شهروندـ آرش عزیزی: توماس مولکر، رهبر فدرال ان دی پی، با حمله به یکی از گروه‌های اصلی لابی کانادا برای شرکت‌های انرژی گفت این لابی در تبلیغ خود در وصف شکستگی هیدرولیکِ گازهای شیل مشغول «کلاه‌برداری» است.

مولکر یکشنبه‌ی هفته‌ی گذشته در روتسیِ نیوبرانزویک بود تا در کنار دومینیک کاردی، رهبر ان دی پی در این استان، قرار بگیرد. کاردی قرار است به زودی در  انتخاباتی میان‌دوره‌ای در حوزه‌ی «روتسی»، در منطقه‌ی شهر سنت جان، شرکت کند. ان دی پیِ نیوبرانزویک هیچ عضوی در مجلس ندارد و سخت می‌کوشد حداقل رهبر خود را وارد مجلس استانی کند.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد حملات مولکر به شرکت‌های نفتی غرب کشور، که بسیار بی‌مهابا انجام شدند، رویهمرفته به محبوبیت این وزیر محیط‌ زیست سابقِ کبک افزوده است.

مولکر در روتسی گفت «انجمن تولیدکنندگان نفت کانادا» به مردم دروغ می‌گوید و با «کلاه‌برداری» ادای این را در می‌آورد که واقعا به فکر محیط زیست است.

منظور از «شکستگی هیدرولیک» (که در انگلیسی Hydraulic Fracturing یا به طور خلاصه Fracking خوانده می‌شود) استفاده از مقادیر زیاد آب و مواد شیمیایی برای شکاف ایجاد کردن در لایه‌هایی از صخره و آزاد کردن گاز شیل است.

انجمن مذکور که نماینده‌ی شرکت‌های نفتی بزرگ کانادا است می‌گوید این روند امن و پایدار است و منافع اقتصادی بسیاری دارد اما گروه‌های محیط‌زیستی به شدت مخالف آن هستند.

رهبر ان دی پی در ضمن گفت طرفدار کشیدن خط لوله‌ای از غرب به شرق است که انرژی را به کانادای آتلانتیک برساند و در این فقیرترین بخش کشور شغل ایجاد کند.