شهروند- آرش عزیزی: باله ‌ی کوسه، این ماده‌ ی اصلی سوپی گرانقیمت که از غذاهای فاخر چینی‌ها است، باز به مرکز اخبار محلی کانادا بازگشته است.

پیش از این بسیاری شهرها، از جمله شهرداری تورنتو، هرگونه سرو این باله در رستوران ‌ها را ممنوع کرده بودند. اما هفته‌ ی گذشته این دادگاه عالی انتاریو بود که آیین ‌نامه‌ ی شهرداری در این مورد را باطل کرد چرا که آن‌را خارج از حوزه‌ ی شهری دانست. قاضی این دادگاه گفت دولت فدرال باید در این مورد تصمیم بگیرد.

والری برک، نماینده‌ ی منطقه‌ ی ۱ در شورای شهر مارکهام، یکی از کسانی است که از این تصمیم دل خوشی ندارد. او اما در ضمن این را فرصتی برای ادامه ‌ی مبارزه برای ممنوع کردن هرگونه فروش باله ‌ی کوسه در سراسر کشور می ‌بیند.

خانم برک عضو کمیته‌ ی مشورتی نگهداری از حیواناتِ مارکهام است. او سال گذشته مساله را نزد شورای شهر، که یکی از چینی ‌نشین ‌ترین شهرهای آمریکای شمالی است، مطرح کرد و این شورا سپس نامه ‌ای به دولت فدرال نوشت و خواهان قوانین اکیدتر در مورد سنت ‌های غیرانسانی صید حیوانات شد.

سوپ باله کوسه

برک می‌گوید ساکنان مارکهام از تلاش‌های او پشتیبانی کرده ‌اند. او افزود:‌ «صید باله‌ ی کوسه دارد از نظر اجتماعی غیر قابل قبول می‌شود، مثل سیگار کشیدن.»

او از مردم شهر می‌ خواهد اولا از قدرت اقتصادی خود استفاده کنند و این جنس را خریداری نکنند. ثانیا می ‌خواهد به نمایندگان خود در اتاوا نامه بنویسند و خواهان ممنوعیت سراسری آن در کشور شوند.

پیش از این شهرهای متعددی در تورنتوی بزرگ و اطراف باله‌ ی کوسه را ممنوع کرده‌ اند. از آن جمله نیومارکت، میسیساگا،‌ اوکویل و برنتفورد. کالگری نیز در حال حاضر به فکر اتخاذ اقدامی مشابه است. اما تمام این آیین ‌نامه‌ های شهری می ‌توانند با همان سدی مواجه شوند که دادگاه عالی انتاریو در مقابل مورد تورنتویی ها گذاشت.

رستوران چینی «سینتیاز» (Cynthia’s) در نیومارکت پس از تصویب آیین ‌نامه‌ ی شهری، فروش سوپ باله ‌ی کوسه را متوقف کرده. مدیر رستوران، ویلیام وانگ، گفت شش ماه است که این سوپ را نفروخته ‌اند. آقای وانگ اما توضیح داد که این کار مشکل چندانی ایجاد نکرد چرا که کمتر کسی این سوپ گرانقیمت را سفارش می ‌دهد.

اما همین رستوران «سینتیاز» در شعبه‌ ی خود در تورن هیل همچنان سوپ باله ‌ی کوسه را می‌ فروشد چون در آن‌جا قانونی علیه آن موجود نیست.

از جمله کشورهایی که هرگونه صید باله‌ ی کوسه را ممنوع کرده ‌اند می‌توان به برزیل، کاستاریکا، اکوادور و آفریقای جنوبی اشاره کرد. ماه گذشته پس از یک سال مباحثه، اتحادیه‌ ی اروپا نیز بالاخره ممنوعیت وسیعی بر این اقدام را اعمال کرد. طبق این قانون هر گونه بریدن باله ‌های کوسه در آب ‌های اروپا و یا توسط کشتی ‌های اروپایی در سایر آب‌ ها ممنوع است.

در وب‌سایت stopsharkfinning.net فهرستی از رستوران ‌هایی که سوپ باله ‌ی کوسه سرو می‌کنند و توماری برای تشویق ممنوعیت آن‌ را پیدا می‌کنید.