سایت روزنه گزارش کرده است، روز ۲۶ مرداد ۱۳۸۷(۱۶ آگوست ۲۰۰۸) حدود ٢٠٠٠ تن از مردم مریوان با در دست داشتن جنازه فرشته نجاتی دختر جوان ١٨ ساله ای که دو روز پیش از آن به دست پدرش سر بریده شد، به تظاهرات پرداختند. تظاهرات با تحویل گرفتن جنازه فرشته از پزشکی قانونی مریوان آغاز شد.


 

شماره ۱۱۹۱ ـ ۲۱ آگوست ۲۰۰۸


 

مردم مریوان علیه قتل ناموسی به خیابان آمدند


 

سایت روزنه گزارش کرده است، روز ۲۶ مرداد ۱۳۸۷(۱۶ آگوست ۲۰۰۸) حدود ٢٠٠٠ تن از مردم مریوان با در دست داشتن جنازه فرشته نجاتی دختر جوان ١٨ ساله ای که دو روز پیش از آن به دست پدرش سر بریده شد، به تظاهرات پرداختند. تظاهرات با تحویل گرفتن جنازه فرشته از پزشکی قانونی مریوان آغاز شد.  تظاهرکنندگان با شعار مرگ بر ارتجاع ، زن کشی محکوم است، اعتراض خود را به این عمل فجیع ابراز کردند. در این تظاهرات فعالان مدافع حقوق زنان سخنرانی کردند.

به گزارش روزنه، تظاهرکنندگان در مسیر تظاهرات جاده اصلی سنندج مریوان را به مدت چند دقیقه بستند و توجه صدها نفر از مسافران بین این دو شهر را به این جنایت هولناک جلب کردند. نیروهای جمهوری اسلامی از دور نظاره گر تظاهرات مردم خشمگین علیه این جنایت هولناک بودند.

 کمیته کردستان حزب کمونیست کارگری که این خبر و عکس های آن را مخابره کرده است، در بیانیه ی خود می نویسد: جنایت تکان دهنده در کانی دینار، و اعتراض صدها نفر به این جنایت، بیانگر خشم و نفرت مردم از قتل زنان و دختران، به اسم ناموس بود. هزاران زن و دختر در ایران و در کشورهای اسلام زده، قربانی جهل و تعصب و مردسالاری میشوند و در ایران تحت حکومت جمهوری اسلامی ایران که دولت و قوانین عملا از قتل ناموسی دفاع کرده و حتی این نوع جنایت را تبلیغ میکنند، اعتراض هزاران نفره مردم  مریوان به این جنایت، بیانگر رشد آزادیخواهی و برابری طلبی و انزجار عمومی از این قتلها بود. 

 

 روز پنجشنبه فرشته نجاتی دختر جوان ۱۸ ساله به دست پدرش به نحو فجیعی به قتل رسید. فرشته جوان که از ۱۴ سالگی مجبور به ازدواج اجباری شده و سپس از همسرش جدا شده و با پدر و خانواده اش زندگی میکرد، به دنبال یک نزاع در خانواده، به خانه عمویش  میرود و پدرش او را به منزل آورده و با وحشیانه ترین نحو او را به قتل میرساند. این قتل چنان فجیع و تکان دهنده بود که مردم را متحیر کرد. پدر جانی سر دخترش را از تن جدا کرده بود، اما مردم معترض و آزادیخواه در اعتراض به این جنایت و علیه فرهنگ و قوانین ضد زن در جامعه به خیابان آمدند.

در مراسمی که در مقابل بیمارستان محل نگهداری جسد فرشته و در مسیر راهپیمایی به سوی روستای کانی دینار، برپا شد، بیش از دو هزار نفر حضور داشتند. پلاکاردهای متعددی در گرامیداشت فرشته و علیه قتلهای ناموسی و علیه قوانین ارتجاعی و ضد زن در دست تظاهرکنندگان بود.

 در بخشی از این مراسم بیانیه  تعدادی از فعالان اجتماعی شهر مریوان خوانده شد و یکی از زنان فعال این مراسم اعلام کرد:

"ما در اینجا جمع شده ایم که جنایاتی که همه روزه به اسم ناموس اتفاق می افتد شدیدا محکوم کنیم. ما احترام خود را به فرشته نجاتی و همه قربانیان قتلهای ناموسی اعلام میکنیم. متاسفانه فرشته نجاتی ساکن روستای کانی دینار دو روز قبل به ضرب چاقو توسط یکی از افراد خانواده اش به قتل رسید. این نوع رفتار غیر انسانی که پدیده ای رایج نیز هست از سوی ما محکوم است. قتل ناموسی به دلیل فرهنگ و قوانین و مناسبات موجود است و سکوت و مماشات در مقابل آن به معنی تمکین در برابر بازتولید توحش و بربریت است. شکی نیست که بسیاری از ما علیه این رفتار هستیم و راه مبارزه با آن تشکل و انسجام در نهادهای مخالف قتل ناموسی و مبارزه با این خشونت و توحش است. باید پرچم انسانیت و برابری طلبی را به اهتزاز درآورد. تهدید، خشونت و ناامنی علیه زنان و در جامعه و خانواده محکوم است. ما از این طریق به اطلاع عمومی میرسانیم که باید جامعه و مردم مترقی در مقابل این جنایات بایستند."


 

احضار سه هنرمند ایرانی به ‌دادسرا‌ی جنایی تهران


 

بی بی سی: عزت‌الله انتظامی، پرویز پرستویی و کیومرث پوراحمد سه سینماگر برجسته ایرانی پس از این که ۲۰۰ روزنامه نگار از فعالیت انسانی آنان برای نجات جان یک نوجوان محکوم به اعدام حمایت کردند، به دادسرای امور جنایی احضار شدند.

پس از این که بهنود شجاعی نوجوانی که در حین یک دعوا نوجوان هم سن دیگرش را به قتل رساند، محکوم به اعدام شد، تلاش هایی برای نجات جان وی آغاز شد، اما خانواده مقتول تقاضای قصاص داشتند تا این که هنرمندان وارد میدان شدند.

پس از این که هنرمندان پس از دیدارهای مختلف با خانواده مقتول، نتوانستند رضایت آنان را جلب کنند، عزت الله انتظامی با چند تن از سینماگران در دیداری چند ساعته با خانواده مقتول رضایت آنان را برای پرداخت دیه ای سنگین به جای قصاص جلب کرد، اما خانواده محکوم به اعدام توان پرداخت چنین دیه ای را نداشتند.

عزت الله انتظامی، پرویز پرستویی و کیومرث پوراحمد برای یاری دادن به این نوجوان محکوم به اعدام در یک فعالیت انسانی با افتتاح یک شماره حساب شروع به جمع آوری کمک های مردمی کردند. اوج فعالیت های این سه سینماگر برجسته همزمان با برگزاری کنسرت های شهرام ناظری در کاخ نیاوران بود.

بخش تنفس بین کنسرت به عزت الله انتظامی اختصاص داشت. او هر شب در میان دو بخش کنسرت روی صحنه می رفت و ماجرا را توضیح می داد و از مردم تقاضای کمک می کرد و مردم در همان جا کمک نقدی می کردند. در یکی از شب های کنسرت پس از سخنان عزت الله انتظامی، مردی اعلام کرد پول دیه کامل یک انسان را می پردازد، اما انتظامی اعلام کرد که برای رضایت خانواده مقتول مبلغ بیشتری قرار گذاشته ایم بپردازیم.

هیچ یک از این سه سینماگر برجسته حاضر به گفتگو با رسانه ها نیستند و هنوز احضاریه به دست آنان نرسیده است، اما خبرگزاری فارس از قول شاملو بازپرس شعبه اول دادسرای امور جنایی تهران خبر داده است که دو بازیگر معروف و یک کارگردان سینمای ایران به نام‌های عزت‌الله انتظامی، پرویز پرستویی و کیومرث پوراحمد به دادسرای امور جنایی فراخوانده شده اند.

شاملو درباره دلیل این احضاریه گفته است: "این افراد با ایجاد یک شماره حساب جمعی قصد در تلطیف احساسات عمومی را داشته تا مردم تحت تأثیر قرار گرفته و ‌برای یک مجرم و قاتل جانی ملاحظه به خرج دهند در صورتی که این فرد قاتل بوده و حکمش برابر قانون قصاص است."

بازپرس شعبه اول دادسرای امور جنایی تهران افزوده است: "یک روزنامه صبح در حرکتی با چاپ مطلبی در خصوص ابراز همدلی و حمایت روزنامه‌نگاران و بازیگران از یک قاتل جانی اقدام به ایجاد یک شماره حساب به نام این ۳ بازیگر کرده در حالی که این امر غیر قانونی بوده و به همین دلیل حکم مسدود شدن این حساب صادر شده است."

وی ادامه داده است: "بهنود شجاعی، فردی که روزنامه‌ها و برخی از بازیگران به اشتباه از وی در حال حمایت هستند، فردی است که از روی عمد‌ مرتکب قتل‌ شده که به پرونده وی نیز رسیدگی شده و ‌به قصاص محکوم شده است."

در حالی که عزت الله انتظامی گفته است که رضایت خانواده مقتول را برای پرداخت مبلغی بیش از دیه جلب کرده اند، بازپرس شعبه اول دادسرای امور جنایی تهران ادعا کرده است خانواده مقتول در تمام مراحل رسیدگی به پرونده تقاضای اجرای حکم قصاص را داشته‌اند و حاضر به هیچ‌گونه گذشتی نیستند.

در بیاینه حمایتی روزنامه نگاران از اقدام این سه سینماگر آمده است: "عزت هنر ایران باری دیگر صحنه ای آراییده و هم میهنانش را به هنرمندی در آن فراخوانده است؛ روایت نجات زندگی نوجوانی که در ۱۷ سالگی ناخواسته زندگی را نوجوانی دیگر گرفت و پس از تحمل زندان و رسیدن به سن بلوغ با قصاص مواجه شد که مهلتی برای دوری از طناب دار گرفته و هم اکنون استاد انتظامی به همراه هنرمندان شریف آقایان کیومرث پوراحمد و پرویز پرستویی در حال جمع آوری کمک های نقدی برای ارائه به خانواده مقتول هستند تا رضایت اولیای دم را جلب کنند و بهنود شجاعی را از قصاص برهانند که خانواده اش توان پرداخت مبلغ دیه را ندارد."

این بیانیه افزوده است: "ما روزنامه نگاران و خبرنگاران ایرانی نیز به پاس تلاش های انسان دوستانه این هنرمندان واقعی، به فراخوان آنها می پیوندیم و ضمن مشارکت در این کار نیک خداپسندانه، از عموم ملت شریف ایران تقاضا می کنیم به این صحنه هنر انسانیت بشتابند و جلوه ای دیگر از حضور والای خود برای ثبت در هنرکده آخرتشان به ظهور برسانند."