شهروند- علی شریفیان: روز یکشنبه صدها نفر در سالن بزرگ رد رابیسون کوکتیلام بریتیش کلمبیا، از حومه ونکوور گرد آمدند و مراسم یادبود “آماندا تاد” دختر نوجوان ۱۵ ساله را که در ماه اکتبر خودکشی کرد، برگزار کردند.

خودکشی آماندا تاد که بر اثر زورگویی ها و قلدریهای رایج در فضای مجازی و فیس بوک و پس از تجاوزات و مزاحمت های عملی جنسی که برای او فراهم شد، صورت گرفت.

خودکشی و مرگ تراژیک آماندا به عنوان خبری تکان دهنده بازتابی گسترده در بی سی، کانادا و جهان پیدا کرد. پس از خودکشی “آماندا تاد” و بر اثر این تراژدی بزرگ توجه مردم کانادا و جهان به خطرات این گونه ای که در فضای اینترنت سبب ساز صدمات جبران ناپذیری می شود، جلب شد.

یادبود آماندا تاد

خودکشی این دخترک بی پناه به بحث ها و چاره جویی های زیادی در رویارویی با این معضل دامن زد که تا به امروز ادامه یافته است.

آماندا تاد قبل از خودکشی ویدیویی تهیه و در اینترنت منتشر کرده بود که در آن از استیصال، مصیبت ها و تنهایی خود برای مقابله با آنها سخن گفته است.

خانم کارول تاد، مادر آماندا در حالی که سعی می کرد، اشک ها و گریه خود را کنترل کند، نامه ای را که دخترش نوشته بود در این مراسم قرائت کرد. ویدیوی آماندا بعد از انتشار خبر خودکشی او، در یوتیوب، فیس بوک و دیگر شبکه های اجتماعی به وسیله میلیون ها نفر در سراسر جهان دیده شده است.

یکی از سخنرانان این مراسم در بخشی از سخنرانی خود گفت: “رسانه های اجتماعی از کنترل خارج شده اند، منظورم این است که ما باید بر کودکان خود نظارت و شروع به حفاظت از آنها بکنیم.” تاکنون بررسی ها، سمینارها، برنامه ها و تحلیل های زیادی به صورت حضوری و در برنامه های مختلف  رسانه های مجازی و رسانه های عمومی و اجتماعی کانادا و جهان درباره آسیب شناسی شبکه های اجتماعی انجام شده که همچنان ادامه دارد. در یکی از برنامه های رادیو سی بی سی، یکی از متخصصان این باور را اعلام کرد که صاحبان و مدیران رسانه های مجازی همچون فیس بوک که میلیاردها دلار قیمت آنهاست و سودهای کلان دارند باید مکانیزم نظارتی دقیقی برای جلوگیری از سوءاستفاده ها و رخداد این گونه حوادث در سایت هایشان به اجرا بگذارند.

۹ روز بیش از این مراسم، روز تولد ۱۶ سالگی آماندا هم در کوکتیلام برگزار شده بود.