انتخابات انتاریو ۲۰۱۴
ONTARIO VOTES 2014


حزب دموکراتیک نوی انتاریو که به اختصار ان دی پی یا در موارد رسمی او ان دی پی خوانده می شود، یکی از شاخه های ان دی پی فدرال است. این حزب که مشی و مرام سوسیالیستی دارد، همزمان با تشکیل ان دی پی در ساسکچوان و کانادا به رهبری تامی دوگلاس، سیاستمدار مشهور تاریخ معاصر کانادا، در انتاریو هم مانند بیشتر استان های کانادا به استثنای کبک، در عرصه سیاسی انتاریو شروع به فعالیت کرده است. همانطور که در ساسکچوان و کل کانادا، ان دی پی از ترکیب اتحادیه ها و سازمان های کارگری و یا سوسیال دموکرات به وجود آمدند، ان دی پی انتاریو هم در سال ۱۹۶۱ با ترکیب دو سازمان عمده کارگران این استان، فدراسیون کارگران انتاریو و فدراسیون کارکنان مشترک المنافع تشکیل شده است. این حزب به نسبت نوپا در تاریخ سیاسی کانادا و انتاریو از همان ابتدای تشکیل خود نقش مهمی در امور سیاسی داشته و دارد.
یادآوری کنیم که در انتخابات فدرال ۲۰۱۱ ان دی پی فدرال، به رهبری جک لیتون رهبر فقید این حزب توانست به بزرگترین پیروزی تاریخی خود برسد. ان دی پی توانست با «موج نارنجی» خود ۱۰۳ کرسی از ۳۰۸ کرسی پارلمان کانادا را به دست آورد. جالب اینکه ان دی پی با اینکه در کبک تشکیلات میدانی حزبی نداشت، توانست از ۷۵ کرسی این استان ۵۹ کرسی را به دست آورد. این پیروزی در تاریخ سیاسی کانادا بی سابقه بوده است.
در انتاریو برای نخستین بار در انتخابات ۱۹۶۷ ان دی پی انتاریو به رهبری دونالد. سی. مک دونالد به موفقیت قابل توجهی برای یک حزب تازه زاد، دست یافت. در آن انتخابات ان دی پی توانست ۲۰ کرسی از کرسی های مجلس انتاریو را به دست آورد. بر اساس نظرات آشنایان به تاریخ سیاسی کانادا و انتاریو به طور کلی ان دی پی انتاریو یکی از موفق ترین شاخه های ان دی پی در میان تمام شاخه های این حزب در استان های مختلف کانادا بوده است.
در انتخابات ۱۹۷۰ ان دی پی با مقبولیت بیشتری که در میان مردم انتاریو و بویژه کارگران و اتحادیه های کارگری پیدا کرده بود، توانست به رهبری استفن لوئیس حزب دوم انتاریو و اپوزیسیون رسمی دولت در قدرت انتاریو بشود. بعد از این انتخابات ان دی پی افول کرد تا سال ۱۹۸۲ که باب ری، سیاستمدار متشخص و باسابقه کانادا رهبری حزب را به دست گرفت. هشت سال بعد در انتخابات ۱۹۹۰ در حالی که به نظر می رسید، لیبرال ها در انتخابات به دومین دولت اکثریت خود دست خواهند یافت، با شگفتی بسیار ان دی پی تنها پس از کمتر از ۳۰ سال کار و فعالیت در صحنه سیاسی انتاریو در انتخابات به پیروزی بزرگی دست یافت و با آرای مردم به حکومت اکثریت دست یافت. این نخستین بار بود که ان دی پی به قدرت حکومتی در انتاریو می رسید. ان دی پی در دوره ای به قدرت رسید که کانادا دچار رکود اقتصادی بود. این حزب با تمام تلاش هایش به رهبری باب ری، حکومت موفقی نبود و با نارضایتی گسترده ای بویژه در زمینه امور اقتصادی از سوی مردم روبرو شد. در نتیجه در انتخابات ۱۹۹۵ نتوانست موفقیت خود را تکرار کند. باب ری در سال ۱۹۹۶ از مقام خود به عنوان رهبر ان دی پی کناره گیری کرد. بعد از باب ری، هوارد همپتون، نماینده و عضو با سابقه ان دی پی، به رهبری این حزب انتخاب شد. همپتون در دورانی که عمدتا حزب محافظه کاران پیشروی انتاریو بر سر قدرت بود، رهبر ان دی پی بود تا سال ۲۰۰۹ که از رهبری حزب استعفاء داد. در همان سال خانم آندریا هوروات در کنوانسیون سه روزه ان دی پی که در همیلتون برگزار شد، به رهبری حزب برگزیده شد.
تا این زمان در یک بررسی کلی این حزب عمدتا با مشی سوسیالیستی خود نماینده و صدای کارگران و اقشار کم درآمد انتاریو بوده و همیشه از برنامه های رفاهی بیشتر، دستمزد و شرایط کاری بهتر برای کارگران دفاع کرده و زمانی هم که حزب اپوزیسیون دولت در قدرت بوده، متوازن کننده خوبی برای سیاست دولت های بر سر کار بوده است.

مروری بر کارنامه سیاسی آندریا هوروات، رهبر ان دی پی انتاریو

Andrea-Horwath-H

خانم آندریا هوروات اولین زنی است که به رهبری ان دی پی انتاریو رسیده است. او در سال ۱۹۶۲ در همیلتون به دنیا آمده و در همین شهر هم بزرگ شده است. پدرش آندره هوروات مهاجری مجار تبار است که از اسلواکیا به کانادا مهاجرت کرده و مادرش از تبار ایرلندی ـ فرانسوی است. هوروات در دانشگاه مک مستر و در رشته مطالعات کار و کارگری تا مقطع لیسانس (کارشناسی) تحصیل کرده است. او از جوانی و سال هایی که دانشجو بوده به فعالیت های اجتماعی داوطلبانه زیادی پرداخته است. سوادآموزی، آموزش زبان انگلیسی به نو مهاجران و همینطور همکاری با جنبش های کارگری در همیلتون در مبارزه شان برای دستمزد بهتر از جمله فعالیت وی بوده است.
آندریا هوروات یکی از فعالان سیاسی پرکار همیلتون بوده که در برگزاری تظاهرات ضد حکومت مایک هریس، نقش های عمده ای بازی کرده است. در سال ۱۹۹۶ به خاطر فعالیت های چشمگیرش و بویژه فعالیت های ضد نژادپرستی به عنوان زن سال همیلتون انتخاب شد.
آندریا هوروات یک بار ازدواج کرده که در سال ۲۰۱۱ پس از رسیدن به رهبری ان دی پی در مصاحبه ای با تورنتو استار رسما خبر جدا شدن از همسرش بن نئوتی، همدوره دوران دانشجویی اش را اعلام کرد. خانم هوروات از تنها ازدواج خود پسری به نام جولیان دارد که در سال ۱۹۹۲ به دنیا آمده و با مادرش زندگی می کند.
رهبر ان دی پی فعالیت های سیاسی خود را در سال ۱۹۹۷ و با شرکت در انتخابات فدرال شروع کرد. هوروات با اینکه در آن انتخابات در مجموع آرای زیادی به دست آورد، اما به پیروزی نرسید. در انتخابات میان دوره ای برای مجلس انتاریو در سال ۲۰۰۴ از حوزه انتخاباتی همیلتون شرقی کاندیدا شد و توانست با به دست آوردن حدود ۶۴ درصد آرای این حوزه به کوئینز پارک راه یابد. در انتخابات ۲۰۰۷ انتاریو این موفقیت را تکرار کرد. پس از استعفای همپتون از رهبری ان دی پی، او در هفت نوامبر ۲۰۰۸ رسما کاندیدای رهبری حزب شد و در روز ۸ مارس ۲۰۰۹ در رای گیری سوم با به دست آوردن ۶۱ درصد آرا به این مقام انتخاب شد.
آندریا هوروات در انتخابات ۲۰۱۱ توانست حضور ان دی پی را در سیاست انتاریو با رهبری خود پر رنگ تر کند. در آن انتخابات که لیبرال ها به رهبری دالتون مک گینتی با تنها یک کرسی کمتر نتوانستند برای بار سوم به حکومت اکثریت برسند، تعداد نمایندگان ان دی پی تقریبا دو برابر شد و به ۱۷ نفر رسید و این موفقیتی برای خانم هوروات بود.

آندریا هوروات در کنار تنها فرزندش

آندریا هوروات در کنار تنها فرزندش

ان دی پی در سه سال اخیر به خاطر اینکه لیبرال ها دولت اقلیت هستند، با پشتیبانی خود و برای جلوگیری از برگزاری انتخابات زودرس و احتمال پیروزی محافظه کاران، این دولت را بر سر قدرت نگهداشتند. این پشتیبانی اما در روز اول ماه مه امسال زمانی که خانم کاتلین وین، نخست وزیر دولت لیبرال قصد داشت لایحه بودجه اش را به مجلس ارائه کند، ادامه نیافت. خانم هوروات بلافاصله اعلام کرد از این لایحه بودجه حمایت نخواهد کرد. خانم وین به گفته ناظران سیاسی و بر اساس گزارش هایی که رسانه ها منتشر کردند، در این لایحه بسیاری از نقطه نظر های ان دی پی را لحاظ کرده بوده است. بسیاری بر این باورند که خانم هوروات با توجه به آنچه به آن اشاره شد، با عدم حمایت خود یک اشتباه سیاسی مرتکب شده است. بر اساس نتایح نظرسنجی هایی که تاکنون منتشر شده ان دی پی شانس به قدرت رسیدن ندارد و به نظر می رسد خانم هوروات به امید افزایش تعداد نمایندگان ان دی پی در مجلس اینگونه خطر کرده باشد. نتایج این تصمیم رهبر ان دی پی با معلوم شدن نتایج انتخابات روز ۱۲ جون انتاریو، روشن خواهد شد.

در یک نظرسنجی محافظه کاران شش درصد جلوتر از لیبرال ها هستند

در حالی که هنوز چند هفته به پایان مبارزات انتخاباتی برای انتخاب نمایندگان مجلس چهل و یکم و دولت آینده انتاریو باقی مانده براساس یک نظرسنجی که به وسیله Ipsos Reid برای سی تی وی و سی پی ۲۴ انجام شده، محافظه کاران به رهبری تیم هوداک از پشتیبانی ۳۷ درصد، لیبرال ها به رهبری خانم کاتلین وین از ۳۱ درصد، ان دی پی به رهبری خانم آندریا هوروات از ۲۸ درصد و حزب سبز به رهبری مایک شرینر از ۴ درصد حمایت مردم برخوردارند. ۱۶ درصد شرکت کنندگان هم هنوز تصمیم نگرفته اند. این نظرسنجی با پرسش از ۸۲۱ نفر انجام و ضریب خطای آن چهار درصد اعلام شده است.
در تحلیلی که از این نظرسنجی از سوی مفسر سی تی وی و خود بنگاه سنجش افکار انجام شده، گفته شده اول اینکه هنوز زود است که بتوان نتیجه ای برای انتخابات به طور دقیق پیش بینی کرد و دیگر اینکه به خاطر ضریب خطای چهار درصدی این نظرسنجی می توان گفت در عمل همچنان رقابت اصلی در انتخابات ۱۲ جون بین محافظه کاران و لیبرال ها خواهد بود.
فاکتور دیگری که روی آن به طور کلی تاکید می شود، محبوبیت بیشتر خانم وین و خانم هوروات نسبت به تیم هوداک در میان مردم است. این فاکتور می تواند نقش مهمی در نتیجه انتخابات انتاریو داشته باشد.
بعضی از ناظران سیاسی مورد انتخابات اخیر بی سی را مثال می زنند. در انتخابات گذشته بی سی با اینکه به نظر می رسید ان دی پی برنده انتخابات است، خانم کریستی کلارک، رهبر لیبرال ها توانست این حزب را در رقابت با ان دی پی به رهبری آدریان دیکس به حکومت اکثریت برساند. گروهی از تحلیلگران یکی از علت های مهم پیروزی لیبرال ها در بی سی را در محبوبیت بیشتر خانم کلارک در بین مردم و همینطور توان ارتباط گیری بهتر وی با رای دهندگان ذکر کرده اند.

اهمیت استفاده از اینترنت و شبکه های اجتماعی در انتخابات انتاریو

حزب لیبرال و ان دی پی برای رهبران و شمار زیادی از کاندیداهای حوزه های مختلف انتخاباتی خود، حساب توئیتر، فیس بوک باز کرده و برای انتشار عکس های آنها در جریان مبارزات روز به روز انتخاباتی اینستاگرام هم دارند.
حزب محافظه کار هم تقریبا روز به روز ویدئوی کوتاه و فشرده ای درباره آنچه در مبارزات انتخاباتی می گذرد، تهیه و در یوتیوب و دیگر شبکه های اجتماعی مثل فیس بوک منتشر می کند.
کارشناسان و استراتژیست های انتخاباتی می گویند با گسترش استفاده مردم از اینترنت و رجوع به رسانه های اینترنتی در سال های اخیر استفاده از اینترنت و رسانه های اجتماعی در انتخابات و از جمله انتخابات ۱۲ جون انتاریو بسیار اهمیت دارد. با این وجود با اینکه کسی نمی تواند تاثیرات دست آوردهای فن آوری مهم اینترنت را در ارتباطات اجتماعی منکر شود، اما هنوز این فن آوری همه گیر نتوانسته و نخواهد توانست جای روش های سنتی و دیرپای مبارزات انتخاباتی بگیرید.
هنوز انتشار تراکت های تبلیغاتی در میان مردم، ارسال تراکت، برنامه و یا تبلیغات احزاب و کاندیداهایشان به خانه های مردم به وسیله پست، رفتن به در خانه رای دهندگان در حوزه های انتخاباتی، گفت وگو با آنها و از همه مهمتر برگزاری همایش ها و میتینگ های انتخاباتی، سخنرانی رهبر احزاب و یا کاندیداهای هر حزب برای مردم اهمیت گذشته خود را حفظ کرده است و به نظر نمی رسد در آینده هم در مبارزات انتخاباتی و سیاسی اهمیت خود را از دست بدهند. نصب عکس بزرگ و کوچک رهبران احزاب و کاندیدا ها در معابر عمومی هم یکی از مهمترین شیوه ها در مبارزات انتخاباتی است، اما اکنون مدتهاست علاوه بر مشاوران سنتی، احزاب یک یا چند مشاور متخصص رسانه های عمومی هم در تیم و ستاد انتخاباتی خود دارند.

مناظره انتخاباتی تلویزیونی رهبران احزاب سوم جون انجام می شود

election-1

مناظره انتخاباتی رهبران احزاب با شرکت خانم ها کاتلین وین، رهبر حزب لیبرال، آندریا هوروات، رهبر ان دی پی و تیم هوداک، رهبر حزب محافظه کاران انتاریو ساعت شش و نیم بعدازظهر سه شنبه سوم جون و نه روز قبل روز رای گیری، ۱۲ جون، انجام می شود. مدت مناظره ۹۰ دقیقه و استیو پکین، از تلویزیون تی وی اوی تورنتو گرداننده مناظره می باشد.
این مناظره که اهمیت بسیاری برای آگاهی بیشتر مردم درباره احزاب رقیب و برنامه ها و مواضع آنها درباره مسائل، مشکلات و امور انتاریو دارد، به طور زنده و مستقیم از شبکه های تلویزیونی سی بی سی، سی تی وی، سی اچ سی اچ، سی پی سی آی، گلوبال تی وی ، تی وی او تورنتو و انتاریو و همچنین شبکه تلویزیونی سان به طور همزمان پخش خواهد شد.

برگزاری انتخابات بیش از ۷۹میلیون دلار مخارج دارد

شبکه بی بی سی با مراجعه به آرشیو و بازنگری اسناد هزینه مخارج انتخابات سال ۲۰۱۱ و با نمایش هزینه ها با طرح های گرافیکی اعلام کرده در مجموع برگزاری مخارج انتخابات استانی انتاریو اگر هزینه های دوره قبل را در نظر بگیریم دست کم ۷۹میلیون و ۲۰۰هزار دلار مخارج خواهد داشت؛ بر اساس گرافیک های مربوط به دوایر و مراکز مختلفی که با کار هماهنگ آنها انتخابات برگزار می شود.
به عنوان مثال قسمت مرکز اصلی کار انتخابات ۲.۶۶۴.۰۱۹ دلار دستمزد کارکنان، وسایل حمل و نقل و ارتباطات ۰۵۵/۵۴۲/۷ دلار، خدمات (مشاوره) ۱۱میلیون و ۳۱۰هزار و ۹۳۲دلار، مخارج دیگر ۷میلیون و ۵۴۲هزارو ۵۵ دلار هزینه داشته است.
در مرکز رأی گیری و دفاتر مربوط به آن ۱۵میلیون و ۳۶۵هزارو ۵۹۴دلار خرج امور اداری (از جمله دستمزدها)، رأی گیری پیش از موعد ۴میلیون و ۶۳۸هزار و ۲۷۱دلار، روز رأی گیری ۱۷میلیون و ۴۹۴هزارو ۸۵۵دلار، چاپ ۶۱۸هزار و ۹۵۶دلار و دستمزد پرسنل بازرسی ۴میلیون و ۶۳۸دلار و۲۷۱دلار، چاپ ورقه های رأی ویژه یک میلیون و ۳۹۱ هزار و ۷۰ دلار، انجام امور مقدماتی برگزاری انتخابات یک میلیون و ۲۰۸هزار و ۵۳۸ دلار و بالاخره حسابداری امور برگزاری انتخابات مجموعا ۷میلیون و ۴۶۸هزار و ۶۱۲ دلار هزینه داشته است

رهبر ان دی پی وعده داد که دستمزدها را افزایش خواهد داد

خانم آندریا هوروات وعده داد در صورت پیروزی انتخابات در ۱۲ جون ان دی پی در عرض دو سال و به مرور دستمزدها را به ۱۲ دلار در ساعت افزایش خواهد داد.
هوروات که در مبارزه انتخاباتی به حوزه یورک وست برای حمایت Tom Rakocevic کاندیدای ان دی پی رفته بود، در یک شعبه تیم هورتون درباره بالا بردن حداقل دستمزدها این وعده را داد.
وی همچنین گفت در مدت سه سال مالیات شرکت ها را به میزان سه درصد کاهش می دهند تا اثرات بالا بردن حداقل دستمزدها به درآمد آنها را متوازن کند.
در این حوزه انتخاباتی ان دی پی در تلاش است تا ماریو سرجیو نماینده لیبرال را شکست دهد. خانم هوروات در سخنرانی کوتاه خودش خطاب به همراهان و کسانی که در تیم هورتون جمع آمده بودند خاطرنشان کرد که می داند میزان حداقل دستمزدها بر زندگی مردم چه اثری دارد و یادآور شد ان دی پی به مسئله با حساسیت توجه دارد و اهمیت آن را به خوبی می داند.
هوروات گفت حداقل دستمزدها را در طول در سال ۵۰ سنت، ۵۰ سنت بالا خواهند برد. با توجه به نرخ تورم و کنترل آن سعی خواهد شد مردم حداقل دستمزد بیشتری به دست آورند.
یادآوری این که دولت لیبرال پیش از این اعلام کرده بود که از اول ماه جون همین امسال یعنی کمی بیشتر از یک هفته دیگر قصد دارد حداقل دستمزد هر ساعت کار در انتاریو را به ۱۱دلار افزایش دهد. بعد از آن هم هر ساله براساس نرخ تورم این حداقل را افزایش خواهد داد.

محافظه کاران پلاتفرم خود را منتشر کردند

چهارشنبه گذشته تیم هوداک رهبر حزب محافظه کار پیشروی انتاریو پلاتفرم حزب خود را منتشر کرد. عمده برنامه هایی که در این پلاتفرم عرضه شد، ایجاد یک میلیون شغل جدید در انتاریو، بیشتر کردن گنجایش کلاس درس مدارس به منظور نیاز کمتر به آموزگار، مربی و مدرس و در نتیجه صرفه جویی در هزینه ها و کل مخارج آموزش و پرورش به منظور از بین بردن کسری بودجه تا سال مالی ۲۰۱۶ است.
هوداک در موقع عرضه پلاتفرم حزب تحت رهبری اش گفت: “من استان انتاریو را استان شماره یک می کنم. جایی که کانادایی ها بتوانند تجارت و به امور خانه و خانواده شان بپردازند. متوازن کردن بودجه برای اطمینان از این که بخش خصوصی در انتاریو سرمایه گذاری کند، اولین کار ما خواهد بود.”
در پلاتفرم چگونگی متوازن کردن بودجه بر اساس طرح تیم هوداک توضیح داده شده است. در این طرح بر سرعت انجام کار برای جلب اعتماد سرمایه گذاران تأکید شده است.
تیم هوداک همچنین یادآور شد “ما با دادن بخشودگی های مالیاتی به شرکت ها (کوچک و بزرگ) می توانیم زمینه ایجاد یک میلیون فرصت اشتغال را ایجاد کنیم.”
تا به این جا مبارزات انتخاباتی موضوع اصلی و تقریبا تنها موضوعی که تیم هوداک به صورت مکرر در هر فرصتی مطرح کرده طرح ایجاد یک میلیون شغل برای آینده انتاریو بوده است.
بعضی از ناظران و تحلیل گران گفته اند با توجه به این که هوداک می خواهد تعداد یک صد هزار نفر از کارکنان دولت را بویژه در بخش آموزش و پرورش اخراج کند، طرح ایجاد شغل او در واقع می شود ۹۰۰هزار شغل برای انتاریو.

یک نظرسنجی: لیبرال ها باز هم به یک دولت اقلیت می رسند

سایت مشهور threehundredeight.com سایتی است که به طور مرتب و در زمانی که مبارزات انتخاباتی در سطح استان ها و یا کل کانادا در جریان است، هفته به هفته نظرسنجی هایی انجام می دهد و نتایج آن را منتشر می کند.
این سایت نظرسنجی های خود را همراه با تعداد احتمالی کرسی هایی که هر حزب به دست می آورد، اعلام می کند. این سایت از مقایسه نظرسنجی هایی که بنگاه های سنجش افکار عمومی مختلف انجام داده اند و یا ترکیب و مقایسه ریاضی آنها، پیش بینی های خود را تهیه و منتشر می کند.
این سایت بر اساس داده های آماری نظرسنجی هایی که تا روز ۱۷ ماه می انجام شده نوشته است، محافظه کاران ۸/۳۵ درصد، لیبرال ها ۷/۳۵درصد، ان دی پی ۸/۲۱ درصد، حزب سبز ۵/۵درصد و بقیه ۲/۱ درصد آرای مردم را دارند و بر اساس این نتایج و در نظر گرفتن مطالعات میدانی انجام شده و فاکتورهای دیگر پیش بینی کرده اگر انتخابات الان برگزار شود محافظه کاران ۴۴ کرسی، لیبرال ها ۴۹ کرسی، و ان دی پی ۱۴ کرسی به دست می آورند. حزب سبز باز هم نماینده ای در مجلس انتاریو نخواهد داشت.
با توجه به ۱۰۷ کرسی مجلس انتاریو با این ترتیب حزب لیبرال این بار هم بر اساس آمارهای این سایت نمی تواند دولت اکثریت تشکیل دهد و اگر در سال ۲۰۱۱ یک کرسی برای رسیدن به دولت اکثریت کم داشت، در انتخابات امسال چهار کرسی کم می آورد.
یادآوری این که به دلیل شیوه مقایسه ای که این سایت دارد پیش بینی هایش در انتخابات دوره های مختلف استان ها و کل کانادا به واقعیت بسیار نزدیک بوده است.