شهروند- آرش عزیزی: در پی ناآرامی هایی که در واکنش به فیلمی ضداسلامی در کشورهای مختلف خاورمیانه در گرفته است، کانادا سه سفارتخانه‌ی خود در منطقه را موقتا تعطیل کرد.

سفارت‌های کانادا در مصر و لیبی روز یکشنبه‌ی هفته‌ی گذشته به دلایل امنیتی تعطیل شدند، اما انتظار می‌رفت دوشنبه‌ی همین هفته دوباره افتتاح شوند. سفارت کانادا در تونس معمولا یکشنبه‌ها تعطیل است و نیازی به اقدامات ویژه در این زمینه نبود.

اما به گفته‌ی سخنگویان جان برد، وزیر امور خارجه، سفارت کانادا در سودان تا اطلاع ثانوی تعطیل باقی خواهد ماند. امنیت جانی دیپلمات‌ها دلیل این تصمیم عنوان شده است.

آن‌چه به موج اخیر تظاهرات‌های خشونت‌بار در خاورمیانه انجامیده است فیلم آماتوری با نام «بی‌گناهی مسلمانان» است که به دست قبطی مصری‌تباری ساخته شده که پیش از آن کارگردان فیلم‌های پورنوگرافی در آمریکا بوده است. این فیلم به محمد، پیامبر اسلام، توهین می‌کند و او را زن‌باره و کودک‌آزار معرفی می‌کند. حکم تعقیب قضایی این فرد و هشت قبطی دیگر توسط دولت مصر اعلام شده است.

شنبه‌ی هفته‌ی گذشته، وزارت امور خارجه‌ی آمریکا تمام اعضای خانواده و خدمه‌ی «غیرضروری» خود را از تمام پست‌های دیپلماتیک در دو کشور سودان و تونس فراخواند.