مارک گارنو نامزد رهبری حزب لیبرال شد

 

شهروند- آرش عزیزی: رقابت تا به حال سوت و کور برای انتخاب رهبر جدید حزب لیبرالِ فدرال این هفته بالاخره جانی می‌گیرد.

پس از این‌که جویس موری،‌ نماینده‌ی ونکوور، یکشنبه کمپین خود را آغاز کرد، این هفته،‌ ساعاتی پس از زیر چاپ رفتن شهروند، شاهد ورود نامی شهیر خواهیم بود: مارک گارنو،‌ نماینده‌ی مونترال و اولین فضانورد تاریخ کانادا.

گارنو از آن کسانی است که حضورش می‌تواند چالشی واقعی در مقابل جاستین ترودو، دیگر نماینده‌ی مونترال، باشد که تا الان پیروزی‌اش قطعی به نظر می‌رسید. بسیاری لیبرال‌ها نگران «تاج‌گذاری» به جای رقابت واقعی هستند و حضور کاندیداهایی هچون گارنو تنور رقابت را گرم می‌کند.

انتظار می‌رود گارنو چهارشنبه‌ی این هفته کمپین خود را رسما آغاز کند.

این سیاستمدار ۶۳ ساله سه بار به فضا سفر کرده و پس از آن مدتی رئیس آژانس فضای کانادا بود. او اولین بار در سال ۲۰۰۶ نامزد مجلس شد و شکست خورد، اما سپس در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۱ حوزه‌ی «وست‌مانت-ویل ماریِ» مونترال را برای حزبش فتح کرد، آن هم در دو تا از ضعیف‌ترین عملکردهای لیبرال‌ها در تاریخ انتخاباتی آن‌ها.

گارنو که سابقه‌ی حضور در نیروی دریایی را هم دارد از سمت‌ خود به عنوان رئیس نمایندگان لیبرال در مجلس استعفا خواهد داد. او که سابقه‌ی مدیریت شرکتی در زمینه‌ی انرژی را هم دارد هفته‌ی گذشته پس از استعفای دیوید مک‌گینتی، به عنوان وزیر سایه‌ی منابع طبیعی حزبش منصوب شده بود. باید ببینیم این سمت را حفظ خواهد کرد یا نه.

علاوه بر ترودو، موری و گارنو، جدی‌ترین نامزد دیگر را باید مارتا هال فیندلی،‌ نماینده‌ی سابق حوزه‌ی ایرانی‌نشین «ویلودیل» دانست. فیندلی دفعه‌ی قبلی نیز نامزد رهبری بود و از این رو سابقه‌دار است.

به غیر از این چهار نفر، شمار بسیاری از نامزدهای صوری که کسی شانسی جدی برایشان قائل نیست وارد گود شده‌اند. از جمله: دیوید برسچی،‌ وکیل ساکن اتاوا و نامزد مغلوب حزب در انتخابات سال گذشته (او حمایت فیل مک‌نیلی، نماینده‌ی اتاوا در کوئینزپارک، را با خود دارد)؛ الکس برتون، وکیل ساکن ونکوور (او حمایت برخی استراتژیست‌های حزب را با خود دارد)؛ دبورا کوین، وکیل ساکن تورنتو و در عین حال نامادری جاستین و شریک زندگی سابق پدر او؛‌ کارن مک‌کریمون، ستوان بازنشسته‌ی ارتش؛ دیوید مرنر، وکیل ساکن ونکوور؛ جاناتان موسلی، اقتصاددان ارشد دولتی.

حزب لیبرال رهبر جدید خود را در کنوانسیونی در ۱۴ آوریل ۲۰۱۳ در اتاوا، پایتخت کشور،‌ انتخاب می‌کند. نامزدهای علاقمند برای ورود به رقابت باید ۷۵ هزار دلار پرداخت کنند و سپس اجازه‌ی خرج انتخاباتی تا سقف ۹۵۰ هزار دلار را خواهند داشت.