در مورد بازار املاک  بیشتر بدانیم

بین میزان آپارتمان نشینی در میان مردم یک شهر با اندازه جفرافیائی و تعداد جمعیت آن شهر از یک طرف و نقش و اهمیت آن در اقتصاد ملی از طرف دیگر رابطه ی مستقیم  وجود دارد. بزرگشهر تورنتو با بیش از هفت هزار کیلومتر مربع وسعت و حدود شش میلیون و پنجاه هزار نفر جمعیت بر اساس سرشماری سال  ۲۰۱۱  به عنوان مرکز فعالیت های اقتصادی و مالی کشور کانادا شناخته می شود. جمعیت این شهر بین دو سرشماری سال های ۲۰۰۶ و ۲۰۱۱  تقریبا  ۹ درصد رشد نشان می دهد در حالی که رشد جمعیت کل کانادا طی این مدت تنها ۹/۵ درصد بوده است. از جمله بنا به همین دلایل است که آپارتمان سازی و آپارتمان نشینی در این بزرگترین و فعال ترین شهر کانادا در حال گسترش هر چه بیشتر است.

 

تعداد کاندو آپارتمان های فروش رفته از طریق سیستم عامل MLS  در بزرگشهر تورنتو طی سه ماهه ی سوم سال ۲۰۱۲  مجموعا  ۴۵۴۱  واحد بود که در مقایسه با ۵۷۱۹  واحد طی مدت مشابه سال ۲۰۱۱  به میزان ۱۱۷۸  واحد  یا  ۵۹/۲۰ درصد کاهش نشان می دهد. این در حالی است که طی سه ماهه ی سوم سال جاری تعداد کاندو آپارتمان های عرضه شده برای فروش، با ۶/۵ درصد افزایش نسبت به دوره مشابه سال قبل به ۱۱۴۵۶ واحد رسید. این آمار نشان می دهد که در این شهر طی سه ماهه ی سوم سال جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل، از یک سو عرضه ی کاندو آپارتمان جهت فروش به طور قابل ملاحظه افزایش یافته و از سوی دیگر تقاضای موثر برای آن به شدت کاهش پیدا کرده است.

دلیل اصلی افزایش عرضه در این خصوص، شدت گرفتن آهنگ تحویل آپارتمان های پیش فروش شده به خریداران آنها از آغاز سال ۲۰۱۲  است. با توجه به تعداد بسیار بالای کاندو آپارتمان های پیش فروش شده از ابتدای سال ۲۰۱۰ تا همین چند ماه پیش، و نظر به این که بسیاری از این آپارتمان ها نه به قصد سکونت شخصی بلکه توسط سرمایه گزاران و به نیت فروش بلافاصله پس از تحویل خریداری شده اند، می توان انتظار داشت که مازاد عرضه بر تقاضا در این بازار طی دو یا سه سال آینده همچنان ادامه پیدا کند و در مقاطعی حتی تشدید شود. گفتنی است که ۶۲ درصد کل خانه های پیش فروش شده طی سال ۲۰۱۱  در بزرگشهر تورنتو مربوط به پیش فروش کاندو آپارتمان بود که نسبت به سهم  ۲۵ درصدی آن در ده سال قبل ، درست ۵ /۲ برابر شده است.

دلیل اصلی کاهش تقاضا در این خصوص، علاوه بر سطح بالای قیمت ها و دغدغه های به وجود آمده حول آینده بازار املاک، مقررات جدید اعطای وام مسکن است که از اوایل ماه جولای سال جاری به اجرا درآمد و بخش قابل ملاحظه ای از خریداران بار اول را که در شرایط عادی می توانستند مشتریان بالقوه این نوع آپارتمان ها باشند، از بازار خارج کرد.

وقتی که تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار یک کالا به هم می خورد و وضعیت نامتعادل ظاهری پایدار شونده به خود می گیرد، با فاصله ای زمانی، قیمت آن کالا تغییر پیدا کرده و به مرور خود را با وضعیت جدید تطبیق می دهد. به همین دلیل به نظر می رسد بازار کاندو آپارتمان در بزرگشهر تورنتو به تدریج آماده ی پذیرش این واقعیت می شود که  قیمت ها به سوی تطبیق خود با وضعیت جدید حرکت می کنند. در حالی که متوسط قیمت فروش کاندو آپارتمان در بزرگشهر تورنتو طی سه ماهه ی سوم سال جاری  با  ۳۳۴۲۰۴  دلار در همان سطح سه ماهه ی سوم سال قبل باقی ماند؛ در محدوده جغرافیائی شهرداری تورنتو، جایی که ۷۱ درصد کاندو آپارتمانهای فروش رفته طی سه ماهه ی سوم سال جاری در آن صورت گرفته است، متوسط قیمت فروش در این دوره نسبت به دوره مشابه سال قبل اندکی کاهش نشان می دهد.

 پرسشها و نظرات خود را به ایمیل آدرس زیر ارسال فرمائید.

* آروین آریافر دارای دکتری در رشته اقتصاد، کارشناس ارشد بازار املاک و عضو رسمی انجمن مشاوران املاک انتاریو و کانادا است.

ArvinAryafar@gmail.com