Mina-Ahadi

ریحانه می گوید: مرا دست و پا بسته و در حالی که چشم هایم را نیز بستند به رجایی شهر بردند یک قلم و کاغذ دادند و گفتند آخرین حرف هایت را بنویس!

صبح روز دوشنبه ۲۹ سپتامبر است، حدود ساعت ۱۲ ظهر از یک ملاقات با وکیلی در مورد پناهندگی یک نفر برمی گردم، تلفنم زنگ می زند. فاطی محمدی از هلند است، لحن غمگین صدایش زنگ خطری برای من است، حتما خبر بد دارد. فاطی می گوید: مینا ریحانه را بردند برای اجرای حکم. با سرعت و شوک می گویم، چطور؟ مگر بررسی مجدد پرونده نبود، مگر خبر نیامده بود که دارند دوباره تصمیم می گیرند، پس تصمیم مقامات رژیم اسلامی که در پشت درهای بسته در این مورد حرف می زدند این بوده که اوضاع مناسب است ریحانه را بکشیم و روی این پرونده که توجه میلیونی به خود جلب کرده

در مقابل پارلمان انتاریو در اعتراض به حکم اعدام ریحانه جباری

در مقابل پارلمان انتاریو در اعتراض به اعدام ریحانه جباری

سنگ بگذاریم؟

فاطی می گوید ریحانه به مادرش زنگ زده و گفته مامان دستهایم را بسته اند و می گویند ترا می بریم برای اجرای حکم در زندان رجایی شهر. مامان ترا گول زدند، مرا می برند، من فردا از دست رنج و دردهایم راحت خواهم شد، تو صبور باش.

شعله می ماند و یک تصویر از واقعه هولناک.

فورا به فاطی می گویم الان باید دست به کار شد. اول از همه باید با مقامات دولتها، اتحادیه اروپا و کمیسیون های حقوق بشر تماس گرفت. باید کاری کرد این ها چند نامه فوری اعتراضی به ایران بفرستند، باید در عین حال خبر را وسیعا پخش کرد، باید در مقابل وزارت امور خارجه و یا پارلمان های محلی تجمع کرد و بهتر است با رسانه های فارسی زبان حرف بزنیم که برنامه ویژه بگذارند و باید مردم را دعوت کنیم مادر ریحانه را در مقابل در زندان رجایی شهر تنها نگذارند.

با هیجان و تند تند یک اطلاعیه می نویسم که خبر را علنی کنیم. در آن سوی خط یک جمع از فعالین کمیته علیه اعدام آماده باش هستند، به محض پخش خبر، حسام یوسفی را خبردار می کنم که اوضاع فوق العاده است و باید دست به کار شویم. نوشین قادری از محل کلاس درسش زنگ می زند و می گوید مینا این خبر چیه، توضیح می دهم و او می گوید فورا برای انجام مصاحبه و کارهای لحظه به لحظه از طریق رادیو نسل ما دست به کار می شود.

با پارلمان اروپا تماس می گیرم با چند نفر از مسئولان حرف می زنم قول می دهند حتما نامه بنویسند، به عفو بین الملل زنگ می زنم. به اولریکه لوناچک و دفتر باربارا لوخ بیلر زنگ می زنم به دفتر یکی از مسئولان پارلمان به اسم اشتوتسمن زنگ می زنم.

یک تماس با رسانه ها و از جمله تماس با کانال جدید می گیرم و فورا می گویند که برنامه امروز یعنی برنامه زنده کانال جدید که به وقت اروپا هفت و نیم شب پخش می شود را به ریحانه اختصاص می دهند. به آقای میبدی زنگ می زنم، اصلا توجه نمی کنم که در آنجا ساعت چهار صبح است، با خوشرویی همیشگی می گوید چه شده است، با هیجان می گویم ریحانه را برای اعدام برده اند، باید کاری کنیم که همه رسانه های خارج کشور این را پوشش خبری دهند و برنامه لایو و زنده را روی این موضوع متمرکز کنند. بعدا آقای میبدی در جریان مصاحبه من با پارس تی وی و رادیو همراه گفت که من ساعت چهار صبح با تلفن مینا از خواب پریدم و خبر را شنیدم بعد رفتم زیر دوش آب و نیم ساعت گریه کرد….

نبرد با زمان! 

فعالیت تیم فراخوان دهنده به کمپین نجات ریحانه شبنم اسداللهی، نازنین افشین جم و شادی پاوه و من با شیوا محبوبی و مهوش علاسوندی شروع می شود. این یک نبرد با تیک تیک ساعت هست.

شیوا محبوبی فورا پیام می دهد که با مقامات پارلمان اروپا تماس گرفته و نامه ای فوری به آنها نیز داده است. شیوا خودش یک پیام در مورد ریحانه می دهد که در سایت ها پخش می شود.

در صفحه مریم نمازی و در صفحه برنامه نان و گل سرخ خبر را می زنند این یکی از پر بیننده ترین برنامه ها و صفحه مریم بازدید کننده چند هزار نفره دارد و این خبر را وسیعا پوشش می دهد.

نازنین افشین جم در صفحه فیس بوک خود خبر را نوشت و یک نامه به کنتاکت های بین المللی خود داد. پخش خبر از طرف نازنین افشین جم یعنی پوشش چند هزار نفره این خبر.

شبنم فورا خبر را به زبان انگلیسی در صفحه فیس بوک خود گذاشت و با رسانه های مختلف و دست اندرکاران تماس گرفت و شادی پاوه بلافاصله چند تلفن به مقامات  وزارت خارجه کانادا و چند رسانه معتبر انگلیسی زبان داشت و با دوستانش در ایران تماس گرفت که شعله را تنها نگذارند.

reyhaneh-campaign-Sهمکار خوب کمیته علیه اعدام مونا فعالانه وارد میدان می شود، پخش خبر و کمک به انتشار این خبر و فعالیتهای متعدد.

ما لحظه به لحظه اخبار را پوشش می دادیم. با آقای طاهر جعفرزاده یکی از فعالترین و انسان دوست ترین افراد در ایتالیا تماس می گیرم که ارتباط خوبی با پارلمان و رسانه های ایتالیایی دارد. ایشان فورا دست به کار می شود چند ساعت بعد خبر احتمال اجرای حکم اعدام ریحانه در خروجی رسانه های معتبر ایتالیا قرار می گیرد و مصاحبه با طاهر جعفرزاده در این مورد وسیعا پوشش داده می شود.  و دو سناتور ایتالیایی به جمهوری اسلامی  ایران نامه اعتراضی فرستاده  و با سفارت این رژیم در رم تماس گرفته و اعتراض می کنند.

با عموی ریحانه در برلین حرف می زنم و ایشان حاضر به گفت وگو با رادیو نسل ما و رادیو همراه هستند و این مصاحبه ها انجام می شود.

از آمریکا آقای مصلحی با من تماس می گیرد که فراخوان تبدیل  برنامه های فارسی به دفاع از ریحانه گرفته است و تلویزیون های متعدد فارسی زبان می خواهند با دست اندرکاران و یا مادر ریحانه مصاحبه کنند.

فاطی در هلند مشغول مصاحبه کردن است و هر از چند گاهی باهم حرف می زنیم و آخرین اخبار را چک می کنیم.

مادر ریحانه به سوی زندان حرکت می کند به همراه دو خواهر ریحانه، پدرش بعدا به آنها ملحق می شود.

از نزدیک زندان به ما می گویند که شعله پاکروان مادر ریحانه  به زندان رجایی شهر  زنگ زده و به او گفته اند بله اسم ریحانه در لیست اعدام ها است و فردا پنج صبح اعدام می شود ساعت هشت برای گرفتن پیکرش بیایید.

کم کم دوستان و آشنایان این خانواده در مقابل زندان تجمع می کنند و رادیو و تلویزیون ها نیز فراخوان می دهند که به مادر ریحانه بپیوندید. رژیم دست به یک تشبث دیگر می زند شایعه پخش می کنند که حکم ۱۰ روز به تعویق افتاده. دوباره  سر و کله انجمن امام علی و شارمین میمندی نمایان می شود، خبر پخش  می کنند که اوضاع آرام است و خبری نیست، به محل نروید تجمع نکنید حکم به تعویق افتاده.

شعله پاکروان می داند که اینجا دیگر ته خط است.

و ریحانه را دست و پا بسته و در حالی که چشمش را با یک باند سیاه بسته اند به زندان رجایی شهر می برند در آنجا چند مامور با بیرحمی تمام یک تکه کاغذ و یک خودکار به او می دهند که وصیت اش را بنویسد. ریحانه آخرین حرف هایش را می نویسد حرف هایی که الان در دست زندانبانان رجایی شهر است.

باز هم می خواهند شرایطی ایجاد کنند که جنبش دفاع از ریحانه شکاف بخورد و در نهایت پیکر فرزند دلبند خانواده جباری را به  آنها بدهند و باز هم “روشنفکران دینی همیشه مدافع قصاص و حکومت اعدام” شروع می کنند به حمله به فعالان علیه اعدام و مخالفان این حکم که زیاد حرف زدید و شلوغ کردید و قهرمان ساختید و خانواده مقتول را ناراحت کردید و از این حرف ها که در نهایت دفاع از حکومت اعدام و تیر زدن به پای جنبش علیه اعدام است.

شعله می گوید دیگر باور نمی کنم. اینها دروغ است، ریحانه در خطر اعدام شدن است. او در مقابل در زندان مصاحبه می کند و می گوید: شایعه راه انداخته اند که حکم متوقف شده تا ریحانه خودش از زندان شهرری و نه با تلفن دستی به من زنگ نزند که رفته به زندان شهر ری و پیش بقیه است باور نمی کنم.

از پارلمان اروپا سه امیل می رسد که اعتراض کردیم عفو بین الملل یک بیانیه فوری می دهد، نامه های چند سناتور علنی پخش می شود  و تیم خبری کمیته علیه اعدام مشغول است و هر لحظه خبر و وقایع در ایران و در دنیا را پوشش می دهد.

http://notonemoreexecution.org/1393/07/2954/

یک نشریه انگلیسی زبان در کانادا اولین بار خبر را منعکس می کند. سپس رسانه های ایتالیایی و آلمانی، الان اگر اسم ریحانه را در گوگل بزنید و اخبار دیروز را ببینید مطالب متعددی را پیدا می کنید به زبان سوئدی و نروژی، انگلیسی و آلمانی و ژاپنی و غیره.

rayhaneh-paperیک جمع بپا می خیزند و با هم کار می کنند. صدها نفر دوندگی می کنند …

مهوش علاسوندی در مقام فرماندهی یک جنبش ظاهر می شود. او که خود این روزهای تلخ را تجربه کرده و دو فرزند دلبندش را رژیم اسلامی سبعانه اعدام کرده، فراخوان می دهد که همه در مقابل در زندان رجایی شهر تجمع کنند. خود او با رسانه های مختلف مصاحبه می کند و از جنبش متحدانه و همبسته علیه اعدام دفاع می کند و از مردم دعوت می کند همراهی کنند.

حدود ساعت شش و نیم با تلویزیون پارس هستم. مردم زنگ می زنند و ابراز همبستگی می کنند.

بعد ساعت هفت و نیم عصر مهمان کانال جدید هستم خلیل کیوان برنامه را اجرا می کند. من و مهوش علاسوندی اول برنامه حرف می زنیم و فراخوان می دهیم. بعد از مصاحبه با خلیل کیوان به احترام مهوش بی اختیار از جا بلند می شوم و با خودم می گویم زنده باد مهوش.

مردم در این تلویزیون غوغا می کنند و من یک بار دیگر روی خط می روم و آخرین اخبار را می گویم. که تجمع در مقابل در زندان بر جا است و همه منتظر هستند ببینند رژیم چه می گوید.

حدود ساعت نه شب اروپا است که یک خبر روی خروجی رسانه های رژیم از جمله ایسنا و ایرنا و تابناک و .. قرار می گیرد. رژیم اعلام می کند که اصلا قوه قضاییه اعلام کرده قرار نبوده ریحانه را اعدام  کنند و اصلا ریحانه منتقل نشده به رجایی شهر. خوب دروغگویی که حرفه سی ساله اینها است، شرم و حیا هم که ندارند، یک نکته مهم است دارند عقب نشینی می کنند.

بیرون و درون زندان رجایی شهر! 

در بیرون زندان خانواده و دوستان و طرفداران ریحانه جمع هستند. می گویند با افسر نگهبان  رجایی شهر حرف زده اند می گوید ریحانه را مجددا به شهرری برگرداندیم. مادر ریحانه می گوید این جا هیچ ماشینی از صبح تا حالا از زندان خارج نشده چطور منتقل اش کردید.  در رسانه های رژیم در عین حال اعلام می شود که با پدر ریحانه آقای جباری مصاحبه کرده اند که فضا را آرام کنند. پدر ریحانه منکر حرف زدن با این رسانه ها می شود.

من با درون زندان تماس می گیرم. این یک واقعه منحصر به فرد است. زندانیان از درون زندان می گویند خبردار شده اند که ریحانه به این جا منتقل شده، می گویند امیدوار هستند که اعدام نشود و محکومان به اعدام می گویند این می تواند مهم باشد. نمی دانند که دم در زندان تجمع هست، ولی می دانند نبردی به وسعت ایران و جهان برای نجات یک محکوم به اعدام در همین زندان رجایی شهر در جریان است و امیدوار هستند که فردا فاجعه اتفاق نیفتد.

جمعیت در مقابل زندان بیشتر می شود شعله می گوید ماشین هنرمندان و دوستان ما را بر می گردانند که به اینجا نیایند به یکی از هنرمندان آقای فروغی زنگ زده و گفته اند مشکل حل شد به دوستان خودتان بگویید نیایند. ..

شعله به یک کافه اینترنت در نزدیک زندان می رود و پیامی در آنجا می نویسد که نشان می دهد موضوع حل نشده و می گوید پیام های مرا  دو نفر منتقل می کنند. یا برادرم در آمریکا و یا فاطی محمدی در هلند…

رسانه های فارسی زبان واقعا غوغا می کنند، میلیون ها نفر در جریان خبر قرار گرفته و دست به کار می شوند.

رجایی شهر و استکهلم و تورنتو به هم وصل اند

 ساعت نه ونیم شب است که تلفنم زنگ می زند. سیما بهاری است از مقابل وزارت امور خارجه سوئد با من حرف می زند. واقعا تعداد زیادی آنجا تجمع کرده و شعار می دهند. زنده باد استکهلم قهرمان که یک بار دیگر مرا یاد نجات حاجیه اسماعیل وند از سنگسار و نجات کبرا رحمانپور از اعدام  می اندازد.

در تاریخ مبارزه این شهر این دو نقطه درخشان ثبت شده است. دوباره دوستان زیادی در مقابل وزارت امور خارجه تجمع کرده اند. کمیته علیه اعدام، سازمان جوانان کمونیست و مادران علیه اعدام همه و  همه دست به دست هم داده و شعار می دهند. من روی تلفن یک پیام به این تجمع کنندگان بسیار عزیز می دهم و آخرین اخبار را به گوش آنها می رسانم. دست می زنند و هلهله می کنند و برای من لحظاتی بسیار ارزشمند را در ذهنم ثبت می کنند.

مجددا با عموی ریحانه حرف می زنم و در برنامه رادیو همراه با من و دوستان دیگری که در آمریکا مشغول فعالیت علیه اعدام ریحانه هستند و آقای جباری عموی ریحانه مصاحبه می کنند.

با تلویزیون اندیشه و آقای فروزنده یک مصاحبه انجام می دهم. من در آنجا می گویم هنوز امیدوار هستم. هنوز سه ساعت و نیم وقت داریم و باید به اعتراضات ادامه دهیم…

چند دقیقه بعد از مرکز خبری کمیته علیه اعدام که سیاوش شهابی و حسام و سهند و احسان و نوشین و بقیه مشغول کار مداوم و لحظه و به لحظه هستند، به اسکایپم زنگ می زنند صدایشان چنان به هم گره خورده که نمی فهمم چه می گویند فقط احساس می کنم خبر خوبی است. فورا به آنها می گویم آرام یکی بگوید چه شد؟

نوشین با صدای گرمش شمرده می گوید مینا با فاطی مصاحبه می کردم که همان موقع گفتند ریحانه با مادرش تلفنی حرف زده و حکم متوقف شده. گفت با شعله پاکروان مادر ریحانه چند لحظه حرف زدم و این را فورا منتشر می کنیم.  صفحه کمیته علیه اعدام که مرکز این رد وبدل کردن اخبار و پخش خبر بود چند هزار بازدید کننده دارد. و بعدا می شنوم از سیاوش شهابی که می گوید مینا، حسام از صبح تا حالا از اینجا تکان نخورده حتی نان و آب هم نخورده به زور الان به او هندوانه دادیم که غش نکند…  منهم این را از صبح احساس می کردم. لحظه به لحظه اطلاعیه ها را که می نویسم می گوید مینا خیلی غلط دارند می گویم هیجان زده هستم و می خواهم فورا منتشر شود. می گوید نه تصحیح می کنم و سپس پخش می کنم. هر بار که با این جمع حرف می زنم خوشحالم چون صدای چند جوان را آن طرف تر می شنوم و احساس خوبی دارم که این جمع چنین جدی دارد برای نجات یک زن جوان از اعدام فعالیت می کند.

پخش خبر این که قوه قضاییه گفته اصلا قرار نبود اعدامش کنیم برای من یک معنی دارد رژیم دارد عقب نشینی می کند. سیاوش شهابی هم این را می گوید ما قبلا این لحظات را تجربه کرده ایم، نجات حبیب یادته،  برای نجات جان چند نفر این اتفاقات افتاده و این افراد نجات یافتند.

صدای شعله را گوش می دهم بله واقعا اجرای حکم به تعویق افتاده، در مقابل در زندان چند لحظه قبل شعار دادن بود و ریحانه را با بغض صدا کردن، و الان  هلهله و شادی و سوت زدن را می شنوم. جمعیت تصمیم گرفته محل را ترک کند. در همین لحظه تلفنم زنگ می زند. بابک یزدی از تورنتو قهرمان سنگر مبارزه علیه اعدام، شهری که هر هفته دو بار شاهد اعتراض علیه اعدام است. بابک می گوید از مقابل پارلمان ایالتی حرف می زند و در آنجا تجمع کرده اند. به همه آن ها گزارش می دهم  که چه شده است. سوت می زنند و می گویند زنده باد و یک نفر می گوید قربان شما بروم و من پاسخ می دهم بهتر است همه ما قربان خانم علاسوندی برویم که آنجا هستند و یک ستون مبارزه علیه اعدام در ایران و مایه امید بسیاری از خانواده هایی که عزیزان آنها در خطر اعدام هستند.

در خانه ما هم جشن است از صبح در اینجا حالت فوق العاده بوده و تلفن یک لحظه از حرکت نایستاده است.

 رژیم اسلامی توفان درو می کند! 

با شنیدن خبر احتمال اجرای حکم اعدام ریحانه جمهوری اسلامی خواست شانس خود را امتحان کند. اگر ریحانه را اعدام کنند، در مقابل یک جنبش علیه اعدام، در مقابل ۲۰۰ هزار نفر امضا کننده ی طومار و در مقابل دختران جوانی در ایران که گفتند آیا پاسخ دفاع از خود در مقابل تجاوز اعدام است، باید پاسخ بدهد که بله می کشیم و به هیچ اعتراضی وقعی نمی نهیم. فقط با طناب دار زنده هستیم و پاسخ به اعتراضات را چنین می دهیم.  البته حکومت اسلامی الان  اوضاع را مناسب تشخیص داده بود به دلیل عطف توجه دنیا به جنایات دوستان داعشی این ها در عراق و سوریه و به دلیل این که فکر می کردند دنیا با لبخندهای روحانی و جنایات داعش توجه اش به این مسائل نیست و می توانند ریحانه را به عنوان سمبل یک اعتراض واقعی و مهم و موثر علیه قتل عمد دولتی و علیه سیستم قضایی جنایتکارانه رژیم بکشند و نظام شان را از این مخمصه نجات دهند، که البته توفان درو کردند. این یک واقعه مهم علیه اعدام بود. ما نشان دادیم که می توانیم با هم کار کنیم، می توانیم متحدانه علیه اعدام بایستیم، می توانیم کاری کنیم که رجایی شهر به استکهلم و  تورنتو وصل شود و صدها نفر یک باره به حرکت در آمده و علیه اعدام دست به دست هم دهند.

این واقعه مهم بود. این واقعه در تاریخ مبارزه علیه اعدام ثبت شد. همه دست به دست هم دادیم. در نروژ و سوئد و فنلاند، در آلمان و کانادا و تهران و در همه جا برای نجات جان یک دختر جوان در مقابله با ماشین  جنایت حکومت اسلامی.

ریحانه امروز به آفتاب سلامی مجدد کرد و ما همه کسانی که دویدیم و گریه کردیم و هیجان داشتیم که نکند فردا خبر شوم را بشنویم نیمه شب با تبریک گفتن به هم، این روز را تمام کردیم و سه شنبه ٣۰ سپتامبر همه ما سلامی مجدد به آفتاب کردیم. به آفتاب مبارزه ی متحدانه علیه قتل عمد دولتی.

زنده باد همه کسانی که فعالیت کردند و زنده باد جنبش علیه اعدام

ما برای نجات ریحانه و آزادی او کمپین را فعالانه تر ادامه خواهیم داد.

٣۰ سپتامبر ۲۰۱۴

*مینا احدی ـ کمپین بین المللی نجات ریحانه جباری