رادیو فردا: سایت های خبری گزارش می دهند که بازار بزرگ تهران روز پنجشنبه، ۱۳ مهر، نیز در اعتراض به وضعیت اقتصادی ایران و بی ثباتی نرخ ارز نیمه تعطیل شده است.خبرگزاری مهر گزارش داده که بر اساس توافق صورت گرفته قرار است بازار از روز شنبه و «با حضور نیروهای امنیتی» بازگشایی شود. همزمان، جامعه اسلامی اصناف ایران تظاهرات روز چهارشنبه بازاریان را محکوم کرده است.

سایت «کلمه» نزدیک به میرحسین موسوی- از رهبران مخالفان دولت- در گزارشی نوشت که بازار تهران صبح پنجشنبه را با تعطیلی آغاز کرد «و مغازه هایی که صاحبان آنها برای دقایقی محل کسب خود را باز یا نیمه باز کردند و با کرکره پایین در مغازه ها حضور دارند نیز چراغ ها را خاموش نگه داشته اند.» به نوشته این سایت، « به طور کلی، فضای تعطیلی و تاریکی بر بازار حاکم است.»

این دومین روز است که بازار تهران اقدام به اعتصاب کرده است. همزمان، خبرگزاری مهر از توافق میان اتحادیه های صنفی و بسیج اصناف خبر داده است تا بازار تهران از روز شنبه و با «حضور نیروهای امنیتی» بازگشایی شود.
این خبرگزاری می افزاید که اصناف ایران در جلسه روز پنجشنبه خود گفته اند که «مشکل اصلی آنها عملکرد دولت است و آنها همچنان به نظام و انقلاب پایبند هستند.»

جلد شماره ۱۴۰۶ شهروند

مهر می افزاید: «به گفته روسای اتحادیه های صنفی، دولت و وزرای اقتصادی با تصمیم گیری های اشتباه، آثار مخربی را بر اقتصاد برجای گذاشته اند ضمن اینکه به اعتقاد آنها، دولت معتقد است که اصناف هیچگونه جایگاهی در اقتصاد ندارد.»
در همین حال به گزارش خبرگزاری فارس، کانون صرافان ارز از اعضای این صنف خواسته است تا روز پنجشنبه صرافی های خود را باز کنند تا به گفته آن، «نشان دهند که همواره و همچون گذشته در کنار مردم خواهند بود.»
بر اساس برخی گزارش ها، بازار طلای اصفهان نیز به حالت نیمه تعطیل در آمده است.

خبرگزاری کار ایران، ایلنا، روز پنجشنبه در این زمینه گزارش داد که تصمیم به تعطیلی این بازار در واکنش به ثابت نبودن قیمت طلا و ارز و برای جلوگیری از ضرر و زیان فعالان این صنف گرفته شده است.

ایلنا می افزاید: «در یکی دو روز گذشته، طلافروشان تابلوهای دیجیتالی و دستی اعلام قیمت خود را برداشتند و از اعلام نرخ های روز خودداری کردند آن هم در حالی که رکوردشکنی های تمام نشدنی قیمت طلا، بسیاری از مردم را به فکر خرید و یا فروش این کالا انداخته است.»

قیمت انواع ارزهای خارجی و سکه طلا در روزهای اخیر جهش زیادی داشته و بهای آنها ساعت به ساعت در حال تغییر بوده است.

روز چهارشنبه، گروهی از بازاریان در خیابان های اطراف بازار بزرگ تهران دست به اعتراض زدند و سپس به سمت چهار راه استانبول- قلب بازار ارز تهران- راهپیمایی کردند.

بر اساس فیلم های ویدئویی منتشر شده در شبکه های اجتماعی، تخمین زده می شود که حدود سی هزار نفر در این راهپیمایی اعتراضی شرکت داشتند.

در این تظاهرات شعارهای تندی بر ضد دولت محمود احمدی نژاد و سیاست خارجی جمهوری اسلامی در قبال سوریه سر داده شد.

خبرگزاری رویترز گزارش داده که تمام بخش های بازار تهران در روز چهارشنبه به حال تعطیل در آمدند و در ادامه، نقش آنها را در انقلاب بهمن ۱۳۵۷ حیاتی توصیف کرده است.

روزنامه های تهران درباره ماهیت اعتراض های روز چهارشنبه گزارش های مختلفی منتشر کرده اند و می گویند که در اطراف بازار تهران، فضا تند شد و بازاریان ناچار شدند تا مغازه های خود را تعطیل کنند.

با این حال، جمعیت زیادی روز چهارشنبه در خیابان های مرکزی تهران دست به راهپیمایی زدند که نیروهای پلیس ضد شورش اقدام به ضرب و شتم آنها کرده و به سوی معترضان به اوضاع اقتصادی کشور گاز اشک آور پرتاب کردند.
سایت کلمه روز پنجشنبه در این زمینه نوشته است: «محدوده درگیری های پلیس با معترضان در بعداز ظهر روز چهارشنبه، تا خیابان های اکباتان، فردوسی، جمهوری و میدان حسن آباد هم گسترده شده بود و این حجم ناآرامی ها باعث شده بود که تمام خیابان های منتهی به بازار به طور کامل مسدود شود و همچنین ترافیک سنگینی در محدوده های اطراف ایجاد شود.»

اعتراض های روز چهارشنبه با واکنش تند جامعه انجمن های اسلامی اصناف و بازار که نزدیک به تشکیلات اصولگرای «موتلفه اسلامی» است روبرو شد و این جامعه در بیانیه تندی، تظاهرکنندگان را «عده ای از منافقین و عناصر مشکوک وابسته به دشمنان اسلام» معرفی کرد که به گفته آن، «با ایجاد ارعاب در صدد تعطیلی بازار بر آمدند.»
این جامعه با محکوم کردن راهپیمایی روز چهارشنبه گفته است: «ما مطمئن هستیم که از این شرایط عبور می کنیم و با توانایی هایی که داریم آن چنان مشت محکم به دهان آمریکا و جیره خوارهای آن خواهیم زد تا مدت ها فراموش نکنند.»

جامعه انجمن های اسلامی اصناف پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ تاسیس شده و وظیفه اصلی آن نیز نظارت بر اصناف مختلف کشور، سازماندهی آنها برای راهپیمایی های دولتی و همچنین جلوگیری از بروز نارضایتی بازاریان است.

بازار تهران چهارشنبه ۱۲ مهر ۹۱ در اعتراض به وضعیت نابسامان ارز بسته شد

روزنامه کیهان نیز ادعا کرده که اعتراضات روز چهارشنبه در بازار تهران ناشی از «تلاش آشکار سرویس های اطلاعاتی بیگانه و مخصوصاً اسرائیل و آمریکا و انگلیس برای آشفته سازی بازار ارز» است و این سرویس ها پیشتر اعلام کرده بودند که «آشفتگی بازار ارز را از آن جهت دنبال می کنند که می تواند افزایش قیمت کالا و خدمات مورد نیاز مردم را در پی داشته باشد.»

رسانه های و مسئولان جمهوری اسلامی ایران همواره در واکنش به اعتراض های سیاسی و اقتصادی در کشور، معترضان را از عوامل «وابسته به استکبار» و نیروهای خارجی معرفی کرده و خواستار برخورد با آنها می شوند.

با این حال، حبیب الله عسگراولادی، رییس جبهه پیروان خط امام و رهبری که از تشکل های اصولگرای جمهوری اسلامی است از دولت و سایر دستگاه های نظام جمهوری اسلامی خواسته است تا به صدای اعتراض بازاریان گوش دهند.
بر اساس گزارش خبرگزاری ایسنا، وی با اشاره به تظاهرات روز چهارشنبه گفته است: «تظاهرات دیروز بازاریان عزیز علیه روش ناپسندی که به هر بهانه ‌ای رونق کسب و کار را در کشور گرفته است برگزار شد و فریاد اعتراض دیروز فریادی بود که باید به آن اعتنا شود.»

آقای عسگراولادی افزوده است: «ما از رییس‌ جمهوری، رییس دولت و نمایندگان می‌خواهیم به این فریادهای اعتراض توجه کنند.»

در همین حال، ادامه بحران اقتصادی ناشی از تلاطم در بازار آزاد ارز همچنان مورد بحث شخصیت ها و محافل سیاسی و اقتصادی ایران است. محمد خوش چهره، نماینده پیشین مجلس، در مصاحبه با شماره روز پنجشنبه روزنامه «اعتماد» گفته است: «اگر هر چه سریعتر راهی را برای جلوگیری از ارزش پول ملی پیدا نکند دیگر در این میدان سیاست کسی برنده نخواهد بود.»

وی دولت را متهم کرده است که به این بحران توجهی ندارد و گفته که «آفت بزرگ یک نظام اقتصادی این است که رییس دولتش باورها و سلایق شخصی خود را اساس تصمیم گیری قرار دهد.»

آقای خوش چهره که از اقتصاددانان منتقد دولت است هشدار داده که «اگر مشکلات اقتصادی را حل نکنند فشارهای اقتصادی و تنش های اجتماعی و امنیتی متولد خواهد شد.»

دادستانی تهران: شانزده اخلالگر بازار ارز دستگیر شدند

بی بی سی: در پی افزایش شدید ارزهای خارجی در ایران و اعتراض بازاریان، دادستانی تهران از دستگیری ۱۶ نفر که از آنها به عنوان “عوامل عمده اختلال ارزی” نام برده، خبر داده است.

دادستانی تهران این افراد را متهم کرده که “با استفاده از فضای ناشی از جنگ روانی دشمن، با کمک جریانات شایعه پراکن داخلی و خارجی و تبانی با یکدیگر موجبات تشدید شرایط پیش آمده را فراهم و از فضای موجود به طریق غیر قانونی در راستای منافع شخصی و مطامع خارجی با هدف اخلال در امور اقتصادی کشور بهره‌برداری کرده بودند.”

حضور سنگین نیروهای امنیتی در مقابله با تظاهرکنندگان

این افراد همچنین از سوی دادستانی تهران به “خرید و فروش ارز خارج از شبکه بانکی به صورت گسترده، خرید و فروش و قاچاق ارز، تشکیل باندهای سازمان یافته و انجام معاملات ارز به صورت صوری و غیرواقعی با هدف افزایش قیمت ارز به منظور تشویش اذهان عمومی و ایجاد اختلال در کسب و کار و بازار و تحصیل مال نامشروع” متهم شده اند.

بنابر گزارشی که دادستانی تهران ارائه کرده این افراد با این اقدامات باعث بالا بردن غیر منطقی نرخ ارز شده اند و فضای ارزی کشور را “متشنج” کرده اند و باعث “تضییع حقوق مردم” شده اند.

اعلام دستگیری این افراد از سوی دادستانی با اعلام توافق بازار تهران برای بازگشایی در روز شنبه آینده همزمان شده است.

بعد از تعطیلی بازار تهران در روز گذشته (چهارشنبه ۱۲ مهر) و بروز اعتراضاتی در حوالی این بازار، روسای اتحادیه های صنفی برای بازگشایی بازار در روز شنبه آینده موافقت کردند و “خواستار تامین امنیت واحدهای صنفی مستقر در بازار بزرگ شدند.”

روسای اتحادیه های صنفی گفتند که “دولت و وزرای اقتصادی با تصمیم گیری های اشتباه، آثار مخربی را بر اقتصاد برجای گذاشته اند، ضمن اینکه به اعتقاد آنها، دولت معتقد است که اصناف هیچگونه جایگاه اقتصادی ندارند.”

بعد از اعتراض بازار تهران نسبت به وضعیت بازار ارز، گزارش شده که امروز پنج شنبه ۱۳ مهر، برخی صرافی ها مغازهای خود را باز کرده اند اما هیچ معامله‌ای انجام نمی شود. با این حال گزارش‌ها نشان می دهد که در حوالی میدان فردوسی و چهارراه استانبول برخی فروشندگان ارز حضور دارند.

دادستانی تهران می گوید که “گردش مالی و موجودی حساب بانکی یکی از متهمان” دستگیر شده در یک سال گذشته بیش از یک هزار میلیارد تومان بوده است.

دادستانی تاکید کرده که متهمان دیگری نیز در پرونده اخلال در بازار ارز وجود دارند که “تحت تعقیب قضایی قرار گرفته اند” و اطلاعات آن بعدا منتشر خواهد شد.

با افزایش شدید قیمت ارزهای خارجی، از ارزش ریال پول ملی ایران به شدت کاسته شده است.

برخی از کارشناسان سقوط ارزش پول ملی ایران در ماه های اخیر را ناشی از تشدید تحریم های خارجی علیه برنامه های هسته ای ایران دانسته و از همبستگی بین گسترش تحریم ها و افزایش بهای ارز و طلا سخن گفته اند.

به گفته آنان، دلیل دیگری بر وجود این همبستگی این است که کاهش نسبی فشار بر بازار ارز و طلا با برگزاری مذاکرات هسته ای و نوعی امیدواری نسبت به حل و فصل بحران هسته ای همزمان بوده است.

تحریم های جدید علیه ایران شامل مصوبات دولت آمریکا در مورد تحریم نظام بانکی ایران و تصمیم اتحادیه اروپا به قطع واردات نفت خام بوده است. این تحریم ها نه تنها باعث کاهش صادرات نفت شده، بلکه دریافت ارز حاصله از صادرات را نیز با دشواری مواجه کرده و به گفته برخی منابع، باعث کاهش چشمگیر عرضه ارز در بازار داخلی شده است.

افزایش بهای ارز با افزایش شدید نرخ تورم و کاهش قدرت خرید مردم همراه بوده و به نگرانی در مورد تبعات اجتماعی و سیاسی این روند دامن زده است.

فیلم تظاهرات را ببینید.