شهروند- آرش عزیزی: یکی از اهالی استان غربیِ بریتیش کلمبیا می‌گوید در وصیت‌نامه‌ی خود مبلغی برای عمر خدر کنار گذاشته است.

به گزارش کندین پرس از جزیره‌ی سالت اسپرینگِ بی سی، جک هالام، از اهالی این جزیره، هم‌جنس‌گرا و بی‌خدا است و حدس می زند خدر موافق سبک زندگی او نباشد. با این حال او می‌خواهد این جوان ۲۶ ساله که دولت‌های آمریکا و کانادا با او بدرفتاری کرده‌اند وقتی وارد جامعه شد پولی برای تحصیلات خود داشته باشد.

خدر، که به جرم مشارکت در جنگ در افغانستان در سن ۱۵ سالگی، ده سال تمام را در زندان مخوف گوانتانامو گذرانده بود، ماه گذشته بالاخره وارد خاک کشور محل تولدش، کانادا، شد. او در فرودگاه نظامی ترنتون به زمین نشست و فعلا برای تدارک ورودش به نظام زندان‌های فدرال در باتِ انتاریو به سر می‌برد.

هالام گفت در وصیت‌نامه‌ی خود ۷۰۰ دلار را برای خدر کنار گذاشته است اما شاید این مبلغ را بیشتر کند. او گفت پس از صحبت با معلم خدر در استان آلبرتا به این نتیجه رسیده است.

خدر، که در گوانتانامو شکنجه نیز شده بود، در اکتبر ۲۰۱۰ در کمیسیونی نظامی به پنج مورد جنایت جنگی، اعلام اعتراف کرد از جمله قتل برخلاف قوانین جنگ. در عوض به او هشت سال دیگر زندان دادند با این تبصره که می‌تواند بقیه‌ی دورانش را در کانادا بگذراند، کشوری که متولد آن است و شهروند آن به حساب می‌آید.

تا به حال صدها کانادایی به خانواده‌ی سرباز آمریکایی که در افغانستان در رابطه با خدر کشته شده بود، کمک ارسال کرده‌اند.