در میان اعتراضات مدافعان حقوق پناهندگان

شهروند- آرش عزیزی: علیرغم شواهد گسترده ‌ی موجود در مورد تبعیض علیه مردمان روماتبار (ملقب به جیپسی یا کولی)‌ در اروپا، دولت کانادا اعلام کرد تمام کشورهای اتحادیه‌ ی اروپا، به غیر از دو مورد، جزو فهرست «۲۷ کشور امن» هستند که خواسته ‌های پناهندگان آن‌ها به سرعت بررسی می‌شود و در صورت رد، جایی برای تقاضای تجدید نظر نخواهد داشت.

بیست و پنج کشور از ۲۷ کشور اتحادیه‌ ی اروپا به همراه آمریکا و کرواسی در این فهرست قرار گرفته‌ اند. جیسون کنی، وزیر مهاجرت، می‌گوید این کشورها می‌توانند از پسِ کنترل شهروندان خود بر بیایند و تقاضای پناهندگی از سوی شهروندان آن‌ها طبق قوانین جدید، که از شنبه‌ ی همین هفته اجرایی می‌شود، محلی از اعراب ندارد.

جیسون کنی وزیر مهاجرت و شهروندی کانادا

تنها دو کشور اتحادیه ‌ی اروپا که مورد استثنا قرار گرفتند بلغارستان و رومانی هستند. شهروندان این کشورها البته برای ورود به کانادا به ویزا نیاز دارند – و همین باعث شده روماتبارانِ مورد تبعیض در این کشورها قابلیت آمدن بدون ویزا به کشور و تقاضای پناهجویی را نداشته باشند. بیشتر روماتباران ساکن کانادا (که اکثرا در محلات غربی تورنتو زندگی می‌کنند) در حال حاضر از مجارستان می‌ آیند که اکنون به عنوان کشوری «امن» اعلام شده است.

مکزیک، که با حکومت دست راستی کنونی ‌اش به دولت هارپر نزدیک بوده است، در فهرست قرار نگرفت. انتظار می‌رود این کشور، که پناهجویان بسیاری از آن به کانادا می ‌آیند، نیز در دفعات آتی به فهرست اضافه شود.

کنی روز جمعه هنگام اعلام خبر گفت معلوم نیست چرا اتحادیه ‌ی اروپا علیرغم «سنت دموکراتیک آزادی‌، احترام به حقوق بشر و قوه قضائیه مستقل» منبع اصلی پناهجویان به کانادا بوده است. او گفت قوانین جدید در صدد تغییر این واقعیت است.

گروه‌ های حقوق بشر بارها از نقض گسترده‌ ی حقوق روماتباران در کشورهایی همچون مجارستان و سایر کشورهای اروپای شرقی خبر داده ‌اند. این موارد حتی در کشورهای اروپای غربی مثل فرانسه نیز گزارش شده ‌اند.

در گزارش «دیده‌ بان حقوق بشر» در سال ۲۰۱۲ نام مجارستان، جمهوری چک و اسلواکی (همه جزو کشورهای «امنِ» کنی) به همراه رومانی و بلغارستان به عنوان خاطیان حقوق روماتباران آورده شده است. در این گزارش از «حملات خشونت ‌بار،‌ جو ضدروما و جدایی مدارس و مسکن» در این کشورها می‌خوانیم.

احزاب راست افراطی در بسیاری از کشورهای «امنِ» کنی از اصلی‌ترین نیروهای سیاسی هستند. در مجارستان، حزب شبه‌فاشیستی «جابیک» سومین حزب بزرگ کشور است. گروهی شبه‌نظامی متصل به آن حملات متعددی علیه روماتباران سازمان می‌دهد. رهبر «حزب ملی اسلواکی» که در حال حاضر بخشی از ائتلاف حاکم بر کشور است اخیرا خواهان ایجاد دولتی مجزا برای روماها شده بود. حزب «سحر طلایی» از نیروهای قابل توجه پارلمان یونان (دیگر کشور «امن» موجود در فهرست) به حساب می‌آید و طبق نظرسنجی‌ها، حمایت بخش قابل توجهی از نیروهای پلیس در این کشور را با خود دارد. این حزب حملات مسلحانه علیه آلبانیایی‌ها، مهاجرین و اهالی غیریونانی‌تبار کشور سازمان می‌دهد.

در سال ۲۰۱۲ (که حدود دو هفته بیشتر به پایان آن نمانده) ۱۵۰۰ تقاضای پناهجویی از مجارستان به کانادا وارد شدند که اکثریت آن ها را روماتباران تشکیل می دادند. تنها ۷ درصد این میزان پذیرفته شده است. اما کسانی که تا به حال رد می‌شدند می‌توانستند تقاضای تجدید نظر کنند و به نحوی از انحا چند سالی خود را در این کشور حفظ کنند.

اکنون اما خواسته ‌ی پناهندگانی که شهروندان این کشورهای «امن» باشند ظرف ۳۰ تا ۴۵ روز بررسی می‌شود و در صورت رد بلافاصله دیپورت می‌شوند. آن‌ها حق تقاضای تجدید نظر نیز نخواهند داشت.

این پناهندگان در ضمن اجازه ‌ی کار یا پوشش بهداشتی نیز نخواهند داشت. نمایندگان جامعه ‌ی روماتبار تورنتو از این تصمیم دولت هارپر در عجبند.

جینا سسانی-روبا، از مسئولانِ «مرکز جامعه ‌ی روماهای تورنتو» گفت: «دولت کانادا باور دارد مجارستان کشوری است امن و دموکراتیک برای همه. هر کس که ۱۰ دقیقه در اینترنت بگردد می‌داند که این گفته حقیقت ندارد.» سسانی-روبا گفت آزار و اذیت و تبعیض علیه روماها در آن کشور شواهد بسیاری دارد.

گلوریا افزیگر از «عفو بین ‌المللِ کانادا» نیز گفت گرفتن حق تقاضای تجدیدنظر از پناهجویان این کشورها منصفانه نیست.

فهرست ۲۷ کشور «امن»:

آلمان ـ آمریکا ـ اتریش ـ اسپانیا ـ استونی ـ اسلوونی ـ ایرلند ـ ایتالیا ـ بریتانیا ـ بلژیک ـ پرتغال ـ جمهوری اسلواکی ـ جمهوری چک ـ دانمارک ـ سوئد ـ فرانسه ـ فنلاند ـ قبرس ـ کرواسی ـ لاتویا (لتونی) ـ لیتوانی ـ لوکزامبورگ ـ لهستان ـ مالت ـ مجارستان ـ هلند ـ یونان