، فوتبال ۵ نفره (ویژه نابینایان و کم‌بینایان) در بازی‌های پارالمپیک حضور یافته است.   تیم ایران، هفتمین حضور خود در رقابت‌های پارالمپیک را تجربه می‌کند و در دور پیشین این رقابت‌ها (۲۰۰۸ پکن) با کسب ۵ نشان طلا، ۶ نقره و ۳ برنز در میان ۱۴۷ کشور، جایگاه ۲۲را به دست آورد.

مراسم افتتاحیه لندن

زهرا نعمتی از ایران در دور مقدماتی تیراندازی با کمان از روی ویلچر انفرادی زنان با کسب ۶۱۳ امتیاز رکورد پارالمپیک را شکست و بین ۲۰ نفر اول شد. رکورد جهانی این رشته هم که ۶۲۲ امتیاز است به خانم نعمتی تعلق دارد.

تیم گلبال مردان ایران  نیز در نخستین مسابقه خود تیم چین را شکست داد.  همچنین تیم ایران در مرحله رتبه بندی مسابقات تیراندازی با کمان مردان در میان ده تیم چهارم شد.

امین علیخانی نژاد از ایران در دور مقدماتی تیراندازی با کمان ایستاده انفرادی مردان در میان ۲۴ نفر هجدهم شد و به دور بعد که حذفی است راه یافت.

استفن هاکینگ فیزیکدان برجسته ی بریتانیایی در مراسم افتتاحیه حضور داشت

ابراهیم رنجبر از ایران در دور مقدماتی مسابقات تیراندازی با کمان انفرادی مردان از روی ویلچر با ۶۴۸ امتیاز در میان ۲۴ نفر دوم شد. رهام شهابی‌پور هم با ۶۰۳ امتیاز در رتبه هفتم قرار گرفت.

مراسم گشایش بازی های پارالمپیک نیز مانند بازی های المپیک پراز هیجان و احساس بود. به ویژه سخنرانی استفن هاکینگ، دانشمند بریتانیایی به هیجان این مراسم افزوده بود.

بریتانیا دست کم از چهار سال پیش برای برگزاری موفقانه و جذاب بازی های المپیک و پارالمپیک ۲۰۱۲ سرمایه گذاری فراوانی کرده بود. اقتصاد دانان می گویند، برگزاری مسابقات پی هم جهانی دربریتانیا دگرگونی های زیادی را دراقتصاد به جا گذاشته است. هرچند آمار دقیقی نشر نشده است، ولی درجریان این مسابقات بی کاری درلندن به مراتب کاهش یافته است.

دونده ها برای مسابقه دو در پارالمپیک آماده می شوند

سازمان دهندگان این مسابقات به تماشاگران قول داده اند که «بزرگترین و بهترین بازی های پارالمپیک» را در طول تاریخ ارایه خواهند داد. مراسم گشایش شام چهارشنبه گواهی براین ادعا است.

یک وزنه بردار تنها نماینده افغانستان

افغانستان که دربازی های المپیک شش ورزشکار فرستاده بود، این بار تنها با یک ورزشکار درمسابقات شرکت می کند. قرار بود کبیر خوشبین عضو تیم ملی دوش معلولان و معیوبان و فهیم رحیمی وزنه ‌بردار افغان، دو نمایندۀ افغانستان در پارالمپیک لندن باشند، اما بنابر گزارش ها تنها فهیم رحیمی موفق شده است به این بازی ها راه یابد.

او ۲۹ سال دارد و در بخش وزنه برداری به این مسابقات راه پیدا کرده است. او ۱۳ سال داشت که پایش را در انفجار مین کنار جاده از دست داد.

کانادا امید زیادی به دریافت مدال دارد

با توجه به شمار زیاد معلولین جنگی در افغانستان این سوال پیش می آید که چرا شمار بیشتری از ورزشکاران برای شرکت دراین مسابقات به لندن فرستاده نشده اند. محمد ظاهر اغبر، رییس کمیته ملی المپیک افغانستان در این باره گفت: «زندگی معلولینی که در جریان جنگ ها صدمه دیده اند با تاسف در سطحی نیست که بتوانند به ورزش بپردازند. در حین زمان جامعه بین المللی با تمام ساز و برگش برای معلولین افغانستان هیچ خدماتی ارایه نداده است.»

محمد ظاهر اغبر اظهار امیدواری کرد که در آینده بتواند شمار بیشتری از ورزشکاران معلول را به مسابقات بین المللی بفرستد.

۵۸۰ مشعل پارالمپیک درلندن

ورزشکاران معلول در مسیر گشایش مسابقات پارالمپیک مشعل مخصوص این بازی ها را به مناطق دیدنی لندن حمل کردند. این مشعل در تمام شب بین راه بود. در مجموع ۵۸۰ مشعل دار، مشعل پارالمپیک را به استدیوم المپیک حمل کردند. در میان آن ها شماری از ورزشکاران، بخش زیادی راه را با “ویلچر” طی کردند.

سازماندهگان بازی های پارالمپیک امیدوارند که فضای «وجد و شادمانی و سرزندگی» بازی های المپیک در طول مسابقات پارالمپیک نیزادامه یابد.

هیو رابرتسون، وزیر ورزش بریتانیای کبیر روز سه شنبه به خبرنگاران گفت: «ما بزرگترین و بهترین مسابقات پارالمپیک را خواهیم داشت». او گفت که دیدگاه مردم در سراسرجهان با این دوره بازی ها نسبت به مسابقات ورزشی معلولین تغییر خواهد کرد. تا به حال ۲.۴ میلیون تکت این بازی ها به فروش رفته اند و تنها ۱۰۰ هزار تکت باقی مانده است.

بازی های پارالمپیک مسابقات چند ورزشی است که برای ورزشکاران دارای معلولیت برگزار می شود. ایده برگزاری مسابقات ورزشی برای معلولین در سال ۱۹۴۸ در لندن به میان آمد. در اوایل مانند بازی های المپیک این رویداد ورزشی هر چهارسال یک بار برگزار می شد، اما ازسال ۱۹۸۸ به بعد پس از بازی های المپیک برگزارمی شود.