هفته پیش شهر ونکوور میزبان مسابقه زنان قدرتمند بود که با حضور زنان ورزشکار حرفه ای و نیمه حرفه ای بالای سن ۱۹ سال برگزار شد.  این مسابقه تحت عنوانFemsport  که از سال ۲۰۰۱ در برخی شهرهای کانادا از جمله ونکوور همه ساله برگزار شده از جمله مسابقات صرفا زنانه است و زنان ورزشکار شرکت کننده در این مسابقه با انجام کارهایی مثل هل دادن ماشین، بلند کردن لاستیک، کشیدن اشیا سنگین مثل تایر اتوموبیل، دویدن با حمل وزنه های سنگین و پریدن از مانع،  قدرت و نیروی بدنی خود را به نمایش گذاشته و با یکدیگر به رقابتی دوستانه می پردازند.

با خبر شدیم که امسال خانم آذر ویژه، مربی بدنسازی از شهر تورنتو به عنوان اولین زن ایرانی شرکت کننده در این سری از مسابقات در شهر ونکوور حضور داشت. این خانم ورزشکار ایرانی با  ۵۲ سال سن در حال حاضر در مجموعه ورزشی گودلایف به عنوان یک مربی بدنسازی بسیار موفق و محبوب کار می کند. او  ورزش  مستمر با وزنه و پیروی از تغذیه سلامت را راز بزرگ قدرت، سلامتی، انرژی بی پایان و جوانی خود می داند.

آذر ویژه

خانم آذر ویژه در کنار ورزش بدنسازی داخل سالن، در مسابقات دو نیمه ماراتون، ۵ کیلومتر و ۱۰ کیلومتر زنان تورنتو شرکت فعالانه دارد و تاکنون با احراز مقام های دوم، سوم و پنجم اولین زن شرکت کننده ایرانی بالای سن ۵۰ سال در این گروه مسابقات بوده است.  او در زمینه کاهش وزن و پایین آوردن چربی بدن، تشخیص اختلالات هورمونی (biosignature)  منجر به چاقی های موضعی، مبارزه با پیری زودرس، بهبود و پیشگیری از بیماری پوکی استخوان، بیماری های مفصلی، فایبرومایالژا، فشار خون و کلسترول تخصص دارد.

خانم آذر ویژه در پاسخ به این سئوال که انگیزه اصلی ایشان برای شرکت در این مسابقه چه بوده است، می گوید زمانی که در مورد این مسابقه با مسئول برگزاری آن صحبت کردم و شرایط شرکت در مسابقه را جویا شدم  فکر کردم که تمرین برای این مسابقه می تواند مرا قوی تر و هدفمند تر کند. وقتی مسئول این برنامه به من گفت که من اولین زن ایرانی شرکت کننده در این سری از مسابقات هستم، مصمم تر شدم که حتما این کار را انجام دهم تا شاید این اقدام من بتواند سایر خانم های ایرانی را تشویق کند که در زمینه ورزش حضور فعال تری داشته باشند و  البته منظورم این نیست که همه خانم ها باید در زمینه زورآزمایی و مسابقه های این چنینی فعال باشند.

خانم آذر می گوید با  توجه به  ضرورت شغلی من به عنوان مربی بدنسازی و این که همیشه پاسخگوی سئوال بانوان ایرانی در زمینه ورزش با وزنه و این که بدن آن ها در اثر ورزش با وزنه مردانه و بزرگ می شود بهتر میدانم که به جای توضیح دادن و بحث کردن درباره این که ورزش با وزنه اندام خانم ها را مردانه نمی کند به طور مستمر با وزنه ورزش  کنم تا شاید بتوانم عملا نگاه خانم ها را نسبت به ورزش بدنسازی تغییر دهم. بخصوص وقتی سنم را به آن ها می گویم!

 خانم آذر ویژه  درباره مسابقه Femsport   این گونه توضیح می دهد:

 پس از سه ماه تمرین مداوم برای حضور در این مسابقه بالاخره روز موعود فرا رسید. ساعت حدودا ۹ صبح  روز ۲۵ آگوست بود که باید در محل برگزاری مسابقه یعنی میدان رابسون در شهر زیبای ونکوور حاضر می ‌شدیم. دقایق انتظار اولیه را با  کمی نگرانی و احساس تردید پشت سر گذاشتم و از خود می پرسیدم که آیا من می توانم از پس کارهایی که قرار است انجام دهیم برآیم بخصوص که چند خانم قوی هیکل و درشت کانادایی را در میان شرکت کنندگان دیدم!

آذر ویژه تمامی مراحل را به خوبی پشت سر گذاشت

او می گوید همه چیز شهر ونکوور از جمله هوا و مردمش برای من رنگ و بوی تازه و جدیدی داشت. میدان رابسون محل برگزاری مسابقه با آن که زیبایی خاصی داشت در لحظات اولیه کمی مرا ترسانده بود و زیاد احساس راحتی نداشتم. ولی خوشبختانه خیلی زود با محیط مسابقه و خانم های رقیب مانوس شدم و بخصوص حضور چند خانواده ایرانی مرا حسابی غافلگیر کرد و هیجان مرا برای انجام بهتر کارهای مسابقه بیشتر نمود!  این خانواده ها از طریق روزنامه گوناگون، یکی از روزنامه های ایرانی شهر ونکوور درباره این مسابقه شنیده بودند و به خاطر من به محل مسابقه آمدند. مسابقه از ساعت ۱۰ صبح تا ۵ بعد از ظهر به طول انجامید و خوشبختانه من توانستم تمامی موارد مسابقه را بدون داشتن خطا به اتمام برسانم. نانسی مسئول برگزاری مسابقه، استقبال بسیار گرمی از من کرد و مرا زن “شگفت انگیز “نامید!

از خانم آذر پرسیدیم که برای زنان تورنتو چه پیامی دارد.  او می گوید، معمولا وقتی با خانم ها صحبت از ورزش می شود خیلی ها به اشتباه تصور می کنند که ورزش صرفا برای لاغری است و فقط افراد چاق باید ورزش کنند.  متاسفانه این فرهنگ هنوز در جامعه ایرانی جا نیفتاده است که هر فردی، با هر جثه و سن نیاز به ورزش مداوم و منظم دارد.  خانم آذر معتقد است که ورزش صرفا برای افراد چاق و تنها برای لاغر شدن نیست. زیرا لاغری به تنهایی و به خودی خود نشانه تناسب اندام و یا قدرت بدنی بالاتر نیست. یعنی لاغری الزاما اندام زیبا و متناسب، انرژی و قدرت به همراه ندارد.

او در پاسخ به این سئوال که چه ورزشی برای خانم ها بهتر است می گوید، هرگونه فعالیتی که  متناسب با شرایط خاص فیزیکی، سابقه سلامتی و علاقه خانم ها باشد خوب است. فعالیتی که خانم ها از انجام آن لذت ببرند.  فعال بودن برای هر فردی مفید است اما برخی ورزشها منافع بیشتری دارند.  به عنوان مثال زنانی که در معرض ابتلا به بیماری پوکی استخوان هستند و یا به این بیماری مبتلا شده اند با انجام  ورزش بدن سازی روی استخوان هایشان فشار لازم  را می آورند که این امر باعث مستحکم شدن استخوان ها می شود.

خانم آذر در پایان می گوید، پس از تمام شدن مسابقه و برگشت به تورنتو شاید بیشتر از هر زمان دیگر مصمم هستم که با جدیت بیشتر ورزش کنم و سال آینده دوباره در این مسابقه شرکت خواهم کرد. او می گوید دوست دارم زنان ایرانی را در زمینه ورزش فعال تر ببینم چرا که اطمینان دارم زنان با انجام فعالیت های ورزشی گوناگون احساس بهتری نسبت به خود پیدا می کنند، جوان تر می شوند و اعتماد به نفسشان بالاتر می رود.